LE-MEZtelenítő 2021 - Zenei aláfestés az őrülethez
Amennyire lassan indult be az év lemezfronton, akkora dömping kerekedett a végére. Sokszor alig bírtam követni a bejelentéseket: a listában szereplő lemezek bő 70%-a az év utolsó 4-5 hónapjában jelent meg, ami nem állított könnyű helyzet elé. Egyre nehezebb kiszűrni, hogy mi az amire érdemes időt szakítani az információk zuhatagában. Ahogy visszaolvastam a korábbi bejegyzéseim ebben a témában, realizáltam, hogy évi 20-25 lemez az, amit képes vagyok mélyrehatóbban is megismerni. Íme hát a tavalyi év - most éppen 25 - lemeze, amik elkísértek a 2021-es őrületben.
Amberjack
– High Road
Derült égből villámcsapásként ért, hogy a honi rockzenei színtér egyik legígéretesebben induló alakulata újjászületett. És nem csak, hogy reinkarnálódott, hanem leszállított egy pazar lemezanyagot. A ’60-as és ’70-es évek hangulatában „elkövetett” nyolc szerzemény húz magával, ahogy illik, egy pillanatnyi üresjárat sincs. Aki szeretné megtudni, hogyan játszanak magyarok világszinvonalon echte brit/amerikai zenét, ne keressenek tovább!
Black
Label Society – Doom Crew Inc.
Őszintén
szólva nem vártam sokat a Zakk Wylde übergitáros vezette alakulat új lemezétől,
lévén az előzőek kissé önismétlők lettek…Ahhoz képest az év végén érkezett
album simán 2021 egyik legjobb teljesítménye. Az új színek behozatala
felfrissítette a zenét, melyek mellé sikerült igazán ütős dalokat fabrikálni. A
játékidő kb. egy óra, de olyan hamar elrepül, észre sem veszed.
Black
Veil Brides – The Phantom Tomorrow
Az
kicsit fura, hogy a BVB hatodik lemeze már a harmadik (!) konceptalbumuk, de
persze ők tudják merre szeretnének eljutni. Az eddigi lemezekhez képest kb.
semmi újat nem hoz, jól hallgatható amcsi rock-/metalzene, hatalmas
együtténeklős refrénekkel és iszonyat gitározásokkal. Belépőszintnek pl. simán
jó.
Bullet
For My Valentine – Knives
A
walesi bárdok ismét visszataláltak a helyes ösvényre és azt tették, amihez a
legjobban értenek: megírtak egy csokor jó dalt a saját stílusukban. Érezni a
lemezen a görcsmentességet, végre ismét azt a Bullet-et hallani, amit anno meg
lehetett szeretni. Csak remélni merem, hogy a következő lemeznél nem akarnak
ismét kísérletezgetni.
Crazy
Lixx – Street Lethal
A
svéd dallamrockerek végre egy olyan lemezt tettek le az asztalra, amit már
régóta várok tőlük. Ez már a harmadik album, amely azonos felállásban készült
el (ez náluk igazi sikersztori) és feltételezem most értek össze annyira, hogy
ez a tény a dalok színvonalán is érződjön. Nagyon jól sikerült lemez,
vezetéshez pl. ideális.
Fatal
Error – Művirágok karneválja I-II.
A
10. évébe lépett hazai Fatal Error nagy fába vágta a fejszéjét, elvégre duplalemezt kiadni manapság az öngyilkossággal is felérhet. Becsületükre legyen
mondva, csont nélkül átvitték a lécet. A két lemez hangulata eltér egymástól
(az első befogadhatóbb, a második tüskésebb), de pont ez a kettősség késztet
arra, hogy simán végighallgassa az ember a lemezeket egymás után.
Foo
Fighters – Medicine At Midnight
Bevallom
őszintén sokszor nem tudom eldönteni, hogy tetszik e nekem a Foo Fighters
zenéje vagy sem. Ez a kettősség mindig is megvolt bennem a zenekar iránt, de az
új lemezük talán oszlatta egy kicsit a kételyt. Lehet, hogy a 35 perces
játékidő, vagy a lazább hangulat, de tény: régen hallgattam már ennyit FF
lemezt.
From
The Sky – Rex
A
Tari Szabolcs (ex-Miserium) egyszemélyes projektjeként indult From The Sky
tavalyi bemutatkozó lemeze az egyik legnagyobb meglepetés volt számomra. Nem
vagyok az a kimondott extrémmetal hívő, de ez a lemez engem úgy elkapott…Megjelenése
óta rengeteget hallgattam és még manapság is gyakran előkerül. Minden pillanatából
árad a nagybetűs zeneiség, csak ajánlani tudom.
Gilby
Clarke – The Gospel Truth
Az
ex-Guns N’ Roses gitáros két évtized után készítette el szólólemezét, amivel
egyáltalán nem árult zsákbamacskát. Hozza azt a rá jellemző, Rolling Stones
ihlette zenei világot, mely korábbi albumain is dominált. Megérte érlelni a
dalokat, mert egytől-egyik remekül sikerültek. Csak remélni merem, hogy a
következő lemezre azért nem kell újabb dekádokat várni.
Gojira – Fortitude
A
franciák első számú metalalakulata folytatja diadalmenetét. Az új lemezzel
tovább tágították zenei horizontjukat, miközben megőrizték súlyosságukat. Nem
egy könnyű hallgatnivaló a lemez, sokszor iszonyat tüskés, máskor viszont
csodaszép. Akárcsak korábbi lemezeiknél, itt is szükséges a többször hallgatás,
de idővel meghálálja a törődést.
Iron
Maiden – Senjutsu
A
brit metalintézmény új lemezén sem hallgatott a rajongók szavára (miért is
tenné?) és haladtak tovább a saját maguk által kijelölt úton. Ismét a hosszú és
nyakatekert dalok dominálnak, de szerencsére a minőségből ezúttal sem engedtek.
Aki Aces High szerű energiabombákat vár nyugodtan lapozzon tovább, ez a Maiden
már nem az a Maiden. Cserébe legalább ez (is) jó.
Jerry
Cantrell – Brighten
Az
Alice In Chains főnöke is majdnem két évtized után készítette el új
szólólemezét. Közben persze újjáalakult a zenekara, született három
remekbe szabott lemez is. Mégis, a Brighten-t hallgatva újra és újra felmerül a
kérdés: hogy a francba nem képes ez a fickó ennyi idő és lemez után sem
hibázni?! Azt hiszem ezzel talán jól összefoglaltam mit gondolok a lemezről.
Persze lehetett volna a borítón az AIC neve is, de végül is mindegy. Minőségi.
Koppány
– A Vadkelet hőse
A
Rómeó Vérzik frontembere is rászánta magát, hogy szólólemezzel rukkoljon elő.
(Úgy látszik 2021 a szólólemezek éve volt?!) Egy hazánkban meglehetősen mostoha
műfajt próbált meghonosítani, nevezetesen a countryt. Az önéletrajzi ihletésű album rengeteg vidám pillanata mellett súlyosabb gondolatokat is megfogalmaz,
melynek köszönhetően kellően változatos lett. Engem például rendesen
elkapott a hangulata.
Maróthy
Zoltán – Mysterium
Az
ország (szerintem) egyik legjobb gitárosa is tavaly készítette első lemezét a saját neve alatt. Aki egy kicsit is tisztában van a munkásságával, kb.
sejthette milyen lesz a végeredmény, és szerencsére ezúttal sem engedett a minőségből.
Játékát és orgánumát ezer közül is fel lehet ismerni, a dalok pedig kellően sokszínűek és kidolgozottak. Valahogy így kell dallamos rockzenét játszani
napjainkban.
Mastodon
– Hushed And Grim
A
Mastodon is lapot húzott tizenkilencre, hiszen ők is egy duplalemez kiadása
mellett tették le a garast. A Hushed And Grim ennek megfelelően talán a
legnehezebben befogadható Mastodon albu, lett, egyben a legzeneibb is. Az
üvöltős részeket szinte teljesen elhagyták, a marconább riffelés is csak néha
üti fel a fejét, de ha egyszer ráérez az ember, akkor felfedezheti ennek a majd
másfél órás monstrumnak a szépségeit.
Myles
Kennedy – The Ides Of March
Az
Alter Bridge-ből és Slash mellől ismert Myles Kennedy már második szólólemezét
készítette el, és nagy különbség az elsőhöz képest, hogy itt kitágította a
határokat. Persze most sem bújt ki a bőréből, de ezúttal már mondhatni
„zenekari” lemez született, nem egyszálgitáros, akusztikus album. Az pedig a
dalszerzői vénáját dicséri, hogy a lemez simán képes magába szippantani.
Smith/Kotzen
– Smith/Kotzen / Better Days EP
Amennyire
lehetetlen párosításnak tűnt, mégis működik. Az Iron Maiden (egyik) bárdistája
és a virtuóz különc közös lemeze(i) csont nélkül a tavalyi év legjobb
teljesítményei között foglalhatnak helyet. Egyikük sem telepszik rá a másikra,
remekül kiegészítik egymás játékát, miközben sorjáznak a jobb és még jobb
szerzemények. Bízom a folytatásban.
The
Dead Daisies – Holy Ground
A
legutóbbi lemez korántsem sikerült úgy, ahogy kellett volna, ezért volt bennem
egy enyhe szkepticizmus. Az persze már nem lepett meg senkit, hogy a zenekar
egy kész átjáróház és ismét új tagok léptek a fedélzetre. Az viszont annál
inkább, hogy ezúttal elkészítették eddigi (holtversenyben a Make Some Noise
mellett) legjobb lemezüket. Bőven az év elején érkezett, de a mai napig
előkerül néha.
The
Treatment – Waiting For Good Luck
A
brit rockerek is már ötödik lemezüknél tartanak. Ugyan mindig hozzák a szintet,
de érzésem szerint megrekedtek. Az első két lemez hangulatát azóta sem tudják
megismételni, és érzésem szerint már nem is fogják. Tudnak jó dalokat írni, el
is lehet hallgatni őket, azonban semmi extra. Házibulihoz mondjuk simán ideális
pár sör után.
Times
Of Grace – Songs Of Loss And Separation
Na
arra sem fogadtam volna nagyobb összegben, hogy ennek a projektnek valaha még
lesz folytatása, lévén az énekes Jesse Leach az első TOG lemez kiadása óta újra
a Killswitch Engage-ben nyomul Adam Dutkiewicz mellett (ők ketten alkotják a
projektet). Kissé más ez a lemez, mint a debüt: olyan mélységei vannak, amit
nem biztos, hogy meg akarsz ismerni, de titkon mégis vágysz rá. Sokat tud
segíteni egy mélyebb periódusban.
Tremonti
– Marching In Time
Az
Alter Bridge másik dalkovácsa is új lemezzel jelentkezett, és ezúttal hálisten
visszatalált a jó útra. Mivel legutóbbi két produktumán (Tremonti 4 és AB 6) a
megfáradás jeleit éreztem, örömteli volt ilyen friss és lendületes
lemezanyaggal szembesülni. A dalok egytől-egyig hasítanak, és Mark énekesként
is folyamatosan fejlődik. Dalokat írni meg mindig tudott. Csak néha tartson
inkább egy kis szünetet és akkor mindenki jól jár.
Trivium
– In The Court Of The Dragon
Nem
gondoltam volna, hogy a Trivium máris új albummal rukkol elő. „Hála” a
világjárványnak úgy gondolták kihasználják az időt és itt próbálják levezetni
kreatív energiáikat. Mindig kétesélyes, ha egy lemez ilyen hamar követi az
előzőt, de ezúttal semmi ok nem volt aggódásra. Úgy látszik rátaláltak a
megfelelő útra és nem akarnak letérni róla. Szép munka!
Volbeat
– Servant Of The Mind
Az
előzetes dalok és nyilatkozatok hallatán féltem az új Volbeat lemeztől. Utóbbi
albumaik finoman szólva sem nekem szóltak már, habár voltak jó pillanataik.
Ugyan fogadkoztak, hogy most aztán tényleg visszadurvulunk, de annyi ilyet
hallottunk már. Erre tessék. Az év végére beesett lemezük 95%-a simán kenyérre
kent. Bevallom nem hittem volna, hogy tudnak még egy ilyet gurítani és mégis!
Reménykedem a hasonló folytatásokban.
Walking
Papers – The Light Below
A
Walking Papers egy igazi seattlei zenekar. A tagságon felül ezt zenéjük is
alátámasztja: a borongós, nyirkos, sokszor depresszív hangulatú muzsika nem egy
könnyű hallgatnivaló. Azonban mégis van egy furcsa szépsége, amit csak ennek a
városnak a zenekarai tudnak megteremteni. Nem kerül elő túl gyakran, de sokszor pont ez kell az ember lelkének.
Wolfmother
– Rock Out
A
Wolfmother gyakorlatilag egyszer csak közzétette a közösségi médiában, hogy
tessék itt az új lemezünk, hallgassátok. Mivel fizikai formátumban már egy
ideje nem jelentetnek meg semmit, maradt a streaming vagy a TeCső. A zene
mindenféle izgalomtól mentes, tipikus Wolfmother. Alap rock n’ roll dalok,
hamisítatlan ausztrál hangulattal, bő fél órában. Kell ennél több?!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése