A sárga gitár újra mesél - "Maróthy Zoltán-Mysterium" lemezismertető
Jobb később, mint soha. Bizony, akármennyire is hihetetlen, az ország egyik legízesebben játszó gitárosának első szólóalbuma csak nemrég látott napvilágot. Írásom tárgya ezúttal Maróthy Zoltán új produktuma, mely a Mysterium nevet kapta a tűzkeresztségben.
Mielőtt elkezdeném az ismertetőt, egy rövid
gyorstalpaló: Zoli nevét a legtöbben nyilván a korai Ossian soraiból ismerik, a
’80-as évek végétől a ’90-es évek közepéig meglehetősen mély nyomot hagyott a
honi rocktörténet göröngyös útjain. Majd a zenekar feloszlása után
megalakította a Fahrenheit névre keresztelt zenekart, amivel három lemezt adtak
ki, mielőtt a történet hosszú időre a földbe állt. Mellette évtizedekig alakította Ace
Frehley-t az Európa szerte (is) ismert (és elismert) KISS Forever Band-ben, valamint
a mai napig aktívan zenél Koncz Zsuzsa zenekarában. Azt meg már csak „mellékesen”
jegyzem meg, hogy mindezek mellett a Kőbányai Zenei Stúdió igazgatóhelyettese
és gitártanára.
Ennyit arról, hogy végre egyszer rövid bevezetőt írok…
😊 Szóval Zoli szólólemezéről már jó
ideje lehetett tudni, hogy készülget: konkrétan az első előzetes dal a „Félig telt
pohár” már 2017-ben a nyilvánosság elé került, amely akkor az 50. születésnapot hivatott
megünnepelni.
Azóta egy-egy dal ugyancsak felkerült a hivatalos YouTube csatornára, de fixen csak fél évvel ezelőtt konkretizálódott a helyzet, hogy akkor most már tényleg célegyenesben a lemez. Amely most is itt pihen mellettem, miközben valami értékelhető gondolatot próbálok megfogalmazni róla.
Mindenféle különösebb cicoma nélkül érkezik a nyitás az „Annak
idején” című szerzeménnyel, mely egy pofás hard rock darab, azonnal
felismerhető, védjegyes MZ gitártémákkal. Érdemes odafigyelni a dalszövegre,
ugyanis az gyakorlatilag Fahrenheit dalcímekből lett összeállítva. A poén az
egészben, hogy laikusként ez talán fel sem tűnne.
A „Nem fogok sírni ezért” súlyos, metalos riffeléssel
kezd, de ezt ellensúlyozandó a refrén azonnal beül a fülbe. A pontot arra a bizonyos i-re az
utaztatós hangulatú gitárszóló teszi fel.
Az „Eltévedt folyó” címéből sejthető, hogy egy lágyabb
húrokat pengető dallal lesz dolgunk. Annak ellenére, hogy a szerelemről szól,
sikerrel elkerülték, hogy giccsbe forduljon a történet. Remek hangulati átvezető két marconább szerzemény között.
A lemez első instrumentális tétele az „Aqaba” címet kapta,
és személy szerint nekem ez az egyik kedvenc dalom a lemezről. Már az
oktávpedálos nyitótéma brutál, de amit Zoli az alaptéma fölé odatesz a
gitáron, az no comment kategória. Mindig is erős volt a dallamérzéke (halld pl.
„Valahol messze” vagy "Úton" még a hőskorból), és ezúttal is zseniálisakat játszik. Azt
hiszem erre szokták azt mondani, hogy a gitár énekel.
A már korábban említett „Félig telt pohár” egy új
verzióban került fel ide, és a témához kapcsolódva, van egyfajta emelkedett, kvázi
himnikus hangulata. És talán ebben a dalban található a kedvenc gitárszólóm is
a lemez egészét tekintve.
A „Hazugságok cirkusza” érdekes elegyet képvisel.
Adott egy abszolút vidám hangulatú gitártéma, melyhez egy igencsak komor,
egyben realista dalszöveg társul. (Némi szarkazmus azért befigyel a sorok között!)
Nem mondom szokni kellett, de mára megkedveltem.
A finom, akusztikus alapú „Képzeld” a korong egyetlen
ilyen jellegű szerzeménye. Az „alaphangszerek” mellett a háttérben zongorát és
vonósokat is hallhatunk, mintegy extra színezetet adva a dalnak. A bluesban gyökeredző
gitárszóló a dal végén meg, igen…
A második instru szerzemény „La Passe” névre hallgat, de
nem lövöm le a poént, hogy miért ez lett a dal címe, ennek tessék szépen utána
járni, ha kíváncsi valaki. 😊
Hangulatában teljesen eltérő, mint korábban hallott kollégája, árad belőle a
pozitív attitűd. Természetesen a gitárdallam itt is hamar képes utat találni a hallójáratokba.
A „Forró jég” a másik abszolút kedvencem, erre már első hallgatás alkalmával felkaptam a fejem. Ami nem csoda, hiszen hordoz magában egy jó adag Extreme jelleget, azaz funk-rock a javából! Egyáltalán nem számítottam egy ilyen stílusú szerzeményre, ez abszolút a kellemes meglepetés kategória.
A „Téves riasztás” talán a lemez egyik legeltaláltabb refrénjét tartalmazza. A dal közben itt-ott felbukkanó finom
legatos futamok hallatán sok gitáros szeme könnybe lábadhat - ezeket ellenpontozandó a gitárszóló a kevesebb néha
több alapon került kibontásra.
A „Falevél a szélben” ugyancsak egy pozitív kicsengésű
dal, akusztikus alapú verzékkel és pazar szólómunkával. Ugyan több dalra is rá
lehetne mondani, de valahogy mégis itt éreztem, hogy azonnal rádióba vele!
És amikor már azt hittük, hogy itt a vége, még érkezik
egy meglepetés feldolgozás, melyet Zoli a lemez megjelenéséig nem is volt
hajlandó senkinek elárulni, hogy mi lesz az. Nos, most már tudjuk, hogy egy LGT
örökbecsűt formált a maga képére, nevezetesen a „Prológ és trialóg” lett a kiválasztott
a ’80-ban megjelent Loksi lemezről. Tudom, a feldolgozások mindig kényes témák, így
nem is feszegetem, csak annyit mondok, hogy az amúgy is zseniális dalt sikerrel
ültette át a maga stílusába és modernizálta azt. (Vendégként felbukkan a lemez
munkálataiban oroszlánrészt vállaló Závodi Gábor, és (a leginkább) az Irigy
Hónaljmirigyből ismert Sipos Péter is.)
Most realizálom, hogy a lemez végére értem. 11+1 dal,
nettó 50 percben, üresjárat nélkül. Őszintén szólva fogalmam nem volt, hogy előzetesen
mit várjak Zoli első szólólemezéről, látatlanban szavaztam neki bizalmat. És, hogy
megbántam-e? Úgy gondolom a fenti bekezdésekből világosan kiderülhet a
válaszom: nyilván nem! Sikerült egy olyan dalcsokrot összehoznia, ami
hallgattatja magát, könnyen a fülbe ragad és nem fekszi meg a gyomrot. Akár
egymás után többször is neki lehet futni, minden hallgatás után egyre több értékét tárja fel. Most már csak
egy kérdésem maradt: Fahrenheit újrakiadások várhatóak valamikor?!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése