Tudnak még, ha akarnak - "Bullet For My Valentine-Bullet For My Valentine" lemezismertető
Aki valamennyire is követi a Bullet For My Valentine tevékenységét, megtanulhatta az évek alatt, hogy a zenekar nyilatkozataira egyszerűen NEM SZABAD adni. Minden lemezük előtt leígérik a csillagokat az égről, hogy most aztán megmutatjuk, ahhoz képest a végeredmények olykor hagynak maguk után némi kívánnivalót. A walesi bárdok most sem hazudtolták meg magukat ezen a téren, ezért úgy voltam vele, hogy lesz, ami lesz.
Mindig van valami jelzésértéke annak, ha egy zenekar a
saját nevét adja a készülő lemezének. Szerintem nyugodtan kijelenthetjük, hogy
az első két albumuk (The Poison és Scream Aim Fire) az ezredforduló utáni
metallemezek felhozatalában igen erős pozíciót foglal el. Onnantól fogva
viszont beálltak az egy jó-egy pocsék album állandó körforgásába. Mivel a 2018-ban
megjelent Gravity – néhány jobb pillanattól eltekintve – pusztulat unalmas volt,
titkon reméltem, hogy ezúttal talán újra sikerül nekik!
Most, hogy már hetek óta pörög nálam a lemez,
elmondhatom: megadtam magam. Úgy fest ismét meg tudták rázni magukat és
előálltak egy combosabb dalcsokorral. Voltak ugyan nyilatkozatok, hogy ez a BFMV
2.0 verziója, ami persze instant nyerítésre késztetett, de ugyanakkor tény: tudtak, képesek voltak új elemeket beépíteni a zenéjükbe.
A nyitó Parasite egy mondhatni ötletes introval nyit: valaki
tekergeti a rádióállomásokat, hogy megtalálja a neki tetsző zenét. Közben egy-egy
másodperc erejéig a zenekar régebbi dalainak részletei csendülnek fel, mígnem
másfél perc után ránk szabják az ajtót. Már itt feltűnt, hogy egy leheletnyit
lehangolták a gitárokat (helló Drop B!), ami ad némi modernebb/maibb ízt a zenének.
Erős nyitótétel, szinte folyamatosan megy a sulykolás, Matt Tuck is majdnem végigüvölti
az egész dalt, és végre ismét van gitárszóló!
Az elsőként bemutatott Knives egy tuti koncertdarab, nem
az a sodró lendületű ámokfutás, mint előző kollégája, hanem egy középtempós, mázsás
témafüzér. Amikor az a vadállat riff bejön 0:53-nál, akaratlanul elhagyta a
szám néhány csúfondárosabb szófordulat a meglepetés hevében. De csak azért,
hogy erre is rá tudjak kontrázni a dal közepi leállás utáni – Machine Head
ihletésű – monstrumnál. Amennyiben itt vége lenne a lemeznek, már azt mondom:
megérte.
Ilyen kezdés után kell is, hogy a My Reverie lágyabb
húrokat pengessen. A dal eleje nagyon-nagyon távolról idézi a Tears Don’t Fall-t,
de ez a gondolat igazából a második hallgatás után elfelejtődik. A dalban
váltakoznak a lágyabb és keményebb részek, némi disszonáns gitártémák is helyet
kaptak középtájt, végül az igen állat, többkörös gitárszóló teszi fel a pontot
az i-re.
A No Happy Even After introja alapján azt gondolnám,
hogy anno a debütalbumról maradt le. Itt is a középtempó dominál, de a nagyívű
refrén alá azért beköszön a duplázó. A félidőnél érkező kiállás ismét
őrült jó, viszont a gitárszóló inkább csak ott van, mintsem kitűnik a dalból.
Ennek ellenére ugyancsak egy erősebb dal.
A betorzított bőgővel indító Can’t Escape The
Waves-ről nem tudom eldönteni mit gondoljak. Itt-ott felbukkan közben egy tökjó
staccatos gitártéma, de a dal nagy részében a dob-basszus alap dominál, a gitár
csak színezőként van jelen. Kicsit olyan érzésem van, mintha ők maguk sem tudták
volna eldönteni merre futtassák ki a végét. Kár érte, mert a refrénje egész tetszetős
lett.
Kész szerencse, hogy a Bastards feledteti a
kellemetlen pillanatokat. Pedig az elején még nem voltam biztos benne, mivel „Az
őserdő hősét” idéző dobintro után, csak nem akar beindulni. Kell várni
egy percet, amire valami értékelhető történik, itt hallható ugyanis az egyik
legjobb refrén a lemezen. A megváltás azonban csak a dal felénél érkezik, amikor
végre ráakadnak a torzító bekapcsológombjára. A gitárszólónál még egy szolid
tempóváltásra is futja, és ez a lendület kitart a szerzemény végéig.
A Rainbow Veins sajnos megint nem az igazi, ez a
második (és egyben utolsó) dal a lemezen, amitől nem estem hanyatt.
Eljátszogatnak vele, van egy egész korrekt együtténeklős refrénje, meg egy fél
perces vadulás a közepén, és kb. ennyiben ki is merül. Sajnálom, pedig a
potenciál adott volt.
Na de aztán jön a Shatter, ami felér egy alapos tökönrúgással! Azt hiszem erre mondják, hogy egyszerű, de nagyszerű. Kapott egy igencsak varacskos (mondjuk ki: kő paraszt) gitárriffet, ami szinte elviszi a dalt a hátán. A verzék alatt visszavesznek, de a refrénre végül mindig letépik a láncokat. Némi o-o-óóózás itt is befigyel, a gitárszóló pedig talán itt sikerült a legjobban az egész lemezt figyelembe véve.
A Paralysed folytatja a nyakcsigolyák módszeres
roncsolását, végre ismét rátaláltak a gázpedálra a középtempózások után. Furcsamód
a dal első felében kapott helyet a gitárszóló, onnantól fogva viszont nem
engedik ki a gyeplőt, a folyamatos száguldás kitart egészen az utolsó taktusokig. Amennyiben
még két hasonló kaliberű szerzeményt rittyentettek volna a korábban említett szürkébb kollégák helyett, most tuti örömtáncot járnék.
A záró Death By A Thousand Cuts gyakorlatilag egyenes
ági folytatása a Paralysed-nak, leszámítva, hogy az überdallamos refrén itt
nagyon kitűnik a dalból. A jó értelemben persze. Ugyancsak egy thrashes hangulatú darab, szinte
végig sodró tempóval és egy rövid, de velős gitárszólóval. Az utolsó
másodpercek kissé hatásvadász mód halnak el, de simán újraindítod a lemezt enélkül
is.
Azt kell mondjam, a fiúk joggal lehetnek büszkék erre a
lemezre, egy-egy laposabb pillanatot leszámítva, gyakorlatilag végig teljes hőfokon égnek a dalok. Visznek magukkal, nem eresztenek és alattomos mód
befészkelik magukat a füledbe. Nem tűnik fel, hogy a játékidő majdnem 50 percre
rúg, bőven végig tudod hallgatni az albumot egymás után többször is. Egyszerűen
azért, mert jó. Most már csak egy kérésem lenne: srácok, a legközelebbi lemeznél
ne akarjátok újra feltalálni a kereket, inkább szimplán csak írjatok egy
hasonlóan erős anyagot! Ha a Trivium meg tudta csinálni, nektek is menne, nem gondoljátok?!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése