Precizitás mindenekfelett - "Iron Maiden-Senjutsu" lemezismertető
Akárhogy is nézzük egy új Iron Maiden lemez megjelenése ma már eseményszámba megy. Ők is egyike a rockzene még ma is aktív dinoszauruszainak, ebből kifolyólag soha nem lehet tudni, mikor jön el az a pont, hogy leteszik a hangszereket. Nyilván nem lehet elmenni mellette, hogy az utóbbi bő másfél évben az életünket befolyásoló állapotok miatt az éppen aktuális turnéjukat kb. hatvanhárom alkalommal kellett átszervezni, ami természetesen az új lemezre is hatással volt. Még ha nem is közvetett módon.
Mint az egy friss interjúból kiderült a Senjutsu
anyagával már 2019 végére elkészültek, a lemez gyakorlatilag széfbe zárva várta,
hogy megjelenjen. Csak hát közben beköszöntött a Wasted Years időszaka…Aminek
most részben vége, hiszen idén szeptemberben végre kezünkbe vehettük a 17. Iron
Maiden stúdióalbumot. A maják világa után ezúttal a japán kultúra került a középpontba, ezt sugallja a cím (amely szabad fordításban annyit tesz, hogy "taktika és stratégia") és a baromi jól sikerült borítókép is.
Aki képben van a zenekar munkásságával, annak nem okozhat
meglepetést, hogy az ezredfordulót követő összeborulás óta más ösvényen járnak,
mint amit az ősrajongók egy része elvárna. Kevesebb a direktebb, rövidebb dal,
a hangsúly eltolódott a progos, összetett felépítésű szerzemények irányába.
Amivel végül is nincs semmi baj, amíg tudják tartani a szintet. Gyorsan lekopogom
egy-egy kivétellel, de a Maiden azért egy elég megbízható zenekar ilyen téren
(is).
Szóval a Senjutsu. Már hónapokkal ezelőtt megkezdődött a beetetés, ami az utóbbi évek egyik legjobb marketingkampányában csúcsosodott ki. Sorra hintették el a kis jeleket, de konkrétabbat csak akkor tudhattunk, amikor az első új dal videóját nyilvánosságra hozták majd nem sokkal később a címről és a borítóról is lerántották a leplet.
Akárcsak legutóbb a The Book Of Souls-nál, itt is dupla lemez
lett a végeredmény. A dalok hosszát elnézve ez nem is csoda, az összjátékidő bőven 80 perc fölé kúszik. Jobb is így, hogy van némi szusszanás a két lemez között, így valamelyest könnyebbé válik a befogadás.
Az első diszk rögtön a címadóval nyit. Már a Senjutsu első
hallgatása közben feltűnt, hogy akárcsak legutóbb, úgy most sem egy tipikus
albumnyitó dallal kezdtek, nincs egész pályás letámadás, de idővel teljesen hozzá
lehet szokni. Szolid középtempóra épül a szerzemény, melyet Bruce Dickinson
himnikus refrénje koronáz meg. Kiemelendő az alá játszott gitárdallam, élőben
ez baromi hangulatos (lesz).
A Stratego az egyike a lemezen található rövid számoknak. Itt egy kicsit feljebb tornázzák a tempót, némi galoppozás is befigyel, akárcsak a régi szép időkben. A refrén itt is rögtön a fülbe ül, de nem mehetünk el szól nélkül amellett, hogy az ének gyakorlatilag csontra leköveti az egyik gitár által játszott melódiát. Ami végül is nem zavaró, csak na…Kicsit olyan spórolós végeredmény érzetet okoz. (Ez a megoldás egyébként szinte végigkíséri a lemezt.) Magát a dalt egyébként simán el tudnám képzelni koncertnyitóként.
Majd érkezik az elsőként megismert (és egy pofás animációs videót
kapó) The Writing On The Wall. Ami – nem vicc – enyhe countrys (!) beütéssel
bír. Legalábbis hirtelen nem tudok visszaidézni egy Maiden dalt sem hasonló
hangulattal. Egyébiránt nem véletlen kezdték ezzel a felvezetést, talán tényleg
a legfülbemászóbb szerzemény. Annak ellenére, hogy több, mint hat perc hosszú, hamar arra ocsúdhatunk, hogy máris véget ért. És ebben a dalban van a – szerintem - legjobban elkapott gitárszóló is.
A Lost In A Lost Word már nehezebb piskótának tűnik,
de hiába kilenc és fél perc, hamar barátságot lehet vele kötni. Az első
percekre jellemző akusztikus bevezetés ugyancsak nem nevezhető standard fogásnak a
Maiden palettáján, hovatovább az intronak van egy hangyányi Uriah Heep
hangulata. Persze hamar bekapcsolják a torzítót, és innentől fogva, aki
valaha is szerette a zenekart, csak elismerően mosolyoghat a tipikus Steve
Harris témák és váltások hallatán. Annak ellenére, hogy konkrét dalcímeket
lehetne mondani a diszkográfiából, ami ismerősnek tűnhet, valahogy mégis
működik az összképet nézve. Önmaguktól nyúlni meg sosem szégyen ugyebár.
És el is érkeztünk a második (és egyben utolsó) rövid
szerzeményhez a Days Of Future Past képében. Már az első taktusok után fogadni
mertem volna rá, hogy Adrian Smith gitárost is a szerzők között találom,
annyira jellegzetesek a témái. Egy kicsit talán kilóg a sorból a teljes lemezt nézve, de ebben semmi meglepő nincs, legutóbb ugyanígy éreztem a Speed
Of Light-nál. Ettől függetlenül egyike a lemez legerősebb szerzeményeinek.
Az első lemezt záró The Time Machine-ra ugyanaz áll,
mint előtte lévő kollégájára, csak itt a tettes neve Janick Gers. A dal ugyanis
akkora Dream Of Mirrors flashbacket okoz, hogy hirtelen nem tudtam merre van a szép új világ. (Aki érti jelentkezzen!) Ebben is hallhatunk jóféle váltásokat a dal közepe felé, és a
gitárszólók is remekül egészítik ki egymást, ahogy sorban érkezik egyik a másik után.
A második lemez keményebb dió lesz, ezt előre leszögezem.
Habár mindösszesen 4 dal szerepel a rajta, ebből az utolsó 3 játékideje együtt
majdnem eléri a 34 (!) percet. Az első dal a Darkest Hour címet kapta és már
két hallgatás után eldöntöttem, hogy akkor nálam ez a csúcspont a lemezről. Valahol
inkább hajaz Dickinson szólódolgaira, de szerintem Harris is úgy lehetett vele,
ez túl jó ahhoz, hogy ne használják fel. Itt is lehetne visszamutogatni egy-egy
konkrét motívum miatt, de felesleges. Ez bizony pazar elejétől a végéig.
Innentől viszont irány a mély víz, érkezik három Steve Harris szerzemény, egyenként 10+ perces játékidővel. Aki hallott már a főnöktől dalt, tudja, hogy van egy jellegzetes stílusa, amit természetesen most sem hazudtolt meg. A Death Of The Celts szépen építkezik, fokozatosan indul be, majd a közepén akad egy instrumentális rész, aminél először éreztem a lemezen, hogy itt nyugodtan lehetett volna nyesni belőle. Kész szerencse, hogy a dal vége újra visszaránt a hangulatba, és így végül is nem marad keserű a szájíz.
A The Parchment-nél elismerően bólogattam, ugyanis az
egész dalnak van egy szolid, keleties hangulata. Remek témákat sikerült felsorakoztatni, azt pedig képzelem, hogy Dickinson-t mennyire ledobhatta a víz, amikor meglátta az újabb kilométer hosszú
dalszöveget. A dal végét pedig még meg is csavarják, ugyanis az utolsó három
percre folyamatosan gyorsítják a tempót. Egyébként talán a leggitárgazdagabb szerzemény, tömve
van remek gitárszólókkal több helyütt is.
Végül a záró Hell On Earth teszi fel a pontot arra a
bizonyos i-re. Azt, hogy még itt sem fogyott ki a szufla jól jelzi, hogy talán
itt találhatóak az album legjobb énektémái. A dal közepéig tartó folyamatos
fokozást majd enyhe katarzist remekül ellenpontozza a bőgőre épülő középrész (á la Rime Of The
Ancient Mariner), de csak azért, hogy a végén még egyszer ránk borítsák az
asztalt.
A dalok után ildomos említést tenni a tagságról is, ha már élő legendákról értekezünk. Négy zenészről már korábban írtam pár gondolatot, a harmadik gitáros Dave Murray viszont ezúttal nem véletlen maradt ki. Őt most kissé háttérbe szorítva érzem, aminek az oka leginkább
az, hogy dalszerzőként ezúttal nincs jelen a lemezen. Szépen elszólózgat a dalokban, de érdemben most sajnos ennyi volt a hozzájárulása. Aki mellett viszont nem
mehetünk el szó nélkül, az a 69. (!) évét taposó dobos Nicko McBrain. Hihetetlen,
hogy ebben a korban is milyen elánnal üt a faszi, remélhetőleg sokáig bírni
fogja még a tempót. Akárhogy is nézzük a Maiden dalai azért megkívánják az erőnlétet,
még ha valószínűleg már nem lesznek többet Aces High szintű eszeveszett tempók.
Összegezve a dolgokat, én úgy gondolom, hogy ismét egy
remek albumot tettek le az asztalra a nagy öregek. Habár vannak lemezeik
melyekre a mai napig húzom kissé a szám, viszont akárcsak legutóbb The Book Of Souls
után, úgy most is csak dicsérni tudom őket. Fogalmam sincs, van e még egy
lemeznyi bennük, de ha úgy hozza a sors, hogy ez volt az utolsó nekifutás, nos
akkor is méltó módon zárhatják le a több, mint négy évtizedes pályafutást. De ne
legyen így!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése