Sárkányok háza - "Trivium-In The Court Of The Dragon" lemezismertető
Valahol borítékolható volt, hogy a covid okozta turnéstop következtében lesznek zenekarok, akik pihenés helyett kreatív munkával töltik a kényszerszabadságot. A floridai illetőségű Trivium a 2000-es években sorra szállította le a jobbnál jobb lemezeket, majd egy néhány éves tétova útkeresés után, sikeresen visszataláltak a helyes vágányra. A másodvirágzás a 2017-ben megjelent The Sin And The Sentence lemezzel vette kezdetét, melyre a tavaly év elején kiadott What The Dead Men Say is ráerősített. Most pedig alig másfél év elteltével itt is van a folytatás.
Az előző korongról anno én is írtam néhány gondolatot, így
kézenfekvő volt, hogy erről a lemezről is születni fog egy "esszé". Mivel
sokáig csend volt a zenekar háza táján, nem igazán lehetett tudni mi zajlik a
háttérben. Pedzegették ugyan, hogy dolgozgatnak egy új anyagon, de nem
gondoltam volna, hogy ilyen gyorsan a világra szabadítják azt.
Július elején érkeztek az első életjelek, amikor is
előbb közzétettek egy rövid trailert, majd két nappal később megérkezett a
címadó dal videoklipje. Ekkor lemezről még nem szólt a fáma, én speciel
simán azt hittem, hogy ez csak egy étvágycsillapító lesz a rajongóknak. Végül
augusztus elején jelentették be, hogy érkezik, az In The Court Of The Dragon
címre keresztelt lemez, mely a tizedik helyet foglalja el a diszkográfiában.
Persze ahogy lenni szokott beindult a marketinggépezet, sorra jöttek ki az előzetes dalok, illetve videók, de szokásomhoz híven ezeket már nem nagyon hallgattam meg, nehogy elvesszen az újdonság varázsa a lemezzel való ismerkedés közben. Tudom, 2021-et írunk és baromi furcsa manapság egy ilyet leírva látni, de hát nem vagyunk egyformák. 😊
Ami a lemezt illeti, szerencsére jelét sem venni észre minőségbéli visszaesésnek. A szimplán X névre keresztelt első dal tulajdonképp egy
intro, egy gregorián stílusú kórus és némi sampler keveréke, mely tökéletesen
alkalmas egyfajta felvezetésnek, bár olyan hű de különlegesnek nem mondanám. Mondjuk
a végén hallható sárkányüvöltés elég metal.
Mely azonnal átcsap Matt Heafy énekes üvöltésébe, ugyanis rögtön a nulladik másodpercben az arcunkba ordítja, hogy In The Court Of The Dragon.
Az elsőként bemutatott - címadó - dal egy esszenciális Trivium sláger annak minden
sajátosságával: szélvész dobtempók, eszelős gitártémák, váltások a tiszta ének és
a hörgés között, hogy csak a legjellemzőbbeket említsem. A dal közepi kiállás
hatalmas, miként a gitárszóló előtti váltás is a semmiből jövő ajándékkal ér
fel. A végén pedig némi epikus jelleg is befigyel.
A Like The Sword Of Damocles egy sokkal grooveközpontúbb szerzemény. Kapott egy nyaktörésre
igencsak alkalmas riffet, mely talán a lemez egyik legjobb refrénjébe megy át. (Ilyenből sok van az albumon!) Természetesen közben itt is rálépnek a gázpedálra, a középrészben és a dal
végén pedig a csillagokat is legitározzák az égről.
A szintén klippel megtámogatott Feast Of Fire hallatán
elsőre ugyan nem, de sokadjára az Alter Bridge-re asszociáltam. Amennyiben
nem Heafy énekelne, simán elmenne Tremonti műveknek is. Itt végig
megmaradnak középtempón, inkább a sulykoláson van a hangsúly. Az önmagukhoz
képest egyszerűbbre vett gitárriffek viszont nagyon eltaláltak.
Az A Crisis Of Revelation ismét egy szteroidbomba,
akárcsak a címadó szerzemény. Talán ennél a dalnál hallható legszembetűnőbben,
hogy az elmúlt évek alatt Matt mennyire megtanult énekelni: nem feszegeti a
korlátait, nem akarja bántóan túlvállalni magát, pont annyit és akkor tesz oda,
amennyi szükséges. A 2:30-nál beérkező szolid black metal hatásokat is
felvonultató kiállás az egyik kedvenc részem a lemezen, ahogy átmennek belőle az
überdallamos gitárszólóba, az tanítani való. A dal második felében érkező Iron Maiden
hangulatú téma pedig első (és sokadik) hallgatásra is képes hidegrázást okozni.
Innentől aztán kicsit elkezd változni a történet,
eddig ugyanis viszonylag hasonló karakterű dalok követték egymást, mostantól
viszont az egy ilyen-egy olyan vonulat lesz a jellemző. Ez a metódus egyébként kitart
a lemez végéig. Természetesen nem kell megijedni, csak annyi történik, hogy egy
epikus (hosszabb) szerzeményt mindig egy rövidebb energiabomba fog követni.
Ennek első állomása a The Shadow Of The Abattoir.
Amennyiben az előbb Iron Maiden hangulatokat emlegettem, úgy ez a dal simán felférne
bármelyik kései vasszűz lemezre. Ilyen hangulatos, lassan építkező
szerzemény nem sűrűn kerül ki Heafyék műhelyéből. A torzító is másfél
percnél kerül elő először, de éppen csak mutatóba a nagyívű refrén alá.
Középtájt persze csavarnak egyet a dolgon, megérkezik a menetrendszerű úthenger
is, mely tartalmaz egy nettó másfél perces váltott szólóblokkot és egy parádés
lezárást.
A No Way Back Just Through alig négy perc, a lemez
legrövidebb szerzeménye, de tömve van jobbnál-jobb gitár- és énektémákkal. Én
speciel simán el tudnám képzelni koncertindítónak, tipikusan olyan dal, amely
azonnal megadja a kellő adrenalinfröccsöt. Ugyanazon a fordulatszámon pörög
végig, tömörsége ellenére mégis a kiemelkedőbb számok közé sorolnám.
A Fall Into Your Hands kontrasztban van az előző kollégájával, a legrövidebb után ezúttal a leghosszabbra rúgó játékidő a jutalmunk. A szolid dobintro után érkező témát én sokadik hallgatás után is kissé sótlannak érzem, kész szerencse, hogy alig egy perc után elviszik a dalt egy teljesen más irányba. Innentől már képes arra, hogy lekösse a figyelmet: a három percnél beérkező riffmonstrum az album legjobb pillanatait hozza el. Nekem ez az abszolút kedvenc mozzanatom a teljes lemezt figyelembe véve, annak ellenére is, hogy viszonylag rövid ideig tart és utána megint elindulnak más területek felé. Persze a végén visszatérnek oda, ahonnan kezdtek, mintegy keretet adva a dalnak.
A From Dawn To Decadence ismételten felér egy
arculcsapással, hangulatában hasonló, mint a No Way… volt kettővel korábban. A
refrén itt ugyan szellősebb, de ez csak előnyére vált, ugyanis Heafy éneke
simán elviszi a hátán. Van az egésznek egyfajta arénarockos hangulata, mely nem
idegen a Triviumtól, de tény, hogy nem alkalmazzák túl sűrűn.
A záró The Phalanx ugyancsak egy hét perc fölé kúszó dalóriás, az első felében tömve Metallicat idéző témákkal. Majd félidőnél
csavarnak egyet a dolgon és bejönnek az extrém metal hatások is. Az utolsó két
perc pedig már előrevetíti a véget: fokozatos kiengedés, a hangszerek elhalkulása,
a legvégére pedig csak Heafy éneke marad, mielőtt végleg befejeződik a lemez.
Amennyire meglepetésként ért magának a lemeznek a
ténye, annyira örömteli, hogy sikerül továbbra is a jó irányba kormányozni a
szerelvényt. Úgy látszik a dobos Alex Bent képbe kerülése egyfajta
katalizátorként hatott a többieknél, ugyanis ahogy az elején is említettem (most
már) az utolsó három lemez egy másodvirágzását élő, önmagát a helyén kezelő zenekar
képét mutatja. Az énekes/gitáros Matt Heafyről szintén szóltam korábban
éneklésügyileg, a gitártudásával meg már fiatalkorában nem kevés elismerést gyűjtött
be. Hathúros kollégájával Corey Beaulieuval a lehető legkönnyedebb módon
passzolgatják egymásnak a nyaktörőbbnél is nyaktörőbb gitártémákat, nem
véletlen, hogy a kezdetektől fogva ez az együttes egyik védjegye. A
ritmusszekció másik fele, a bőgős Paolo Gregoletto játéka is tisztán
kivehető a legsűrűbb részeknél is, sőt nem egy pillanat van a lemezen, ami az ő
hangszerére van kihegyezve.
A minap érkezett a hír, hogy a budapesti (és vele a
teljes kontinenst érintő) turnét nem meglepő módon halasztani kellett immár
2023-ra, szóval az élő találkozásom a zenekarral továbbra is várat magára. A
pakliban az is benne van, hogy ha továbbra is korlátozások lesznek érvényben és
a kényszerű leállás alatt a kreatív energiákat így ki tudják használni, akkor
addig egy új Trivium lemezről is beszámolhatok. Amíg a mennyiség nem megy a minőség
rovására és tudják ezt a szintet hozni, én vevő lennék a dologra!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése