Varietas delectat - "Myles Kennedy-The Ides Of March" lemezismertető
Szinte fel se tűnt, hogy az aranytorkú Myles Kennedy első szólólemeze már idestova három éve megjelent. Anno a Year Of The Tiger egy lecsontozott, teljesen akusztikus alapú anyag volt, ennek megfelelően szükség volt hozzá egy bizonyos hangulatra, ha végig akarta hallgatni az ember. Elcsépelt szófordulat, de Myles abban a bő 50 percben tényleg kitárta a lelkét a hallgatónak. Most, három évvel később és egy világjárvánnyal a nyakunkon, talán a legjobb pillanatban érkezett meg a folytatás a The Ides Of March képében.
Valahol ironikus, de éppen ma landolt a postaládában a
lemez, pont aznap amikor végre sikerült rászánnom magam, hogy írok néhány
gondolatot róla. Mióta megjelent biztosan végighallgattam vagy 15-20 alkalommal,
de akárhányszor megpróbálkoztam egy karámba terelni a gondolataimat, csúfos
kudarc lett a vége. Talán most.
Az előzetes nyilatkozatok alapján egy más stílusú
anyagot ígért a szerző, amely a végeredmény tükrében 100%-ban fedi az állításokat,
a közhelyszámba menő zagyva felvezetőszöveget itt tehát hálisten' megúsztuk, mivel betartotta az ígéreteket. Amennyiben
fogalmazhatok úgy, ez egy „zenekari” lemez, már úgy értve, hogy hangszerek
egész armadája vonul fel az albumon (meg sem kísérlem számba venni, hogy hány
fajta hangszert hallunk), ami kifejezetten változatossá teszi a végeredményt.
Lássuk tehát a hozzávalókat.
In medias res nyitja a lemezt a Get Along enyhén
keleties hangulatú témáival. A verzék alatt az akusztikus alap
dominál, mintegy kontrasztot képezve a refrénnel, amely a határokon belül
maradva, de azért „besúlyosodik”. Nem kellett hozzá sok idő, hogy lemenjek hídba,
mert a dal közepén Myles elenged egy akkora jazzes hangulatú gitárszólót, amitől
akarva-akaratlan is csúnya szavakkal teli elismerések sorozata hagyta el a szám. Soha jobb
albumkezdést!
A Thousand Words eleje (nem meglepő módon) nem kevés
Alter Bridge hangulatot hordoz magában, de a refrént már elviszi egy másabb,
szellősebb irányba. Nagyon finom és ötletes a dalt gyakorlatilag végigkísérő
slidegitártéma, akárhányszor hallgatom valamiért mindig a Pink Floyd-tól a High
Hopes jut róla eszembe. A gitárszóló ismét remekbe szabott, rövidsége ellenére
van benne tartalom.
Az elsőként bemutatott In Stride az album egyik
legnyilvánvalóbb, mondhatni direkt szerzeménye. Még annak ellenére is, hogy a
deltablues hangulatú intro után nettó rock n’ rollba vált át a dal. Ez
bizony echte koncertre született szám, de amíg nem lehet menni, leginkább
csak elképzelni tudjuk, hogyan hat élőben.
Tartja a mondás, hogy a változatosság gyönyörködtet,
ezért rögtön következőnek megkapjuk a lemez leghosszabb dalát a címadó képében.
A The Ides Of March nem kevesebb, mint 7 és fél percében rengeteg dolog
történik, esély nincs rá, hogy elsikkadjon a figyelem. A keserédes intro Myles
szinte suttogós énekével szinte rögtön átvált egy direktebb témába és ez a
kettősség fent marad a dal kb. feléig. A középrészbe került talán a lemez
legszebb gitárszólója, melyet nem is követhet más, mint a hangulat folyamatos
fokozása, már-már katartikus állapotig. Hogy aztán a dal vége egy éles váltás
után ismét lecsillapodjon, mintegy keretbe zárva azt. Mestermunka.
A Wake Me When It’s Over ismét egy heavy blues alapú
szerzemény, ami elől esély nincs elmenekülni, olyan szemét módon képes tapadni
a fülbe az első pillanatától fogva. Így a lemez felénél jön rá az ember, hogy
mennyit tud dobni egy dalon az élő dob. Anélkül is működőképes lenne, de
így megkapta azt a húzást - vagy pluszt - ami magasabb szintre emeli az összképet.
A Love Rain Down címéhez illően egy lírai darab. Az első pillanatokról azt gondolhatnánk, hogy végig az akusztikus
gitár fog dominálni, de amikor másfél percnél bejön a slide, az nettó
hidegrázás. Van benne egy fura, már-már keserédes hangulat, ami gyakorlatilag
végig kitart. A dal levezetése pedig szintén tanítanivaló.
Ezek után nem lehet meglepetés, hogy az út ismét a
blues felé visz vissza. A Tell It Like It Is mondjuk ki TÉNYLEG olyan, amit simán írhattak volna a ’20-as években: hangulatában azokat az
időket idézi, amikor Robert Johnson eladta a lelkét az Ördögnek a keresztútnál.
Nem egy nyilvánvaló darab, de idővel nagyon be tud ragadni a hallójáratokba és
még egy kevés country is került bele mintegy fűszerként. A kedvenc pillanatom,
amikor a dal kétharmadánál Myles elneveti az egyik sor végét. Éljen a
spontaneitás! 😊
A Moonshot első pillanatainál azt éreztem, hogy a dal simán felfért volna bármelyik Slash-el közös lemezre, némiképp más hangszereléssel simán lehetne belőle SMKC szerzemény. Számomra egyértelműen a lemez egyik csúcspontja, olyan életigenlő hangulata van, hogy simán végig tudnám hallgatni egymás után 5-6 alkalommal. Tudom őrültség, de díjaznám, ha egy jövőbeni turnén bekerülne az öreg cilinderes műsorába. Úgyis van egy énekese, aki szinte tökéletesen tudja hozni mások énektémáit. Apró megjegyzés: egy jó gitárszólót szerintem még elbírt volna a dal. Sebaj.
Amennyiben a Moonshot egy Slash lemezre kerülne, a Wanderlust
Begins egy az egyben felfért volna Myles első albumára. Csak akusztikus gitár,
minimál dob és Myles hangja. Sokszor mondják, hogy több se kell a boldogsághoz,
csak egyszerű dolgok. Ez egy tipikusan ilyen: alapra vett, ugyanakkor álmodozó
hangulatzene.
A Sifting Through The Fire a lemez másik optimista
dala, ugyanis árad belőle valami megfoghatatlan jókedv, ami képes mosolyra
fakasztani az embert. És ha már két bekezdéssel fentebb a gitárszóló hiányáról merengtem,
itt a semmiből érkezik egy rövidebb, pattogós hangulatú hangörvény a dal közepén.
Ráadásnak pedig egy második a végébe ágyazva. Csak kérni kellett?!
A lemezt záró Worried Mind ugyancsak bluesból fogant, a közepe pedig akkora Clapton, hogy már-már plágium.
Maga a dal inkább melankolikus, de mégis van benne valami furán emelkedett hangulat. Nagyon
tetszetős, ahogy egyre fokozzák az atmoszférát, a lezárás pedig üvölt azután, hogy
ezzel zárják a koncerteket, már tényleg csak egy „Thank you, good night!” sor
hiányzott a végéről.
Ezzel tehát a végére értünk március idusának. Ahogy
ismét végighallgattam a lemezt és közben írtam, feltűnt mennyire alapos volt a
dalok sorrendjének kiválasztása. Az azonos hangulatú szerzemények jól
elkülönültek egymástól, ezáltal végig van a lemeznek egyfajta változatossága,
vagy fogalmazzunk úgy utaztató jellege. Képes végig lekötni a figyelmet, ami
manapság hatalmas fegyvertény. Myles méltán lehet büszke erre a lemezre, a következő
alkalomra (remélhetőleg három év múlva) én mindenesetre megszavaztam a bizalmat!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése