Az arany középút - "Volbeat-Servant Of The Mind" lemezismertető
A legutóbbi két Volbeat lemez után bevallom nem kevés félelem volt bennem, amikor megérkeztek az első hírek arról, hogy a dánok elkészültek a friss albumukkal. A pandémia alatt nyilván megpróbálták kihozni az extra szabadidőből a maximumot, és mint utólag megtudtam a lemez már 2020 végén (!) kiadásra várt. Végül idén december elején jelent meg, és a még nyáron közzétett két dal alapján nagyon úgy tűnt, hogy végleg kénytelen leszek elengedni a Volbeatet.
Hiába nyilatkozta a frontember Michael Poulsen, hogy
az eddigi legsúlyosabb anyagukat írták meg, erre az égvilágon semmi jel nem
utalt november elejéig. Ekkor ugyanis kiadtak egy újabb előzetes dalt, melynek
hallatán azért felcsillant némi reménysugár. Majd nem sokkal később a negyedikként
közzétett szerzemény is tetszetős volt, de az eredményjelzőm még így is 2-2-t
mutatott.
Aztán december elején, amikor a megjelenés napján megkaptam a CD-t (el sem akartam hinni, hogy időben) és először végighallgattam, jóleső megnyugvás uralkodott el rajtam. Végre nem a levegőbe beszéltek és beváltották az ígéreteket! Az album bő 90% ugyanis brutálisan jó. Ezt vártam tőlük kb. 2013 óta. Nem is szaporítom a betűket, nézzük a dalokat!
A tipikus Volbeat riffel indító Temple Of Ekur hallatán már mosolyogtam, noha egy meglehetősen kétarcú szerzemény. Szinte végig ott van benne a korai Volbeatre jellemző keménység, de a refrén már az újabb, rádióbarátabb zenekart juttatja az ember eszébe. Első néhány hallgatásnál fura volt, de miután X alkalommal lepörgött, azt tudom mondani rá, hogy remekül működik.
Az elsőnek közzétett Wait A Minute My Girl nagyon
sokáig nem tetszett. Így egyben hallgatva a lemezt viszont megtalálta a maga
helyét. Alap punk-rock téma mézédes refrénnel, semmi extra. A szaxofonszóló és
a billentyű sokat dob a dalon, ezek nélkül én szívbaj nélkül fiókba száműztem
volna.
A horrorisztikus hangulattal indító The Sacred Stones aztán
teljesen más irányba viszi a hallgatót: indulunk a Pokolba. Szinte végig mázsás
középtempózás van, Michael énekdallamai is a korai időket idézik, noha a refrén azonnal fülbe ragadós. Ami valahol mókás annak fényében, hogy a dal témája
némileg okkult. Az utolsó percnél pedig egy tempóváltás is befurakodik a képbe, amiből a dalt
lezáró gitárszóló bontakozik ki.
A Shotgun Blues volt az a fentebb említett szerzemény, aminek hallatán egy kicsit elkezdtem reménykedni. Ahogy megszólal a nagyon bunkó, de ütős gitárriff és hallani a bőgő morgását, kis híján elmorzsoltam egy örömkönnycseppet. Természetesen a refrén ugyancsak dallamhegyekkel operál, de olyan valószínűtlenül illik a nyaktörő témák mellé, hogy egyszerűen nem tudom nem szeretni. Túlzás nélkül az egyik legjobb dal, amit valaha írtak.
Amikor felcsendültek a The Devil Rages On első
taktusai, akarva-akaratlan rákerestem, hogy ez miféle Johnny Cash feldolgozás. Nos,
ilyesmiről szó nincs, de tény, hogy ilyen típusú Volbeat szerzeményre én nem
emlékszem. Sokáig nagyon fura volt, de idővel beérett. Sosem volt tőlük idegen
ez az outlaw country hatás, de ennyire mélyrehatóan még nem építettek rá dalt. A
hatást tovább erősíti a szintén felbukkanó okkult hangulat.
A Say No More első végighallgatásakor már úgy voltam
vele, hogy ha valamit nem rontanak el, ez a lemez engem bizony kilóra meg fog
venni. Az egész lemezt figyelembe véve talán a legmarconább darab, kegyelmet
nem ismerően gyalulja le az ember hallójáratait. Érezhetően törekedtek a minél
töményebb megszólalásra, a refrén is csak annyi dallamot tartalmaz, ami éppen
csak kell. A gitárszóló is 10/10-es, akárcsak maga a szerzemény.
A Heaven’s Descent sem lassít, itt is jelen vannak a
horrorhangulatok a gitártémákban. A dal felénél egy tempóváltást is
közbeiktatnak, amiből a gitárszóló bontakozik ki. Ez a mozzanat erősen az Outlaw…
lemezükre hajaz, ami cseppet sem baj, mert szeretem azt a korongot. A végén aztán
visszatérnek oda, ahonnan indultak így foglalva keretbe a szerzeményt.
A Dagen Før az egyetlen dal a lemezen, amit szívbaj nélkül kukáznék. Nagyon kilóg az album hangulatából és érezhető, hogy leginkább azért született, hogy a rádióknak is jusson valami. Ez volt a másik dal, amit nyáron közzétettek és azóta sem bírtam megbarátkozni vele. Sajnos semmi kapaszkodót nem találok benne, és tényleg: szeretem a dallamos dolgokat, de ez nem. Nagyon nem. Számomra a két lemezzel ezelőtti For Evigt-hez hasonlóan a legpocsékabb Volbeat szerezmény. Ugorjunk.
Kész szerencse, hogy rögtön itt van a The Passenger, mely
ismét felpörgeti a tempót. Jóleső érzés hallani a duplázó dübörgését a szimpla riffek
alatt. Nyilvánvalóan a refrén ugyancsak az utóbbi lemezek világát idézi (mint
oly sok esetben az albumon), de itt is sikerült olyan precíz módon megtalálni
az arányokat, hogy nem lehet nem szeretni. A két perc körül beérkező váltás
pedig csont nélkül telitalálat.
A Step Into Light szintén outlaw country hangulattal
operál, távolról a The Devil… rokonának is hívhatnánk. Szinte azonos tempóban halad végig, nincsenek kiugró pillanatok a dalon belül. Egynek elmegy, el
lehet hallgatni, de ha nem lenne itt, akkor sem tűnne fel a hiánya. Bár azt
elismerem, hogy a refrén itt is jól sikerült azért.
Na de aztán a Becoming. Olyan death metalos riffel
nyit, amit eddig még nem hallhattunk Volbeat lemezen. (Ez egyfajta főhajtás az
idén elhunyt Entombed énekes, a néhai LG Petrov előtt.) Persze fél perc után
beérkezik egy standard Volbeat metal téma, amit egy csúfondárosan dallamos refrén
követ. Végig magas hőfokon ég a dal, és a végén a gitárszóló alá még
visszahozzák azt a zorall témát a dal elejéről.
A Mindlock súlyos középtempózással kezd, de mégis
olyan gitártémákkal, ami instant dallamtapadást okoz. A refrén habkönnyű, a
gitárszóló (amiből sajnos elég kevés van a lemezen) viszont annál jobban
sikerült. A vége felé még némi akusztikus leállás is belefér, de szerencsére
nem kirívó módon.
A záró Lasse’s Birgitta a leghosszabb szerzemény a lemezen a maga nyolc percével. Fura mód akárhányszor hallgattam sosem tűnt annyinak. Lassan indul, az igazi sulykolás is egy percnél érkezik egy Mercyful Fate ihlette gitárriff képében. Az első harmadban már egy gitárszólót is kapunk, a refrén pedig itt is a régi Volbeatet idézi. Félidőnél aztán érkezik egy váltás, ahol lefelezik a tempót és még némi keleti hangulatú (!) gitártéma is felüti a fejét. Majd egy újabb gitárszóló után visszatérnek a cséphadaráshoz, hogy aztán az utolsó másfél perc már tényleg csak a levezetés legyen.
A nettó órás játékidejű, nyolcadik Volbeat lemez tehát végre beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Akiket hozzám hasonlóan elidegenített az előző két lemez műanyag slágeressége (elismerve, hogy azért azokon is voltak jobb pillanatok), azok újra kedvenceik között köszönthetik a dánokat. Nem mondom, hogy a legjobban sikerült Volbeat albumot kaptuk meg, de tény, hogy ezúttal egy baromi erős dalcsokrot sikerült összekalapálniuk. Csak reménykedni merek, hogy a következőkben is maradnak az arany középúton és a kommerszebb szerzemények mellett ott fognak figyelni a marconább darabok is. Mivel többségében most is remekül sikerült vegyíteni a zenekar két külön arculatát, én megelőlegezem a bizalmat.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése