Ismét ereje teljében - "Tremonti-Marching In Time" lemezismertető
Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem volt bennem félsz Mark Tremonti új szólóalbumát illetően. A legutóbb megjelent 2018-as önálló néven futó produktumnál - A Dying Machine - érezhető volt némi megfáradás, és valljuk be az utolsó Alter Bridge lemez, a 2019-ben kiadott Walk The Sky is meglehetősen gyengére sikeredett. Mármint önmagukhoz mérten. Így aztán volt bennem némi egészséges aggodalom, hogy ezúttal milyen lesz a végeredmény.
Ehhez még hozzájött, hogy a zenekari felállásban is volt némi módosulás időközben. A Mark mellett állandó társ Eric Friedman gitáros ugye alap, és végre csóri Tanner Keegan bőgőst előléptették bérmuzsikusból rendes taggá. A legutóbbi lemezt még feldoboló Garrett Whitlock időközben kikerült a képből, az ő helyét Ryan Bennett vette át.
Az elsőként közzétett dal bizakodásra adott okot, a többit meg direkt nem hallgattam meg, hogy majd egyben, megjelenéskor. Ez nálam egyfajta babona, de utólagosan úgy gondolom jó döntés volt. Főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a lemezre került tucatnyi szerzemény összideje alulról súrolja az egy órát, ami azért nem kis odafigyelést igényel.
Azt már a nyitó A World Away első taktusainál hallani
lehetett, hogy a hangzásra ezúttal sem lesz panasz: a disszonáns hangulattal
kezdődő dal hamar átcsap egy akár tipikusnak is mondható Tremonti thrash riffbe.
Már itt feltűnt, hogy ismét csatasorba állította a 7 húros gitárokat, ami ad
némi morózusságot a témáknak. Az énekdallamok és a refrén is abszolút
védjegyszerű, akárcsak a dal végi tekergélős gitárszóló.
A Now And Forever gyakorlatilag ott veszi fel a
gyeplőt, ahol az AWA letette, bár itt egy hangyányit lassabb a tempó. A refrént
simán el tudnám képzelni Myles Kennedy hangjával, talán az egyik leginkább
Alter Bridge hangulatú szerzemény a lemezen. A szóló ugyan részleteiben
leköveti az énekdallamot, de ettől eltekintve szerintem kimondottan jól
sikerült.
Az It Not For You volt az elsőként bemutatott dal, és emlékszem
már az első találkozáskor is elégedetten hümmögtem. Nagyon pofás az alapakkordok
alá játszott kis gitártéma, ami végighalad a refrénen is. A dal közepén aztán
beérkezik egy tempóváltás, amely majdnem a végéig kitart. Ahol ismét egy rövid,
de velős szólótétel kapott helyet. Elismerem, jól választottak albumfelvezetőt.
Na de aztán…Már a Thrown Further kezdő taktusainál
sejteni lehet, hogy itt valami történni fog. Akkora nyakficamító riffet
sikerült ebbe a dalba kanyarítani, hogy ha ezt koncerten hallanám, garantált az
egy hetes nyakmerevítő. Persze a refrén itt is instant tapadós, de az igazi
királyság a szám felénél beérkező (nagyon-nagyon) enyhén black metalos (!!!) hangulatú téma. Az meg már csak hab a tortán, hogy egyenesen két gitárszólót is
beleszuszakoltak a dalba. Kétségkívül a lemez egyik legerősebb szerzeménye.
A Let That Be Us ha lehet rádob még egy lapáttal, ez
első hallgatáskor elnyerte az album legzorallabb dala nevű képzeletbeli díjat.
Ebben a formájában tuti nem férne fel az AB lemezekre, annak ellenére sem, hogy
ott is akadnak keményebb kötésű dalok bőven. Csak itt sikerült kissé tovább
szélesíteni a határokat. Eddig tehát úgy száguldottak át a hallgatón, mint egy gyorsvonat.
Az első pihenő a The Last One Of Us képében érkezik
el, aminek – nem vicc – akad némi Alice In Chains hangulata. Legalábbis az akkordozásról
és az azt kísérő gitártémáról valamiért Jerry Cantrell munkássága jutott
eszembe. Középtájt egy enyhe leállós, elszállós betét is belefért, és itt vált
nyilvánvalóvá, hogy Márkó mennyit fejlődött éneklés tekintetében. Egyébként az egész lemezen több helyütt is fülbeötlő volt a billentyűk/samplerek jelenléte. Szerencsére annyira
nincsenek előretolva, mint a legutóbbi AB korongon, cserébe extra színezetként
jól működnek.
Pihenő vége, az In One Piece megint felér egy
tökönrúgással. Hogyha már ennyire bőszen osztogatjuk a képzeletbeli díjakat,
akkor a legjobb riff nyertesével itt találkozhatunk. Ami furcsa mód nem a fő motívum, hanem a verzék alatti, ugyancsak nyaki izomhúzódást elősegítő gitártéma. A dal közepi
elszállós betét után egy szépen felépített gitárszóló a jutalom, tanítani való,
ahogy a legsúlyosabb hanghalmozások közben megáll egy-egy szépen kitartott hang
erejéig.
Az Under The Sun ismét egy árnyalatnyival lágyabb húrokat
penget, hangulatában valamiért a Load korszakos Metallica jutott róla eszembe.
Elvontsága ellenére mégis van benne valami lehetetlenül slágeres, és még a
gitárszóló is kimaradt! Ettől eltekintve simán működőképes, nekem instant
meglepetés volt.
Amennyiben az előbb azt a kifejezést használtam, hogy
egy árnyalatnyival lágyabb, úgy elérkezett az idő az „elpuhulásra”. (Kéretik a szó jó
értelmében érteni!) A Not Afraid To Lose ugyanis egy vérbeli Tremonti líra,
annak minden velejárójával: ujjal pengetett tiszta tónusú gitár, nagyívű refrén,
szívfacsaró melódiák. Egy teljesen OK szerzemény, de valahogy mégis ott
motoszkál a fejemben, hogy ezt már hallottam a debütáló AB lemezen, és akkor, ott az a
dal sláger lett.
A fenyegető hangulattal induló Bleak aztán visszaránt
minket a komor valóságba, pedig csak bő egy perc után lépnek rá a torzítóra. Elismerem
sokáig kellett barátkoznunk, nem véletlenül kerülhetett az album végére, de idővel
megadta magát. A legjobb pillanatait az utolsó bő 55 másodpercre tartogatják,
amikor kicsit megcsavarják a dal végét.
Aki a Would You Kill cím alapján nem mondta volna meg
előre, hogy milyen lesz a dal, az hazudik. Nem meglepő mód egész pályás
letámadással indítanak, bár a refrén itt is inkább arénarockosnak mondható.
Furamód jót tesz neki ez a kettősség, a második fele meg igazi „ereszdelahajamat”: kis túlzással egy összefüggő másfél perces gitárszólóval gyalulják le a
gyanútlan hallgató még ép hallóidegeit.
A lemezt záró címadó, azaz a Marching In Time egy hét és
fél percesre hizlalt monstre szerzemény. Aminek a jó ismérve, hogy nem tűnik
annyinak, mint amilyen hosszú. Nos ez itt is abszolút fennáll. Persze az elején
nyilván a Blackbird-re sikerült asszociálnom, de aztán valahogy sikerült ezen túllendülni. Három perc
után ugyanis érkezik egy teljesen más hangulatú, egyben igen combos riffzuhatag, hogy rögtön
utána teljes akusztikusba váltson a dal. A végét persze ismét rendesen
megküldik: Mark ujjai még utoljára végigszaladnak párszor a fogólapon, hogy fokozatosan
elhalkulva befejeződjön a szerzemény és egyben a lemez is.
Lássuk be, ez egy baromi jó album lett. Nem tudom mennyire volt hatással a végeredményre, hogy nem lehetett turnézni, de ahogy a kolléga Myles Kennedy is egy remekbe szabott anyaggal ajándékozott meg minket év elején, úgy Mark Tremonti is simán átvitte a lécet. A debütáló Tremonti lemez az All I Was óta én személy szerint ezt tartom a legjobbjának (nem idekeverve most az Alter Bridge korongokat). Szóval bőven van okunk bizakodni, hogy a jövőre érkező AB7 ugyancsak méregerősre sikerüljön!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése