Érettség(i) után - "Fatal Error-Művirágok karneválja I-II." lemezismertető
Nagy utat tett meg a felállásának tizedik évét idén ünneplő Fatal Error. A srácok kitartó munkával és építkezéssel mára szinte megkerülhetetlen tényezőjévé váltak a honi (rock)zenei színtér palettájának. A jubileumi év alkalmából nagy dobásra készültek, ugyanis nem kisebb feladatra vállalkoztak, minthogy egy dupla lemezzel ajándékozzák meg hallgatóságukat. Az ilyesmi persze mindig rizikós vállalkozás, de jó néhány olyan esetről is tudunk, ami pozitív végkimenetellel végződött.
Lássuk be tíz év azért baromi sok idő: ennyi idő alatt
rengeteg minden történik egy ember, azaz írásom tárgyánál maradva egy zenekar
életében. A kezdeti demós próbálkozások után 2015-ben hozták ki első
nagylemezüket („Bérlet az életre”), melyet menetrendszerűen kétéves periódusokban
követett az újabb dalcsokor. A debütalbum és a 2017-es „Kisszobából nagyvilág” még
úgymond egyívásúak voltak, mindkét lemezt az ifjonti hév fűtötte. Már itt
megírtak jó néhány erősebb darabot, de be-becsúszott egy-két szürkébb
eminenciás is a képbe.
Aztán 2019-ben, amikor megjelent a „Halandó”, szó
szerint elkerekedett a szemem, ugyanis egy minden nemében érett anyagot
szállított le a zenekar. Mai napig csont nélkül hibátlan alkotásnak tartom és
gyakori vendég a lejátszási listámban. Ilyen előzmények után érkeztünk el
írásom tárgyához, a „Művirágok karneválja I-II.” ikreihez.
A dupla lemez első fele tavasz végén jelent meg,
eleinte csak digitális platformokon. Volt egy sanda gondolatom, hogy már akkor
írok róla, de úgy láttam jobbnak, ha egyben vesézem ki a tesókat. A néhány hete
megjelent második rész értelemszerűen többet pörgött az utóbbi időben, viszont
így érdekesebb volt végighallgatni utána az első részt. De haladjunk inkább sorrendben. Első után a második.
Most, hogy már ennyit locsogtam feleslegesen, akár rá
is térhetnénk a dalokra. Az első korong a „Garzonember” című szerzeménnyel
nyit, semmi tökölés, rögtön bele a közepébe a refrénnel. A verzék alatt némi
szolidabb spanyolos (!) ihletésű gitártéma is befigyel, de alapjában a dal
mégis húz magával végig.
Az elsőnek bemutatott „Veled más a helyzet” igen aljas szerzemény, ugyanis jobb helyeken azt a szót használják rá, hogy
sláger. Baromi hangulatos, azonnal fülbe ül, a második refrénnél már dúdolod te
is, aztán a dal 2/3 részénél beköszönnek egy vadállat tempóváltással. Azt köszi!
A címadó „Művirágok karneválja” lágyabb húrokat
penget, szinte végig akusztikus alapú, a torzított gitárok jó
érzékkel hátrébb lettek keverve. A fő hangszerek mellett (ne feledjük, itt a
zongora is annak számít) vonósokat is felvonultat, adva egyfajta
emelkedettebb hangulatot a dalnak.
A „Hallucináció” szintén egy lazább darab, és
akárhányszor hallgatom instant jó kedvre tud deríteni. Szerintem ide sikerült
belepréselni a legjobb refrént a(z első) lemez egészét tekintve, pedig ilyen
tekintetben erős a mezőny.
A „Minden hang” ugyancsak akusztikus gitárra épül, és ami újdonságnak fogható fel: a dal második felében samplereket használnak. Első hallgatásra furcsa volt, de az a helyzet, hogy baromira működik. Tovább tágítja a lemez karakterét, mely már így is kellőképp változatos, pedig még
csak félidőnél vagyunk.
Amikor felcsendültek a „Van hullám, nincs tenger” első
taktusai már tudtam, hogy tetszeni fog. Igazi utaztatós hangulatú darab, mely
eleinte csak a refrénre súlyosodik be, de a vége előtt itt is találunk egy
olyasmi durvulatot, mintha…hogy mondjam: a „Kashmir”-t játszanák mai
felfogásban.
A „Képek” első hallgatásakor azt hittem egy újabb
lírai darab lesz, az első percben csak a gitár tiszta hangjait halljuk.
Félidőnél csavarnak egyet a dalon, megkezdik a hangulat fokozását, mely egy
rövid, viszont dallamos szólóban csúcsosodik ki, mielőtt végleg lecsengenek az
utolsó taktusok.
Amit az előző szerzeményre hittem, azt a „Mesélnék”
váltotta be. A videoklipet is kapott dal, akusztikus gitárra és zongorára épül,
csordultig tele érzelemmel. Ahogy hallgatod képes vagy elmerülni a
gondolataidban és átgondolni néhány döntésed.
Valahogy volt egy megérzésem, hogy a „Szürke” nem fog
kegyelmezni. Ez maximálisan beigazolódott, itt ugyanis tövig nyomják a gázt,
csak néha engednek egy kicsi szusszanást. A refrén megint 11 pontos és még egy
rövid o-o-óóózás is belefért, ami majd koncerteken lesz az igazi.
A „Kapaszkodj” egy lazább hangulatú történet, fókuszban a
zongorával. Persze ahogy haladnak előre az egész zenekar bekapcsolódik, a
refrén alatt már rezegnek a húrok is, és végre van egy egész helyre gitárszóló. Sajnos ebből meglehetősen kevés található a lemezen. Amikor pedig azt
hinnéd, hogy vége a dalnak még odatesznek egy már-már progrock hangulatú outrot
is puszta szeretetből.
Az utolsónak érkező „Szép álmokat” szintén egy akusztikus
szerzemény, igazi albumzáró hangulattal bír, és néhány percre segít elfelejteni
a külvilág gondjait. Perfekt lezárás.
Ezzel a végére értünk az első lemeznek, így
következzen a sárga után a kék, azaz a második felvonás. /Ezt a
színösszeállítást már láttuk valahol, nem?! 😊/
Szóval! Az első tétel „Part” címre hallgat és tulajdonképpen egy intro. Finom akusztikus kezdés, madárcsicsergés, a beérkező gitárok hallatán valami emelkedett hangulat. Aztán hirtelen csend és egy defibrillátor, majd szívdobogás hangjait halljuk…
A „Szóhoz juthatnék” a tulajdonképpeni első dal egy rövid
dobintro után egy brutál Sum 41 ihletésű staccatos riffel nyit, a srácok nem
bízzák a véletlenre, egész pályás letámadással nyitnak. A nem egész három
perces dal úgy száguld át a hallgatón, hogy felfogni sincs ideje, már véget is
ér.
A felvezetőként megismert „Forradalom” egy újabb
sláger a zenekar amúgy sem kicsi tarsolyában. Ugyancsak egy marconább darab, némileg
kritikus szöveggel nyakon öntve. Koncerteken garantált bólogatás.
Az „Óceán” sem fogja abbahagyni a nyakizmok
masszírozását, itt is csúcsra járatják a tempót, némi szolid Foo Fighters
hangulat befigyel közben. A refrén kb. esszenciális Fatal Error a jobbik
fajtából.
A számomra legkedvencebb tétel a lemezen az „Idő”.
Lassan kezd, egyre fokozzák a tempót, végül egy percnél bejön egy hihetetlen
tufa, de mégis iszonyat jó riff. A bluesban gyökeredző szóló remekül
illeszkedik rá és még a dal felénél sem tartunk. A végén visszahozzák még egy
körre, és mellé lefelezik a tempót, ami csak rátesz egy lapáttal.
Az „Újrafestem” kezdése igen becsapós, elsőre lassabb dalnak
gondoltam, erre ide sikerült bepréselni kb. a legzordabb gitártémákat. Szinte
végig a súlyos középtempó dominál, megnyugvást csak az utolsó másodpercekben
kapunk.
A lemez első lassú dala az „Eső” címet kapta. Zeneileg
kicsit az első albumos „Minden hang” rokona, de csak a hangulata miatt. Ismét
egy gondolkozásra késztető darab, a zene teljes összhangban van a kissé
szomorkás dalszöveggel.
A „Kidőlt fára mászol” rögtön visszateszi a bugit a lábakba,
szintén állat módra húz. A kedvenc refrénem talán itt található, és a
középrésznél nem átallnak beleállni némi punkos témázgatásba.
A „Magamban beszélek” majdnem teljesen akusztikus, amolyan lehunyod a szemed és hagyod, hogy vigyen magával típusú
szerzemény. A finom slideos gitártémák csak erősítik az álmodozás érzetét, amit
a dal végi – amúgy hihetetlen dallamos – gitárszóló koronáz meg.
Tulajdonképp itt vége a lemeznek, de találhatunk még
egy darabot a végén: az első lemezes „Van hullám, nincs tenger” remixét. A drum
n’ bass megközelítésű változat nem feltétlen az én ízlésem tükrözi, de
elismerem, hogy működik. Szinte teljesen új arcot kap az amúgy is remek dal,
így jó ötlet volt feltenni a lemez végére.
És ezzel beértünk a finisbe. Kétségkívül nagy fába vágták a fejszéjüket a fiúk, de túl nem tudom hány hallgatáson nyugodtan ki merem jelenteni: átvitték a lécet. Ugyan nekem még továbbra is a „Halandó” az etalon lemez a Fatal Error-tól, de nem zárom ki a lehetőséget, hogy a jövőben ez változhat. A két lemez egyben hallgatva sem fogja megülni az ember gyomrát, hála a változatosságuknak. Az első korong lazább, pozitívabb kicsengésű hangulattal bír, míg a második albumon többségében vannak a marconább, tüskésebb tételek. (Ezt egyébként a lemezborító is remekül prezentálja.)
Egy szó, mint száz: a srácok méltán veregethetik meg egymás vállát. A bezártság és a koncertmentes időszak alatt elterveztek valamit, amit (feltehetően) nem kevés szenvedés árán sikerrel abszolváltak, és aminek remélhetőleg majd learathatják a gyümölcsét. (Esetleg februárban?!😊) Most már egyértelműen kijelenthetjük: a Fatal Error végleg felnőtt és járja a saját útját. Én pedig azt hiszem nem tudok mást tenni, csak továbbra is sok sikert kívánni nekik!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése