Virágkarnevál - "Avantasia-A Paranormal Evening With The Moonflower Society" lemezismertető
Nem újdonság, hogy az Avantasia projekt mögött is egy ember áll, esetünkben a német vonalon korábban sikeres Edguy frontembere, Tobias Sammet. Mivel az Edguy egy jó ideje parkolópályára került, jelen állás szerint úgy nézünk ki, hogy a „melléktermékként” indult Avantasia került a középpontba. Szinte hihetetlen, de a nemrég megjelent irdatlan című A Paranormal Evening With The Moonflower Society (ezt még egyszer le nem írom!) lemez már a kilencedik a sorban.
Tobias is átlag három évente szabadít ránk egy új
művet, és mivel nem klasszikus zenekarról beszélünk, hagyományosan vendégek
tömkelegével készül el az aktuális album. Ezúttal sem hazudtolta meg magát, a
11 dalból 10-ben ismét első ligás énekeseket sikerült odakényszerítenie a
mikrofon elé. Hozzátenném a maga 54 percével ez a legrövidebb Avantasia lemez,
ami jó pont, mivel kb. minden lemezüknél azt éreztem, hogy egy icipicit
túúúúlságosan hosszú lett. Ezúttal tehát egy kompaktabb végeredmény a
jutalmunk.
Az albumot finom zongoratémával indító Welcome To The
Shadows az egyetlen, ahol Tobias egyedül viszi a műsort, de sokszori hallgatás
után sem gondolom, hogy bárki is hiányozna innen. A dal csak néha-néha robban
be, végig megmarad az ingadozás a lágyabb és a harapósabb részek között. A
refrén dallamai kitörölhetetlenek, a gitárszóló pedig inkább csak színezésként
van jelen. Amolyan tipikus albumnyitó számmal van dolgunk, ami beindítja a
sztorit.
Mivel ugyebár minden Avantasia lemez egy komplett történetet
mesél el. A részletekbe nem megyek bele, mert akkor sosem végeznénk, ezt a
részt szépen fedezze fel mindenki önmaga. 😊
A másodiknak érkező The Wicked Rule The Night egy echte deutsche power metal
darab irgalmatlan kétlábdobokkal és brutál riffeléssel. A Primal Fear énekes
Ralf Scheepers süvölt a dalban, remek duettet prezentálnak Tobival. A
gitárszóló pedig az egyik legjobb a teljes albumot figyelembe véve.
A Kill The Pain Away operás introja árulkodó, itt nem
mást találunk mikrofonvégen, mint a Nightwish énekesnő Floor Jansen-t. Jól áll
neki ez a könnyedebb, rockos darab, noha szerencsére nem fogja vissza magát,
rendesen kiereszti a hangját. A refrén itt is zseni, annak ellenére is, hogy
Tobias nagyon a háttérbe került. Bár valljuk be Jansen asszonyság mellett nem
is lenne sok esélye.
A The Inmost Light-ban egy régi harcostárs/példakép a
vendég, nevezetesen az aranytorkú Michael Kiske, aki egy ideje már ismét a Helloween
frontembere. Misi adottságait kár ecsetelni, még mindig elképesztő módon repeszt,
legyen szó középtartományról, vagy sztratoszférát érő magasakról. Ez ugyancsak egy erőteljesebb szerzemény, a három és fél perc alatt egy pillanatra nem
engednek a sebességből. A szóló itt is tetszetős, és a dalhossz is ideális,
hogy ne érezzük soknak.
A Misplaced Among The Angels egy kvázi ballada,
melyben ismét Floor Jansen orgánumával találkozhatunk. Zongora adja az alapot, a gitárok inkább a
háttérben húzódnak meg, úgy igazán csak a refréneknél és a dallamos szólónál érezni a jelenlétüket. Magát a dalt nem mondanám rossznak, bár a
hűha faktor itt elmaradt. A másik Floor-al készült szerzemény nekem speciel
jobban tetszett.
Az I Tame The Storm akkor már sokkal bejövősebb, kezdve a
dallamos gitárintroval. A végig nagyívű szerzeményben ismét egy hatalmas torok,
Jorn Lande tűnik fel, aki már több Avantasia lemezen is szerepelt. Noha végig
olyan érzésem van, hogy hallottam már ezt a dalt, mégsem tudom bántani, mivel
remekül összerakták. Amikor az Avantasia nagy ritkán koncertezni indul, én a következő turnén helyből
nyitódalnak választanám.
A Paper Plane ismét egy lassabb, érzelmesebb darab,
mely egyben szívszorító is. Ugyanis a dalban a Pretty Maids legenda Ronnie
Atkins van Tobi segítségére, akinél néhány évvel ezelőtt elég súlyos betegséget diagnosztizáltak, emiatt nem tudni mennyi ideje van még vissza. A dal nem
követeli meg a rekesztő éneket, itt csak a tiszta hangszínét használja, de nyilván azt
is hiba nélkül. Remélni merem, a következő albumon is hallhatjuk még
énekelni.
A Moonflower Society egy teljes retro, ’80-as éveket
idéző szerzemény, és mint olyat, hát helyből imádom. A Magnum énekes Bob Catley
szintén visszatérő vendég, és ezúttal is egy erősebb szám a jutalma. Zseni,
ahogy Tobival adogatják egymásnak a sorokat, a refrénben pedig egyszerre viszik
a vokált több szólamon. Az egyik kedvenc dalom a lemezről.
A Rhyme And Reason rögtön tudatja velünk mi várható,
ugyanis eszelős sebességgel indít. A Mr. Big énekes Eric Martin énekét nem
feltétlenül egy ilyen dalba vártam volna, de meglepően jól passzol a kő metal
témák fölé az orgánuma. A verzéknél persze visszavesznek egy hangyányit, de a
refrén kíméletlen. Ugyancsak egy erősebb dal, fura mód a lemez második felére
pakolták a jobb pillanatokat.
Miként az a Scars esetében is adott. Itt az ex-Queensryche
énekes Geoff Tate az aktuális tettestárs, és hangulatra olyan a szerzemény, hogy bármelyik
Rocky film betétdalának elmenne. Pedig nem ég túl nagy hőfokon, épp csak annyira
pöccentik be a nagyívű refrénnél, mint Stallone az első jobbhorgot tíz bekapott
ütés után.
A zárás a monumentális Arabesque-nek jutott a maga 10
percével. A skót dudával (!) indító monstrumban Kiske és Lande énekel Tobi
mellett, és hát amit ezek hárman összesüvöltenek, nos…igen. A címből kitalálható,
hogy adott némi keleti hangulat a dalban. Hossza ellenére nem fullad unalomba,
köszönhetően az okos felépítésnek, meg mert hat percnél belepakoltak egy váltást
is. Az utolsó perc igazi zenei kakofónia, amihez már kvázi elfogytak a szavak.
Így nem is szaporítom sokáig az írást, én úgy vagyok összességében ezzel a lemezzel, hogy jó ideje nem szórakoztam ilyen jól egy Avantasia album hallgatása közben. Noha minden lemeznek megvannak a maga nagy pillanatai, úgy érzem ezúttal több jól sikerült darab került ki Tobias műhelyéből. Emiatt már most optimista vagyok, hogy mit gurít majd legközelebb a jubileumi tizedik nekifutásra. A bizalom adott.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése