Adj király katonát! - "Alter Bridge-Pawns & Kings" lemezismertető
Amennyiben jól számolom saccperkábé éppen tíz éve, hogy összetalálkoztam az Alter Bridge zenéjével. Nem titok, a kulcs a frontember Myles Kennedy volt, aki akkortájt már az olltájmfévrit gitárosom, Slash csapatát (is) erősítette. Adta tehát magát a dolog, hogy utánanézzek a zenekarának, és ha nem is volt szerelem első hallásra, másodjára csak kialakult a tartós románc. Az elmúlt tíz év cseppet sem volt eseménytelen az együttes történetében, melynek legújabb fejezete a nemrég megjelent hetedik lemez, mely a Pawns & Kings címet kapta.
Ami egyben a zenekar eddigi legrövidebb albuma, mind
játékidőt, mind a dalok számát tekintve. Ezúttal nem vitték túlzásba a dolgot,
10 dalt kapunk nettó 53 percben. Mivel a zenéjük igényli az
odafigyelést, vagy inkább belemélyülést, csak üdvözölni tudtam a dolgot.
Másrészt a legutóbbi lemezükkel finoman szólva sem találtak be, így akadt bennem
némi félsz. Az előzetesen közzétett dalok közül egyedül a címadót kagylóztam
le, ezért fogalmazhatunk úgy, hogy teljesen szűz fülekkel kezdtem bele a
hallgatásba.
Ahogy megdörrentek a nyitó This Is War kezdő taktusai,
tudat alatt azt hiszem megnyugodtam. Nyoma sincs az előző lemez kalandozásainak,
ez kapásból egy esszenciális Alter Bridge szerzemény. Már a dal elejei
staccatos riffelés védjegyes Mark Tremonti, melyet parádésan egészítenek
ki Myles Kennedy erőteljes énekdallamai. Noha nem megy egy bizonyos tempó fölé
a dal, iszonyat súlya van, a gitárszóló pedig kompakt dal a dalban.
A Dead Among The Living elejéről valamiért a Trivium
neve ugrott be, feltételezem a mélyebbre hangolt gitártémák miatt. Ahogy beérkezik a
visszafogott verze, az viszont már azonnal tovatereli ezt a gondolatot. Tetszetős,
ahogy végig morog a bőgő, a szellősebb részeknél szépen kiemelkedik. Koncert
közepén tudnám elképzelni a dalt, mely igazán csak a szóló előtt indul be egy
bólogatásra ingerlő gitártéma képében.
Az egyik legjobban eltalált szerzemény a hármas Silver
Tongue, itt már rendesen a lovak közé dobják a gyeplőt. Húz, sodor, elrepít. A
refrén csillagos ötös fölé, tipikusan olyan, amit élőben hallva páros lábbal
ugrálni kezdesz, és az sem gátolna meg ebben, ha történetesen csak egyetlen alsó végtaggal rendelkeznél. Érdekesség, hogy nincs benne gitárszóló, de sokadik hallgatás után sincs
emiatt hiányérzet.
A Sin After Sin ugyanakkor már keményebb dió, a maga hat és fél perces játékidejével. Finoman indít, majd beúsznak a mázsás gitárok,
hogy érezzük a törődést. Gyakorlatilag erre a váltogatásra épül a dal, a verzék
lágyak, a refréneknél pedig ott a súly. A gitárszóló előtt jön egy kiszámítható
váltás, ennek van némi grungeos hangulata. A slusszpoén az utolsó perc, amikor
érkezik a második váltás és Mark Tremonti is mikrofon elé kerül néhány sor
erejéig.
Hogy aztán a következőnek érkező Stay során végig ő
domináljon. A kezdő taktusoknál ledobott a víz, hogy kapunk egy My Champion
2-t, de szerencsére nem vetemedtek ilyen szörnyűségre. Ez egy lazább, már-már
vidám hangulatú dal, benne Márkó énekével. Magában a szerzeményben azonban fura mód
jobban érzem Myles Kennedy szerzői vénáját, aki szintén előkerül a szám vége
felé. Nem kiugró, de egy teljesen jónak nevezhető kis szösszenet.
El nem tudtam képzelni, mit kereshet egy Holiday című
szerzemény egy Alter Bridge lemezen, aztán most meg kénytelen vagyok azt írni,
hogy az egyik kedvencemről értekezem. Zeneileg ez is totál Kennedy, némileg más
hangszereléssel simán felfért volna a tavalyi szólólemezére. Az énekdallamok
szabályosan ragadnak, esély nincs menekülni, én lazán koncertmenübe küldeném.
A két vidámkodóbb dal után aztán érkezik a lemez kvázi
monstruma, a Fable Of The Silent Son. Az indítás alapján nyilván nem nehéz a
magnum opus Blackbird-re asszociálni, de szó nincs arról, hogy meg akarták
volna írni a második részét. Ez ugyanis önálló jogán is megállja a helyét. Majdnem
két percig csak altatni próbál, mielőtt a nyakunkba zúdítják, amit
megérdemlünk. Három percnél jön egy zseniálisan kivitelezett váltás, benne a
lemez legsúlyosabb részeivel. Innentől kb. végig instant hidegrázás, és erre még
rátesznek egy lapáttal a szólók előtti/alatti témahalmozásokkal. Zseni.
Egy ilyen dal után a Season Of Promise esélytelen lenne bármilyen futamban, de nem is akar versenyre kelni. Ez szintén egy oldottabb
hangulatú darab, a két főkolompos párhuzamos vokáltémáival: remekül
ellenpontozza egymást Mark mélyebb tartományokban mozgó és Myles sztratoszférában
szárnyaló éneke. Noha nem emelkedik ki a felhozatalból, de a helyükben én se tettem
volna fiókba.
A Last Man Standing sejtelmes kezdésénél előjöhet némi
enyhe déjá vu, ennél a dalnál volt egyedül olyan érzésem, hogy az előző lemez
vonalán mozog. Gyorsan aláírom, ott lazán az erősebb pillanatok közé soroltam
volna. Játékidőben öt és fél perc, de a többször eszközölt leállok-visszasúlyosodom részeknek köszönhetően végig fenn tudja tartani az érdeklődést. Mellesleg ide
került a kedvenc gitárszólóm is a lemezről.
A zárás a már korábban említett címadónak jutott. A
Pawns & Kings képes hamar magával ragadni, köszönhetően elsősorban himnikus
refréntémájának. Végig iszonyat súly a dal, a középrésznél eszközölt kiállás
elmebeteg, és csak a gitárszóló utáni tapsoltatós résznél talál vissza abba a
mederbe, ahonnan elindult.
Az utolsó taktusok lecsengése után őszintén hálás
voltam, és örömmel töltött el a tudat, hogy képesek voltak megrázni magukat. Az
elmúlt években érezni lehetett némi túltermelést albumfronton, hiszen a menetrendszerűen
három évente érkező Alter Bridge lemezek mellett Tremonti szólófronton is
aktív, Kennedy pedig Slash csapata mellett időközben elkezdte a saját nevével
fémjelzett lemezek gyártását.
Lehet a kényszerszünet is közrejátszott abban, hogy
többet tudtak dolgozni a dalokon, vagy most éppen nem akartak annyit kísérletezni,
ezt nem tudhatom. Azt viszont igen, hogy leszállították a Fortress óta a
legjobb albumukat, melyről nemsokára élőben is meghallgathatunk majd néhány
dalt, mivel a zenekar harmadjára teszi tiszteletét Magyarországon néhány nap múlva.
Nem mellesleg közös turnén vannak a Halestorm illetve Mammoth WVH zenekarokkal
(utóbbi a néhai gitárzseni Eddie Van Halen fia, Wolfgang együttesét takarja), akik idén
illetve tavaly jelentkeztek egy-egy ugyancsak jól sikerült lemezanyaggal. Érdemes
tehát várni a koncert napját!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése