Új utakon - "Kirk Hammett-Portals EP" lemezismertető
Ezt is megértük bő 41 (!) év után: az egyik Metallica
tagnak szólólemeze jelent meg. Valahol hihetetlen belegondolni, hogy a világ
talán legjelentősebb metalzenekara már túl van a négy X-en és még mindig
fáradthatatlanul tolják. Persze lemezeket jó ideje meglehetősen nyugdíjas
tempóban készítenek, de valószínű ez már nem fog változni. Ezért is jó egyfajta
időkitöltőnek a szólógitáros Kirk Hammett nemrég megjelent Portals című EP-je.
Igen, tudom: anno Jason Newsted kilépésének az egyik
fő oka is az volt, hogy nem engedték meg neki a projektezést. Azóta viszont
több, mint 20 év telt el, talán benőtt a fejük lágya, valamint ez a kislemez
annyiban is más, hogy Kirk az otthoni bezártság alatt összegereblyézett néhány
ötletet, amik nem feltétlen passzoltak az anyazenekar világába.
A négy tételes, de majdnem fél órás kislemez elkészítésénél
már régóta a zenekarral dolgozó emberek segítették gitárosunk ötleteit
kompozíciókká formálni, amire a végeredmény fényében égető szükség volt. Szó se
róla, Kirknek van egy sajátos, meglehetősen koszos stílusa - nem véletlen, hogy
a Metallica lemezek legnagyobb részén a ritmusgitársávokért James Hetfield
felel -, de kellő rugdosás hatására képes megrázni magát. Ennek legékesebb példája
a mára ikonikussá vált The Unforgiven szólója, amikor Bob Rock producer nem volt
rest elzavarni a gitárost, hogy másnapra lesz szíves valami használható
ötlettel előállni. A végeredmény ismert.
Apropó Bob Rock. A világ egyik legelismertebb
producere itt is tiszteletét teszi, aminek meglett a foganata, mivel a lemez
baromi jól szól, és a gitárszólók legtöbbje is Kirk régi énjét idézi. (A legutóbbi
lemez gyenge pontja éppen ő volt a sehová nem tartó „gitárszólóival”.)
Ami a négy dalt illeti, a név hallatán nem feltétlen
azt kapjuk, amit a névtől várunk, noha a bőréből azért nem bújt ki. A nyitó Maiden And
The Monster sejtelmesen kezdődik, eleinte csak hangulatkeltő témák kaptak helyet, a
konkrét gitár úgy két és fél perc környékén érkezik meg. Az elmondottak
alapján az volt az elképzelés, hogy a hallgató előtt képek jelenjenek meg a
zenét hallva, ami igazából maradéktalanul sikerült. Még ha ez a kép olykor egy absztrakt
is. A dal tulajdonképp három etapra osztható fel: a kezdeti bevezető után, egy „Isten
hozott a világomban” gitárszóló érkezik végül az utolsó harmada már konkrét „zenekari”
rész. Jól eltalált riffek és egy tipikus Kirk Hammett tekergélés. Pozitívum,
hogy a több, mint hét perces hossz fel sem tűnik.
A következő The Jinn sem adja alább, alulról súrolja a
hét percet. Címéhez illően van benne egyfajta, khmmm mondjuk úgy keleties íz,
legalábbis ezt a képet próbálja elénk vetíteni a zene. Ez egy fajsúlyosabb
darab, pedig a tipik rockzenei hangszerek egyenlő arányban vannak jelen a vonósokkal.
A harmadik percnél beérkező váltás hihetetlenül eltalált, akárcsak az ebből
kibontakozó riffek. És csak eddig kellett várnunk, hogy a wah pedál is tiszteletét
tegye. 😊 Az utolsó percekben azért még csavarnak
egyet a dalon, beleszuszakoltak ugyanis egy ős-Scorpionst idéző gitártémát is.
Az elsőként közzétett High Plains Drifter talán a
legkönnyebben befogadható darab, mind hossza, mind felépítése tekintetében. (Most
tekintsünk el attól, hogy a gitártémával egy az egyben lenyúlta az Iron
Maiden-től a The Tame A Land-ot.) A dal amúgy nagyon szépen építkezik, eleinte
csak akusztikus gitárok és vonósok hallhatóak, majd fokozatosan jelenik meg a többi
hangszer a képletben. Félidőnél aztán beérkezik a teljes „zenekar” és elkezdik kibontani a témát.
A dal végi gitárszóló pedig talán a legjobban sikerült az egész lemezt
figyelembe véve.
A záró tétel a The Incantation címet kapta és az
elejének olyan hangulata van, mintha Kirk a Jethro Tull klasszikusát az
Aqualung-ot játszaná meglehetősen kifacsart formában. Enyhén bizarr, de tulajdonképp
működik a dolog. Gitárosunk horrorimádata is ebben a dalban került előtérbe, a
kísérteties témákat játszó vonósok és a színezések teljes mértékben erre az
érzetre erősítenek rá. Félidőnél megérkezik a feloldozás, ahol némi levegőhöz
juthat a hallgató, de csak azért, hogy az utolsó percek teljes zenei
kakofóniába forduljanak, mielőtt végleg elhallgat minden hangszer.
Szóval körvonalaiban ennyi lenne Kirk első lemezének
az ismertetése. Mivel a leírtakból kiderülhetett, egy teljes egészében
instrumentális (azaz ének nélküli) dalcsokorral van dolgunk, ami mindenképp nehezített
pálya, de úgy vélem emberünk jól vette az akadályokat. Noha nem minden ízében
tökéletes ez az EP, de ha az ember csak úgy bele akar merülni a gondolataiba
egy röpke fél órára, kísérőzenének bátran merem ajánlani. (A lemez egyébként
meglehetősen limitált darabszámban jelent meg az idei Record Store Day-re –
azaz a független zeneboltok napjára –, nem véletlen, hogy a Metallica keménymag
órák alatt fel is szippantotta a készletet.)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése