Elvárások nélkül?! - "Red Hot Chili Peppers-Unlimited Love" lemezismertető
Valahol egyszerre könnyű
és egyszerre nehéz is írni az új Red Hot Chili Peppers lemezről. És hogy miért
mondom ezt? Egyszerű. Mára a Chili is bőven megkerülhetetlen tényezővé vált a
világ (rock)zenei palettáján, jelentőségük bőven túlmutat a határokon.
Ugyanolyan szerves részét képezik az egyetemes popkultúrának, mint pl. a The Rolling
Stones, a Guns N’ Roses vagy akár a U2. Nem véletlen, hogy a budapesti koncert
is kb. egy perc alatt lett teltházas. Egy új lemeznek esetükben tehát nincs
tétje, az meg már más kérdés, hogy a rajongók állandóan újabb világmegváltást
várnak kedvencüktől.
Na ez az a hiba, amibe nem
szabad beleesni! Ők is bőven túl vannak már a zenitjükön, szinte hihetetlen leírni,
de már majdnem 40 (!) éve nyomják fullba a kretént. Már régen elkészítették azokat a lemezeket, amikkel helyet foglaltak maguknak a fentebb taglalt társaság szűk
körében. Ennélfogva tehát érdemes úgy kezelni a hat év kihagyás után megjelent Unlimited
Love albumot, mint nettó örömzene. Oké, adott volt a hype, hiszen ismét
visszatért a fedélzetre John Frusciante gitáros (valljuk be, itt a helye), ami
engem is egy egészséges mértékű kíváncsisággal töltött fel. A nélküle készült
legutóbbi két lemez finoman szólva sem a szívem csücske, egy-egy jobb
pillanattól eltekintve SZERINTEM baromi lapos mindkettő.
Amikor először megláttam az új album dallistáját nyeltem egy nagyot, hiszen nem kevesebb, mint 17 dalt pakoltak fel rá, nettó 73 perces játékidővel megspékelve. Ekkora mennyiségnél óhatatlan, hogy becsússzon néhány laposabb szerzemény, de szerencsére van annyira változatos a lemez, hogy ez ne okozzon olyan nagy problémát.
A nyitó (és elsőnek
bemutatott) Black Summer remek lemezindító és nagy eséllyel az album slágere
díjat is ő fogja elnyerni. Zeneileg azon az úton halad, amire a Californication
lemezzel ráléptek. Itt vannak a védjegyszerű dallamok az ezúttal egy rossz kubai stricire hasonlító Anthony Kiedistől, Frusi nem kicsit Hendrix ihlette gitártémái
és a betonbiztos Chad Smith – Flea alapok.
A Here Ever After egy védjegyszerű
Flea bőgőtémával nyit, hogy aztán egy By The Way beütésű szolid őrületté
váljon. Semmi extra, hallottunk már ilyet korábban is, nem kiemelkedő, cserébe viszonylag jónak mondható.
Hanem akkor már az
Aquatic Mouth Dance! Ebbe kb. mindent belepréseltek: itt is Flea bőgője köré
épült a dal, van egy finom jazzes – elszállós hangulata, emberünk pedig a
trombitát is előkapja, mintegy színesítve a végeredményt. Nekem speciel az egyik
kedvencem lett a lemezről.
A Not The One az első
lírai szerzemény, amolyan becsukod a szemed és amikor kinyitod fogalmad nincs
merre jártál érzetet ad. A refréndallam Kiedis minimál vokalizálása ellenére is
meglepően erősre sikeredett.
A Poster Child volt a
másodiknak bemutatott dal, és amennyire nem tetszett elsőre, mára sikerült megkedvelni. Valahol rokon a két bekezdéssel korábbi tesójával, legalábbis hangulatában.
A komplett dilis szöveg pedig megmosolyogtató.
A The Great Apes aztán
ismét berúgja az ajtót, a lemez mércéjéhez képest egy tempósabb dalnak számít. Itt
is tök jól sikerült a refrén, és tetszetős az egész dalban jelen lévő agyament
gitározás is. Még egy sehonnan sehová nem tartó szólót is sikerült beleszuszakolni
legalább.
Az It’s Only Natural megint
visszavesz a tempóból, az utaztatós hangulat itt is végig körüllengi a dalt, de
én mindenképp az erősebb pillanatok közé sorolom, a helyükben azonnal rádióba
küldeném következő kislemezként. Amit kiemelnék azok a háttérben végig
jelenlévő Frusciante vokáltémák valamint a – mily meglepő – Hendrixet megidéző
gitárszóló.
A She’s A Lover-ben
cseppet sem meghökkentő módon Flea bőgője köré építették fel a dalt. Amennyiben
egy kicsit kraftosabbra hangszerelik simán egy ugrabugra koncertdal kerekedhetett
volna belőle, így azonban inkább csak belesimul az összképbe.
A These Are The Ways-nél
összekulcsoltam a kezem, hogy végre megtalálták azt a rohadt torzítópedált. A
verzék alapján mondjuk elsőre nem gondoltam volna, hogy egy ilyen combos dal
kerekedik ki belőle, de a jelek szerint azért olykor-olykor nekik is hiányzik, hogy
simogatás helyett néha megkínozzák a hangszereket.
A Whatcu Thinkin’ (az mi cím apám!) egy vastag funky hatásokat felvonultató darab, ami csak a refrénre vadul be némelyest. Persze éppen csak annyira, hogy az még ne fájjon. A dal végi gitárszóló (?) viszont zeneileg értékelhetetlen és csak remélni merem, hogy az öreg John saját jogon őrült meg, és nem acid hatása alatt követte el.
A Bastards Of Light-nak
van egy érdekes lüktetése, a kezdésnél elsőre azt hittem Depeche Mode-ot dolgoztak
fel. Egy meglehetősen kellemes darab, simogató refrénnel, a vége felé közeledve
még egy kisebb megőrülős váltás is belefért.
White Braids & Pillow
Chair…Itt ismét csak elgondolkoztam Anthony szövegírási módszereit illetően,
néha ugyanis határozottan az az érzésem, hogy felcsapja a szótárt és random kifejezéseket
tesz egymás mellé. Maga a dal különösebb izgalmaktól mentes, szépen
elcsordogál, de legalább a végén beérkező country ihletésű téma egész ügyes megoldás.
A One Way Traffic viszont
ízig-vérig klasszik Chili szerzemény, ha ilyesmiből rittyentettek volna még 5-6
hasonlót, egy rossz szavam nem lenne. Hiába, hogy Kiedis szinte végig szaval és
csak néha próbál dallamokat kreálni, valahogy mégis működik.
A Veronica meglehetősen
sokára adta meg magát (lehet nem véletlen a női név, mint cím?!), az elején nem
igazán tudtam hova tenni a dalt. Eleinte úgy tűnt nem tart sehová, de legalább
a refrénje működik. Aztán az utolsó percre megcsavarják, és eskü egy hangyányi
Soundgarden ízt hallok ki belőle.
A Let ’Em Cry visszahozza
a korábban többször felbukkant elszállós hangulatot, ahogy elindul rögtön egy
füstös lebuj képe villan be a szemed előtt és magad előtt látod a zenekart a zsebkendőnyi színpadon. A trombita itt is előkerül színesítés gyanánt, a wah pedálos
gitárszóló pedig rövidsége ellenére kimondottan jól sikerült.
Az album vége felé közeledve
is találni meglepetést, a The Heavy Wing az egyik leginkább eltalált darab. Habár
ez a dal is csak a refrénnél talál igazán magára, akkor viszont nagyon húz!
Érdekesség, hogy a refrént Frusi énekli, amire emlékeim szerint talán egyszer volt
példa a Chili történetében.
A záró Tangelo egy akusztikus,
tábortüzes szerzemény, és csak annak nem a Road Trippin’ ugrik be róla, aki még
életében nem hallott Chilit. Egy az egyben ugyanaz a hangulat, még az akkordok
is hasonlóak. A minimalista hangszerelés ellenére abszolút kellemes a dal és
gondoskodik róla, hogy pozitív lecsengéssel zárja le a lemezt.
Így a végén pedig csak
ismételni tudom, amit már egyszer leírtam az elején: kezeljük helyén az
albumot. 60-as éveikhez közelítő emberek készítették, nyilván nem fognak már Give It Away vagy Right On Time szintű energiabombákat kreálni. Természetesen van ennél klasszisokkal
jobban sikerült lemezük nem is egy, viszont a legutóbbi két rettenetet így is
magasról veri. A végére pedig a lényeg. A kulcsszó az örömzenélés: ha nekik
tetszett és úgy gondolták megosztják a végeredményt a nagyérdeművel, akkor
ugyan miért ne hallgatnám szívesen?!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése