Lélekfeltárás - "Apey-Book Of Changes" lemezismertető
Az év végi hajrában, amikor szinte naponta jelentek meg a lemezek nagyon észnél kellett lenni, hogy ne sikkadjon el az ember figyelme. Itthoni és külföldi viszonylatban is egyre érkeztek a friss hallgatnivalók, melyek közül nem egy lemez igényelte a hosszabb törődést. Magyarra lefordítva: sokat kellett hallgatni, hogy felfedje minden értékét és megmutassa magát teljes valójában. Áron András (azaz ismertebb nevén Apey) negyedik szólólemezére teljességgel ráillenek a fentebb leírtak.
Az énekes-dalszerző-egyszálgitáros lemezek a
legnehezebb teljesítmények közé tartoznak. Nem csak azért, mert az előadó itt
tényleg magára van utalva, kis túlzással semmi más nem hallható az albumon csak
az ének és a gitár, hanem azért is, mert annak általában személyes oka van, ha
az ember valamit ilyen formában szeretne elmondani.
És Andris ezúttal, ha lehet még mélyebbre ment, mint eddig. Korábbi lemezei is az életének akkori állomásait tükrözték, ezúttal azonban szó szerint kiterítette a lelkét a hallgató elé. A lemezen hallható 12 dal életének egy évét öleli fel, melyben a depressziónak (is) köszönhetően megjárta a poklot, de a dalokat hallgatva mégis ott lebeg az ember szeme előtt, hogy a legmélyebb gödörből is lehet kiutat találni.
Érdemes úgy nekiülni a lemeznek, hogy semmi mást nem
csinálsz közben, csak a szövegeket olvasod, a háttérben hallgatva ugyanis nem
adja meg a teljes élményt. A nyitó Weirdo rögtön egy jól irányzott Neil Young
hangulattal operál. A dal rövidségének és pattogós tempójának köszönhetően
(nettó két és fél perc) egyfajta hosszabb introként is funkcionálhatna akár, kellően
felkelti a figyelmet az elkövetkezőkhöz.
A Your Lifetime Achievement-ben nyakunkba kapjuk a
bluest, ami az azonnal fülbe ülő refrénnek és Andris rekedtes hangjának
köszönhetően instant hidegrázásra késztet. Külön kiemelném a refrén alatti kis
szolid slide témát, apróság, viszont sokat hozzátesz a dalhoz.
A Dance With The Devils egy új terepre kalauzol
minket: a dal ugyanis egy country téma, melyet a főhős duettben visz végig
Schoblocher Barbarával a Blahalouisiana énekesnőjével. Nem véletlen található meg a TeCsőn több ilyen irányú feldolgozás is (Johnny
Cash, Neil Young) Andristól, a hatások begyűrűztek, melyből sikerült egy remek,
pozitív hangulatú dalt kerekítenie.
A Confessions ezzel szemben egy lassan, komótosan
hömpölygő dal, nekem valamiért az Alice In Chains – Sap EP-je jutott róla
eszembe. Félreértés ne essék ez a dal pont nem depresszív, ott van benne a
javulásra való törekvés („Someday I’ll be a better man…”), és maga a dalszöveg
is egy konkrét sztorit mesél el.
A Glowing Pink Rosé-ban szintén feltűnik Barbi, bár
itt nem együtt viszik az egész dalt, hanem nagyrészt váltott éneklés van
porondon. Hangulatában valahol a Confessions vonalán halad tovább, bár annál
egy árnyalatnyival derűsebb hangulatot áraszt.
A Border Blues az egyik személyes kedvencem a dalok
közül, már csak azért is, mert imádom az ilyen mocskos-slideos blues témákat. A
dal simán a Foxes lemezen szereplő Personal Demon kistestvére, ugyanúgy ott van
benne az az ellenállhatatlan amcsi hangulat. Ami mégis rohadt autentikusan hat,
hiába egy magyar srác tolmácsolja azt. A dal szintén megtörtént eseten alapul,
amikor egy külföldi koncertről hazajövet némi probléma akadt a határon.
A Nothing At All talán a legszemélyesebb téma a lemezen,
nem véletlenül, ugyanis Andris elhunyt anyukájának dedikálta a dalt. A
szomorkás hangulatú szerzemény ugyanakkor mégis magában hordoz valami
megfoghatatlan szépséget, úgy érzed, mintha a szerző csak neked, négyszemközt
mesélne épp.
A Truth About Supermarkets egy kissé kilóg a lemezről abban a tekintetben, hogy a szövege egy akkora görbe tükör a mai társadalom felé, hogy a fal adja a másikat. A dal vége felé előkerülő finom bluesos prüntyögések hibátlanok, a szöveg pedig akarva-akaratlan is mosolyra késztet.
A Trouble Will Find You ismét nagy kedvenc lett, lassú
kezdése és szavalós énektémája mellé amikor beérkezik két percnél az emelkedett
hangulatú refrén, az valami parádés. Amennyire sikerült kivenni, a dal egy konkrét
személynek szól, de ezt inkább mindenki fedezze fel magának, az Andrisra
jellemző cinikus humor miatt érdemes alaposan áttanulmányozni a szöveget.
A Blue Veins talán az album központi tétele, ez a szerzemény
maga egy konkrét hidegrázás, nem véletlen, hogy pólóminta lett belőle. Szokták
mondani, akkor jó egy dal, ha magával tud ragadni, kiszakít a valóságból: íme
az élő bizonyíték. Szerintem az eddigi -egyik- legjobb darab, ami kigördült
Andris kezei alól.
A III: The Circle-t hallva megint visszaköszön az
Alice In Chains hangulat, de a delta blues szellemisége is ott kísért. Nem egy
könnyű hallgatnivaló, melyre a szöveg is rápakol egy lapáttal. Amennyiben
Andris azon életeseményéről szól a dal, amire gondolok akkor nem véletlenül
érzem a megborzongást.
A záró The Hunt egy igazi monstrum a maga hét és
fél percével, de úgy magával visz, hogy nem érzed annyinak. Aláírom,
szintén nem egy fesztelen szerzemény ez sem, de itt az album végén mégis megtalálja a
helyét. Témáját tekintve is a komolyabb darabok közé tartozik (hányszor
elhangzik, hogy „I’m colder than life”), de a vége felé felcsillan a remény
szikrája.
Itt ér véget a változások könyve, a tucatnyi dal
játékideje 52 percre rúg. Ami jó, hogy egyáltalán nem érzi annyinak az ember,
hála a változatosságnak, ami (főleg) ebben a műfajban egy baromi nagy
teljesítmény. Nem mondom, hogy egy végighallgatás után szinte azonnal újra
akarod indítani, mert hagyni kell, hogy egy kicsit ülepedjen, de ha egyszer
elkapott a hangulata és megérted, akkor könnyen függőséget okozhat.
Tizenkét dal, tizenkét hónapról. Csak remélni, merem, hogy
Andris legközelebb is egy hasonló színvonalú lemezzel fog előrukkolni (eddigi
munkái alapján ettől mondjuk nem tartok, hogy ez gondot okoz neki), abban
viszont bízom, hogy elkerülik a negatív dolgok és előtérbe kerülnek a
pozitívumok az életében. Rászolgált. Tényleg.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése