Mint egy erősebb lázálom - "Lazarvs-Lazarvs" lemezismertető
Mindig baromi nehéz írni egy olyan zenekar lemezéről, amelyet majdhogynem a kezdetek óta hallgat az ember. A Lazarvs esetében ugyan jelenleg egyfajta újjászületésről beszélünk, de a néhai Apey & The Pea-vel való megismerkedésem egészen a 2013-as debütáló lemezig, a Devil’s Nectar-ig vezethető vissza. Néha csak kapkodom a fejem mennyire gyorsan repül az idő, hiszen jelen írásom tárgya már a negyedik teljes nagylemez (ezen a néven az első) a trió diszkográfiájában.
A srácok zenéje az eltelt
évek alatt természetes módon változott és talán ők is egyetértenek velem, ha
azt mondom (pardon, írom), hogy lemezről lemezre egyre nagyobb kihívás elé
állítják a gyanútlan zenehallgatót. Amivel természetesen nincs is semmi baj…SŐT!
A kezdetben jobban domináló stoneres, groovos részek (Devil’s Nectar és Hellish
lemezek) kezdtek fokozatosan hátrébb kerülni, pontosabban inkább úgy fogalmaznék,
hogy szélesedett a csapat zenei spektruma.
Már az előző nagylemeznél
szembetűnő volt a váltás, és a jelek szerint ez bejött nekik, ugyanis láthatóan egyre bővül
a rajongótábor. Most viszont itt vagyunk 2020-ban, túl egy jubileumi éven, egy
névváltáson és három év „éheztetés” után végre új lemeznek örülhetünk!
Az előrendelésnek
köszönhetően a szerencsések már egy héttel a hivatalos megjelenés előtt kézhez
kapták a lemezt (illetve igény szerint pólót, hátizsákot, satöbbit), amit csak
üdvözölni tudtam, ugyanis talán először fordult elő velem, hogy a megjelenés
előtt kaptam meg egy előrendelt terméket. 😊
Felocsúdni nincs idő,
mert egyből hasítanak tovább a The Order című durvulattal, melyben továbbra is
rendkívül szélvész iramot diktálnak, de itt-ott azért megakasztják a tempót néhány
másodpercre egy dallamosabb betét kedvéért. De csak azért, hogy utána még
nagyobb tökönrúgásként érje az embert, amikor visszaköszön a présgép erejű zenei
brutalitás. Azt meg csak mellékesen jegyzem meg, hogy a dal közepén szabadjára
engedett riff az egyik kedvencem a lemezről!
A Reaping szintén egy
velős kinyilatkoztatás, ugyanis ennek a hossza sem éri el a két percet.
Gyakorlatilag ugyanazon a vonalon halad tovább, mint előző társa, de ami itt fület
szúrt, hogy Apey a korábbiaknál sokkal változatosabb módon használja ki hangi
adottságait. Úgy is mondhatjuk, hogy a standard bömböldék mellett egyre
többször kerülnek elő különféle, khmmm vérhányós énektechnikák is. A változatosság
pedig mint tudjuk, igenis gyönyörködtet. (Az előbbieket ellenpontozandó, a tiszta énektémák ugyanilyen fajsúlyosak több helyen is!)
Majd érkezik a Pit. amit
simán a favoritomnak nevezek a lemezről. Itt már visszavesznek a tempóból, a
nyitó riff is inkább tufa, mint technikás (a jó értelemben), amolyan fejrázásra
késztető a jobbik fajtából. Az énekdallamok itt egy az egyben a grunge jegyében
fogantak, de a refrénben azért megkapja az ember a magáét.
A következő, és egyben címadó dal a Lazarvs, az album első monstruma a maga majdnem nyolc percével. Ez volt az a tétel, amivel a legtovább kellett barátkoznom, ugyanis rendkívül összetett. Korábban is voltak már hasonló felépítésű dalaik, de itt minden eddiginél jobban feladták a leckét. Tényleg mindent megtalálni benne: a disszonáns gitártémáktól kezdve, a keserű hangvételű énekdallamokon át egészen a gyomorig ható betonozásig. Egynémely énektéma olyan, hogy a néhai Layne Staley is elismerően mosolyog odafentről.
Az ezután érkező - amúgy
legkorábban bemutatott – Godslayer a lemez legrövidebb dala, alig egy perces.
Szövege mindössze hat szó, de itt nem is azon van a hangsúly, hanem a nettó
agyelhagyáson. Agresszió szempontjából egyértelműen ez a kis szösszenet viszi
el az első díjat, de sikerült úgy megoldaniuk, hogy ennek ellenére is van benne
valami fogósság. Elég morbidul hangzik, ugye?! (Csak azért nem használtam azt a
kifejezést, hogy legszélsőségesebb, mert azokat a pillanatokat a lemez végére
tartogatják...)
A Solar King egy kicsit
vissza a gyökerekhez dal, ez a szerzemény simán elfért volna a korai lemezeken
is. Egy lassan, komótosan hömpölygő riffre épít, de csak azért, hogy a közepén
érkező szteppes (!!!) „kiállás” után ránk rontsanak egy őrjöngő
riffmonstrummal. Huhhh. Mondjuk ki, kissé skizofrén egy dal lett.
Az I, Emperor-ról az
elején azt hittem ugyanott folytatja, ahol a Solar befejezte, de már rögtön az
elején felütik a fejüket a több helyütt is előkerülő blackes cséphadarások. Abból a
szempontból mégis más egy kicsit, hogy itt a kezdeti agresszió után fokozatosan
nyugszik meg, a vége felé már szellősebb hangulatok is előfordulnak. A Pit.
mellett a másik nagy kedvencem.
A Valhalla-nál aztán leásnak egészen a kezdetekig, akkora Black Sabbath hangulatot (meg tömény gandzsaillatot) áraszt a szerzemény, hogy Sharon Osbourne ha hallaná, tuti megvenné a jogdíjakat egy újabb lemez + búcsúturné ürügyén. Kellett ez a lassulás, hogy ne feküdje meg az ember gyomrát a lemez.
Majd érkezik a már
említett „fekete leves” a From Flesh képében, mely nem más, mint egy nettó hét
perces játszma az ember idegeivel. Az első négy percben a gitárgerjesztésen és
egy ismétlődő riffen kívül az égvilágon semmi nem történik, így annál nagyobb
arculcsapásként éri az embert, amikor hirtelen bekapcsolódik a komplett
ritmusszekció. A dal amúgy végig instrumentális, és itt akarva-akaratlan a Sunn O)))-ra asszociál az ember. Egyébként nem
véletlen tették utolsó előttinek, ahogy nyilatkozták: ha meg akarjuk kapni a
zárást, kénytelenek vagyunk végighallgatni ezt is. Amennyiben utolsónak hagyják, 100-ból 99 ember szinte biztos, hogy kikapcsolja.
A zárás, a Warmaster
aztán keretbe foglalja a lemezt. Több társához hasonlóan ez is egy instant
energiabomba, még ha igazán csak az utolsó fél percben pörgetik fel a tempót.
De szintén belepakoltak több olyan riffet is, amelyre képtelen vagy nem bólogatni.
Tökéletes zárás, hogy azonnal kedved legyen újraindítani a lemezt.
És ha már lemez…Tudom
sokan nem vesznek már CD-t, azonban én amondó vagyok ezúttal tegyenek kivételt,
ugyanis maga az artwork elképesztőre sikerült. Már a borító is az eddigi
legjobb, ami a csapat fennállása óta napvilágot látott, de az igazi állejtés a
szövegkönyv. Ez nem más, mint egy 12 lapból álló grafika, egyik oldalán egy sötét,
nyomasztó képpel, melynek pokoli hangulata tökéletes összhangban van a zenével.
A másik oldalon pedig, mint sejthető: a dalszövegek kaptak helyet. (Ez a kártyás
megoldás egyébként már Apey legutóbbi – Stranger című – lemezénél is játszott)
A teljes grafikai designért a The Southern Oracle frontembere Kókai Barnabás
felelt.
Ami a hangzást illeti
simán az eddigi legszebben megszólaló lemez a triótól, ami pedig a zenei
teljesítményekről elmondható, talán úgy foglalható össze egy szóval, hogy szimbiózis.
A Makai László – Prepelicza Zoltán alkotta ritmusszekció atomfeszesen, görcs
nélkül hozza az olykor könnyedebb, sokszor viszont rohadt mód fifikás alapokat.
Erre épít rá Áron András (Apey), aki a gitártémákért és az énekért felel egyszemélyben.
Ahogy korábban is említettem az évek alatt jelentős mértékben tágultak a zenei
horizontok, ami legjobban nyilván a frontember gitár- illetve énektémáiban
materializálódott. Riffek és ének tekintetében is egyre bővebb az eszköztár,
ami még inkább rákényszerít, hogy ne kalandozzon el az ember figyelme a zene hallgatása
közben.
Összefoglalva tehát ismét
egy méregerős dalcsokrot tett le elénk az asztalra a trió, amelyről még nem
merem ilyen rövid idő alatt kijelenteni, hogy a legjobb, de idővel bármi megtörténhet.
Zeneileg mindenesetre nyílegyenesen haladnak előre, ez a lemez egyenes következménye a három
éve kiadott Hex című albumuknak. Most már csak abban reménykedem, hogy mielőbb
újra elindulhat a koncertezés, és hogy a következő albumra nem kell újabb
három évet várni. Ámen! Ámen?
Megjegyzések
Megjegyzés küldése