Welcome To The Family - Disturbed, Avenged Sevenfold (2017. február 23. Bécs)
Amennyiben van a mai
mezőnyben olyan zenekar, akit mindenképp meg szerettem volna nézni élőben is,
az kérdés nélkül az Avenged Sevenfold. Sajnos a 2013-as szintén bécsi
koncertjük kimaradt, így próbáltam úgy alakítani a dolgaim, hogy ezen feltétlen ott
tudjak lenni. Az osztrák fővárosbeli fellépést megelőző milánói koncertet
betegség miatt sajnos törölni kellett (mindössze néhány órával a kapunyitás
előtt), így benne volt a pakliban, hogy mi is így járunk. Szerencsére erre nem
került sor, minden a menetrend szerint zajlott.
A koncert napján 13:00
óra magasságában indultunk el, és viszonylag zökkenőmentesen érkeztünk meg a
Stadthalléhoz két órával később. Parkolóhelyet találni mindig élmény, ezzel
elszórakoztunk most is pár percet, de végül sikerrel jártunk. A helyszínre érve már egy viszonylag nagyobb
tömeg ácsorgott a csarnok előtt, a kordonokat is akkortájt kezdték a helyükre
tenni. Persze mondanom se kell, hogy léptem-nyomon magyar kifejezések ütötték
meg a fülem, német szót elvétve lehetett csak hallani. :) Ami viszont meglepett, hogy rengetegen érkeztek
Izraelből! Nincsenek előítéleteim, de akarva-akaratlanul is
ledobott a víz…
Mindegy, gyorsan
továbbpörgettem az agyam, és próbáltam arra gondolni, hogy milyen lesz az
esti koncert. Még be kellett várnom egy Csehországból érkező ismerősöm, akinek
hozzám hasonlóan spéci jegye volt. Ez magában foglalt egy délutáni túrát a
koncertteremben, illetve a színpadnál, valamint megmutatták a zenészek hangszereit
amikkel fotózkodni is lehetett. Mivel mindig is érdekelt mi zajlik egy ekkora
kaliberű produkció hátterében így különösen nagy élményt jelentett számomra ez a rész.
Az a bizonyos kocka |
A túra után bent
maradhattunk és soron kívül lehetett vásárolni a mörcspultnál, ha épp ahhoz
volt kedve az embernek. Hivatalosan kapunyitás előtt pár perccel már
visszamehettünk volna a terembe, azonban a kísérőnk bealudt, így csak a kapunyitás
pillanatában indulhattunk vissza. Ez azt eredményezte, hogy muszáj voltunk futni :) Aggódni azonban
nem kellett, simán sikerült jó helyet szerezni, bár egy nagyobb cseh
különítmény kitartóan próbált minket kitúrni a helyünkről.
Ahogy percek alatt
feltelt a terem, persze egyre kevesebb lett a levegő és mire végleg összepusztultam
volna az oxigénhiánytól, elkezdődött az előzenekar műsora. Ez a poszt sosem
egy hálás feladat, mivel a közönség nagy része abszolút nem foglalkozik azzal,
éppen ki van a színpadon. A magam részéről én próbálom megadni az esélyt, van,
hogy annyira megfog egy koncert, hogy másnap rákeresek a zenekarra, de itt most
nem éreztem semmiféle ilyen késztetést. Az előttem eddig tökismeretlen Chevelle
semmiféle reakciót nem tudott kiváltani belőlem, lejátszották a 6-7 dalt, ami belefért
a műsoridejükbe, és úgy kb. ennyi. Utánanéztem, nem egy friss zenekarról van szó,
már több mint két évtizede a pályán vannak, ennek ellenére sajnos nagyon jellegtelen volt
az egész előadás. Ezt csak tetézte a hangzás, ami kritikán aluli volt. (Persze
erről nem feltétlen ők tehetnek) Szóval ez most nagyon nem volt oké.
Kész szerencse, hogy
ami ezután következett az bőven kárpótolt mindenért. A mintegy „co-headliner”-ként
fellépő Disturbed-del meglehetősen új keletű a barátságunk, jó esetben talán
fél éve kezdtem el aktívabban hallgatni őket. A szokásoktól eltérően én visszafelé
indultam el a diszkográfiában, az utoljára kiadott „Immortalized”-től jutottam
el a „The Sickness”-ig. Ami a koncertet illeti nem bíztak a véletlenre semmit,
standard best of-ot kaptunk mintegy 70 percben. (Stupify, Ten Thousand Fists, Indestructible, Prayer, Liberate, stb.)
DD & DD |
A hosszú, fekete kabátjában
színpadra lépő David Drainman egy az egyben úgy nézett ki mint a Mátrix-ból
Morpheus karaktere. :) Amit azonban összeénekelt az este folyamán az előtt le a kalappal! Lazán
lemezminőségben hozta az összes témát. Persze a társakat se kellett félteni, a
John Moyer-Mike Wengren ritmusszekció atompontos alapokat biztosított, Dan
Donegan pedig megállás nélkül facsarta a riffeket a gitárjából. Nem egy
virgabetyár, de iszonyat feelinges játékos. A legnagyobb ovációt természetesen
a Sound Of Silence feldolgozás váltotta ki a közönségből, nem voltak restek egy
vonósnégyest is a színpadra rendezni a dal miatt. A közönség pedig öngyújtó
helyett a telefonjával világított a töksötét terembe. Ó áldott technika…
Szerencsére
a többség képben volt a zenekart illetően, megkockáztatom voltak, akik miattuk
jöttek és nem a Sevenfold miatt. A záró, übersláger Down With The Sickness
alatt még egy kisebb circle pit-re is sikerült rászedni az amúgy
meglehetősen halvérű osztrákokat :) Azt meg már csak utólag teszem hozzá, hogy olyan
pirohegyek mentek az egész koncert alatt, hogy ha ezt előre tudom, tuti viszek
valamit grillezni valót. Amennyiben legközelebb a közelben járnak, bejátszik az ismétlés!
Lángokban a színpad |
És akkor az Avenged
Sevenfold. Talán nem mondok újdonságot azzal, hogy az egyik legmegosztóbb
zenekar azok közül, akik a 2000-es években bukkantak fel. Mivel nem volt még
két egyforma lemezük, így természetes, hogy a rajongók közül mindenkinek más a
kedvence. Én azok táborához tartozom, akik szerint a 2005-ben kiadott City Of
Evil egy 10/10-es mestermunka, ám sose vártam el azt, hogy folyamatosan ugyanezt
az egy lemezt próbálják újra és újra lemásolni. A zenekar is hasonlóképp gondolkozhat, mivel
a legutóbbi, faék egyszerűségű Hail To The King után vettek egy 180 fokos fordulatot,
és tavaly -a semmiből- ránk szabadították a 73 perces The Stage címre keresztelt monstrumot.
Meg nem tudom mondani eddig mennyi hallgatáson vagyok túl, de még mindig nem
sikerült teljesen kiismernem a lemezt.
Mivel
a jegyemnek köszönhetően lehetőség volt rá, így néhány társammal egyetemben a
színpad két oldalán kialakított „veremből” nézhettük végig az A7X koncertjét.
Mit ne mondjak szürreális élmény volt, ahogy elnéztem jobbra és megláttam azt
az irdatlan tömeget. A kiírt kezdéshez igazodva percre pontosan csendült fel az
intro: a szólógitáros Synyster Gates sétált fel elsőnek a színpadra és belekezdett
az új lemez címadó dalába. Majd szép sorban megérkeztek többiek is és kezdetét
vehette az ereszdelahajamat. Az énekes Matt Shadows betegsége sajnos még mindig
érzékelhető volt, hallhatóan halkabbra vették az éneket, és amikor lehetősége
volt rá, próbálta a közönséget is bevonni. Ők pedig nem is vallottak szégyent,
ugyanúgy fújták az új lemez szövegeit, mint a régebbieket. (Sajnos gyaníthatóan
ugyanezen okból kifolyólag 2-3 dallal kevesebbet is játszottak, mint egyébként)
Ezt láttam a színpad oldaláról... |
A hangzás nem volt a
toppon, a gitárok szokás szerint halkabbak voltak a kelleténél, néha beletelt
pár másodpercbe mire rájöttem melyik dal is szól éppen. Ami a dallistát illeti
ragaszkodtak az eddig jól bevált repertoárhoz, megfűszerezve az új dalokkal. Oké, volt azért meglepetés is, újra leporolták az
első lemezes Warmness On The Soul-t, amit itt instrumentális formában vezettek elő. Az
olyan dalokkal, mint az Almost Easy, Afterlife, Nightmare, Bat Country és társaik nyilván
nagyot nem lehet tévedni, így érthető, hogy a tutira mentek. Persze nekiállhatnék
sorolni, hogy melyik dalokat hiányoltam, de teljességgel felesleges.
A zenekartagok nagyon
jó fejek voltak, különösen a ritmusgitáros Zacky Vengeance és a basszer Johnny
Christ: ők többször odajöttek hozzánk és néha még azt is megengedték, hogy
megpengessük a gitárjukat! :) Néha Matt is odajött egy-egy pacsira, Synyster volt szokás szerint kissé
enerváltabb, de úgy látszik neki ilyen a természete. Azonban amikor a ráadás előtt
lementek a színpadról, egyszer csak megjelent köztünk Johnny-val egyetemben
néhány pacsi erejéig. Volt meglepetés mit ne mondjak! A koncert végén pedig az "új fiú", a dobos Brooks
Wackerman jött ki hozzánk aláírni illetve fotózkodni. Mivel sajnos nem vittem
semmi aláíratni valót, így ez most kimaradt, de legközelebb majd pótlom valahogy. A
színpad túlsó oldala jobban járt, hozzájuk majdnem az egész zenekar kiment
koncert után.
A7X hátulnézet |
A hangzást már
említettem, azonban a látványt nagyon odatették ők is. Itt nem volt semmi piro,
meglehetősen puritánra vették a színpadot, a dobon és a zenészeken kívül csak a
középre helyezett hatalmas kocka alakú kivetítő volt a plusz. Ami a Planets
alatt szépen elindult ki, a közönség feje fölé! A háttérben pedig felemelkedett
az új album borítójáról ismerős űrhajós. „Fuckin’ awesome” volt, ahogy többen álmélkodtak mellettem.
A zenészekről
különösebben nincs mit írni, áradt belőlük a profizmus és a karizma, egyedül
talán Brooks volt kicsit visszafogottabb, de a kötelezőt nyilván hozta,
különben nem ő ülne a dobok mögött. Remélhetőleg megmarad, ugyanis eddig úgy
tűnik –a Triviumhoz hasonlóan- itt is a dobos a kérdőjeles poszt a zenekarban.
Más kérdés, hogy mindez Jimmy „The Rev” Sullivan-nek, a zenekar egykori motorjának a halála óta van így.
Mindent összevetve, egy
különleges estén vagyok túl, nem mostanában ért annyi pozitív élmény koncerten,
mint ezen a csütörtök estén. Csak remélni merem, hogy mielőbb lesz alkalom az
újabb találkozásra. Addig is utálom az amcsikat, ahol a Volbeat-Avenged
Sevenfold-Metallica trió fogja legyalulni az emberek agyát a nyáron.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése