Hétköznapi hősök - Alter Bridge (2016. november 14. Bécs)
Mivel tudvalevő volt, hogy az Alter Bridge idén új lemezt
készül kihozni, és persze meg is turnéztatják azt, komoly baklövés lett volna
kihagyni egy élő találkozást. A várakozásoknak megfelelően elég volt Bécsig
utazni, ahol ismét a Gasometer sokat látott falai között várt a egymást zenekar
és közönsége.
Aki ismer, annak nyilván nem újdonság, hogy a jegyvásárlást
rögtön az első pillanatban megejtem (jobb biztosra menni ugye), elkerülve azt
az esetleges kellemetlenséget, hogy lemaradok a koncertről. Miután megvolt a
jegy kezdődhetett a szokásos várakozás. Közben elkészültek a lemezzel is, amit
bő egy hetes késés után végül kézhez is kaptam. Az előzetesen elpotyogtatott
dalok hallatán volt bennem egy adag szkepticizmus, de a teljes lemezanyag ezt feledtette
velem. Egyszóval minden adott volt egy jó hangulatú estéhez.
A koncert napján délelőtt indultam el harmadmagammal. Azért
ilyenkor, mivel egyrészt lehetőségem volt megnézni a zenekari beállást
(legalábbis egy részét), illetőleg találkozni a zenekarral, másrészt úgyis
tudtam, hogy jó néhány ismerőssel fogok találkozni a helyszínen és mindig jó buli a koncertek előtti spontán dzsembori.
Szerencsére zökkenőmentes volt az odaút, az időjárás is
kegyesnek mutatkozott, így hamar odaértünk a helyszínre. Miután letettük a
kocsit, elindultunk megnézni, hol lesz a koncert. Bár három éve már jártam itt,
de akkor az utolsó pillanatban estünk oda töksötétben, így gyakorlatilag újra
fel kellett fedeznem a helyszínt. Kisebb séta után minden, ill. mindenki
meglett, így már csak a perceket kellett számolni. Annak ellenére, hogy se eső, se hó nem
volt, november lévén meglehetős zima volt, így a többséggel még bementünk
körülnézni a Gasometerbe.
Alter Bridge soundcheck |
Kisebb pihenő ill. feltöltődés után én különváltam a többiektől, mivel
kezdődött a soundcheck. Életemben először láttam ilyet egy profi, turnézó
csapattól, és eléggé, hogy is mondjam, szürreális élmény volt. Ugye egy néző
annyit lát az egészből, hogy beengedik, bemegy a koncertterembe, ahol már ott bevetésre kész színpadi cucc, a kezdéskor kisétál a zenekar és letolja a bulit. Itt
azonban négy teljesen hétköznapi fazont lehetett látni, ahogy próbálják a
hangszereket, tanakodnak, instrukciókat adnak/mondanak egymásnak és a hangosítónak. Nem minden nap lát az
ember ilyet, nekem nagy élmény volt!
A beállás után jött a találkozás zenekarral. Az
egész nem tartott tovább pár percnél, de baromi közvetlenek és rendesek voltak.
Persze szokás szerint ismét izgultam, így néha nem mindig tudtam miket is
hebegek-habogok épp. :) Itt gazdagabb lettem egy fotóval, aláírásokkal és egy poszterrel. Amikor mindez
lezajlott én meg épp felfogtam, hogy mi történt, kitereltek és legközelebb csak
a beengedésnél mentünk be újra.
Sajnos némi csúszás volt a programban, mivel előző este Berlinben léptek fel, onnan meg nem két perc az ideút. Emiatt a tervezettnél
kb. fél órával később nyitották meg a kapukat. Aggodalomra így se volt ok, még
egy ruhatárazás is belefért, kényelmesen meglett a jó hely a színpad előtt.
Sokat nem kellett várni, már kezdett is az első előzenekar a Like A Storm.
Mivel előzetesen nem nagyon volt lehetőségem (pontosabban leginkább időm)
belefülelni a zenéjükre, így teljes kíváncsisággal vártam, mit fognak
produkálni. Őszinte leszek, engem azonnal megvettek az új-zélandi srácok. Igaz alig egy zsebkendőnyi
helyük volt a színpadon, de igyekeztek kihasználni a lehetőségeket. Zenéjük
amolyan modern hard rock-metál, néhol egy kis hörgéssel színezve. Utólag rákeresve megtudtam, hogy a zenekarból hárman is testvérek, így a banda felfogható
egyfajta családi vállalkozásként is. : Érdemes kiemelni, hogy színezésként néha didgeridoot is használtak, ami az
észak-ausztráliai őslakosok fából készült fúvós hangszere. A rövid programjukba
egy AC/DC feldolgozás is befért (T.N.T.), amit a többi dalukhoz passzintva
kellően modernre hangszerelték. Ó és még valami…Chris Brooks énekes egy ponton
bement a közönség közé is. Mit ne mondjak meglepődtem, amikor realizáltam mire
készül, nem volt egy szokványos látvány, annyi szent!
AB ritmusszekció: Brian Marshall és Scott Philips |
Rövid átszerelés után kezdett a második előzenekar, ami
történetesen a Living Colour volt. Töredelmesen bevallom nem nagyon ismertem a
zenéjüket, talán a "Cult Of Personality"-n kívül más dalt nem is tudnék hirtelen
említeni. Pedig nem egy mai zenekarról
van szó, már a nyolcvanas évek eleje-közepe űzik az ipart. Zenéjüket alapvetően
rockzeneként lehetne leírni, de bőven megtalálhatóak benne funkys, jazzes vagy
épp hip hopos elemek is. Tíz dalos programjukba a saját dalok mellé három feldolgozást is
bepréseltek, melyek közül a Cream „Sunshine Of Your Love”-ja abszolút
meglepetésként ért. A Notorious B.I.G-től átdolgozott „Who Shot Ya?” egy kissé
érdekesen hatott a koncert közepén, ahogy körbenéztem látni lehetett néhány arcon a csodálkozást. :) A zárásként
elővezetett Clash dal, a „Should I Stay Or Should I Go” viszont telitalálat
volt, ezt már a közönség is velük zengte. Ami a zenészek kvalitásait illeni
valahogy a Mr. Big-hez tudnám hasonlítani őket, épp csak ezt a zenét, amit a
Living Colour játszik fehér ember a büdös életben nem tudná megírni. Egyetlen
apró negatívum: a politizálást ne vigyük már fel a színpadra, így is eleget
találkozik vele az ember akarva-akaratlanul is. Bár a Rage Against The Machine meg
bejön, szóval lehet az én készülékemben van a hiba. :)
És akkor az Alter Bridge. Az eredetileg kiírt kezdéshez
képest 40 perccel később, de végre elkezdődött, amiért mentünk! Fények le,
intro be, a zenészek pedig fel a színpadra. A közönség részéről már itt
menetrendszerű üdvrivalgás, a zenekar pedig rögtön bele is csapott az új lemez
egyik legjobb dalába a "Poison In Your Veins"-be. Már rögtön a koncert elején
érezni lehetett azt a határozott jókedvet, ami áradt lefele a színpadról és ki is tartott egészen a végéig. Ahogy befejezték a dalt, már mentek is tovább az "Addicted To Pain"-el és a "Come To
Life"-al. Egy szusszanásnyi pihenőt se engedtek, ezután is csak azért, mert
hangszert cseréltek.
Májsztró Mark Tremonti |
A friss szerzeménynek számító "The Other Side" élőben, ha lehet még hátborzongatóbb, mit
lemezen. Itt jöttek ki azok a finomságok, amit a lemez hallgatásakor nem vettem
észre. Amit a Scott Philips-Brian Marshall ritmusszekció néha a dalok alá pakolt, az néhol nem emberi. Az ezután érkező "Ghosts Of Days Gone By" egy olyan dal, amit sokáig nem szerettem, az
első koncertes találkozás kellett hozzá két éve, hogy működni kezdjen nálam.
Némi akusztikus témázgatás után Myles Kennedy gitárjából a "Cry Of Achilles" hangjai csendültek fel. Előzetesen direkt nem néztem meg milyen
dalokat játszanak a turnén, titkon reméltem, hogy ez a zseniális, ám cseppet sem rövid kompozíció a programban marad. Amit itt (is) összegitározott a Mark Tremonti-Myles
Kennedy duó, az tanítanivaló.
Ezután végre megidézték az első lemezt is, az egyik első
sikerdaluknak számító "Broken Wings"-el. A magyarokhoz képest viszonylag
visszafogottabb osztrák közönség itt aktivizálta magát, tőlük ritkán hallható
együtténeklést produkáltak szinte az egész dal alatt. Majd jött –számomra- a
koncert egyetlen mélypontja a "My Champion". Ezt a dalt sajnos itt sem sikerült
jobban megkedvelnem, még mindig túl sziruposnak tartom bocsi.
M&M's |
Kész szerencse, hogy ezután kaptam egy akkora kárpótlást a
következő négy dallal, hogy egy szavam se lehet! Sorrendben érkezett a pörgős "Ties That Bind", az új lemez egyik ékköve a "Crows On A Wire", a nem várt "Waters
Rising", benne Mark Tremonti énekével és a szintén új lemezes zúzda az "Island Of
Fools". Titkon bíztam benne, hogy a fentebb említett két új dalból talán
valamelyiket hallani fogom élőben is, arra azonban egyáltalán nem számítottam,
hogy gyakorlatilag egymás után ledarálják mindkettőt!
Innentől felőlem vége is lehetett volna a koncertnek, de
szerencsére nem így történt. :) Előbb még jött a csajozós dal, a "Watch Over You", amit szokás szerint
egy szál gitárral adott elő Myles. A legnagyobb taps illetve éneklés talán itt volt az egész koncerten. Érthető is a rajongás, megkockáztatom azt az
állítást, hogy a 2000-es évek egyik legszebb daláról beszélünk.
Ez után a kisebb szusszanás után ismét kezükbe vették a gyeplőt, az "Isolation"-el szabályosan letarolták a publikumot. A zenekar Stairway To Heavenje, a "Blackbird" borítékolható volt a koncert végén, ezt a dalt
bárhol-bármikor-bármennyiszer meg tudom hallgatni annyira tökéletes. Majd zárszónak szintén az
első korongról a "Metalingus". Ennél a dalnál egyébként Kennedy letette a gitárt
és csak a frontemberi teendőket látta el. A színpadon bóklászás közben
feldobtak neki egy előszületésnapi transzparenst, ami szemmel láthatóan
meghatotta az énekest.
Napjaink egyik legjobb énekese: Myles Kennedy |
A dal után rövid elköszönés és „Elvis has left the building”,
a koncertnek vége. Oké, ez nem teljesen igaz, addig nem mehettek volna tovább a
következő turnéállomásra, amíg vissza nem jönnek a ráadásra. Nem is kellett sokat
várni, a kitartó tapsolás és éljenzés megtette a hatását, hamarosan már ismét a
deszkákon álltak. Megkaptuk bónuszba az új lemez elsőnek közzétett szerzeményét
a merően pozitív hangulatú "Show Me A Leadert" és végül az örök záródalt a "Rise
Today"-t.
Ennyi és nem több. 18 dal, 100 perc. Gyakorlatilag tökéletes
dalösszeállítás, egy pillanatnyi üresjárat nélkül. Amit ez a négy ember
összemuzsikál, arra sokszor nem lehet szavakat találni. Ez bizony egy csont
nélkül 100 pontos koncert volt, csak remélni tudom, hogy jövőre tesznek még egy
kanyart az öreg kontinensen!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése