Az ötödik elem - "Leander Kills-Vérkeringő" lemezismertető
Meglehetősen erős tempót diktál a Köteles Leander vezette Leander Kills, hiszen a zenekar 2015-ös megalakulása óta már ötödik teljes értékű nagylemezét jelenteti meg. Mára nyugodtan elmondhatjuk, hogy véglegesen kialakult a saját stílusuk, aminek alapjait rögtön az elsőnek megjelent Túlélővel sikerült lefektetniük. A gyors egymásutánban megjelent kezdeti lemezek alapján tartottam tőle, hogy hamar önismétlővé válik a mutatvány, de a kétéves szünetet követően megjelent Vérkeringő (apám, ez mi cím megint!) szerencsére tud meglepetésekkel szolgálni.
Mint manapság divatos, vagy inkább elvárható,
lemezmegjelenés előtt a különböző online felületeken folyamatosan jönnek ki az
új dalok, amiket így élőben is be tudnak mutatni. Nyilván, aki az
albumformátumhoz ragaszkodik az továbbra sem fog megbarátkozni ezzel a
metódussal, de ez van, ilyen idők járnak, ezzel együtt kell élni. Az album
híréről én speciel először akkor értesültem, amikor érkezett a hírlevél, hogy néhány hét
múlva megjelenés. Nafene!
A CD kicsit késve érkezett meg, így egy darabig online
hallgattam a lemezt, ami az újdonságok mellett több dologban is emlékeztet
korábban kiadott testvéreire. Egyrészt ezúttal sincsen túlnyújtva a lemezhossz,
30-35 perc fölé most sem mentek a náluk már standardnak számító 10-11 albumonkénti
dallal. És persze ezúttal is van feldolgozás, rögtön kettő is. Ezekről azonban
majd később.
A zongorás introval nyitó címadó rögtön felvonultat
minden panelt, amiből a zenekar építkezni szokott. A „Vérkeringő” is echte
Kills: itt vannak a 7 húros gitárral előadott súlyos riffek, az ezek alatt olykor diszkréten
megbúvó billentyű, a nyaktörő kiállások és persze Leander ezer hangon előadott
éneke. A tiszta, emelkedett hangszíntől az öblös, vérhányós hörgésig ezúttal is
mindent hallhatunk. Minden tekintetben az album egyik legerősebb dalával van dolgunk.
A bőgővel indító „Játék” sem ígér könnyedebb pillanatokat,
noha a verzék alatti gitártémák inkább meglepőnek hatottak elsőre. Szerencsére hamar
meg lehetett őket szokni, főleg, hogy azért a súlyosabb pillanatok még így is
jobban jelen vannak. A refrén nagyon ül, és külön piros pont a Slash ízű
gitárszólóért!
A „Horrorshow” olyan hangulattal bír, amit a címe is
ígér, noha nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy a dal egyes pillanatai
nagyon hasonlítanak az Avenged Sevenfold – A Little Piece Of Heaven-éhez. Inkább
hangulatban, mint konkrét témákban persze. A refrénnél itt elsőre néztem, hogy
ezt most így mi, de idővel azt vettem észre, hogy megszerettem. A dal utolsó
perce pedig nettó disznóvágás, yeah!
Az „Örökzöld” kb. azonnal megkapta a lemez (egyik) legjobb
refrénje díját. Mivel Leandernek van egy kialakult stílusa, mint oly sok zeneszerzőnél,
így nála is elmondhatjuk, hogy „egyszer már megírta ezt a dalt”, de ezt nem bántásként kell érteni. Alapvetően egy
lágyabb hangvételű szerzeménnyel van dolgunk, némi súlyosodás csak a refrénnél
és a dal közepi kiállásban van jelen. Szóló ezúttal nincs, de valahogy nem is
érezni szükségét.
A „Vándorbolond” teljes egészében zongorára épül,
kvázi ez a lemez első balladisztikus dala. Ennek megfelelően az ének is végig
tiszta hangszínen van elővezetve, az akusztikus gitárok pedig csak színezés
jelleggel tűnnek fel olykor. Nem mondom, hogy kiemelkedő darab, de jól megfér a
lemez közepén, adva néhány nyugodtabb percet.
A személyes kedvencem a „Manipulátor”, ami a cappella
indít, mielőtt bejönnek a képbe a hangszerek. Már a nyitó nagy ívű kezdő gitártéma
zseni, maga a riff pedig akkora ’80-as évek, mint állat, de azóta sem jut
eszembe, hogy mire hasonlít. (Pedig basszus tudom, de egyszerűen nem esik le. Valaki?!)
Szóval, maga a dal olyan igazi seggrázós/ugrálós sztori, a refrén itt is telitalálat,
ezért volt pár bekezdéssel feljebb zárójelben, hogy „egyik”. Újra van gitárszóló
is, a szerzemény hangulatának megfelelően és a korszellemet idézően előadva.
A „Holdvilágos éjszakán” felvillantja a zenekar
repertoárjában mindig is jelen lévő népzenei elemeket, cserébe a legzorkóbb pillanatokat
is ebben szállítják le nekünk. Pár taktustól eltekintve végig megy az „ereszdelahajamat”,
feloldozást csak a refrén és a rövid, de velős gitárszóló ad. Nekem speciel az egyik
kedvencem lett.
A „Magamnak hiányzom” ugyanakkor nem feltétlen nekem
szól, ezt inkább a másik nem fogja értékelni. Ismét egy lágyabb téma, az első
felében az akusztikus gitárokon és az éneken kívül nem is vonultatnak fel
semmit. Félidőnél ugyan megérkezik a komplett zenekar, de a tempót nem fokozzák
fel, megmarad ebben a kellemes, ringatózó kedélyállapotban.
A lemez első feldolgozása a „Szállj fel, szabad madár”
című Szörényi/Bródy szerzemény, amit ugye az István, a királyból lehet ismerni,
annak is egyik csúcspontjaként. Tipikusan olyan dal, amihez hozzátenni kb. nem
lehet, elvenni annál többet. Szerencsére ilyenről itt szó sincs, a fiúk
egyszerűen csak eljátszották a saját stílusukban. Tényleg csak nüansznyi
változtatásokat eszközöltek, mint pl. az egyik gitárszóló bőgőre való
átültetése. Korrekt mód sikerült feldolgozás.
A bő 53 másodperces „Dal a szorongáshoz” ilyen hossz
mellett nem lehet más, csak egy energiabomba és hát nem is hazudtolják meg
magukat. Végig megy a zsigerelés, ezt koncert végén tudom elképzelni amolyan
utolsó utáni tornaóraként.
A lemezt záró másik feldolgozás a Vámosi/Záray klasszikus
„Homokóra” lett, melynek itt ismét zongora adja az alapját, konkrétan más
hangszert szinte nem is hallhatunk benne. Ahogy lenni szokott Leander kellő
alázattal viszonyul az ilyen régebbi szerzeményekhez, és ha az a célja, hogy
megismertesse a rock-/metalzenén kívüli zenei hatásait egy fiatalabb
közönséggel, akkor jól végzi a dolgát.
Mindent összevetve pozitív értelemben, de csalódtam
ebben a lemezben. Nem tagadom egy kicsit fáztam tőle, erre azon veszem észre
magam, hogy a Túlélő óta szerintem egyik albumukat sem kedveltem meg ennyire.
Én azt gondolom maradjanak meg a kétévenkénti lemezkiadásnál, így lesz elég idő
érlelni a dalokat és nem esnek bele az önismétlés hibájába. Szó, ami szó: szép
munka!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése