"Tudod ezt a nótát?!" - KISS (2022. július 14. Budapest)
Nyugodtan vehetjük úgy, hogy ez a koncert is előkelő helyet foglal el az elátkozott sorsra jutott előadások kategóriájában. Valahol hihetetlen leírni, de már 2019-ben megvolt a jegyem, az eredetileg 2020 nyarára tervezett koncertre, de végül 3 (!) évet pihent a fiók mélyén, mire alkalmam nyílt felhasználni. Ugyan egyszer már volt szerencsém a KISS-hez élőben, és bár a zenekar akkor is kitett magáért, de a közönség passzivitása kissé mégis lejjebb vett az élvezeti értékből. Nem úgy ezúttal!
Finoman fogalmazok, ha azt mondom pusztalat meleg volt
a koncert napján, és mivel már lassan az eget is letérkövezik, verte is vissza a
meleget, ahogy illik. Alapból hosszú volt az út, köszönhetően a szokásos pesti
dugónak, így csak fél 5 után keveredtem ki az Arénához. Ekkora már volt ott úgy
30 ember, de a kiírt 18:00 órás kapunyitáskor végül jókora sorok kígyóztak.
Azon már meg sem lepődöm, hogy a beengedés
történetesen ismét katasztrofális volt. Kezdve azzal, hogy csúszott bő 40 percet,
a biztonságiak pedig ezúttal is egy alternatív dimenzióban ténykedhettek, mert sok
közük ezúttal sem volt a művelethez. Na mindegy, ez már vélhetően nem fog
változni, jobb megbarátkozni a gondolattal.
Miután nagy nehezen bejutottunk, a színpad előtt
iszonyatos tömegnyomor alakult ki, mely csak a koncert kezdete után vált kissé
elviselhetőbbé. A csúszásnak köszönhetően hamarabb eljött az idő, mire az
előzenekar belekezdett a műsorába. Mivel a posztot az általam előző nap már
látott Dirty Honey töltötte be, így érdemben sokat nem tudok hozzáfűzni. Takkra
ugyanazt adták elő, mint Bécsben a Guns N’ Roses előtt, és így másodjára kezdtek
egyre inkább megtetszeni a dalok. Ahogy hallottam ezzel nem voltam egyedül,
többen is elismerő szavakkal illették őket.
Majd függöny le, kezdődhetett az átszerelés. Hadd ne
mondjam, a KISS ezúttal, ha lehet, még inkább kitett magáért. Már a színpad
mellett két oldalt a négy tag plafonig érő „szobra” fogadta az Arénába belépő,
ekkorra már jócskán telt ház felé közelítő nézősereget. Szinte pontosan a
kiírt időpontban, 21:00-kor felcsendült a Led Zeppelin klasszikusa az introként
használt Rock N’ Roll, és az oldalsó kivetítőkön élőben futott a videó, ahogy a
tagok a színpad felé tartanak.
Végül elhangzott a KISS koncertjeit indító szónoklat: „You
wanted the best, you got the best…The hottest band in the world: KISS!”, majd a
zenekar szó szerint a színpadra robbant az egyik überklasszikus daluknak
számító Detroit Rock City-vel. Azt, hogy színpadra robbant, értsd szó szerint, ugyanis olyan vizuális orgiát kanyarítottak a színre lépéshez, hogy attól az
ember egyszerre süketült meg és kapott enyhébb epilepsziás sokkot. Ezt
képtelen lennék leírni, TeCső-n egy rakás videó fent van róla, érdemes
rákeresni. Ugyan rögtön az elején volt egy apróbb baki, de szerintem a többség
nem vette észre. 😊
Szinte szünet nélkül folytatták a Shout It Out Loud-al,
ami jó ideje kiszedhetetlen eleme a setlistnek és pozitív hangulatával
ugyancsak a klasszikussá érett darabjaik közé tartozik. Az egyik kedvenc dalom,
az első lemezes Deuce rögtön harmadikként hangzott el, így tőlem itt vége is
lehetett volna a koncertnek, de szerencsére nem így történt. (Az egyik alapítótag a
magyar származású Gene Simmons az este folyamán itt szólalt meg először
anyanyelvén, videót szintén találni róla.)
Azért, hogy ne csak a tuti dalokra menjenek rá, beépítettek néhány ritkábban játszott darabot is. Az egyik ilyen a ’80-as évekből származó húzós War Machine volt, benne egy rövid, együtténeklős refrénnel.
És mivel én mindig is bírtam a zenekar azon korszakát, amikor maszk
nélkül nyomultak, így örömteli volt, hogy onnan is szemezgettek. A Heaven’s On
Fire-vel nem tudtak hibázni, ennek alapján anno az is kénytelen volt elismerni,
hogy tudnak zenélni, aki szerint itt csak festék és látvány van.
Egy másodpercre nem hagytak levegőhöz jutni, ugyanis
már mentek is tovább egy újabb kedvenc dallal, az I Love It Loud-al, a közönség
hathatós támogatásával kísérve. Nekem ez volt az egyik csúcspont az este
folyamán, már ami a dalokat illeti.
Becsületükre legyen mondva, hogy a 2000 után készített
lemezeknek is igazságot szolgáltattak a Say Yeah képében. Mivel ez egy kimondottan
jól sikerült darab, örültem, hogy bekerült a műsorba. Ezt ellenpontozandó, rögtön
utána ellőtték az őskövület, örök bútordarab Cold Gin-t is. A hatás garantált
volt.
Ezek után a gitáros Tommy Thayer magánszáma
következett, melyben gitárjából is kilőtt néhány adag tűzijátékot a műsor oda
időzített pontjain. Innen mentek át az ugyancsak maszk nélküli korszak egyik
húzódalába, a Lick It Up-ba, ami szerintem az egyik legjobban sikerült
szerzeményük.
Majd elérkeztünk az este kvázi csúcspontjához, a zseniális
és szintén nagy kedvenc Calling Dr. Love utolsó taktusai előtt ugyanis Gene
Simmons egy hosszabb „beszédet” intézett az egybegyűltekhez magyarul. Itt
szerintem az egész Aréna teli szájjal vigyorgott közben.
A Tears Are Falling felbukkanására szintén nem
fogadtam volna nagyobb összegben, pedig a maga idejében ez is klipes dal volt.
Örültem neki, akárcsak a következőnek érkező Psycho Circus-nak, mely az általam
hallott egyik legelső KISS dal volt.
A koncert ezen pontján a dobos Eric Singer is megkapta
a jelenetét, mely a vizuális elemeknek köszönhetően nem vált unalmassá, annak
ellenére sem, hogy milliméterre ki volt matekozva az egész szóló felépítése. Ezt
összefűzték a szintén matuzsálem korú 100000 Years taktusaival, melyet ugyan
nem adtak elő teljesen, csak megidézték. Majd érkezett Gene Simmons one man showja, a nonszensz kísértethangokra felhúzott „vérhányás”, persze hatalmas
ováció közepette.
Innen egyenesen az égbe emelkedett (szó szerint), hogy
a magasból adja elő az este talán legsúlyosabb pillanatait elhozó God Of
Thunder-t. Sokkal nagyobb húzása van élőben, mint a lemezverzióban, pedig az a
változat sem gyenge.
A koncert hátralévő része aztán a slágerparádé
slágerparádéja volt, kezdve a Love Gun-al, melynek elején Paul Stanley átrepült
az Aréna felett, hogy a középtájt felépített miniatűr színpadon adja elő a
dalt. A sorokat olvasva csodálkozol, hogy neki miért nem volt saját pillanata a koncert
alatt? Egyszerű: a fazon önmaga felér egy magánszámmal.
A szintén ugyanitt előadott I Was Made For Lovin’ You
hozta el az este legnagyobb ujjongását, sokan a mai napig ezzel a dallal
azonosítják az együttest, pedig…Szerencsére sokkal marconább volt élőben, mint lemezen.
A diszkószámból csináltak egy korrekt rockverziót.
A levonulás előtti utolsó dal az Eric Singer énekével
kísért hátborzongató Black Diamond volt, ami nálam a második csúcspont lett az
este folyamán. Ez a dal bármilyen formában zseniális, garantált volt a hidegrázás.
Persze nem mehettek haza ráadás nélkül, elsőnek
érkezett a szintén Eric énekével és zongorajátékával (!) előadott csodaszép
Beth, végül az emelkedett hangulatú Do You Love Me és az örök himnusz Rock N’
Roll All Nite kettősével tették fel a koronát az estére, mielőtt végleg elhagyták a
deszkákat. (
És akkor ezek után mit lehet még elmondani? Fogalmam
nincs. Annyi biztos, hogy látványban más együttes nem hoz ilyen minőséget. A
fül mellett a szem is 200%-ban ki van szolgálva, gyakorlatilag sokszor nem
tudod, mit és hova nézz. Nem túlzás azt állítani, hogy ez egy színház, és ugyan
egy darab spontán pillanat nincs benne, de ez senkit nem érdekel, mert annyira
jól össze van koreografálva az egész. A két alapítótag Paul Stanley és Gene
Simmons már jócskán 70 felett vannak, de az „új” fiúk, Tommy Thayer és
Eric Singer is elhagyták már a 60-at. Hihetetlen volt látni, hogy mekkora elánnal
játsszák végig még mindig a két órát, és noha hamis hangok már be-becsúsznak,
de nem tudsz foglalkozni vele, mert annyira visz magával a show. Mit show,
SHOW! A 2010-es koncertre köröket vert ez az este, ennél szebben elbúcsúzni a
színpadtól szerintem egyszerűen képtelenség.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése