Nem engednek a minőségből - "Def Leppard-Diamond Star Halos" lemezismertető
Csak akkor konstatáltam, hogy a brit rockzene egyik úttörő zenekara a Def Leppard már (7!) éve nem adott ki új lemezt, amikor befutottak az első hírek jelen írásom tárgyáról. Arra most hirtelen nem tudnék visszaemlékezni, hogy mikor és hol találkoztam először a zenéjükkel, az viszont tisztán megvan, hogy olyan igazán rossz lemezt még soha nem hallottam tőlük. Ami egy 45 éves karrier alatt nem kis teljesítmény, főleg, ha hozzávesszük, hogy a zenekart mennyi tragédia érte ez alatt az idő alatt.
Dióhéjban a két legfontosabb történés: az első, hogy a
dobos Rick Allen a zenekar felfelé ívelő pályafutása közben egy autóbalesetben
elvesztette az egyik karját. Nem adta fel, és egy speciálisan kialakított
felszerelésen a mai napig is ő szolgáltatja az alapokat. Amennyiben másról nem,
erről biztosan mindenki be tudja azonosítani a zenekart. A másik fontosabb
csapás, a csapat gitárosának/dalszerzőjének tragikus elvesztése. Steve Clark
sajnos beleesett abba a hibába, mint oly sok pályatársa: csúnyán fogalmazva
átitta magát a túlvilágra.
Ennyi balszerencse után sokan azonnal bedobták volna a
törölközőt, nem úgy a Def Leppard! Noha a ’80-as években elért sikereiket azóta
sem tudták megismételni (valljuk be valahol mission impossible a dolog), azóta
is szerves részét képezik a rockzenei életnek. A kezdeti karcosabb lemezek után
a Pyromania/Hysteria überkettőssel megalkották a ’80-as évek két – jó értelemben
vett - definitív popmetal lemezét, melyekkel azonnal szupersztár státuszba kerültek.
Amennyiben idáig eljutottál és továbbra sincs lövésed róla, hogy miről írok,
hallgass bele a Pour Some Sugar On Me-be, a Photograph-ba vagy a Love Bites-ba
és jönni fog a felismerés: basszus ezt már hallottam a rádióban! Na ugye.
A hosszúra nyúlt bevezető után ugorjunk vissza a
jelenbe. Ismert okok miatt a lemez távmunkában készült, és nem kevesebb, mint
15 dalt szuszakoltak fel rá. A játékidő nettó egy óra, ami a dalok mennyiségét
tekintve soknak tűnik, és hát rögtön ünneprontó leszek: sok is. Persze hét év
után érthető, hogy kiszórták az összes dalt, és olyan igazán nagy gond egyikkel
sincs végülis, csak azért néha-néha megtörik a lendület.
A nyitó Take What You Want helyből gyilok, még annak
ellenére is, hogy a nyitó akkordok hallatán azt hittem egy Mötley Crüe
feldolgozás (Don’t Go Away Mad). Amikor viszont beröffentik a fő riffet ez a
gondolat is tovaszáll, és a dal átalakul egy echte Def Leppard himnusszá. A
refrén hihetetlenül jellegzetes az ezer sávon futó vokáljaival, maga a dal
pedig végig húz, egy percre nem ereszt.
Az elsőként bemutatott Kick hasonló úton jár, noha
kissé önismétlőnek hat, de hát sose bűn, ha az ember önmagától nyúl. Fullos
stadionrock, nagyívű dallamokkal és egy kő egyszerű refrénnel. Amennyiben végig
ilyen dalok lennének, egy rossz szavam nem lenne.
A Fire It Up szintúgy viszi tovább a lendületet, és
ugyan X. alkalommal is újraírták a Pour Some Sugar On Me-t néhány hang
megvariálásával, de basszus működik! Mondjuk hét év után azért valahol reméltem,
hogy nem fapados „jóvanezígy” szerzeményekkel pakolják tele a lemezt.
Az első fekete leves a This Guitar képében köszönt be,
ami egy líraibb darab. Ezzel semmi baj nem lenne, ugyanis a Lepi mindig erős
volt lírában, de ez egyszerűen gejl. A dalban vendégszerepel Alison Krauss egy
tengerentúlon meglehetősen híres előadó, de Isten lássa lelkem, lövésem nincs a
hölgy munkásságáról. A dal egyébként tipik rádiós sláger, odaát rommá fogják
játszani a rádiók, és ugyan tök jó a szólója, nekem sokszor nehézséget okoz ébren
maradni alatta.
Kész szerencse, hogy az SOS Emergency azonnal egy
pofon erejével kelt. Lendületben a nyitó hármashoz sorolnám, és ugyan a refrént
itt is megírták már kb. 15 alkalommal, még mindig képes vagyok elmorzsolni egy
könnycseppet, amikor ilyen dallamokat hallok tőlük.
A Liquid Dust viszont mindennek nevezhető, csak
tipikusnak nem. Ez inkább rokonítható a ’90-es években elkövetett albumaikkal.
Van egy, hát mondjuk úgy keleties hangulata amire a gitártémák és a háttérben
hallható effektek csak ráerősítenek. Szó se róla üde színfoltja a lemeznek.
A meglehetősen hülye című U Rok Mi ugyancsak ’90-es
évek, de ez is visz magával rendületlenül. A dalban nem átallottak ukuletét (!)
használni, amire kb. annyi esélyt adtam volna egy Def Leppard lemezen, mint moll
hangnemet találni egy black metal szerzeményben. Enyhe furcsasága ellenére egy
meglepően jó dalról beszélünk egyébként.
A Goodbye For Good This Time szintén líra, de teljesen
más kávéház, mint néhány bekezdéssel feljebb említett társa. Egy nagyívű,
zongorával és vonósokkal díszített darab, melyben a csúcspont a flamenco (!)
gitárszóló. Úgy látszik a meglepő darabokat az album közepére pakolták egymás
után.
Az All We Need egy semmi extrát nem tartalmazó dal, szépen megbújik az albumon. Ugyan minden hallgatáskor dúdolom a refrént gondolatban, de nagyobb összegben fogadnék rá, hogy ha lemaradt volna az albumról, nem lenne hiányérzete senkinek. Rossznak semmiképp nem nevezném, inkább csak a zenekarhoz képest átlagos.
A bőgős bevezetővel indító Open Your Eyes akkor már
egy kerekebb sztori, amely tökéletesen bemutatja, hogyan szól a Def Leppard némiképp
modernebb köntösben. A refrén itt is egyszerű, de azonnal fülbe ül és magával
ragad.
A Gimme A Kiss viszont abszolút klasszik Lepi. Simán olyan,
mintha valamelyik ’80-as években elkövetett lemezükről maradt volna le, abban
az időben ebből is simán lehetett volna sláger.
Majd ismét egy ballada jön, az Angels (Can’t Help You
Now), mely szintén zongorára és vonósokra épít (legalábbis eleinte), de aztán
szép sorban megérkezik a teljes zenekar. Ugyancsak egy himnikusabb líra, egy
helyre gitárszólóval a közepén.
A Lifeless-ben ugyancsak vendégszerepel a már említett
Alison Krauss, és gyakorlatilag teljesen ugyanolyan a dal, mint a This Guitar.
Egy csaphoz hasonlítanám: csöpög. Én szívbaj nélkül lehagytam volna a lemezről,
de máshol simán lehet, hogy új hallgatókat sikerül bevonzani vele.
Az Unbreakeable akkor már sokkal jobb, noha a dobgépes
ütemeken még mindig vakarom a fejem. Pedig egy baromi erős darab, zseni
témákkal, simán rámondtam volna látatlanban, hogy valami ki nem adott
szerzemény a ’80-as évek végéről. Ezt a
kis apróságot leszámítva azonban nem tudnék belekötni.
A záró From Here To Eternity az album leghosszabb
dala, de becsületükre legyen mondva, hogy egy másodpercre nem fullad unalomba.
Egy fél-líra hátborzongató énekdallamokkal, és egy olyan gitárszólóval, amitől
menten könnybe lábad az ember szeme. Ahogy elhalkulnak a hangszerek a
hidegrázás még veled marad néhány másodpercig.
Ezzel pedig hihetetlen, de a végére értünk az egy
órának. Azt kell mondjam, hogy az öregfiúk ezúttal sem okoztak csalódást. A
Diamond Star Halos is egy jó lemezanyag, többségében remek szerzeményekkel. Amennyiben
3-4 dalt kiszanálnak róla még jobb is lehetett volna, de mint tudjuk: a volna a
semmi rokona. Inkább örüljünk neki, hogy még mindig ilyen teljesítményre
képesek, és ha tartják ezt a tempót, akkor könnyen lehet, hogy ez volt az utolsó
Def Leppard lemez, amit hallottunk. Akárhogy is, ha ezzel búcsúznak, méltó módon teszik azt.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése