Alkotóművészet - "Tulpa-How To Create..." lemezismertető
Ugyan elvétve már találkoztam a Tulpa nevével, mely egy viszonylag frissnek számító hazai formáció, de bő három héttel ezelőtt még egy árva hangot nem hallottam a zenéjükből. Oké, elismerem ez az én lustaságom, manapság már egyre ritkábban érzek rá késztetést, hogy vadásszak az újdonságokra, akkora dömping van. Mivel a bemutatkozó lemezük a friss HammerWorld egyik melléklete volt, szokásom szerint gondoltam azért belehallgatok…
És lőn! Úgy elvitt magával a lemez, mint gázszerelő a
közvagyont. Dióhéjban annyi a sztori, hogy négy úriember úgy döntött örömzenél
egyet. Az alapítók Győri Attila (gitár) és Jáger Zoltán (dob) egykor a Trick
nevű zenekarban játszottak (őszinte leszek, nem ismerem), hozzájuk csatlakozott
Binges Zsolt (bőgő), akit leginkább a Fish!-ből (meg még ezer másik helyről)
lehet ismerni, illetve legvégül Székely Marci énekes az egykori Ozone Mama-ból. Mivel a
Fish! zenéje valahogy nem nekem szólt, de az Ozone Mama-t és Marci hangját mindig is bírtam, így
úgy voltam vele, hogy egy lehetőséget illik adni.
Aztán ezt a lehetőséget úgy ragadták meg mindjárt a
nyitó Stand Your Ground-al, hogy az első perc után masszív szitkozódások sora
hagyta el a szám folyamatában. Akkora Audioslave a téma, és Marci úgy hozza a
néhai Chris Cornell hangját, hogy attól az ember szeme menten könnybe lábad.
A Mislead egy kimértebb, mondjuk úgy középtempós
szerzemény, de egy bődület fülbemászó refrénnel. Tulajdonképp egy pofonegyszerű
témára épít, de az hibátlanul működik. Itt hallhatjuk az egyetlen gitárszólót a
lemezen, ami sajnálatos, lévén eléggé eltaláltra sikeredett.
A The Hideaway-ben egy hangyányi Red Hot Chili Peppers
köszön vissza, de véletlenül se úgy, hogy plágiummal vádolhassuk meg a
srácokat. Az alapjáraton nyugisabb szerzemény eleinte csak mutogatja az
oroszlánkörmeit, de a dal felétől azért itt is a lovak közé dobják a gyeplőt.
A szolid bőgőtémával indító Greedy Eyes legyen mondjuk
az album kvázi slágere, ebbe ugyanis beleszuszakolták a lemez legklasszabb
refrénjét. Amikor azt hiszed, hogy a dal közepi fokozatos keményedést már nem
lehet hova vinni, akkor hirtelen szünet és újra refrén. Parádés!
A kedvenc dalom ugyanakkor a Down The Road We Go, ami
egy nettó energiabomba. A sodró főtéma mellé itt is bejön némi funkys témázgatás
a refrének előtt, de az igazi királyság az utolsó másfél percben érkezik. Belekezdenek
egy akkora vadulásba, hogy attól 5 perc alatt lefutod a Cooper tesztet.
Nem is csoda, hogy a Purple ezek után lazábbra veszi a
figurát. Amennyiben rokonítani akarnám (de akarom mindenáron?!), akkor
azt mondanám, hogy a betépett Jimi Hendrix jammel a Soundgardennel. Van egy
amolyan utaztatós, elszálló hangulata, simán csak merengeni is jól lehet rá.
Az Out In The Field-ben megint visszaköszön az
Audioslave, eleinte sejtelmes, kissé nyomasztó hangulatú énektémák követik egymást, de amikor bejön az a
varacskos váltás, rögtön érkezik vele a feloldozás. A refrén megint telitalálat,
a dal vége felé meg olyan széttördelések vannak, hogy az ember csak kapkodja a
fejét.
A The Deceived egy már-már stoner ízű riffel nyit, így
először arculcsapásként ért, amikor a refrénnel átmennek szinte arénarockba. Simán
hidegrázós a több szólamon felénekelt refrén, hát még amikor a semmiből elviszik
a dalt egy teljesen más irányba. Azt se tudod mi történik, és már vissza is
tértek oda, ahonnan indultak.
![]() |
Fotó: bobal photography |
A Paralyzed kezdése ismét egy nyugodtabb téma, de a refrénre azért csak nem bírják ki és rálépnek a torzítóra. Talán ezzel a dallal küzdöttem a legtöbbet, mire megadta magát. Személyes kedvenc részem, amikor az utolsó percben rádupláznak a tempóra, hogy aztán azzal a lendülettel hirtelen megállnak, mert véget ért a dal.
A Light Of Day sem a sebességével fog az őrületbe
kergetni, cserébe legalább tele van tartalommal. Nyugis kezdés, fokozatos
építkezés, majd félidőnél egy őrületes jammelős téma. A dal úgy végződik, ahogy
elkezdődik, mintegy keretbe foglalva magát, és egyben a lemezt is.
Szóval ezt a tíz tételt vonultatták fel a How To
Create…-en, aminek a műsorideje kereken negyven percre rúg, ez kényelmesen elég
arra, hogy többször is nekifusson az ember egymás után. A dalok egyébként
eleinte két 5 dalos digitális EP-n jelentek meg, de én speciel örülök, hogy
fizikai hanghordozó is született végül. Aki a fentebb említett zenekarok közül
bármelyikkel szimpatizál, vagy szeretne egy nem fősodorbeli, de kellően
minőségi rockzenét hallgatni, ne keressen tovább. Látod, én is majdnem elmentem
mellette…
Megjegyzések
Megjegyzés küldése