Megint megcsinálták?! - "Black Stone Cherry-The Human Condition" lemezismertető
Nincs mese, a Black Stone Cherry legénysége nem ül a babérjain. Két évenként, szinte menetrend szerint érkezik az új nagylemez, és még közben is potyogtatnak el élő felvételeket, vagy épp feldolgozás EP-ket. Így 2020 vége felé közeledve megérkezett a The Human Condition címre keresztelt – hetedik – nagylemezük, amely…
Na igen, amely. Amikor két éve megjelent a Family Tree
című legutóbbi album, biztosra vettem, hogy az egy új korszak kezdete lesz. Azon
a lemezen ugyanis igencsak beleborultak a bluesba, mely által egy hangyányit
szellősebb lett a hangzás. (Lekopogom élőben ugyanúgy vaddisznó módjára
szóltak!) Szóval meg voltam róla győződve, hogy azon a vonalon haladnak tovább
és csak idő kérdése, hogy bevesznek maguk közé egy billentyűst.
Most mondhatnám, hogy hála Istennek nem így lett:
ugyan szerettem azt az albumot is, de a BSC számomra mindig is jobban bejövős
volt, amikor arcletépős riffeket írtak és gőzmozdonyként húztak a dalok tempói. De
miért írom ezeket? Azért, mert az új lemezzel ismét tettek egy kanyart és
visszahoztak valamit a korábbi hangulatokból (is).
Ami elsőre feltűnt, az a játékidő: épphogy átlépi a
háromnegyed órát, és ebbe a 45 percbe nem kevesebb, mint 13 (!) dalt sikerült belesűríteniük.
Azaz lenyesegették a felesleges részeket és valóban csak a javát hagyták meg,
ami természetesen jót tett a végeredménynek. (A borító tanúsága szerint több
dalnál külsős dalszerzőkkel is együtt dolgoztak.)
Szóval akkor a lemez. A nyitó Ringin’ In My Head első hallgatásakor
eldöntöttem, hogy ez nekem akkor tetszeni fog. Mindig félve hallgatom
meg egy kedvencem új produktumát, de itt nem volt apelláta! Alig fél perc kellett,
hogy meggyőzzenek: már a nyitó téma és a refrén hallatán kész voltam megadni magam. Amikor
pedig a dal közepén odateszik azt a leheletfinom kiállást (némi hangulat azért
maradt a bluesból), és elhangzik az első hidegrázós gitárszóló, onnantól
fogva folyamatos volt a mosoly.
Az elsőnek közzétett Again is őriz valamennyit az
előző lemez világából, de már néhány taktus után belepakoltak egy marcona gitártémát.
Ezt ellensúlyozandó a refrénnél akusztikusra váltanak, de csak azért, hogy
utána még nagyobbat üssön a visszatérő riff. Hangulatilag amúgy valamelyest a
Magic Mountain lemezt idézi, de abszolút mai felfogásban. Nem
véletlenül nevezték ki felvezető dalnak, szinte biztos, hogy ha egyszer újra lesznek
koncertek, ott tarolni fog.
A következőnek érkező Push Down & Turn sem lazít a
gyeplőn, szintén egy morcosabb tétel, jó kis középtempós döngölde. Persze ide
is jutott jellegzetes téma bőven: a kissé grándzsosan nyújtott refrén, az átkötő gitártéma
vagy a dal végi már-már metalba hajló "ereszdelahajamat" a gitárszóló alatt. Szintén
várós darab lesz élőben!
A már címében is sokat mondó When Angels Learn To Fly
képében megérkeznek az első lazább taktusok. Mármint BSC mércével mérve. Akkora
utaztatós, elmerengős érzetet áraszt magából a dal, hogy jobb helyeken sláger
lenne. Van benne egy szolid arénarockos (!) feeling, ami újdonság a csapat
repertoárjában, de határozottan jól áll nekik.
A Live This Way aztán visszaránt a mélybe, ez ismét
egy fajsúlyosabb szerzemény. Csak azért nem mondom, hogy a lemez legzorallabb
tétele, mert képtelen vagyok csak egyet kiválasztani. A marcangolás mellett
persze ugyanígy itt van az azonnal fülbe ülő refrén, plusz az olyan kisebb apróságok,
amik közül néhányat már említettem két bekezdéssel feljebb.
Az In Love With The Pain-el keretbe fogják az előző
dalt, ez ugyanis ismét egy lelazultabb darab, a When Angels... nyomvonalán haladva. A
már említett arénarockos stílusjegyek itt is fellelhetőek, mind a dal
felépítését, mind az énektémákat tekintve. Az ilyen típusú dalok jó
szolgálatot tudnak tenni, hogy esetlegesen még több emberrel megismertessék a
zenekar nevét.
A The Chain hallatán elsőre esküszöm az Alter Bridge neve
jutott eszembe. Ötletem nincs miért, mivel tűz és víz a két zenekar. Na jó, mégis van. A szóló előtti riff és a szóló miatt: az teljesen a Tremonti művek
stílusát idézi. Ennek ellenére (vagy éppen ezért) a dal ugyancsak a harapósabb szerzemények közül való, de egyben fülbemászó hangulattal is bír.
Akárcsak a következő Ride: ez a két tétel akár lehetne a
lemez „gonosz ikerpárja” is, értelemszerűen itt járatják csúcsra a betonozást.
Egyébként a refrénről minduntalan a Maybe Someday jut eszembe, de hát sosem
volt szégyen, ha az ember önmagától emelt át korábbi témákat. 😊
Az If My Heart Had Wings a lemez első és egyetlen balladisztikus tétele: zongorával, nagyívű énekkel, síró gitárral, itt van minden, amitől működni tud barátnőknél is. Külön kiemelném a végére odapakolt gitárszólót, az akármelyik újrahallgatásnál hidegrázós!
Majd érkezik a korong egyetlen kakukktojása a Don’t
Bring Me Down képében, ami történetesen egy Electric Light Orchestra
feldolgozás. Mivel az ELO-nak ez az egyik olyan dala, amit pont ismertem, így
nyilván felhorkantottam a meglepettségtől, amikor felcsendültek a kezdő taktusok. Persze átformálták a saját képükre, megkapta azt a pluszt, amitől igazán dögös lett,
még a bájosan bárgyú refrén ellenére is. Ami egyébként csúnyán ragadós. Csak
saját felelősségre!
Ezután a Some Stories helyreállítja a világ rendjét,
ez helyből az egész lemez egyik legjobb tétele. A dögös riffek alá betolt
slidegitáros téma világbajnok, a refrén pedig szokásosan parádés. A dal közepi riff
plusz szóló páros szintén örömkönnyeket fakasztanak. A végén elővezetett, visszafogott
kakofóniáról akkor meg már nem is szólok… Azt mondtam már, hogy szívesen hallanám koncerten?
A The Devil In Your Eyes címének olvasása után
csodálkoztam volna, ha nem valami bluesban gyökeredző szörnyeteget szabadítanak
a gyanútlan hallgatóra, és nem is kellett csalódnom. Már a gitárriffek ellenállhatatlanul
zsírosak, de pluszba sikerült megírni a – szerintem – toronymagasan legjobb
refrént, ami a lemezen helyet kapott. (Pedig már az előző Some Stories-ra is
azt hittem!!!)
A zárás feladata a kissé fura című Keep On Keepin’
On-nak jutott, ami ugyancsak egy lazább téma, igazi együtt éneklős, abszolút
pozitív kicsengésű dal, valahol a Like I Roll nyomdokain. Nem akar sokat, csak
azt, hogy érezd magad jól a hallgatása közben.
És hoppá, már a végére is értünk! Most mit mondjak?! Azt, hogy tartottam tőle kevés idő telt el az előző lemez óta és féltem, hogy egy gyengébb eresztést kapunk? Abszolút! Azt, hogy sikeresen rám cáfoltak, és megcsinálták a Magic Mountain óta legjobb lemezüket? Pontosan! Azt, hogy zeneileg ismét kikezdhetetlen az egész produktum? Hogy a viharba ne!
Az ilyen meglepetéseket
tudja az ember igazán díjazni, amikor a kezdeti félsz után érkezik a jóleső megnyugvás. Csak annyit fűznék hozzá: soha rosszabb albumot
a jövőben, kanyarodjon bármerre is a zenekar útja! Remélhetőleg ezt majd koncerten
is megdiskuráljuk velük egyszer, amint lesz rá lehetőség...
Szóval! Aki jó zenét akar hallgatni, ne hagyja ki. Az év egyik
leghangulatosabb lemeze lett!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése