Maradjunk annyiban... - "Tankcsapda-Liliput Hollywood" lemezismertető
Oké, én tényleg
próbáltam megszeretni ezt a lemezt, de egyszerűen nem megy. Rengeteg alkalommal
nekifutottam, szépen beragadtak a dalok a fülembe, a hiányérzet keserű szele
mégis ott fújkál minden egyes újabb hallgatásnál. Hogy miért is mondom ezt?
Adva van az ország
legnépszerűbb rockzenekara. Tetszik-nem tetszik, ez tény. A Csapda eljutott
itthon egy olyan kategóriába, amiről más zenekarok nagyrészt csak álmodnak. Folyamatosan
mennek a saját fejük után, ami nyilván sokak szemét szúrja, de ez az élet
bármely területén így van. Aki innovatívan gondolkozik, garantáltan számíthat
arra, hogy ömleni fog a fekália a nyakába.
Az idén már harmincadik
(!!!) évét taposó Tankcsapda öt éve nem jelentkezett sorlemezzel (amennyiben
nem vesszük ide az amúgy jól sikerült Dolgozzátok fel! című feldolgozáslemezt), így
épp itt volt már az ideje, hogy villantsanak valamit. Én egyetlen zenekarnál
sem gondoltam úgy soha, hogy „régen minden jobb vót’”, mindig adok esélyt az új
produktumoknak. Tisztában vagyok vele, hogy nagyon sokan kötődnek ahhoz az
1-2-3 lemezhez, amivel felfedezték a zenekart, de valljuk be: a TCS sem fog már újabb
Legjobb méreg/Jönnek a férgek/Az ember tervez szintű lemezt csinálni, ahogy a Metallica sem
fog megírni egy újabb Ride The Lightning-ot vagy Master Of Puppets-et. Az akkor
volt, most meg most van. Az emlékek megmaradnak, cserébe minden és mindenki változik. Remélem érted mire gondolok. Szóval nekem a Sidivel
készült lemezek is tetszettek, így minden okom megvolt a bizakodásra.
A felvezetőként
közzétett "Szevasz öcsém" hallatán mondhatjuk, hogy kissé felhúztam a szemöldököm,
de úgy voltam vele, hogy egy dalból hiba lenne következtetést levonni. Amikor
hazaérve kibontottam a CD-t és szemügyre vettem a borítót, vegyes érzéseim
voltak: adva van egy baromi jó ötlet, csak kár, hogy ilyen kurva rondán
csinálták meg. Kész szerencse, hogy a mellékelt poszter már jobb, átnézve
nagyon sok apró geget lehet találni rajta. Na de jöjjön a lényeg, a zene!
Nem tolták túl,
mindösszesen 10 dal kapott helyet, bő 40 percben: ideális lemezhossz. Azaz
jelen esetlen lenne, ugyanis a végeredmény, hát finoman szólva is felemás. A
nyitó „A világ posztol” meglepetésre akusztikusan indul, hogy aztán egy
pofátlan Ozzy nyúlással berúgják a kocsmaajtót. Ezzel a dallal amúgy semmi gond
nincs, zeneileg elég erős, még a néha kicsit bugyuta szöveg ellenére is.
Apropó, a gitárszóló igencsak tetszetős lett! A "Szevasz öcsémmel" sokadik hallgatás után úgy-ahogy megbarátkoztam, annak ellenére is, hogy a gitártéma kísértetiesen
emlékeztet a zenekar névadó dalára. A dal a zenekar lazább oldalát villantja fel,
szövegileg kb. a Be vagyok rúgva rokona lehetne.
A következő "Megölni
engem" totál jellegtelen darab, de legalább a refrénje egész tetszetős. "A
gyűlölet a régi" viszont emlékezetes darab, kár, hogy negatív értelemben. A refrénben
szereplő black metalos rikácsolás alatta a blastbeattel egyszerűen szörnyű, a
szövegről meg egyszerűen nem tudom, mit gondoljak. Vannak benne sorok, amik
kifejezetten tetszenek, de néhány helyen legszívesebben a falat vakartam volna.
Az "Ülj le mellém" képében a Tankcsapda megírta a saját Kowalsky meg a vega dalát, egyértelműen ez
a lemez mélypontja. Nettó rádiórock, annak minden sziruposságával. A „Pattanások
és szemüvegek” egy tökjó punk n’ rollos szösszenet lehetett volna, az egyetlen
bajom, hogy sajnos értem a szöveget. Lukács Laci ezt 1000%, hogy a fiatalabb
generációnak címezte, szövegileg ez szintén léc alatti. (Bár a Prosectura-s
kikacsintásért jár a piros pont!)
Kész szerencse, hogy a
lemez címadó dala a "Liliput Hollywood" képében megérkezik a lemez egyik legerősebb dala, a maga keserédes hangulatával és okos szövegével: itt végre elfogott az érzés,
hogy van még remény! Az „Amit a vér kíván” ugyancsak a lemez jobb pillanatai
közé tartozik, a refrén nagyon ül a fülbe és a középrész is tetszetős. Bár a
gitárszólónál egyfolytában az az érzésem, hogy inkább csak muszájból van ott, intsem önálló részegységként.
Ugyancsak korrekt darab a „Hívjuk inkább úgy” a lightos kezdés után azért csak
bedörrentik a dalt, hogy aztán az utolsó taktusok ismét nyugodtabb pillanatokba
torkolljanak. A záró „Nincsenek szavak”
pedig a címadó mellett egyértelműen az album legjobb dala, a zenekar két
elhunyt rajongójának címzett dal középtempója és okos szövege elgondolkoztat és okoz néhány hidegrázós pillanatot hallgatás közben.
És ezzel vége a
lemeznek, lehet újra kezdeni. Itt térnék ki az első bekezdésben foglaltakra:
nagyon sokat próbálkoztam a dalokkal, de egyszerűen nem találjuk a közös
nevezőt. Vannak tetszetős pillanatok, amennyiben az egész lemez olyan
színvonalon mozogna, mint az utolsó négy dal, akkor egy szavam se lenne. A
korong első felében lévő sablonosság és gyermeteg szövegek azonban igencsak
lehúzzák a végeredményt, így kénytelen voltam azt a konklúziót levonni, hogy
ezzel nálam most nagyon mellélőttek. Azt nem mondhatjuk, hogy a lemez sikertelen
lesz, hiszen máris dupla platina, és abban is biztos vagyok, hogy megtalálja a
maga közönségét, én azonban nem fogom sűrűn hallgatni. De nincs is ezzel baj,
nem vagyunk egyformák, másnak simán bejöhet a lemez. Én meg majd hallgatom a többit.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése