Júliusi reggel helyett októberi este - Uriah Heep (2018. október 23. Budapest)
Hosszú ideje terveztem
már, hogy élőben is megtekintsem a hard rock zene egyik alappillérét. A Uriah Heep
(ejtsd jurájá híp) meglehetősen gyakori vendég kis hazánkban, azonban eddig úgy
hozta a sors, hogy sosem tudtam ott lenni egyetlen koncertjükön sem. Idén végre
megtört a jég, az '56-os forradalom évfordulójának napján végre összejött a „találkozó”.
Az ünnep okán tartottam
tőle, hogy fennakadás lesz a fővárosban, de az odafelé vezető úton és a
városban is meglehetősen gyér forgalommal találkoztam – legnagyobb örömömre.
Kb. 16:30 felé keveredtünk oda az Akváriumhoz, ami azt jelentette, hogy még volt bő
két óra kapunyitásig. A hely egyik nagy előnye, hogy be lehet menni napközben
is, így nem kellett a hidegben ácsorogni.
Ahogy ketyegtek a percek,
lassan elkezdett gyűlni a nézőközönség is. Gyakran körbenéztem, és megállapítottam, hogy
nagy eséllyel én leszek a legfiatalabb a közönség soraiban, ami kicsit fura
érzéssel töltött el: elvégre láttam több -ma már- dinoszaurusznak
tekinthető zenekart (Deep Purple, Black Sabbath, stb.), de mindenhol vegyes
életkorú közönség fogadott, ellenben itt inkább az idősebb korosztály dominált.
Ezen túltéve magam, nem
sokkal a kiírt kapunyitás előtt odaálltunk a terem elé, ahol ellenőrizték a jegyeket
és beengedtek. Az este egyetlen negatív tapasztalata itt ért: a beengedés simán
zajlott, ám amikor leértünk, még javában hangolt az Amberjack, akiket a Heep választott ki előzenekarnak. Ezzel nem lenne semmi gond, láttunk már ilyenre
példát (júliusban Alice In Chains előtt), plusz a srácok sem csináltak ügyet a
dologból. A biztonságiak azonban tajparaszt, bunkó
stílusban elkezdték kiküldeni a teremben bent lévőket, ami a 10-12 főt taglaló
cseh delegációnak hála kisebb nehézséget okozott. Mivel a „derék” szekusok
idegen nyelvet egyáltalán nem, plusz a magyart is csak törve beszélték, ennek
köszönhetően egy durvább Activity vette kezdetét heves mutogatásokkal kísérve.
A hacacárénak az lett a vége, hogy mire sikerült kiküldeni az utolsó embert
is, újra megnyitották a kaput, hogy akkor most valóban lehet menni. Na
köszi.
Kész szerencse, hogy az
este hátralévő része feledtette ezt a tragikomédiát. Az előbb említett
Amberjack pontban 20:00-kor lépett színpadra, és közel telt ház előtt kezdte
meg műsorát. Őszinte leszek a zenekart csak névről ismertem, így abszolút
laikus módon közelítettem a zenéjükhöz. Van olyan, hogy egy zenekar azonnal
megvesz kilóra, de alapjáraton ritka az ilyen eset. Itt most a kivétel erősíti
a szabályt közhely történt, a látottak és hallottak alapján ugyanis heves késztetést éreztem, hogy muszáj
legyek megismerkedni a zenéjükkel. (Ahogy néztem, eddig egy EP és egy nagylemez
van a szákban, de koncert közben is elmondták: készül a második nagylemez) Stílusilag amúgy hard rock a
játék neve: hatásként persze több zenekar is megjelenik, de érezhető az egyéniségre
törekvés.
A színpadon töltött bő 40-45 percük alatt végig
intenzív színpadi jelenlét jellemezte a srácokat, ami a honi palettán igencsak ritka, ez
mindenképp piros pontot érdemel. (Ahogy az is, hogy úgy néztek ki valóban, mint
egy zenekar, volt összkép, nem egy szedett-vedett társulat benyomását
keltették. Tudom triviális dolog, de valahol meg igen is számít!) A saját dalok
mellé befért egy billentyűszóló is, mely abszolút nem ültette le a hangulatot: Budai
Benjámin a nemzeti ünnep miatt a Himnusz egy részletét, az előzenekari státusz
miatt pedig a July Morning taktusait szőtte bele szólójába. :) (Volt egyébként egy
másik geg is: a tagok bemutatásakor Nagy Márk gitáros egy ilyenkor szokásos pár
másodperces szóló helyett a Sweet Child O’ Mine introját játszotta el kizárólag
üveghangokkal. Ötletes!) Amit első hallásra kiemelendőnek tartok, az gazdag
vokálok és a jól megkomponált nem kevés bluesos ízzel átitatott gitárszólók
voltak. A többit meg igyekszem mielőbb felfedezni magamnak! Bízom benne, hogy
mielőbb összejön nekik egy országos turné is, szívesen vennék egy ismétlést.
Egy rövid átszerelés
után, bő 5 perc késéssel, de megkezdte a Living The Dream címre keresztelt
lemez bemutató turnéját a brit rockintézmény Uriah Heep. Igen, szándékosan írtam turnét, mivel a
budapesti koncert volt az első állomása a negyvenvalahány állomásos Európa körnek. Turnényitó lévén fogalmam se volt, milyen programot fognak tolni, de
amit végül produkáltak az szerintem nem csak engem lepett meg. Őszinte leszek,
az új lemezt csak néhányszor tudtam meghallgatni a koncert előtt, így annyira
nem voltak fülben a dalok, mint az ezerszer hallott klasszikusok, de jó néhány taktus már így is ismerősen csengett.
Az valahol
borítékolható volt, hogy a koncert az új lemez nyitódalával, a Grazed By
Heaven-el fog indulni, ami tökéletes volt indításnak. Már itt akkora elánnal
vágtak bele a lecsóba, hogy sokszor úgy csodálkoztam, mint aki életében először
jár koncerten. Az előadást két részre lehetett osztani: az első felében az
amúgy bivalyerős új korong dalai domináltak, míg a második fele nettó slágerparádé
volt. A tíz új szerzeményből nem kevesebb, mint hat (!) dalt szuszakoltak a
programba, érezhető tehát, hogy ők is nagyon bíznak a lemezben. (Nem
véletlenül, szinte mindenütt az utóbbi tíz év legerősebb Heep korongjának
tartják, amivel maximálisan egyet tudok érteni.) Őszinte leszek a dalcímekkel
még hadilábon állok, így nem tudnám megmondani mindegyik új szám címét, de
neten úgyis fent a műsor, szóval bárki megtalálhatja.
Az új dalok és a
kötelezők mellé volt idő beszúrni néhány ritkábban játszott darabot is: a
Return To Fantasy nem várt ajándék volt, az Abominog lemezről előkapott Too
Scared To Run-t meg szerintem ezer éve játszották utoljára. A műsor egyébként
okosan volt megszerkesztve: az übersláger, lírai Lady In Black-et pl. középtájt lőtték el, de így is az este egyik csúcspontja lett. Az akusztikus
hangulatú dalból hatalmas együtténeklés kerekedett, ekkora hangerőt közönségtől régen
hallottam!
A „második félidőben” pedig ha akartak se tudtak volna hibázni, akkora hard rock alapvetések követték
egymást, hogy hajaj! Mikor sorban érkezik a Gypsy, a Look At Yourself, a July
Morning (egy csoda ez a dal) és az Easy Livin’ (brutális energiával előadva),
ott azt hiszem kérdésnek nincs helye. A ráadásban még megkaptuk a Sunrise-t is,
és voltak olyan tökösek, hogy egy új lemezes dallal, nevezetesen a Knocking At
My Door-al zárják az estét!
A koncert teljes ideje
nettó másfél órát tett k, ami azt hiszem éppen ideális hosszúságú, pláne, hogy
milyen minőségben zenéltek végig. Amennyiben meg hozzávesszük, hogy a
gitáros/zenekar vezető Mick Box már 71 (!) éves, de az énekes Bernie Shaw és a
billentyűs Phil Lanzon is bőven 60 felett járnak, akkor pláne jár a
kalapemelés. A dobos Russel Gilbrook-ról már rengeteg helyen olvastam, hogy amióta
a zenekarban van, sikerült új lendületet venniük. Ilyen hírek sűrűn
szembejönnek, így hittem is meg nem is, de annak hallatán, amit a faszi
leművelt a dobok mögött, minden kételyem tovaszállt. Valami olyan iszonyatos
húzás van a játékában, ami párját ritkítja, nem véletlen, hogy a többiek is
hasonló hőfokon égtek. Ennek köszönhetően a dalok is kaptak egy karcosabb élt –Mick
Box gitárja amúgy is brutál mód szólalt meg-, pedig a Heep mindig is a
keményebb kötésű zenekarokhoz tartozott a kortársaikhoz mérten. A bőgős Davey
Rimmer mindössze öt éve tag, azonban kellő alázattal, de a saját stílusát
beletéve hozta a klasszikus témákat. Megjegyzendő, hogy a korábban már említett
Grazed By Heaven az ő szerzői zsenijét mutatja.
Jelen állás szerint ez a koncert ott lesz az év
végi listám élbolyában, pedig már majdnem egy hét eltelt. Ez mindenképp jó jel,
ugyanis ennyi idő elteltével már kicsit objektívebb módon tudom megítélni a
látottakat/hallottakat. Nagyon nincs is mit ragozni: aki nem volt ott bánhatja.
A nagy öregek megmutatták, hogy továbbra is számolni kell velük!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése