Éberálom – „Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators-Living The Dream” lemezismertető
Bár
idén is rengeteg remek album jelent meg, hazudnék, ha azt mondanám, hogy volt
lemez, amit ennél jobban vártam. Aki egy kicsit is ismer, tisztában van a
már-már nem normálisnak mondható rajongásommal, így valahol evidens, hogy bő
másfél hét alatt gyakorlatilag sikerült rommá hallgatnom Slash új lemezét.
Mivel
az öreg cilinderes az utóbbi néhány évet korábbi fegyver- és rózsakereskedő
cimboráival töltötte, így reálisan nézve nem sok esély látszott arra, hogy
belátható időn belül új anyaggal rukkol elő a Konspirátorokkal. Az év eleji
hosszabb pauza azonban éppen jókor jött, ugyanis végre be tudták fejezni
harmadik lemezüket, mely a Living The Dream címet kapta keresztségben.
Amint
kiderült a megjelenési dátum, persze vágtam a centit, és igyekeztem nem
túlhallgatni az előzetesen közzé tett dalokat. Úgy gondolom mindig jobb egy
lemezt elejétől a végéig, mondhatni laikus füllel végigfülelni, mint egyes dalokat
kiragadni. Mára valahol 10 és 20 hallgatás között járok, ami talán elég,
hogy reálisan lássam – vagyis halljam – mit rejt a korong.
Rögtön
a nyitó Call Of The Wild megadja az alaphangulatot, gyakorlatilag az első két
hangból le lehet venni, kinek a lemeze pörög. Maga a dal egy lazább riffel
nyit, de rögtön ezután berúgják a motort. A refrénben már elcsíphető a tömény
riffelés, míg a szóló Slash-hez képest valamelyest visszafogott, de illeszkedik a nóta közepébe, így nincs
hiányérzete az embernek. A dal amúgy egy manapság igencsak aktuális témát
boncolgat: eljön az ember életében az a pillanat, amikor besokall a nyakába
zúduló töménytelen információtól, amit a mai digitális világban nap mint nap
rázúdul és úgy dönt inkább kiszakad egy kicsit. Vár a vadon… A való élet.
A
Serve Your Right egy hangyányit visszavesz a tempóból, egy középtempós dal, AC/DC
és ZZ Top ízű gitártémákkal. A szám inkább a ritmust (vagy ha úgy tetszik
groove-ot) helyezi előtérbe, mintsem a fifikás megoldásokat. A cilinderes itt
már jobban elereszti az ujjait a fogólapon, az utolsó másfél perc gyakorlatilag
egy tömény jammelés, várhatóan élőben ezt meg fogják toldani egy kicsit. A
dalszöveg Myles Kennedy énekes elmondása szerint a véletlennek köszönhető, a
stúdió mosdójában látott meg egy apácáról készült festményt, melyről eszébe
jutott egy enyhén bizarr történet.
A
következő My Antidote-ban újra magasabb oktánszámra kapcsolnak, a furának ható
scratch-es gitártémából egy metalos hangulatú riff bontakozik ki. Zeneileg
talán a lemez legzorallabb tétele, a refrént tízpontos, elsőre kiirthatatlan a
fülből. A szóló pedig talán a legjobb a lemezen, amolyan igazi hadarós Slash-re
jellemző hanghalmozás, tonnányi wah pedállal. Érdekesség, hogy a verzék alatti
riffekben is megjelenik a wah pedál mint díszítő elem: Slash-nél ilyen
megoldást csak elvétve lehet találni (a legnyilvánvalóbb talán a Mr. Brownsone
vagy a Pretty Tied Up, de ezek még a Gunsos időkben voltak). A dal amúgy arról
szól, milyen, amikor az ember a két végén égeti a gyertyát.
A
Mind Your Manners szintén egy igazi energiabomba, a főhős elmondása
szerint egy frissebb dal, mely idén év elején pattant ki a fejéből. Zeneileg akár
tipikusnak is nevezhető, valahogy olyan, mintha az Apocalyptic Love-ot és a
World On Fire-t kereszteztük volna (mármint magukat a dalokat). Témáját
illetően szintén egy manapság aktuális dologra világít rá: amikor valamiben
sikered van, de az irigyek próbálják letörni a jó hangulatot. Ismerős szitu
ugye?! Egyébként meg egy nagyobb összegben fogadni mernék rá, hogy bérelt helye
lesz a koncertek dallistájában.
Négy
tempósabb dal után ideje van lazább vizekre evezni, melyet rögtön a
lemez leghosszabb dala a Lost Inside The Girl hoz el a hallgatónak. Bár lassabb
szerzeményről van szó, ugyanakkor mégsem nevezhetjük kimondott balladának. Zeneileg talán
a lemez legösszetettebb tétele, de a hossza ellenére mégsem fullad unalomba,
ugyanis kellően változatos. A címéből rögtön egy romantikus sztorira
asszociál az ember, pedig koránt sem erről van szó: egy Instagram felhasználóról
szól, mely csupán egy másik ember képei által megszállottja lesz az illetőnek.
A dalszövegnek köszönhetően a dal kapott egyfajta sötét tónust, amire a vége
felé felbukkanó sweep-es gitártémák is ráerősítenek. (Az ilyesfajta megmozulások
Slash-től újnak számítanak, először a négy évvel ezelőtti World On Fire lemezen
bukkantak fel hasonlóak a Beneath The Savage Sun középrészében és a The
Dissident szólójában.) A dal hangulata miatt valahol rokonságban áll az előző
lemez Unholy című dalával, mely szintén komolyabb témát boncolgat.
Ezután
a Read Between The Lines rögtön beadja az adrenalinlökett, a dögös nyitóriff
helyből leviszi a fejet, melyet szellősebb verzék követnek, egyfajta kontrasztot adva a
dalnak. A refrénre ismét visszakeményedik a dal, az i-re a pontot a szóló
teszi fel. Külön kiemelendő a refrén, a többszólamú vokálok itt domborodnak ki
a legjobban, ami az élő fellépéseken alapnak számít a zenekarnál. Lemezen ez idáig valahogy
mindig sikerült elrejteni őket, így külön öröm, hogy végre észbe kaptak. Slash elmondása szerint a dalt korábban egy
koncertbeálláson rakták össze, meglehetősen könnyen megszületett. Témáját tekintve egyébként arról a csalódásról szól, amikor
valaki megpróbálja elmondani a kiszemeltjének, hogy mit érez iránta, de a másikban
süket fülekre talál.
A
Slow Grind egy furának ható hát..."jazzes" hangulatú riffel indít, mely nem idegen a
cilinderestől, Velvet Revolver korongokon lehetett fellelni hasonló témákat.
Zeneileg amúgy egy szimplább darab, melynek kidolgozása egy rövidebb folyamat
volt, kb. olyan „csuklóból megvan a történet” dolog. Dalszövegét tekintve azt az érzés járja
körbe, amikor valaki belefárad abba, hogy manipulálják, és úgy dönt ezentúl a
saját kezébe fogja venni az irányítást.
A
The One You Loved Is Gone-nak már a címéből is sejthető volt, hogy egy ballada lesz. A
dalt (mely enyhe hasonlóságot mutat a Gotten-el) eredetileg a The Walking Dead
sorozat számára írta Slash, de ott úgy döntöttek nem használják fel, emiatt a
lemezen kötött ki. A szerzeményben megtalálható közép- is végeszóló amolyan tipikus Slash-es okosság:
remekül elkapta a hangulatot, de lassabb dalokban hallottunk már tőle jobb,
ízesebb megmozdulást is. A címből sokan azt hihetnék, hogy egy szerelmes
szerzeményről van szó, holott korántsem: Myles egykori kutyájáról szól, akit a
szülei házában kellett hagynia, amikor először ment hosszabb turnéra.
Az
elsőnek bemutatott Driving Rain egy akkora Aerosmith ízű riffel nyit, mely már-már a
plágium határát súrolja. Az első néhány hallgatáskor simán elment mellettem a
dal, de mára az egyik kedvencem lett a lemezről. A szóló előtti kiállásban
pedig sikerült lenyúlni önmagukat, ugyanis szinte egy az egyben megidézik a
Standing In The Sun-t. Hogy ez véletlen vagy tudatos, az valószínű örökre
rejtély marad. Mindenesetre a dalnak van egyfajta dögös lüktetése, amolyan
igazi autóvezetéshez való nóta. Témáját tekintve egy olyan emberről szól, aki
folyton úton van (legyen zenész vagy üzletember), és egy drogfüggő barátnővel
él együtt, aki folyamatosan szívja a vérét, hogy menjen haza hozzá és tegye jobbá az életét.
A
Sugar Cane talán a lemez legdögösebb dala, iszonyat húzása van. Hangulatát
tekintve simán elfért volna Slash talán két leggitárgazdagabb lemezén (It's Five O' Clock Somewhere és Ain't Life Grand). A szimpla akkordokra építkező refrén ismételten telitalálat,
koncerteken tökéletes hangulatfokozó. A dal üzenete meglehetősen szimpla,
ugyanakkor van benne egy enyhe szexuális töltet is: tudni kell, mikor jön el a
pillanat egy nem működő kapcsolatban, amikor véget kell vetni neki, mielőtt a
testi vágyak elhomályosíthatják a józan ítélőképességet.
Amikor
a The Great Pretender megszólalt, elsőnek azt hittem tévedésből egy Gary Moore
szerzemény is helyet kapott a lemezen. A nyitó gitártémának ugyanis totál Still
Got The Blues hangulata van, de többszöri hallgatás után szépen beleül a fülbe, onnantól pedig nem a hasonlóságon jár az ember esze. A téma többször visszatér a dalban, általában a
refrének után, melyek lassú dalhoz képest meglehetősen erőteljesek. A szóló itt
klasszisokkal jobb, mint a korábban említett The One You Loved Is Gone-ban.
Pedig mindig úgy tűnik, hogy az öreg le van maradva egy fél ütemmel, de valahogy mégis
odaér a végére. A szám egyébként egy sztorit mesél el egy idős emberről, aki világéletében a
szórakoztatásból élt, de közben elment mellette az élet, és öreg korára egyedül
maradt. Az üzenete, hogy tudnunk kell egyensúlyt tartani az életben, a túl sok munka miatt sok
minden kimaradhat, és mire észbe kapunk már elment mellettünk az élet.
A
lemez záródala a Boulevard Of Broken Hearts címet kapta (ezresbe, hogy itt
mindenki azonnal a Green Day-ra asszociál), mely egy Slash által többször
alkalmazott üreshúros gitártémával nyit. A szám simán felfért volna a két Velvet Revolver korongra is, néhány hallgatás után nekem teljesen az American Man
című dal jutott eszembe, annyira hasonlított rá. Zeneileg egy nettó középtempós
szerzemény, de ide a lemez végére éppen megfelel, hogy ismét kedve legyen az
embernek elindítani a korongot. Egy fiatal zenész szemszögét láttatja, aki
próbál továbblépni karrierjében, de az ajtók minduntalan zárva vannak előtte.
Tudja, hogy honnan jött és el akarja érni a céljait. Az üzenet egyszerű,
rávetíthetjük a mindennapokra is: NE ADD FEL!!!
Most,
hogy az egyes szerzeményeket kiveséztem még egy rövid magánvéleményt írnék a végére.
Őszinte leszek, első hallgatásra egyáltalán nem tetszett a lemez. (Ez akár jó
ómennek is számíthatott, ugyanis anno ugyanígy voltam az Apocalyptic Love-al,
melyet azóta a cilinderes legjobb munkájának tartok az ezredforduló utáni
időszakról.) Nyilván egyetlen hallgatás után botorság ítélkezni, így
természetesen jó néhányszor nekiültem: hangfalon keresztül és fülesen is sokat
hallgattam.
Elsőre
furcsa volt a hangzás, de egy kis hangerőt adva előmászott a dög, amit
hiányoltam belőle. Telten arányosan szól a lemez, és külön kiemelendő -amit már korábban is említettem-, hogy Todd Kerns
vokáljait mennyivel jobban ki lehet venni, mint az előző két albumon. Jót tett
a lemeznek az is, hogy ezúttal a stúdióban is Frank Sidoris játszotta fel a
ritmusgitárokat, emiatt nem lett annyira homogén a végeredmény, mint a World On
Fire. Zeneileg nyilván képtelenség fogást találni, ez nem az a szint, így meg sem próbálkozom ilyesmivel.
Egy szó, mint száz: mindent összevetve, ismét egy remek koronggal bővült az öreg cilinderes életműve.
De javaslom senki ne úgy üljön neki, hogy világmegváltást vár, akkor ugyanis óhatatlanul
csalódni fog. Egy másik kritikában megírták már, „tudni kell helyén kezelni ezt
a lemezt”, ugyanis nem akar mást csak szórakoztatni. Ahhoz pedig elsőrangú.
U.i.: Végre egy tök jó lemezborító!
A dalok témájának kivesézésénél forrásként használtam a Guns N' Roses Hungary facebook oldalt, illetve, a www.blabbermouth.net weboldalt is.
U.i.: Végre egy tök jó lemezborító!
A dalok témájának kivesézésénél forrásként használtam a Guns N' Roses Hungary facebook oldalt, illetve, a www.blabbermouth.net weboldalt is.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése