Elvismetalos vasárnap - Volbeat (2018. július 15. Velence)
Akár fogalmazhatunk úgy
is, hogy teljesen véletlenül kerültem oda erre a koncertre. Nyilván ebben az
állításban van némi költői túlzás, de tény, hogy eredetileg nem terveztem a
részvételt. (Annak ellenére sem, hogy baromira szeretem a Volbeat zenéjét.) Aki ismer, tudja, hogy finoman fogalmazva sem vagyok fesztiválpárti: azonban egy „Ugyan miért is ne mennénk?!” alapú beszélgetés után végül megszületett a
döntés, hogy ellátogatunk az EFOTT-ra. Korábban úgysem jártunk még ott, plusz a zenei felhozatal amúgy is tetszetősnek tűnt ezen a napon.
Délelőtt indultunk
útnak, és viszonylag zökkenőmentesen értünk oda Velencére. A fesztivál területe
előtt persze bebonyolódtak a dolgok, parkolóhelyet találni kész művészet volt,
de egy rövid kóválygás után végül sikerrel jártunk. A becsekkolás nagyon hamar
lezajlott, több pultnál egyáltalán nem volt senki sem. A kempingbe érve
lerakodtunk, felhúztuk a sátrakat és lementünk a strandra, lévén még nagyon a
nap elején jártunk.
Néhány óra pihenés után
végül a Leander Kills volt az első zenekar, amit megnéztünk. Jó néhányszor
láttam már őket élőben, de talán az eddigi legjobb produkciót itt nyújtották. A
folyamatos koncertezésnek köszönhetően mára teljesen összeszoktak, üresjáratok
nélkül tolták végig a rendelkezésre álló bő órát. A műsor nyilván eddigi két
lemezükre épült, kiegészítve a Köteles Leander által anno elsőként közzétett
két dallal (Csak te, Viharom tavaszom). Amennyire tudom, már készül a harmadik
lemez is, ami ha minden jól megy, még idén kijöhet.
Az utánuk következő
Tankcsapdát másodszor láttam a „Lukács fél évszázad” turnén, így kb. sejtettem,
miképp fog felépülni a dallista. Az egész életművet felölelő műsort itt kicsit
meg kellett ritkítani, hogy beleférjenek az időbe, de így is terítékre került
mindegyik lemez, méghozzá kronológiai sorrendben. Összességében egy korrekt best of-ot kapott a közönség,
ritkaságot talán csak a Kapd be a horgot és a Pokol a Mennyből jelentett. Az utolsónak
elhangzó Vagyok olyan szemét dalt - ami egyben a majd érkező új lemez első
beharangozója is - láthatóan/hallhatóan ugyanúgy megszerette a közönség, mint a
korábbi szerzeményeket, ezt támasztotta alá, hogy kívülről fújták a
szövegét.
Egy rövid átszerelés
után, bő tíz perc késéssel csendült fel a Motörhead – Born To Raise Hell című
dala, mely egyben a koncert kezdését is jelölte. Majd jött a rendes intro, ami
alatt a Volbeat tagjai felsétáltak a színpadra, hogy azzal a lendülettel bele
is csapjanak a The Devil’s Bleeding Crown-ba. Ezzel egy időben az eddig
viszonylag nyugis közönségben elszabadult a pokol, és iszonyat heringezés vette
kezdetét. (Ez egyébként hellyel-közzel ki is tartott végig, de nem volt annyira
veszélyes a helyzet.)
A koronás dal után
szünet nélkül érkezett egy medley, mely a Heaven Nor Hell/A Warrior’s Call/I
Only Wanna Be With You triászból épült fel. A medleyk előnye, hogy több dalt is
megidéznek benne, de pont ez adja a hátrányukat is: sajnos csak részleteikben.
A Lola Montez láthatóan
megvetette a lábát a műsorban, aminek kifejezetten örültem, mivel az egyik
kedvenc gitárszólóm ebben a dalban található. A The Lonesome Rider
meglepetésként ért, míg a Sad Man’s Tongue a koncert első hidegrázós pillanata lett számomra.
(Elé beiktatva némi countrys szösszenetet, valamint egy „C’mon Budapest!”
felkiáltás, melyre nem igazán volt őszinte a közönség éljenző reakciója. Ez
egyébként még 4-5 alkalommal elhangzott, ami csak elsőre volt kínos, később már
mindenki csak mosolygott Poulsen tévedésén.)
Egy kisebb anekdota után - melyben megemlékezett az öt évvel ezelőtti szaunás koncertől - a Slaytan egyperces darája nem várt ajándék volt (láthatóan sokan nem is ismerték ezt az
amúgy csak lemezes bónuszként kijött dalt), amit a fajsúlyosabb Dead But Rising
követett. Számomra ezek voltak a koncert legjobb pillanatai.
Innentől aztán kissé
hullámzó volt a műsor, a következő For Evigt élőben sem fogott meg. Láthatóan
ezzel egyedül voltam, mert körülöttem pont erre a dalra volt hangosabb éneklés. A
16 Dollars könnyed rock n’ rollja és a Seal The Deal harapóssága mondjuk
visszaadta a hitem, de utána a Let It Burn – Black Rose kettőst csalódásként
könyveltem el. Előbbi ugyanolyan semmitmondó, mint lemezen, utóbbi meg inkább csak
egy elmegy kategóriás dal.
Kész szerencse, hogy a
Fallen – Still Counting kettőssel alaposan meghúzták a műsor végét, így utólag
én is hatalmas vigyorral a számon hagytam el a placcot. A ráadással együtt bő
75 perces műsor persze igencsak karcsúnak tűnt, de sajnos ez a fesztiválok
átka. Emiatt nem egy mindenre kiterjedő, full extrás műsort kaptunk (valószínűleg
a díszletek nagy része is lemaradt), hanem egy kvázi slágergyűjteményt, erősen építve
az utolsó három lemezre. A legutóbbi korongot egyenesen hat szerzemény képviselte, amit
kissé túlzásnak éreztem: egyrészt majdnem a műsoridő felét kitették a dalok, másrészt
annyira nem sikerült jól, hogy ekkora volumenben kellett volna megidézni.
Ezzel ellentétben az
első három lemezről írd és mondd, mindösszesen három (!!!) dal hangzott el.
Nyilván a Beyond Hell/Above Heaven volt az a korong, ami meghozta a dánoknak az
igazi áttörést, ezért valahol érhető a kontraszt, hogy az onnantól kezdődő
időszakra alapozzák a dalok kiválasztását, de na!
Ami a zenészeket illeti, a menet közben bekövetkezett tagcsere a basszusgitárnál semmiben nem befolyásolta a csapat működését, olajozott gépezetként működnek továbbra is. Szerencsére a hangzásba sem lehetett belekötni, tisztán hallottam minden hangszer, az egyetlen furcsaságot Michael Poulsen széteffektezett hangja jelentette. Fogalmam sincs erre mi szükség volt, nem tűnt se betegnek, se úgy, mint akinek hangszálproblémái vannak. Rob Caggiano csatasorba állítását továbbra is helyes döntésnek tartom, gitárjátékával sokat hozzátett a dalokhoz.
Megeshet, úgy tűnik a fent leírtak alapján, hogy elégedetlen voltam
a koncerttel, de ez nincs így: csupán egy kicsit merészebb, urambocsá átfogóbb
dalösszeállítást vártam. Mindenesetre bízom benne, hogy a jövőre érkező új lemezzel
visszatalálnak a helyes útra, és ismét eljönnek hozzánk egy saját koncert
keretében.
A Volbeat után nem
vártam meg a Depressziót, egyrészt mivel évek óta nem tud megfogni a zenéjük,
másrészt baromi éhes voltam három koncerttel a hátam mögött. Így tisztes
távolból hallgattam csak meg a műsorukat. (Azaz hallgattam volna, mivel a
színpadok közti relative kis távolság miatt, volt, hogy egyszerre 3-4 helyről
kaptam a zenét, ami kisebb káoszt eredményezett.)
Némi pihenés után már
csak az AWS-t terveztük megnézni. Némi csúszással indult
a műsor, de amint belekezdtek Budapest című dalukba, a közönség szinte
felrobbant. (Ami egyben azt is jelentette, hogy a poharam tartalma nagyrészt a pólómon
kötött ki :D ) Szintén nem az első találkozásom volt velük, így tudtam mire
számítsak tőlük. Mióta utoljára láttam őket, rengeteg minden történt
velük, aminek hatását érezni lehetett. Eddig sem voltak elveszve a színpadon,
de sokkal magabiztosabbnak tűntek ezúttal! A legnagyobb ovációt nyilván nem
nehéz kitalálni melyik dal kapta, számomra azonban a Hajnali járat hozta a
koncert legjobb pillanatait. Amennyiben tudják tartani a lendületet, még sokkal messzebb
is juthatnak! Az elszántság mindenesetre ott van bennük, hogy elérjék a kitűzött céljukat.
Az utolsó hangok lecsengésével véget is ért
számunkra a fesztivál koncertlátogatói része, az ez után következő órák a feledés jótékony homályába fognak burkolózni mindörökre. Összességében tehát egyáltalán nem bántam meg, hogy elmentem az EFOTT-ra, egy kellemes élmény volt,
melyre mindig jó lesz visszagondolni.
/A képek mindegyike a Volbeat koncertjén készült!/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése