Volt katarzis?! - Machine Head (2018. április 20. Budapest)
Miután három évvel
ezelőtt sikeresen lecsúsztam a Machine Head budapesti koncertjéről, egy percig
nem hezitáltam, amikor a 2018-as turné dátumai között ismét felbukkant
fővárosunk neve. Szokásomhoz híven a jegyértékesítés kezdetekor megvettem a
tikettet, ezzel mintegy bebiztosítva magamat. Amint azt sokszor említettem már korábban,
az idő néha nagyon szemét tud lenni: alig ocsúdtam fel a néhány héttel ezelőtti
Metallica koncertekből, máris itt volt a kanyarban a Machine Head fellépése.
Magával a zenekarral
viszonylag újabb keletű a barátságom, a 2011-es Unto The Locust albummal
sikerült megszeretnem őket. Azóta persze megismertem a lemezeket, ám nem
tartozom azok táborába, akik az első két lemez után eltemették a bandát. Minden
lemezükön találtam olyan dalokat, amiknek sikerült magukkal ragadniuk,
gyakorlatilag bármelyik korongot szívesen hallgatom, amikor úgy hozza a kedvem.
(Igen, az idén megjelent sokak által gyűlölt Catharsis-t is!)
Ez után a kis kitérő
után ugorjunk az írás valódi tárgyához: a koncerthez! Első találkozás lévén megvolt
bennem a kellő mennyiségű izgalom, amire „rásegítettem” azzal, hogy tudatosan
nem nézegettem milyen dalokat játszanak az aktuális turnén. Jó néhány éve már,
hogy „An evening with…” típusú esteket tartanak, ami annyit jelent, hogy nem
hoznak magukkal előzenekart, hanem ők adnak egy maratoni hosszúságú koncertet.
A koncert napján dél
körül indultam el itthonról, és bő 2,5 óra autózás után rendben megérkeztem a
Barba Negra-hoz. Igaz a parkolással akadt némi probléma, de szerencsére hamar
sikerült találni egy normális helyet, közel a klubhoz. Alighogy letettem a
kocsit, és bementem egy boltba venni némi ételt és italt, a klub területéről kisétált a Machine Head bőgőse Jared MacEachern! Gondoltam lesz ami lesz alapon odamegyek, ha szerencsém van és jó fej lesz, talán aláír és egy fotót is
megenged. Ezzel a gondolattal nem voltam egyedül, ugyanis egy másik tag is épp
arra közelített, akivel nem sokkal később szóba is elegyedtem és együtt vártuk
ki a kapunyitást. Szóval Jared nagyon jó fej volt, készségesen aláírta a
lemezeim, és amikor eltettem azokat a táskába megkérdezte, hogy fotót is
csinálunk? Nyilván igen volt a feleletem. :) Utána nem is akartam tovább zaklatni, elindult
körülnézni, én pedig ott maradtam újdonsült „társammal”, akiről kiderült, hogy Ukrajnából érkezett. A srác amúgy rendes
volt, elmesélte, hogy a nyolcadik koncertje lesz, mire mondtam, hogy hát nekem
ez bizony a veriförsztmesinhedsó.
A kapunyitásig
hátralévő bő három óra viszonylag hamar elment, amit viszont furcsálltam, hogy fél
órával a nyitás előtt alig lézengtek ott páran, talán 10-12 ember volt a
helyszínen. Persze kiderült, hogy a kinti bejáratnál várnak rengetegen, mivel a
portás sikeresen fals információt adott meg nekik. A nyitás zökkenőmentesen
lezajlott, egy gyors motozás és jegyellenőrzés után tükörsimán sikerült elérni
az első sort, még arra is volt időm, hogy a táskám leadjam a ruhatárban,
valamint vegyek egy vizet a pultnál. (Ez a későbbiek fényében jó ötlet volt,
ugyanis a pusztulat melegben szükség volt a folyadék utánpótlásra.)
A benti várakozás már
elenyésző volt a kintihez képest, főleg, hogy lassan de biztosan a klub kezdett
feltelni. Aztán gyakorlatilag percre pontosan a kiírt kezdéskor megszólalt az
Ozzy Osbourne klasszikus Diary Of The Madman, ami itt az introt jelentette. A
dal végére sétált be a négyes a színpadra, és rögtön bele is csaptak az
Imperium-ba, ami nekem a legkedvencebb MH dalom. Gyakorlatilag itt meg voltam
véve, annak ellenére is, hogy a hangzás nem volt a legjobb, Robb Flynn gitárját
az egész koncert alatt keresni kellett. A bő hét perces dal megadta a kellő
alaphangulatot, amit a rá következő új lemezes Volitale és a szintén újabb kori
Now We Die csak tovább fokozott. És akkor épp, hogy elkezdődött a koncert! A
Blackening lemezes Beautiful Mourning „laza” zúzdája után érkezett a The Blood,
The Sweat, The Tears, ami akár az első kérdőjel lehetett volna, lévén a The
Burning Red lemez anno eléggé megosztotta a tábort, de élőben hasított a dal!
Ugyanez elmondható az új lemez számaira is, a korábban már említett Volitale és
a következőnek érkező Kaleidoscope is nagyságrendekkel töményebb volt élőben
előadva. A Clenching The Fists Of Dissent dalmonstrum pedig inkább tűnt 4-5
percesnek, mint 10-nek, ami jó jelnek számít egy ilyen terjedelmű, kellően
összetett dal esetében.
Az első szusszanást
Phil Demmel gitárszólója jelentette, ami inkább volt egy erős OK kategória, túl
mély nyomokat nem hagyott. Arra legalább jó volt, hogy némi erőt gyűjtsünk,
hiszen ekkor még csak a koncert harmadánál jártunk. A gitárszóló után Robb
Flynn sétált vissza és tartott egy bő öt perces monológot, amiben nem győzte dicsérni
a fővárost. (Erről egyébként bárki meggyőződhet, hogy nem csak illemből mondta,
a csapat Facebook oldalán van egy meglehetősen terjedelmes poszt a három évvel
ezelőtti budapesti látogatásról, amikor körbejárták a várost.) Szerencsére az izgága frontember sikeresen visszafogta a beszélőkéjét, több ehhez hasonló hosszúságú szónoklat nem volt az este folyamán, hogy megtörje a lendületet.
A következő Darkness
Within váltotta ki az este eddigi leghangosabb együtténeklését, ez a dal lemezen
is elsőre beragad a fülbe. A Catharsis is az új korong erősebb pillanatai közé
tartozik, itt is jó volt, a következő From This Day-től viszont fáztam, mert
hiába van egy szemét mód ragadós refrénje, a lemezverzió nekem még mindig túl bugyutának hat. Erre fel az élő verzió a koncert egyik csúcspontja lett nálam,
plusz az együtténeklés decibelszintjét máris sikerült még feljebb tornászni!
A Ten Ton Hammer
nevéhez méltó módon hasított, csak azt sajnáltam, hogy a The More Things Change
lemezről nem került be a dalok listájába a Take My Scars. Talán legközelebb… Az
Is There Anybody Out There? szintén egy inkább OK kategóriás dal, ez élőben
hallgatva sem volt sokkal több, mint amit a stúdióverzió alapján gondolok róla. Szinte hihetetlen, de
még csak most jártunk a koncert felénél, és még csak most jött a java!
A Locust-ot nagyon
vártam, elvégre ez a dal vezetett be a Machine Head világába. Ez élőben még
nagyobbat dörrent, a dal közepi gitárszólós felelgetés parádés volt! Majd
szintén egy új lemezes dal érkezett, a Beyond The Pale, amire az egész este
legnagyobb bemozdulását produkálta a közönség. Én ezt egy későbbi dalra -nyilván Davidian- vártam,
ezért kellőképp meglepett engem is, amikor a dal elejénél hirtelen felkenődtem
a kordonra. :)
Innentől már nem volt
sok vissza a „rendes”műsoridőből, a Dave McClain dobszólóját követő
Bulldozer-Killers & Kings-Davidian a maradék erőt is kipréselte a
jelenlévőkből. Főleg elmondható ez utóbbira, elvégre 10-ből 9 embernek ez a dal
jut eszébe, ha azt mondják neki? Machine Head.
Egy rövid pihenő után
természetesen visszatértek a ráadásra, ami nem kevesebb, mint hét dalt
tartalmazott. Az elsőnek elővezetett Behind A Mask akusztikus témázgatása
nagyon kellett, hogy a dal alatt még egy utolsó „nekifutáshoz” energiát
szerezzünk. Az Exhale The Vile-re szintén áll, hogy élőben klasszisokkal
nagyobbat szól, a bugyuta szövegű Triple Beam pedig számomra inkább
időhúzás volt, ehelyett hallgattam volna bármi mást. Kész szerencse,
hogy utána a sodró lendületű (amúgy Dimebag-nek ajánlott) Aesthetics Of Hate
rögtön visszalökte a mérleg nyelvét pozitívba! A Game Over szerepeltetése nekem titkos favoit volt, szerintem az egyik legjobb dal a Bloodstone & Diamonds lemezen,
így örültem, hogy élőben is hallhattam! A Blood For Blood volt az este nagy meglepetése,
erre nem fogadtam volna nagyobb összegben, hogy elhangzik élőben. Az este a 9
perc fölé kúszó, überzseniális Halo taktusaival ért véget, ami abszolút
feltette a koronát a koncertre.
Szinte leírni is
hihetetlen, de a csapat percek híján három órát zenélt egyvégtében, ami 24
dalt, plusz egy gitár- és dobszólót jelentett. (Egy ekkora terjedelmű műsorba
szerintem simán van helye egy-egy ilyen szólóblokknak...) A zenészeket talán
felesleges is méltatni, nagyon egyben volt a zenekar: Dave McClain betonbiztos alapot biztosított az „új”
sráccal Jared MacEachern-el karöltve. Utóbbi egyébként sok helyütt a
vokálozásba is besegített, sőt volt, ahol komplett refréneket vett át
Flynn-től. Phil Demmel és Robb Flynn a csillagokat is legitározták az égről,
utóbbi énekileg is teljesen rendben volt, maximum egy-egy magasabb énektémát
csalt el, vagy adta azt át Jared-nek.
Több helyütt olvastam,
hogy sok egy ilyen tömény zenéből a három óra, ami valahol lehet, hogy igaz,
nekem azonban hihetetlen gyorsan elrepült az idő, inkább tűnt bő két órának
az este, mint háromnak. Kimaradt dalokról felesleges beszélni, egy ilyen koncer után szerintem senkinek nem lehetett kifogása! Főleg, hogy a sok helyütt
lesajnált lemezek dalai is ugyanúgy húztak, egyáltalán nem tűnt úgy, hogy
kilógnak az összképből. Egyetlen negatívum, a néhol kásás hangzás, de annyira
azért nem volt vészes, hogy tönkrevágja a koncertet. (A fülledt levegőt meg nem említem inkább.)
Talán az egyik legintenzívebb koncert volt, amin valaha részt vettem, és csak megerősítette
bennem azt, amit felvételeken már láttam: a Machine Head az egyik legjobb koncertbanda,
amennyiben ismét felénk fordulnak kérdés nélkül indulok jegyet venni.
A végére pedig a Jared MacEachern-el közös fotó, és az aláírt lemezek :)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése