...And Hardwired For All - Metallica (2018. március 31. Bécs)
Oké ez nem lesz egyszerű dolog, de megpróbálom. Több okból
kifolyólag sem: egyrészt még nagyon friss az élmény, másrészt pedig azért, mert
a Metallica-nak köszönhetem, hogy anno belekeveredtem a kemény zenék világába.
Minden a sokak által gyűlölt 2003-ban megjelent St. Anger albummal kezdődött,
de ez egy másik történet. Majd egyszer, ha híres leszek és megírom az
önéletrajzom elmesélek mindent. Aha, nyilván így lesz… Na jó, félre a tréfát,
ugorjunk a koncerthez!
Valahol durva, hogy már egy éve annak, hogy bejelentették a
turnét, és vele együtt a jegyárusítást. Még mindig tisztán emlékszem a napra,
mennyire ideges voltam, hogy sikerüljön jegyet venni. Szerencsére sikerrel
jártam, így nem maradt más hátra, csak ki kellett várni azt a bő egy évet.
Persze ahogy lenni szokott az idő kíméletlenül elrepült és máris ott álltunk az
indulásnál. Családostól mentem a koncertre, mivel apa idén 60 éves, így ez a koncert
volt a születésnapi ajándéka, amiről „elfelejtettük” tájékoztatni, így csak
előző nap szembesült a tényekkel, amikor odaértünk a szállásra. Igaz előbb
sikerült eltévedni a belvárosban, de így is jó időt futva érkeztünk meg Bécsbe
a szálláshoz. Aznap még volt idő körülnézni bőven, koncert napján pedig
levették rólam a keresztvizet a szüleim, tudják, hogy ilyenkor menthetetlen
vagyok. :)
Mivel a szállás egy utcányira volt a Stadthalle-tól, a
másnapi reggeli után gondoltam elnézek arra, van e valami mozgolódás. Kb. 10-20
ember ácsorgott kint, így nem állítottam oda hajnalok hajnalán. Még tettük egy
kisebb sétát, végül dél körül mentem le várakozni. Szerencsére jöttek
ismerősök, így könnyebben ment az idő a 17:30-as kapunyitásig. Az utolsó egy
óra volt igazán húzós, amikor kezdett gyűlni a tömeg, és az akart előre jutni,
aki egy perce esett be... A kapunyitás végül zökkenőmentesen lezajlott,
köszönhetően annak, hogy szokás szerint mindenki a legközelebbi beengedő kapuhoz
futott, én meg nevetve sétáltam a három méterrel messzebb lévő teljesen üres
kapuhoz. :)
Bent a teremben fogalmam nem volt mi vár: egy spéci
színpadképpel fut a turné, ami annyit tesz, hogy a színpadot a terem közepén
állítják fel. Ez annyiból jó, hogy közelebb vannak a közönséghez, ami a
Metallica szintjén ugye nem elhanyagolható tényező. Egy gyors fixírozás után
sikerült kifogni az első sort, ráadásul elég jó helyem lett, mint később
kiderült. Közben szüleim is jeleztek, hogy ők is elfoglalták a helyüket, így
nem maradt más hátra, mint hogy jól érezzük magunkat!
A kapunyitás után még két órát kellett várni, hogy
elkezdődjön az előzenekar műsora. Ezt a tisztet a turnén a norvég Kvelertak
tölti be, akik egy üde színfoltot képeznek a mai rockzenei palettán. Kezdve
azzal, hogy dalaikat az anyanyelvükön adják elő, ami ad egyfajta pikantériát a
dolognak. Magyarra lefordítva kizárja az esélyét, hogy bárki is énekelje velük
a dalszövegeket :D :D A zene amúgy alapra
vett rockzene itt-ott black metalos elemekkel.
Bő 45 perces koncertjük rendkívül intenzív volt, a lehetőségekhez képest
igyekeztek belakni a színpadot, folyamatos volt a mozgás. A közönség nagy része
láthatóan ismerte a dalokat, mivel rendesen kaptak tapsot mind a számok között,
mind a koncert legvégén!
Levonulás után egy rapid tempós átszerelés következett, hogy
a kiírt 20:45-ös kezdésre minden készen álljon. Ez végül borult öt percet, de
ezt betudhatjuk a kötelező késésnek. Végül 20:50-kor felcsendült az AC/DC-től
az It’s A Long Way To The Top, majd rögtön utána a klasszikus Morricone téma,
az Ecstasy Of Gold. Utóbbi közben szabályosan felrobbant a Stadthalle, főleg
amikor a Metallica tagjai befutottak a kijelölt kordonok között. James Hetfield
pont előttem állt meg és várakozott az utolsó taktusoknál, ekkor sikerült vele
lepacsiznom!
Egy másodperc szünet nélkül kezdődött a legutóbbi lemez, a
Hardwired…To Self Destruct címadója, és itt csaptak bele a lecsóba! Ekkor még
nem egészen sikerült feldolgozni, hogy épp hol is vagyok, így az első két
dalból csak halvány emlékfoszlányok vannak meg. :) Ez egyrészről mondjuk nem baj, mert a hangzás az elején igen trágya volt,
kellett pár perc mire megfelelően belőtték a cájgot. Onnantól viszont remekül
hallani lehetett mindent! A körszínpadnak köszönhetően nem volt alibizés, nem
volt olyan, hogy rossz napom van, és inkább elbújok hátul a sötétben,
folyamatos volt a mozgás és a kontakt a közönséggel. Lars Ulrich dobja volt
középen, a szerkón minden 5-6. dal után fordítottak 90 fokot, így a végére pont
körbeért. Az elhelyezett 8-10 mikrofonnak köszönhetően nem lehetett tudni,
melyik zenész éppen hol bukkan fel, de amikor valamelyikük a közelbe jött
hallhatóan mindig hangosabb lett a küzdőtér aktuális része. :)
Ami a dalok listáját illeti – véleményem szerint- egy nagyon
jó programot sikerült összerakniuk! Nyilván megvolt egy váz, amire építkeznek,
de nem lehetett tudni, hogy épp melyik dalokból fognak aznap meríteni.
Szándékosan nem néztem meg a korábbi setlisteket, így legalább megvolt a
meglepetés ereje! Abban persze semmi kivetnivaló nem volt, hogy erősen
alapoztak az „új” lemezre (basszus már annak is másfél éve, hogy megjelent),
erről hét dal is a programba került! A retro thrashes Hardwired és a szintén a ’80-as évek hangulatát visszahozó Atlas, Rise!
után harmadiknak rögtön eldurrantották az őskori Seek & Destroy-t, ami általában a koncertek záróakkordja szokott
lenni. A következőnek érkező Through The Never nem várt meglepetés volt, nem
sűrűn kerül be a programba ez a Black Album-os dal!
Amikor kihozták az állványra szerelt akusztikus gitárt biztosra
lehetett venni, hogy vagy az Unforgiven vagy a Fade To Black fog következni,
végül utóbbi lett a befutó. A dal végén külön figyeltem Lars lábmunkáját, de
azt kell mondanom le a kalappal, patent mód lehozta, amit kellett! (Sokak
örökös vesszőparipája ugye, hogy „Lars Ulrich nem tud dobolni”. Megnéztem és
kijelenthetem: tud!)
Majd szintén egy Hardwired lemezes dal jött, a Now That We’re Dead, ami egy jó
kis középtempós zúzda, egyszerű, de fogós riffekkel és dallamokkal. A dal
közepébe beiktattak egy dobszólót is, ami annyit tesz, hogy kiemelkedett a színpadból
négy kocka alakú dob (?), amin a zenészek egy –valószínű precízen kitalált-
jamet „rögtönöztek”. Azontúl, hogy rendkívül látványos és feelinges volt,
tanítani való módon, fokozatosan hozták vissza a hangszereiket a dalba. A
Confusion-re nem sűrűn számítottam, de örültem neki, mivel az egyik kedvencem a
Hardwired-ról! A következő For Whom The Bell Tolls-nál szerintem két méterrel
arrébb tettük a Stadthalle-t, hihetetlen húzása van ennek a dalnak, nem lehet
rá nem bólogatni!
Majd elérkezett számomra a koncert első csúcspontja, a Halo
On Fire, amit az egyik legjobb újkori daluknak tartok. Hiába nyolc perc feletti,
sikerült okosan felépíteni, nem fullad unalomba egy pillanatra sem. Oké, a
végén a gitáros Kirk Hammett úgy ment be az erdőbe a szólónál, ahogy illik, de
ettől függetlenül örültem, hogy hallhattam élőben előadva! A dal után James
hosszabban szólt néhány szót a közönséghez, és átadta a terepet Kirk-nek
valamint a bőgős Robert Trujillo-nak.
Nem lehetett tudni mi fog következni, ugyanis az Európa turné aktuális
szakaszán minden országnak eljátszanak egy, az adott országhoz köthető
dalrészletet: itt Falco-tól a Rock Me Amadeus-t idézték meg, ami láthatóan
kiverte a biztosítékot a sógoroknál, természetesen a jó értelemben véve. NAGYON
kíváncsi leszek, hogy jövő héten mi fog elhangzani Budapesten!
A már hagyományosnak tekinthető feldolgozás sem maradhatott
ki, ezúttal a Breadfan-t kaptuk meg a Budgie-tól, amit még anno a ’88-as …And
Justice For All lemez idején rögzítettek. Majd jött a második csúcspont, a maga
idejében gyűlölt, mára azonban egyre inkább elfogadottabb ReLoad lemezről a The
Memory Remains. Ez az a dal, amit eredetileg is így kellett volna lemezre tenni,
és lehagyni Marianne Faithfull rararázását, amivel sikeresen tönkretették az
albumverziót és többmillió embernél vágták ki a biztosítékot. Koncerten azonban
hengerelt a dal, hidegrázós volt, amikor mindenki zengte a refrént valamint a
végén a gitárdallamot!
Innentől pedig gyakorlatilag jutalomjáték volt, jöttek
sorban az borítékolható dalok: elsőnek mindjárt az „új” lemezes Moth Into
Flame, ami a csapat egyik legdallamosabb refrénjét rejti, majd ennek
kontrasztjaként rögtön utána arcba kaptuk a betonozós Sad But True-t. A koncert
zárásaként pedig az One-Master Of Puppets duó tette fel a koronát az estére.
(Előbbinél, az elhíresült duplázós részt éppen hogy, de megugrotta Lars) Erről a két dalról
nem nagyon lehet mit mondani, nem véletlenül kiemelkedő a jelentőségük az
egyetemes rock/metál zenében.
Koncert végével a zenészek le, fények leolt, a közönség
pedig elégedetlen! Próbáltak volna meg elmenni ráadás nélkül… Mivel a Metallica
hosszú évek óta 15+3 dalos setlistet játszik, így mindig van esély, hogy a
ráadásban felbukkanjon valami ritkaság. Titkon reménykedtem egy Spit Out The
Bone-ban, és lám: imáim meghallgatásra találtak! :) Ez a dal anno első hallgatásra leültetett nem csak engem, szinte mindenki ezt
jelölte meg kedvencnek az utolsó lemezről. Ezért furcsálltam, hogy sokáig
talonban hagyták, de pár hónapja megtört a jég és hellyel-közzel bekerült a
setlistbe. Számomra egyértelműen ez volt a harmadik csúcspont, miattam itt abba
is hagyhatták volna a koncertet, de a végén még előadták a Nothing Else
Matters-Enter Sandman kettőst. Ezeket a dalokat az is ismeri, aki amúgy
köszönőviszonyban nincs a rockzenével, és az sem véletlen, hogy emiatt sokan
szeretik köpködni a ’tallica-t. Ez persze mindig a hangos kisebbség, koncerten
valamiért az összes dalnál ugyanúgy egy emberként zengett a közönség. Na.
Az utolsó hangok lecsengése után még pár percig a színpadon
maradtak, kiszórtak több tucatnyi pengetőt és dobverőt, majd elköszöntek és
eltűntek a jótékony sötétben. Itt akár vége is lehetne a beszámolómnak, de aki
eddig elolvasta, talán nem fog megütközni ezen a plusz pár soron. :) Néhány dologról
röviden, elsőnek a dalok listájáról. Fogadni mernék rá egy nagyobb összegben,
hogy a pesti koncert után tömegével fognak záporozni a kommentek, hogy miért
nem volt ez és ez a dal (pl. Battery, Four Horsemen, Blackened, stb.), mert így
szar az egész. Tudjuk jól, hogy nem lehet mindenki kedvére tenni, ez ilyen: azt
fogják játszani, amit akarnak.Mivel az utóbbi bő 10 évben rogyásig játszották
az első 4-5 lemez dalait, gondolom nem véletlen, hogy kellően megvariálták a
listát, hogy nekik is izgalmasabb legyen egy koncert, ne rutinból tolják csak
le. Ahogy a beszámoló elején is írtam, én ennek kifejezetten örültem, mert egy
erős lemeznek tartom a Hardwired-ot!
A színpadképről nem igazán tudom, hogy mit írjak. Az a baj,
nem lehet szavakkal leírni, ezt frankón látni kellene. Kezdve a fellógatott kb.
50 db kocka alakú kivetítővel, amiket folyamatosan mozgattak, a színpadról
fellövellő tűzoszlopokon át, a Moth Into Flame közben felküldött mini
drónokkal! Az összkép egy végletekig letisztult hatást keltett, érződött, hogy
mindent milliméterre megkoreografáltak. Nem hiába tartanak hosszú ideje ott,
ahol. Ez bizony nagybetűs szórakoztatás a legjobb fajtából!
Ami a négy zenészt illeti, meglehetősen felszabadultan, jó
kedvűen és jól játszottak! Hetfield-et sokan leírták az utóbbi években, hogy
nincs már hangja, azonban ezen a turnén mintha új erőre kapott volna, nagyon jó
formában van. Ritmusgitározásban pedig még mindig verhetetlen. Kirk Hammett-nek
is voltak rosszabb pillanatai, de úgy néz ki, ő is kezd magára találni, jó
formát hozott ezen az estén. Trujillo már a kiállásával egy jelenség, a dalokat
kellő tisztelettel, de a saját stílusát beletéve hozta le. A legtöbbet
kritizált Lars is összekapta magát, egyáltalán nem üt olyan pocsék formában,
mint évekkel ezelőtt. Apróbb bakik, hamis hangok persze néha becsúsztak
mindenkinél, de ez az élő koncerttel jár. Egyébkén kétlem, hogy bárki is ezzel
foglalkozott volna közben. Gyakoriak voltak a spontán ugratások, Hetfield
egyszer még Trujillo-t is megkergette a dob körül. :)
Befejezést egyelőre nem írok, mivel jövő héten jövök a
második résszel a budapesti beszámolóval!
Folyt. köv.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése