Pisztolyt a fejhez, vagy rózsát az öltözőbe? – Azaz mit adott nekem a Guns N’ Roses
FIGYELEM! AZ ÍRÁS EGY CILINDERNYI
ELFOGULTSÁGOT TARTALMAZ!
Azt hiszem, kijelenthetjük, hogy
az idei év legtöbb vitát kiváltó eseménye a könnyűzenében mindenképpen a Guns
N’ Roses „újjáalakulása”. (Mondjuk ebbe még beleköphet a Metallica, ha valami
csoda folytán idén kihozzák a régóta esedékes új lemezüket) Lehet szeretni,
vagy utálni őket, megkerülni azonban semmiképp. Most, hogy lezajlott az első
koncert, amiről egyelőre csak morzsányi információkkal rendelkezünk, elgondolkoztam rajt, hogy mit is adott nekem a GN’R zenéje. És mit jelent manapság? Ugyanazt, amikor megismertem a zenekart? A
válasz talán valahol a kettő között helyezkedik el. Inkább elmesélem, hogy
alakult ki nálam ez az egész és hol tart most a történet.
(Apró megjegyzés: ugyanilyen témában már megjelent itthon, egy könyv, amit Takács Vilmos jegyez, "Pisztolytáska és rózsapatron - A Guns N' Roses és én" címmel. Érdemes elolvasni, jó kis iromány!)
A kezdetekhez egészen az
ezredforduló környékére kell visszamennünk. Épp csak beléptem a serdülőkorba,
ami –szerintem- kulcsfontosságú jelentőséggel bír egy ember személyiségének
kialakulását illetően. Ez az a kor, amikor még mindenre fogékonyak vagyunk, és
rengeteg új dolgot fedezünk fel. Például új zenéket. Nálam két együttes volt,
ami meglehetősen mérvadónak számít a mai zenei ízlésem kialakulását illetően: a
Metallica és különösképp a Guns N’ Roses.
„Te is fiam Brutus?!”- igen, én
is azok táborát gyarapítom, akiknek ez a két zenekar jelentette a belépőt a
rockzene világába, nem voltam olyan kemény, hogy rögtön Cannibal Corpse-al indítsak. :) A mai napig pontosan emlékszem arra a napra, amikor (és
ahogy) kezdődött: 2003-at írtunk, épp csak elkezdődött a nyár. Délutánra járt az
idő, a szobámban ültem és a TV-t néztem. Magamban már számoltam a perceket, mivel megbeszéltük -mint minden nap-, hogy találkozunk a srácokkal és megyünk ki focizni a közeli játszótérre.
Ahogy unalmamban fénysebességgel váltogattam a csatornákat, valahogy a VIVA
TV-re keveredtem, ahol pont akkor adták le a héten legtöbbet játszott klipeket.
Minő véletlen éppen az első helyezettet konferálták fel: gondoltam úgyis valami
dögunalmas cucc lesz, megvárom mi az, aztán lassan indulok ki. Jött is a klip.
Maradtam. Egy börtönt látunk és négy fazont, akiknek egy börtönőr magyaráz,
alul pedig megjelenik a felirat: Metallica-St. Anger. Na vááárjál én ezekről
mintha már hallottam volna valahol! Akkor csekkoljuk mit is játszanak! (Ne
feledjük, 2003-at írunk, ekkor még nem volt jellemző, hogy két kattintással
ott van előtted a teljes zenekari sztori és a diszkográfia!) Lement a video én
meg jó egy percig csak ültem, hogy atttyavilág ez mi volt már?! Muszáj leszek újra
látni, hallani vagy tudomisén, de kell! (Röhej, de elsőre a rengeteget
kritizált kukaszerű dobhangzás volt ami megfogott)
Mivel az internet ekkoriban még
nem volt fogható a legutolsó falusi kocsma kerti budijában is, így két
választásom maradt: megnézem az újságosnál, van e valami ilyesmi zenékkel
foglalkozó újság, és esetleg egy ugyanilyen témájú műsor a TV-ben. Kész szerencse, de
mindkettőből sikerült találni: 2003-ban megvásároltam életem első HammerWorld
magazinját, (leánykori nevén Metal Hammer) amin az Iron Maiden-Aces High-ja
köszönt vissza a borítóról, plusz rátaláltam a TV újságban a műsorra, amitől
megváltást vártam. A mára megboldogult MegaWatt úgyszintén a VIVA TV-n futott
kedd esténként 22:00-23:00 között, utána pedig éjjel 2-ig rock/metal témájú
klipeket pörgettek. Szupppeeeer, akkor a következőt látni kell, hátha megint
leadják!
Na most, 14 évesen még nincs hozzászokva az ember ahhoz, hogy egy fél
éjszakát fent virrasszon –legalábbis akkor még nem voltunk, mára már kicsit
megváltoztak a szokások-, így alternatív megoldásként maradt az a verzió, hogy
beteszek a videóba egy üres kazettát és beállítom, hogy 22:00-től vegye fel
nekem a műsort, amit majd másnap megnézek, bízva abban, hogy megint láthatom a klipet.
Nem is kellett csalódnom, valóban leadták a Nothing Else Matters-el és a Whisky In The Jar-al egyetemben. CSAK...előtte még történt egy s más!
Rögtön a műsor elején
felkonferáltak egy klipet, ami végül megpecsételte a sorsom. „Most pedig
elkalauzolunk titeket a paradicsom városába, jöjjön a Guns N’ Roses-tól a
Paradise City”. Még mindig a fülemben vannak ezek a szavak. (Valahol talán a kazetta is megvan amire felvettem) Gyakorlatilag
tátott szájjal néztem végig az egészet, a végén a „megőrülős” résznél pedig azzal a lendülettel lementem hídba. Ilyen nincs! Kik ezek? Mi volt ez? MINDENT
TUDNI AKAROK RÓLUK!
Az eredeti tagság: Izzy Stradlin, Steven Adler, Axl Rose, Duff McKagan, Slash |
El is kezdtem a nyomozást, bár
akkoriban még kicsit nehézkesen ment a dolog. Régi szép idők, amikor még a
betárcsázós internettel kellett bajlódni…Kattintott az ember, közben keresztbe
tette az összes létező ujját, hogy a fülsértő modemhang elhallgasson és
csigalassúsággal betöltődjön a kezdőlap. Jobb napokon 3-4 próbálkozásból ez meg
is volt. Aztán persze irány a Google és keresni mindent, ami csak létezik.
Persze videókban még botorság volt gondolkozni, már attól kész voltam, ha néhány
képet sikerült normális minőségben megnézni. Ennek csak az volt a hátulütője,
hogy még több kérdés merült fel. Kit hogy hívnak a zenekarból? Ki milyen
hangszeren játszik? Ez a kép honnan, melyik videóból van? Te jó ég…Honnan fogom
én ezeket megtudni?!
Biztos mindenki ismeri azt az
érzést, amikor az ember rátalál egy olyan dologra, amit a kedvencének nevezhet.
Legyen az étel, ital, könyv, film, ruha, hely vagy bármi…Esetemben
most épp kedvenc zenekart sikerült
avatni. (Persze már ezelőtt is voltak zenekarok, akikért rajongtam: a Linkin Park-Hybrid Theory albuma vagy a Sum 41 első három lemeze is ilyen volt. Éppen csak
amint megérkezett az életembe a ’tallica és főként a Roses, ezek valahogy
elfelejtődtek. Bár néhanapján, ha olyan kedvem van ma is végigpörgetek egy-egy lemezt) Nem tudnám megmondani, hogy ez a dolog miként alakul ki az
emberben, de valahogy befészkeli magát és nem ereszti. Amivel persze semmi baj
sincs, amíg kontrollálni tudjuk ezt a dolgot. Nekem nem mindig sikerült. :) (Egyébként vannak olyan rajongók, akik kicsit túlzásba viszik az egészet. Mindenáron be akarják bizonyítani, hogy ők a legelkötelezettebbek, szinte szentként tisztelik az adott zenészt/zenekart, csináljanak bármit is. Én úgy gondolom, ennek nem versenynek kéne lennie, mindenki magával foglalkozzon, ne a másikkal!) A közvetlen
környezetem kellőképp sikerült lezsibbasztanom újonnan jött mániámmal, és
akiről tudtam, hogy jó „kapcsolatai” vannak, őket ráállítottam arra, hogy
szerezzenek nekem annyi videót, meg mp3-at amennyit csak tudnak. Persze csak
addig, amíg összeszedem a pénzt, hogy megvegyek egy-egy lemezt. Én már csak
ilyen becsületes vagyok. :) Mondanom sem kell sikerrel jártam, kaptam egy csokorra való, borzasztó
minőségű és nem annyira rossz felvételt is. YouTube akkor még sehol nem volt, így minden kincsnek
számított.
Már a videók nézegetése közben is
feltűnt, hogy sokszor nem ugyanazok a tagok. Az akkor még viszonylag újnak
számító 2001-2002-es felvételek például szabályosan elborzasztottak. Szent
szar, ezekkel meg mi lett?! Hogy néznek már ki?! Hú de hamis az ének! ÉS MIÉRT NEM TUDJÁK ELJÁTSZANI
A DALOKAT NORMÁLISAN?!
Ahogy teltek a hónapok, úgy
próbáltam minél jobban kiokosítani magam a zenekart illetően. (Közben nagy nehezen
összekuporgattam a pénzt az említett St. Anger-re is, és rommá hallgattam a discmanemen.
Minden este elalvás előtt, kötelező jelleggel.) Amikor összejött a lóvé egy
újabb CD-re, első utam a néhai TNT lemezboltba vitt, ahol rögtön a „G” feliratú
polc felé vettem az irányt. Kis keresgélés után meg is lett, amit kerestem:
Appetite For Destruction. Ahhha, ezen van a Paradise City, akkor ezt veszem
meg!
A szent grál |
Emlékszem, amikor először végigpörgettem a lemezt szabályosan lesokkolt. Azonnal meg kellett hallgatnom
újból…és újból! Közben lapozgattam a borítót, rácsodálkoztam a képekre és
próbáltam rájönni miről szólhatnak a szövegek. Mivel csak akkoriban kezdtem
angolt tanulni így beletelt némi időbe, mire sikerült megérteni őket.
Szóval, ahogy haladt az idő, úgy
jutottam egyre több információ birtokába: az eredeti felállás feloszlott, csak
Axl van a zenekarban, amelyik épp téli álmot alszik. Megtudtam azonban,
hogy három egykori gunner új zenekart alapított Velvet Revolver néven és
nemsokára kiadnak egy dalt Set Me Free címmel, amit 2004-ben egy lemez is követ
majd. Mivel bizonyos keretek között abszolút fogékony vagyok az újdonságra, már úgy vártam a dalt, mint a Messiást!
Aki ismer, tudja, hogy a
zenekarból nálam mindig is a szólógitáros Slash volt a kedvenc. Hihetetlen
megjelenése van a fazonnak és elképesztő az a lazaság, amivel gitározik. Neki
köszönhető, hogy én is azok közé tartozom, akik a hatására gitárt vettek a
kezükbe. Ez mondjuk nálam megmaradt annyiban, hogy nagyrészt itthon sanyargatom
a hangszert, zenekar valahogy nem jött össze, de talán már nem is baj. Nekem
már az is hatalmas örömet jelentett -és jelent-, amikor elindult egy dal, és úgy-ahogy de
sikerült lekövetnem és vele együtt játszani.
Ekkoriban egyébként heti
rendszerességgel vettem fel az újabb és újabb MegaWatt adásokat, így mindig
sikerült valami találnom, ami megtetszett, de egyiknek se volt esélye, hogy
a Guns-t letaszítsa a képzeletbeli trónról. A ’tallica így kicsit háttérbe is
szorult, beletelt 2-3 évbe mire jobban beleástam magam a zenéjükbe. Számomra
ekkor csak a GN’R létezett. Nem volt olyan nap, hogy ne hallgattam volna meg valamelyik lemezüket. (Bevallom, az Appetite For Destruction kivételével a többi ekkoriban még csak írott CD-n
volt meg) Ez még egy olyan időszak volt, amikor nem álltak hegyekben az azonnal
beszerezhető zenék, így egy-egy albumot hosszú hónapokig is elhallgattam. Ennek
köszönhető, hogy -kis túlzással- gyakorlatilag a sejtjeimbe ivódott minden egyes
hang.
Visszatérve a Velvet Revolver-re. Egyik alkalommal végül imáim meghallgatásra találtak, mivel ahogy néztem –rosszabb
esetben pörgettem- a szalagot, egyszer csak megjelent a TV képernyőjén a
felirat, amire vártam. A dal már elsőre levett a lábamról, azonban valahogy
mégse azt kaptam, amit vártam. Talán csak furcsa volt, hogy nem Axl énekelt. Nem tudom. Sokat mondjuk nem foglalkoztam a dologgal, mivel ahogy említettem, számomra mindig is Slash volt az arc, a példakép a zenekarból és úgy gondoltam
mindegy mit csinál, az csak jó lehet. Na persze. Ő is csak ember. :)
"The one and only: Slash" |
A 2004-es esztendő nem sok
újdonságot hozott számomra, leszámítva, hogy végre megjelent a Velvet
Revolver-Contraband lemeze (amit csak jóval később vettem meg CD-n), és kijött
a Greatest Hits a GN’R-től, rajta a tagok által gyűlölt Sympathy For The Devil
feldolgozással. Akkoriban persze fogalmam se volt róla, hogy a zenekar nagy része rühelli a dalt,
így számomra pont elég vonzerőt jelentett, hogy megvegyem a lemezt a többi
mellé. Itt még nem volt jellemző rám, ami manapság, hogy egy új lemezt azonnal
a megjelenés napján beszerzek, így ezt is csak pár hónapos késéssel sikerült
begyűjteni. De előtte legalább nagy nehezen kész lettem a gyűjtéssel, az
Appetite után 1-2 hónappal -fokozatosan- megvettem az Use Your Illusion második, majd első
részét, a Lies-t, a Spaghetti Incident-et végül a Live Era-t is. Gyakorlatilag
az egész zsebpénzem sikerült elszórnom CD-kre, de ma is azt mondom: MEGÉRTE! :)
Így érkeztünk meg 2005-be, a
mániám pedig még mindig tartott. Megtudtam, hogy a Velvet Revolver fel fog lépni
Budapesten, a Petőfi Csarnokban. Sajnos az örömöm nem tartott sokáig, mivel nem
sokkal később kiderült, hogy pont aznap lesz nyelvvizsgám és miért is ne alapon
a szóbeli részére csak valamikor késő délutánra osztottak be, így rövid úton
búcsút is inthettem a koncertnek. :( A mai napig bánom, hogy nem lehettem ott, és
nem láthattam már akkor a hőseim közül hármat. De azért valami
jó is történt az évben! Rátaláltam egy weboldalra, és azon belül is egy
fórumra, ahol el se akartam hinni, de ugyanolyan –jó értelemben vett- őrültek
voltak, mint én. Ez volt az azóta már sajnos megszűnt www.gunsnroses.hu vagy
más néven a NewEra. Nem kellett semmiről se magyarázkodnom, itt mindenki képben
volt a Guns-t illetően. (Sajnálatos módon a fórumról személyesen csak néhány
embert ismertem meg, de van, akivel a mai napig heti szinten beszélünk). Rövid idő leforgása alatt iszonyatos mennyiségű információ birtokába jutottam, ezen kívül megismertem a
volt tagok szólólemezeit, számomra eddig soha nem hallott és látott
felvételeket gyűjtöttem be. (Ekkor indult a Youtube is, na az felért egy
szabályos agyelhagyással!) Plusz megtudtam olyan dolgokat a zenekarról, amikre
sehol máshol nem sikerült rábukkannom.
Ekkoriban úgy voltam vele, hogy
az eredeti Guns N' Roses az Isten, és utáltam Axl-t, őt tartottam a bűnbaknak a zenekar
szétesése miatt. Egyáltalán nem érdekelt a fostos lemeze, amit X éve készít Y
zenésszel Z összegből. A korábban látott újabb kori felvételek meg csak olajat
jelentettek a tűzre, azt mondtam, köszi ebből én nem kérek. Éppen ezért
valahogy baromira nem hozott lázba, amikor kiderült, hogy 2006-ban Axl és
aktuális kísérőbrigádja újra aktivizálja magát koncertezés terén, és Budapestre
is eljutnak. Megmondom őszintén egy másodpercig se fordult meg a fejemben, hogy
jegyet kellene vennem. Féltem, hogy ha elmennék, az számomra totálisan Destroy My
Illusion lenne, ezért inkább annyiban hagytam a dolgot. Érdekes módon, ezt
azóta se bánom.
A 2007-2009 közti időszakban
történt, hogy kicsit eltávolodtam a zenekartól. Szerintem ez teljesen normális
dolog mindenkinél, hogy idővel némileg alábbhagy a mánia. Ez persze nem
jelentette azt, hogy új kedvencet avattam, épp csak más zenék is elkezdték
lekötni a figyelmem. De a Guns mindig ott volt, bármikor visszatérhettem hozzá.
A lemezeket –ha ritkábban is, de- még
mindig hallgattam, a Slash's Snakepit két albumával egyetemben, amit a mai napig
zseniális alkotásoknak tartok.
Minden egy helyen |
Az újkori GN'R helyett ekkortájt sokkal jobban érdekelt, hogy mit gurít
a Velvet Revolver, hiszen mégis csak ott van a Slash, hahó! 2007-ben meg is
érkezett a már igencsak esedékes Libertad lemez, amit a megjelenésekor sikerült is jóra hallgatnom és a mai napig fenntartom, hogy nem annyira rossz lemez az,
mint amennyire néhány helyen lehúzzák. Az élő felvételeket látva azonban
elfogott a félsz, ugyanis a zenekar szörnyű teljesítményt nyújtott. Slash
nagyon formán kívül játszott, ami eléggé megijesztett. Ember, miattad fogtam
a kezembe gitárt, ne tedd már ezt velem! Kis idő múlva, aztán kiderült mi van a
háttérben. A –most már sajnos néhai- Scott Weiland-al gondok akadtak, kitették
a zenekarból és bizonytalan időre hibernálták is önmagukat. Puff neki. Ennyit arról,
hogy akkor végre élőben nézem meg őket. Öröm az ürömben, hogy mindeközben a
pulihajú gitárzseni összedobta az önéletrajzát, ami magyarul is megjelent.
Mondanom se kell, azonnal kötelező olvasmány lett, és meg nem tudnám mondani
hányszor olvastam el mostanáig.
2008-ban aztán végre valahára
megjelent Axl hatmillió éve készülő lemeze a Chinese Democracy. Őszinte leszek.
Én meghallgattam a lemezt nem egyszer, nem kétszer. Sokszor. Soha nem mondok
véleményt olyan dologról, amibe előzetesen egy hangyányit nem vagyok képben
legalább. Akkoriban egyáltalán nem tetszett, de mai fejjel azt mondom, hogy
tulajdonképp nem egy rossz lemez, bár mesterműnek azért nem nevezném, ahogy
tették (és teszik) sokan. A legnagyobb hiba a lemezzel kapcsolatban, amit
viszont a mai napig vallok, hogy nem kellett volna Guns N’ Roses néven kiadni. De
hát a név jogai Axl-nál, szóval…Mondom, nem vészes abszolút, csak más. Ez Axl zenei
világa 2008-ban. Az egyetlen összekötő kapocs a régi és az új GN’R között
egyedül az ő hangja és dallamvilága volt.
A 2009-es év viszonylag csendben
telt Guns N’ Roses fronton, Axl visszavonult PlayStation-özni az
elefántcsonttornyába, a Velvet Revolver-ről is csak pletykák keringtek, így én inkább kihasználtam az időt, és igyekeztem még több új zenét
felfedezni. Az internet ekkora már bőven a mindennapok része lett, így nem
győztem vadászni az újdonságokat és visszaásni a régebbi zenékhez. (Apró
kitérő: az első úgymond NAGY koncertemre –amikor külföldi zenekart láttam-
2007-ben került sor, ekkor a Deep Purple-t néztem meg Budapesten, ami kellő
löketet adott ahhoz, hogy a jövőben annyi ilyen koncertre menjek el, amennyire csak
tudok. Meg amennyit a pénztárcám elbír.) Persze az továbbra is kósza álom
maradt, hogy Slash-t vagy a többieket láthatom élőben, az meg, hogy egyszer az
eredeti Guns-t fogom megnézni…Nos előbb fogadtam volna arra, hogy összeáll a
Beatles, mint az Appetite (de legalább az Illusion) felállás.
2010-ben viszont megint egy olyan
dolog történt, ami aztán kihatással lett a mai napjaimra is. Jött a bejelentés, hogy Slash
szólólemezt ad ki, ahol minden dalt másik énekessel vett fel. (Vicces, de
valamilyen formában minden volt Appetite-os zenésztárs vendégeskedik a lemezen.
Axlt kivéve persze) Ééés a lényeg, hogy turnéra indul, mégpedig a lemezen két
dalban (Back From Cali és Starlight) is szereplő Myles Kennedy-vel a fronton. Myles
Kennedy? Az meg kicsoda?! Gyors keresés után jött is a találat: Alter Bridge.
Hű, ebbe vannak most a Creed-esek, azt a zenekart sose csíptem. Mindegy, hallgassunk bele.
Elindítottam a Rise Today-t, és azzal a lendülettel koppant az állam a padlón.
Ez valami zseniális! És micsoda hang!!!!!! Amikor utánakerestem Myles-nak,
mindenhol dicsérték, és kiderült róla, hogy amúgy egy baromi szerény és
visszahúzódó pali, aki zseniális énekes és gitáros is egyben. (Ezt amúgy meg
tudom erősíteni, 2013-ban volt alkalmam váltani vele pár szót) Na, Slash végre
megfogta az Isten lábát, talán végre talált egy megbízható partnert. Eddig
valahogy nem volt szerencséje az énekesekkel, de talán most!
Velvet Revolver: Dave Kushner, Duff Mckagan, Scott Weiland (RIP), Slash, Matt Sorum |
Amikor meglett a végleges tagság -Slash-szólógitár, Myles Kennedy-ének, Todd Kerns-basszusgitár,ének, Brent Fitz-dob, Bobby Schneck (majd a következő turnétól Frank Sidoris)-ritmusgitár-, és
kiderült, hogy gyakorlatilag Slash egész karrierjéből fognak szemezgetni, ott a hátsóm vertem a földhöz. Attttyavilág, megint GN'R-t fog játszani, ilyen nincs!
(Tudni kell, hogy a ’93-as utolsó Guns N’ Roses koncert óta, ahol még fellépett, csak elvétve
játszott el egy-egy dalt, így akkoriban ez mindenképp eseménynek számított) Az
első koncertek még meglehetősen suták voltak, érződött az újdonság varázsa, az
azonban feltűnt, hogy az öreg valami félelmetes formában van. Olyanokat játszott, hogy ismételten az állam sepregettem a padlón. Ahogy pedig haladt előre a
történet, úgy kezdett összeszokni a társaság is. A turné végére pedig
gyakorlatilag felállt egy teljesen új zenekar. Nem csodálkoztam, hogy Slash
azonnal stúdióba akar menni. (Sajnálatos módon ebben a turnékörben sem tudtam
elcsípni őket koncerten, mivel Magyarországra nem jöttek, külföldet pedig még nem akartam egyedül bevállalni)
2012-ben két jelentősebb dolog is
történt. A Guns N’ Roses-t beiktatták a Rock N’ Roll Hall Of Fame-be, nekem
pedig ekkor futott át először az agyamon, hogy na, lehet erre a 10 percre
sikerül elásni a csatabárdot, készül két kép, eltolják a szvíccsájldot és
mindenki megy a maga dolgára. Persze Axl azonnal szertefoszlatta ezt az álmot,
ugyanis egy nyílt levélben kijelentette, hogy nem megy el, és különben is
leszarja az egészet. A másik hiányzó láncszem a mindig csendes, de az eredeti GN'R motorjának számító Izzy Stradlin
volt, aki köszönte a plecsnit, de nincs kedve elmenni. Tipikus Izzy. Végül megmentették a
helyzetet, ritmusgitárra az egyetlen szóba jöhető ember segítette ki a Slash-Duff
McKagan-Steven Adler-Matt Sorum kvartettet: Gilby Clarke, aki a '91-ben kilépett Izzy utódja lett akkor. Gyanítom az
énekeskérdésen sem gondolkoztak sokat, amikor kéznél volt egy Myles Kennedy.
Erről ennyit dióhéjban.
Ami számomra lényegesebb, hogy kijött a Slash featuring
Myles Kennedy & The Conspirators-ra (innentől fogva SMKC) keresztelt zenekar lemeze
az Apocalyptic Love. Nekem itt bizonyosodott be egyszer és mindenkorra, hogy én
tulajdonképp nem is szeretnék reuniont, mivel Slash-nek kurvára nincs szüksége Axl
Rose-ra ahhoz, hogy zseniálisat alkosson! (Persze ezelőtt is készített már jobbnál jobb lemezeket, de azokat már bőven a megjelenésük után ismertem csak meg, ennél meg friss volt az élmény) Erre az albumra akkor helyből 11 pontot véstem be a képzeletbeli
10-es skálán és ezt a mai napig fenntartom. Elég, ha csak annyit mondok, hogy
Anastasia, ugye? De ami ennél is lényegesebb: derült égből villámcsapásként
jött a hír, hogy az SMKC Budapesten is fellép. TTTTTTESSSÉÉÉÉÉÉK? Neeem ilyen nincs,
tuti, hogy álmodok, valaki ébresszen fel!
Amikor elkezdték árusítani a
jegyeket, én azonnal rohantam a legközelebbi helyre, ahol tikettet lehetett
venni, hogy akkor most kettőt kérek! (Időközben apa is jelezte, hogy jön) Még az se zavart, hogy éppen zárthelyim lett volna abban az időpontban. Elvégre pótZH-t bármikor írhat az ember, de akkor bizonyisten agyfaszt kapok, ha lemaradok a
jegyekről. Amikor végül kezemben voltak a kártyák és tudatosult bennem, hogy ez
bizony nem fantazmagória, TÉNYLEG látni fogom Slash-t, akkor kicsit
megnyugodtam. 10 évet vártam rá, de végre itt lesz belátható időn belül! És ha
már lúd...Valahogy be kéne játszani a bécsi és prágai koncerteket is, azok sincsenek
olyan messze.
A piros betűs ünnep végül egészen
pontosan 2013. február 7-re ,10-re és 11-re esett. Ezekre most nem térnék ki
külön, hiszen egy hosszabb irományban már taglaltam a történetet. Legyen elég
annyi, hogy amikor a budapesti koncerten felcsendült az intro, én pedig
megpillantottam a színpad szélén a félhomályban egy gitár és egy cilinder
körvonalait…És konstatáltam, hogy „BASZKI EZ ITT ÁLL ELŐTTEM PÁR MÉTERRE”…Na
akkor úgy voltam vele, hogy nem érdekel senki, nem bánok semmit, minden
megérte, drím fakin kamsz trú! (Myles Kennedy után szabadon)
SMKC: Frank Sidoris, Brent Fitz, Myles Kennedy, Todd Kerns, Slash |
Napokkal, de még hetekkel a
koncertek után is gyakran előfordult, hogy indokolatlanul mosolyra húzódott a
szám, ha eszembe jutott egy-egy emlék valamelyik estéről. Ilyenkor szerintem nettó idiótának, de
minimum tömeggyilkosnak nézhettek, azonban nagyon nem foglalkoztam vele. :) Közben Axl-nál is
zajlott az élet, turnézgatott, egy állítólagos lemezről is szó esett, de nagyon
egyik se mozgatott meg. Valahogy továbbra se éreztem késztetést, hogy jegyet
váltsak a koncertjére ha a közelben volt, a lemezkérdéshez meg kb. úgy álltam, hogy
előbb fogunk új Nirvana dalokat hallani Kurt Cobain-tól mint Axl-től bármilyen új
szerzeményt. A többi ex-gunner viszont mozgásban volt, 2013-ban Duff McKagan és Gilby
Clarke is hazánkba látogatott. Előbbi néhány év Loaded után épp a Walking Papers nevű csapatával, utóbbi pedig szólóban. Sajnos az élet úgy hozta, hogy
egyik koncerten sem sikerült ott lennem, ami szintén egy fájó pont a 2005-ös
kihagyott Velvet Revolver koncert mellett. Amúgy majdnem elfelejtettem…Az eredeti dobos,
Steven Adler is összerántott egy új zenekart, és 2012-ben ki is adták első, és
mindmáig egyetlen lemezüket. Ami egyébként fantasztikus lett, egy jó darabig az
volt az utazózeném, de még manapság is gyakran hallgatom. Ami a másik dobost
Matt Sorum-ot illeti ő is kihozott egy felejthető szólólemezt és ilyen-olyan
projektekkel foglalta le magát. Izzy Stradlin-t pedig elnyelte a föld.
Az már abszolút nem ért
meglepetésként, hogy Slash a turné vége után záros határidőn belül a stúdióba
rugdosta a zenekart, hogy felvegyék az új lemezt. Úgy látszik beálltak egy két
éves periódusra, aminél nem is kívánhattam volna jobbat. Leszámítva, hogy akkor
valószínűleg megint elég sűrűn koncerteznek majd a környéken, én pedig rövid úton
csődbe megyek. :) A
2014-ben megjelent World On Fire egyenes ági folytatása volt az Apocalyptic
Love-nak. Én nem tudom mi történt az öreggel, de úgy látszik az új zenekar
mintegy katalizátorként hatott rá, hogy ilyen tempóban ontja magából a jobbnál jobb lemezeket. Na nem mintha, régebben borzasztó albumokat készített volna, de ezek
simán a legjobbjai között vannak. Persze mindez túl szép volt ahhoz, hogy igaz
legyen… (Egyébként az Axl féle Guns is kiadott közben egy DVD-t, az atomröhejes Appetite For Democracy címmel. Maga a koncert inkább egy nagy parasztvakítás, mindösszesen egyszer néztem meg, valahogy olyan sótlan volt az egész előadás. Az ugyanazon a helyszínen forgatott "Def Leppard-Viva! Hysteria" koncertfilm köröket ver rá, pedig ott is eléggé rágyúrtak a látványra)
Szóval elkezdődött a World On Fire turné, ahol
feltűnt, hogy egyre több GN’R dal került a műsorba. Na nem mintha zavart volna
a dolog, csak közben eljutottam egy olyan pontra, amikor egy hatszáznyolcvankilencedik
Nightrain élő felvétel valahogy nem hozott különösebben lázba. Személy szerint
jobban örültem volna, ha az öreg gondol egy merészet, elhagyja a bevált klasszikusokat,
és a szólódalaira helyezi a hangsúlyt. Csak valószínűleg ez szakmai öngyilkosság
lenne, mivel így garantáltan elveszti a közönsége felét. Azt ugyanis hiú ábránd
feltételezni, hogy a nézők nagy része a Doctor Alibi vagy a Wicked Stone
miatt zarándokol el a koncertre. Ők bizony kőkeményen azt a 4-5 slágert akarják
hallani, a fennmaradó időben meg nyugodtan elsörözgetnek. A világ másik felén viszont történt egy érdekes dolog eközben: Axl zenekarát nem más segítette ki
basszusgitáron, mint Duff McKagan! Izzy Stradlin korábban itt-ott feltűnt
néhány dal erejéig vendégként, de azt mindenki tudta, hogy ő nem nagyon volt
fasírtban Axl-el. Ellenben Duff-al nem voltak beszélőviszonyban jó darabig.
Na de visszatérve az SMKC-ra…A turné során
négyszer láttam a zenekart, és mindegyik alkalommal parádés teljesítményt
nyújtottak. Szinte áradt a színpadról az energia és a nyugodt, jó hangulat.
Amikor az utolsó koncertnek vége lett, egy rövid szünet után érkeztek is a
hírek, hogy ismét kezdődik a stúdiózás és nagy eséllyel év vége felé kijön a
lemez. Aztán egyszer csak…Ismét felröppentek a pletykák egy reuniont
illetően. Ezúttal azonban volt valóságalapja is a dolognak, ugyanis 2015
augusztusában maga Slash jelentette be, hogy rendeződött a viszonyuk Axl
Rose-al, a hír pedig azonnal futótűzként terjedt a világsajtóban. Örültem neki, hogy végre a vöröshajúnak is megjött az esze, de nem
gondoltam, hogy rögtön össze is állnak. Kicsit sokkolt a dolog, amikor végül bejelentették. (Azt pedig ne gondolja senki, hogy mindez a könnyes nosztalgia miatt történt csak, bőven repkedhettek itt-ott a súlyos dollármilliók!)
UYI World Tour: Dizzy Reed, Gilby Clarke, Duff McKagan, Axl Rose, Slash, Matt Sorum |
És ezzel el is érkeztünk a
jelenbe. Amit itt le fogok írni, az pusztán az én véleményem, senkit nem fogok
kérni rá, hogy értsen egyet velem. Először is nézzük meg, milyen jelek
utalhattak arra, hogy ez nem egy hirtelen jött dolog. Csak kettőt emelek ki, amit lényegesnek tartok. Elsőnek ott volt az
előbb említett dolog, hogy Duff segítette ki az újkori GN’R-t koncerten. Egy nagyobb összegben fogadni mernék rá, ez a dolog (és Duff személye) volt az elindítója annak a folyamatnak,
hogy létrejöjjön a békülés Axl és Slash között. Utóbbi sokszor hangoztatta az
évek során, hogy ő már nem haragszik és rendezné a dolgokat, de Axl nem
engedett. Slash 2015-ös bejelentése aztán alátámasztotta mindezt.
Utólag belegondolva az is
teljesen érthető, hogy a World On Fire turné során miért került egyre több Guns N' Roses dal a műsorba. Kétszer se mondom, hogy itt már a mostani történet
előkészítésére ment ki a játék. Myles Kennedy-nek és Todd Kerns-nek végül is tök
mindegy volt, a két figura csípőből elénekli bármelyik GN’R számot. Arról, hogy mindeközben a háttérben mi zajlik, nyilván hallgatniuk kellett fővesztés terhe mellett.
Szóval az újjáalakulás. Úgy gondoltam,
hogy ha már tényleg ez történik, csak akkor lenne értelme az egésznek, ha a
klasszikus felállás lép a deszkákra. Az azonnal megérkező pletykacunamiból
persze lehetetlen volt kideríteni mi igaz és mi nem, de tény, hogy egészen
abszurd felvetések is felmerültek. Az addig oké, hogy Slash és Duff is újra
csatasorba állt, de mi van a többiekkel?! Az, hogy az újkori zenekarból adják
hozzá a többi tagot, még nem reunion! Jó zenészek, elvégre nem lennének ott, ahol, de zeneszerzőként még
semmi érdemlegeset nem mutattak fel. Oké, eljátsszák a régi dalokat, és?! Ennyi,
semmi több, tisztes iparosmunka. Pedig csóri Steven Adler már a lelkét is eladta volna az Ördögnek, hogy újra a régi társaival játszhasson. Állítólag voltak próbák vele, nem tudni semmi biztosat. (Axl hangját meg már inkább nem is említem, rettentő hullámzó a teljesítménye hosszú évek óta)
Ahogy teltek a hetek és
közeledett az április, úgy nőtt a találgatások száma. Már boldog-boldogtalan
megszólalt az ügyben, olyanok is, akiknek amúgy semmi közük hozzá. Ez simán
csak figyelemfelkeltésre volt jó. Végül maga Izzy Stradlin tett pontot a dolog végére, ugyanis végre nyilvánosság elé állt, és elmondta, hogy nem ír dalokat
senkivel és nem is vesz részt az újjáalakulásban. Akkor itt számomra ennyi is
volt a történet, köszönöm szépen, villany leolt! Elmondom miért.
Elismerem, nagyszerű dolog, hogy
a két főkolompos ismét egy légtérben tartózkodik. De! Gyanítom, nem vagyok
egyedül azzal a gondolattal, hogy az említett „kedvencet” az ember egy kicsit
csak önmagáénak érzi, mondhatni kisajátítja magának. Van, hogy megismerünk
valamit, amihez foggal-körömmel ragaszkodunk, és baromira érzékenyen érint a
legapróbb változás is. Én így vagyok az eredeti Guns N’ Roses-al. (A szintén
hőskorban csatlakozott Matt Sorum-mal és Gilby Clarke-al semmi problémám sincs,
meggyőződésem, hogy ők hozzá tudták volna tenni a magukét a GN’R zenéjéhez, ha
hagyják őket kibontakozni. Bizonyítja ezt a szólóban, vagy épp a Slash's Snakepit első
lemezén való szereplés is. Persze lehet, hogy csak azért vagyok így velük, mert amikor megismertem a zenekart, már az ő szereplésük is bőven múlt idő volt. És ugye ott van még a billentyűs Dizzy Reed is, aki a két Illusion lemez előtt csatlakozott, és azóta is az együttes tagja)
A másik dolog pedig, amit már
szintén taglaltam: számomra manapság az SMKC jelentette azt, amit a GN’R
2003-ban, a "megismerkedésünk" idején. Jó, nyilván mindig is az eredeti Guns marad az
örökös kedvenc, de ha már a jelenben vagyunk, akkor én nagyon is elfogadtam ezt a zenekart mintegy "hiánypótlónak". Nem véletlen az sem, hogy próbáltam minél többször
megnézni őket élőben.
Egy szó, mint száz…Nem tudom, mit
hoz a jövő. A néhány napja lezajlott 0. koncertről kikerült képek és felvételek
valahogy nem okozták azt a katarzist, mint kellett volna. A többség oda-meg
vissza van (pedig abból a pár másodpercből botorság bárminemű következtetést levonni), én azonban egyelőre csak csendben figyelek és megvárom mi fog
kisülni a dologból. Pláne, hogy állítólag már egy lemezszerződést is aláírtak.
Két
dolgot azonban remélek: az egyik, hogy az –állítólag- elkészült SMKC3 lemez
napvilágot lát valamikor, a másik pedig, hogy a kiadó szépen előássa a
hőskorból maradt kismillió felvételt, leporolja őket és szépen sorban elkezdik
kiadogatni a ritkaságokat tartalmazó CD-ket és teljes koncertes DVD-ket. Ezekre
mindenképp vevő lennék. Addig meg...Ötletem sincs. Ki tudja, lehet, hogy egyszer csak jön egy kattanás nálam, és máshogy fogom gondolni, mint most...A kérdés adott: Where Do We Go Now?!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése