Örömzene - "Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators-4" lemezismertető
Szerintem nem fogok meglepő állítást megfogalmazni, ha azt mondom, hogy idén már nem lesz olyan lemez, amit annyira vártam, mint Slash új produktumát. Nyilván azzal sem árulok el újdonságot, hogy a kalapos mester az első számú gitárhíróm, ennélfogva tehát minden a nevéhez köthető (album)megjelenés kiemelt fontossággal bír számomra. Az meg valahol hihetetlen, hogy jelen zenekarával már a negyedik teljes értékű albumot szállítja le bő tíz év leforgása alatt. Kissé gyorsan repül az idő, igaz?!
Az eredetinek szólókarriernek indult projektből
menetközben fejlődött ki egy ütőképes zenekar, amely a Slash featuring Myles
Kennedy & The Conspirators nevet viseli a keresztségben. Ezt
ellenpontozandó a most meg jelent negyedik SMKC lemezanyagnak nemes
egyszerűséggel az lett a címe, hogy 4. Így, ennyi: 4. Azaz négy.
A kulcsszó mindenképp az egyszerűség volt, lévén a borító is puritánul bűnronda, de hát a többség manapság már úgysem vesz lemezt, a magamfajta hülye fanatikusnak meg aztán igazán mindegy. Visszaemlékszem egy néhány évvel ezelőtti interjúra, melyben Slash nyilatkozta, hogy nagy álma egyszer egy 10 számos nagylemez, minden sallang nélkül. 5 dal az A oldalon és 5 dal a B oldalon, mint a régi szép vinyles időkben. Ahogy karrierje legelején az Appetite For Destruction megjelenésénél, úgy a 2018-as legutóbbi Living The Dream korongnál sem sikerült ezt a tervét megvalósítania, hiszem mindkét albumra 12-12 dal került fel. A köztes produktumokról meg aztán ne is beszéljünk. 😊
Viszont ezúttal siker koronázta a törekvéseket, az meg
már csak hab a tortán, hogy a felvételi metodikát is teljesen old school módon
oldották meg: egyben játszva vették fel a dalokat, ami szintén egy régi vágy beteljesülését jelentette. Ez hallatszik is, ugyanis kegyetlen élő lüktetése
van a lemeznek, és itt-ott hibák, félrenyúlások is akadnak. Ebből a szempontból
rokonítható az Apocalyptic Love albummal, amiben szintén nagyon benne van az
élő érzet. (Amennyire tudom ott csak az alapokat vették fel egyben, az ének és
a gitárszólók utólagosan lettek felrántva hozzá.)
Ekkora bevezető után most már illene górcső alá venni
a lemezt. Ami rögtön az elsőként közzétett The River Is Rising című
energiabombával nyit. Semmi extra, alapra vett Slash riffek, egy remek refrén,
egy pazar váltás a gitárszóló előtt (amit a végén is visszahoznak) és egy
tipikusnak is nevezhető bluesos Slash szóló. (Amiben azért valamennyire
befigyel Myles Kennedy hatása a kromatikus hangok miatt.)
A következőnek érkező Whatever Gets You By egy szolid
dobintróval nyit (triangulum!), amit a lemez talán legdzsungább riffje követ.
Emlékszem első hallgatáskor mennyire elkerekedett a szemem, amikor beérkezett
ez a marcona téma. A dal végig középtempós, a refrén leköveti a gitár dallamát,
ami kissé spórolós megoldás, de tény és való, hogy működik. (Ilyen egyébként többször is előfordul a lemezen.) A gitárszólónál
viszont a cilinderes úgy bemegy párszor az erdőbe, hogy öröm hallgatni. 😊
A talkboxos témával nyitó C’est La Vie egy könnyedebb,
amolyan autózós hangulatú darab. Imádni való ahogy a verzék alatt morog a bőgő, ami amúgy is brutál mód előre van tolva az egész lemezen. A dalban hallható refrén és gitárszóló az egyik legjobb a lemezen, nekem speciel a dal is a kedvencek közé
került meglehetősen hamar.
A The Path Less Followed hallatán elsőre azt hittem,
hogy egy kiadatlan Velvet Revolver dalt hallok. (Enyhe American Man utánérzés?!)
Ez az emóció végig belengi a dalt, melyben az album egyik legeltaláltabb
refrénjét üdvözölhetjük. Szintén egy tempósabb darabról beszélhetünk egyébként,
egy ugyancsak állatmód eltalált gitárszólóval megkoronázva.
Az Actions Speak Louder Than Words volt az egyik
tétel, amivel barátkoznom kellett egy darabig, de fülesen hallgatva egyszer
csak jött a megvilágosodás. Phaser effektes kezdés, alap rock n’ roll riffek,
szolid középtempó. Félidőnél mondjuk váltanak egyet, mielőtt Slash elengedi az
ujjait a gitár nyakán, és a szóló itt inkább egy OK kategória, semmint
kiemelkedő. Mondjuk másnak meg lehet éppen ez tetszik.
A Spirit Love a második olyan dal a lemezen, ahol
egy kisebb szitkozódás hagyta el a szám első hallgatásnál. Szitáros kezdés, na
erre a fene sem számított! A szabályosan berobbanó, fenyegető hangulatú
gitártéma meg igazi súly, ilyet abszolút nem vártam. Röhögsz, de
valahol a Scorpions neve jut eszembe, nekik voltak ilyesmi riffjeik. Myles
Kennedy énekdallamai talán itt a legjobbak az egész lemezt figyelembe véve, a
gitárszóló pedig szintén tele van jó pillanatokkal.
A másodikként közzétett Fill My World-el is
kerülgettük egymást az elején, ez egy lazább hangvételű, enyhén balladisztikus
darab. Hallottunk már ilyet korábban is, semmi különleges, de legalább pozitív hangulatú, ami sokat tud jelenteni manapság. A lemez legjobb gitárszólója cím
nyertesét is itt köszönthetjük, az ilyen melodikus, dúdolható, dal a dalban
dolgok miatt IS nevezhetjük Slash-t a hangszer mesterének.
Az April Fool egy olyan szerzemény, amelyikből
minden SMKC lemezen akad egy, de cserébe legalább állat módon húz. A gitárszóló
előtti, súlyosabbra vett riffek nagyon ülnek, az pedig szintén a remekül
eltalált pillanatok között van, ahogy a dal végén fokozzák a tempót, közben teret adva
egy második gitárszólónak. Nem mellesleg a kedvenc refrénem is ebben a dalban
szerepel.
A Call Of The Dogs simán felér egy tökönrúgással,
simán viszi a lemez leggyorsabb tempójú szerzeménye címet. Nagy megfejtéseket
itt sem kell keresni, adott egy blues-rock gitártéma, egy eltalált verzeriff meg néhány akkord, mindez feltuningolva egy király refrénnel és egy rövid,
de velős szólóval. Voilá! Tuti koncertdarab. Mondjuk egyelőre csak a
tengerentúlon.
A záró Fall Back To Earth hossza láttán nem volt nehéz
kitalálni, hogy egy fajsúlyosabb, mélyebb darabbal lesz dolgunk. Ezt már rögtön
az első másodpercben beérkező Gary Moore ihletésű gitártémák alátámasztják,
melyek többször is vissza fognak köszönni. A verzék nyugodtabb hangulatot
hoznak, hogy utána a refrén nagyobbat üssön. Ahogy félidőnél megtekerik a dalt és felfuttatják,
az meg tanítani való. Egyben nézve van egy enyhe David Bowie hangulata a kompozíciónak, de tényleg csak
jelzésértékkel.
Az utolsó hangok lecsengése után simán újraindítható a
lemez, elvégre a teljes hossz alig éri el a háromnegyed órát. Én speciel
teljesen rágyógyultam az albumra a megjelenése óta eltelt két hétben. Simán
volt, hogy napi 2-3 alkalommal is végighallgattam, annyira magával ragadott.
Most már bőven 20+ hallgatáson vagyok túl, azért is mertem megírni a recenziót.
😊
Amit kiemelnék az album kapcsán az a már korábban
említett élő, lüktető hangzás. Tényleg mindennek tere van, a dob-basszus
betonbiztos alapot ad, egyik oldalt az egyik, másik oldalt a másik gitár szól.
Ergo nagyon jól elkülönítették a hangszereket, sokszor volt, hogy csak a
bőgőtémákat figyeltem, annyira vittek magukkal. Külön megsüvegelendő, hogy ezúttal a titkos fegyvert, Todd Kerns-t sem keverték le, akárcsak élőben, ezúttal lemezen is kristálytisztán kivehetők a vokáltémái. A zenészekről amúgy felesleges bármi extrát írni, tényleg adott a kémia és a koherencia, mondjuk ez 10+ év együtt zenélés
után valahol nem meglepő. (De az, tudnék ellenpéldákat sorolni.)
Negatívumot igazából annyit tudnék felróni, hogy a
gitárszólók kidolgozottsága néhol eléggé khmmm trehány munkára vall, az interjúk szerint nem voltak előre megírva, a pillanat hevében lettek feljátszva improvizatív jelleggel. Így is
bőven akadnak remekül eltalált darabok és csak néha-néha hallani pár
mellényúlást, de az élő jelleg miatt igazából ez sem zavaró, nem vesz le a
lemez élvezeti értékéből.
Egy szó, mint száz: Slash-ék ezúttal sem akartak
kibújni a bőrükből, leszállítottak egy újabb király rock n’ roll lemezt, amitől
világmegváltást vagy Guns N’ Roses-t várni továbbra is dőreség, de ha 45 percre
el akarod felejteni a külvilágot és ki akarsz kapcsolni, ne keress tovább.
Szerintem nekik sem volt más céljuk, csak örömzenélni és ezt megosztani másokkal is.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése