(Nem) halotti beszéd - "Trivium-What The Dead Men Say" lemezismertető
Szó se róla, a
koronavírus rendesen odacsapott az egész bolygónak, gyakorlatilag kijelenthető,
hogy minden a feje tetejére állt. Ahogy szinte az összes üzletágat, úgy a
zeneipart sem kímélte, és amilyen jól indult ez az év lemezmegjelenések terén,
úgy dőlt be egyik pillanatról a másikra a teljes piac. A legtöbb zenekar
természetesen csúsztatta a megjelenést, de azok a bandák (illetve hát a kiadók)
akiknél már a kanyarban volt az új korong megjelenése, nyilván lapot húztak
tizenkilencre. A floridai Trivium soron következő anyaga is megjelent végül
április közepén, de az előzetesen kiadott dalok alapján nem tudtam mire
számítsak.
Érdekes a viszonyom a
zenekarral, ugyanis a diszkográfiájuk számomra nagyon vegyes képet mutat:
vannak lemezek, amiket csont nélkül hibátlannak tartok (Ascendancy, The
Crusade, Shogun, The Sin And The Sentence), emellett akadnak, amiket inkább
csak egy erős közepesnek- (Ember To Inferno, In Waves) vagy simán csak felejthetőnek
(Vengeance Falls, Silence In The Snow) titulálok.
Amint a fentiekből
látszik egy-egy lemezük megjelenése mindig kétesélyes tehát. Bizakodásra adott
okot, hogy legutóbb (The Sin And The Sentence) nagyon megrázták magukat és
sikerült összehozniuk 2008 óta a legjobb albumukat. Amikor közzétették az első
előzetes dalt – Catastrophist - úgy voltam vele, hogy nem rossz, de majd
kiderül milyen lesz egyben az album. Nem estek túlzásba 9 dal + 1 intro a menü,
bő háromnegyed órában. Ideális lemezhossz, a kérdés csak az: milyen tartalommal tudták
megtölteni?!
Sejtelmes, akusztikus
bevezetővel indul a IX című intro (nem nehéz kitalálni, a lemez számát jelöli),
aminek a felénél nettó ránk rúgják az ajtót. Tökéletes, kissé himnikus
felvezetés, mely élőben is kellően felfokozhatja a hangulatot, miközben az
elsötétített teremben a közönség a zenekar színpadra lépését várja. Szünet nélkül mennek át a
címadó dalba – What The Dead Men Say – mely szaggatott, itt-ott Gojira-t idéző
riffekkel támad, mellé egy überdallamos refrénnel. Ahogy megszokhattuk,
felváltva hallhatunk üvöltős, illetve tiszta éneket. Szerencsére az évek
múlásával Matt Heafy hangja is folyamatosan fejlődik, így nincs már meg benne az
a korábban még néhol kissé zavaró tónus. A szóló kellően technikás, ugyanakkor
dallamos is egyben, miként az tőlük elvárható. A dal tökéletes Trivium esszencia:
megmutatja hogy szól a zenekar 2020-ban.
Ahogy már írtam, a Catastrophist
volt az első közzétett dal, aminek 6 és fél perces hossza elsőre megijesztett,
de sok-sok hallgatás után ma bátran ki merem jelenteni, hogy az album egyik
csúcspontjáról van szó. A címadóhoz képest ugyan kevésbé zord, ám cserébe
ugyanolyan ragadós refrénnel rendelkezik. Valamint, hogy ne legyen annyira
egysíkú a sztori: a dal középrészébe beiktattak egy nem várt aprítást, amitől
első hallásra lementem hídba. Soha rosszabb meglepetést!
A zenekartól elvárható
mód szokásosan bazi hosszú című Amongst The Shadows & The Stones talán az
album legmarconább tétele, az ilyen kezdésekre szokták azt mondani, hogy egész
pályás letámadással operálnak. Dallamos ének csak mutatóban fordul elő, Heafy
szinte végig üvölt, ahogy a torkán kifér. A szóló itt végre a régebbi időket
idézi, mindkét gitáros keze végigszalad a fogólapon, és még volt kedvük egy
ikergitáros betétet is belecsempészni a dal vége előtt, a la Iron Maiden.
Amennyiben valaki hallott
vagy látott már bakelitet, az tudja, hogy a lemeznek két oldala van: az itteni
képzeletbeli A oldalt egy mondhatni visszafogottabb dal, a Bleed Into Me zárja.
Az előző dal durvulása után roppant okosan egy könnyedebb témát szerkesztettek
a dallistába. Éneket tekintve talán ez a dal Matt csúcsteljesítménye a lemezen.
Egyszerre himnikus és könnyen emészthető, nekem speciel az egyik kedvencem az
új dalok közül.
A fiktív B oldalt nyitó The Defiant-ba
én valamiért ugyanannyira hallom bele a Bullet For My Valentine-t (Disappear című dal), mint bármelyik korai Trivium szerzeményt. (Mondjuk szerintem simán
csak véletlen egybeesés). Viccet félretéve, a dal születhetett volna akár
2005-2006 környékén, én azt is simán elhinném, hogy anno lemaradt a The
Crusade-ról. Tempós, technikás, dallamos, ragadós: ergo minden egyben, és ennél
több nem is szükséges. Egy kilencedik lemezét kiadó zenekartól én nem várok
forradalmat, csak jó dalokat.
A Sickness Unto You
szintén egy morcosabb történet, hangulata és riffjei a Shogun éra
nyakatekertségére utalnak vissza. A refrénre itt is felengednek kicsit, a dal
közepén hallható gitárszóló pedig talán a legjobb az egész lemezt figyelembe
véve. (Persze ez szubjektív!) A szóló utáni dara pedig instant bólogatásra
ingerel, koncerten garantált nyaki izomhúzódás.
Pihenni továbbra sem
hagynak, a Scattering The Ashes folytatja a múltidéző túrát, ez is rajta
lehetett volna bármelyik korábbi Trivium lemezen. Kissé szellősebb témái a koraibb érákat-, nettó stadionrockos refrénje pedig a rettenetes Silence In The Snow korszakot
idézik. Itt azonban képesek voltak készre és hallgathatóra faragni a dalt,
aminek köszönhetően egymaga megeszi reggelire az egész Silence lemezt. A Bleed
Into Me mellett pedig ebben a dalban énekli a legnagyobbakat Matt.
A disszonáns
gitártémákkal és agyahagyott tempókkal nyitó Bending The Arc To Fear tovább
viszi a már így is padlón lévő hallgató hallójáratainak rugdosását. Energikusságban
nyugodtan odapakolhatjuk az Amongst… mellé (azért se írom le még egyszer a
címet!!!), de ahogy megszokhattuk, itt is sűrűn váltakoznak a hangulatok egy
dalon belül. Egy dallamos gitártéma után pl. simán betesznek valami lehetetlen
ütemű gitárszaggatást a dal végére.
Az utolsónak érkező The
Ones We Leave Behind pedig megadja a kegyelemdöfést: a lemez végére sikerült
egy kvázi slágert odarittyenteniük. Ugyancsak egy sodró tempójú dalról
beszélünk, de itt is közbektattak egy akkora refrént, amiért kezdő metalcore
zenekarok bármelyik belső szervüket boldogan odaajándékoznák csapatostól. A dal vége pedig egy kvázi levezetés, némi ikergitáros témázgatás: ahogy fokozatosan
elhalkulnak a hangszerek, úgy érzel késztetést, hogy újraindítsd a lemezt.
Ami az egyéni
teljesítményeket illeti, az énekes/gitáros Matt Heafy vokálügyileg egyre jobb
teljesítményt nyújt, anélkül, hogy saját határait feszegetné. Gitáros kollégájával
Corey Beauileu-val együtt szokás szerint a szart is kijátsszák hangszerükből,
ha van valami védjegyük, az kétségkívül a két bárdista bődületes technikai
felkészültsége és dallamérzékenysége. Bőgő talán soha nem szólt ennyire szépen
Trivium lemezen, mint itt (halld pl. Scattering The Ashes), Paolo Gregoletto a
lekísérések mellé hozza a díszítésekkel, elkalandozásokkal teli futamait.
Ami a dobos Alex Bent-et illeti, látszólag/hallhatólag véglegesen kezdi
megtalálni a helyét, fiatal kora ellenére sok helyütt roppant agyas témákat
eszelt ki. (A dobos kérdés bő 10 éve kardinális pont a zenekar életében,
remélhetőleg most már megállapodnak)
Szóval zenei szempontból
most sem lehet fogást találni, meg egyébként is ezek a srácok már 19-20 évesen
úgy zenéltek, hogy nem akartad elhinni. Szerencsére a dalok minőségét tekintve folytatták az előző lemez irányvonalát és még ha egy paraszthajszállal el is
maradnak attól, most sincs ok szégyenkezésre. Ha nem is kiemelkedő, de
korrekt iparosmunkánál bőven többet nyújt ez a lemez, érdemes tehát sokat hallgatni!
Most már csak abban reménykedem, hogy ha egyszer lecseng ez az egész vírusos mizéria, akkor
koncerten is elcsíphetem őket. Eddig ugyanis még nem jött össze az élő
találkozás, de bízom benne, hogy legalább jövőre megnézhetem őket koncerten.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése