Amire kevesen számítottak - "Ozzy Osbourne-Ordinary Man" lemezismertető
Az öreg Ozzy-ról az
utóbbi években csak aggasztó hírek érkeztek: egészségi állapota miatt több
műtéten is átesett, aminek következtében a tavalyelőtt elkezdett (sokadik)
búcsúturnéját kénytelen volt félbehagyni. A nagy csend közepette derült égből
érkezett meg tavaly novemberben az Under The Graveyard című vadonatúj dala,
mely laza tíz év kihagyás után az első szerzemény volt a Sötétség Hercegétől.
Előbb azonban…
Tavaly
szeptemberben jelent meg az amerikai rapper Post Malone új szerzeménye a Take What You Want, melyben
mindenki meglepetésére Ozzy is vendégszerepelt.
A video alapján látni lehetett, hogy valóban ramaty állapotban van, de
legalább életjelet adott magáról, még ha nem is lehetett épp nyilvánvalónak
nevezni a közreműködést. (Tegyük azért hozzá, voltak ennél meglepőbb dolgai is
karrierje alatt)
Természetesen
azonnal megindultak a találgatások egy esetleges új lemezt illetően, ám ezúttal
a spekulációk nem voltak alaptalanok! Állítólag a dal annyira inspirálta az
otthon lábadozó Ozzy-t, hogy a szintén közreműködő Andrew Watt-al nekiláttak
elkészíteni egy teljes lemezanyagot. (Azaz Watt megírta a lemezt, amire Ozzy
ráénekelt) A még húszas éveiben járó producer/gitáros nem ismeretlen az értő
füleknek, ő gitározott a hamar jobb létre szenderült California Breed egy szem
lemezén (ottani tettestársai: Glenn Hughes és Jason Bonham), azóta inkább
producerként tett szert nagyobb hírnévre.
A fentiek
eredményeként érkezett tehát első előzetesként a már említett Under The
Graveyard, majd nem sokkal később magát a lemezt is leleplezték. Az Ordinary
Man-re keresztelt tizenkettedik Ozzy Osbourne album végül 2020 februárjában
jelent meg, és ahogy várni lehetett azonnal megosztotta az embereket. Volt, aki
nehezményezte, hogy miért nem Zakk Wylde gitározik a lemezen, ha már egyszer
visszatért az öreg mellé: én azonban amondó vagyok, jobb ez így, hiszen a szőke
gitárhős utóbbi produktumai bizony nem kevés kivetnivalót hagynak maguk után.
A lemezen
közreműködők névsora már megér egy misét: a gitárokat nem meglepően Watt tolta
fel a lemezre, azonban a dobos és basszusgitáros feladatkörét nem kisebb nevek
látták el, mint Chad Smith (Red Hot Chili Peppers) és Duff McKagan (Guns N’
Roses). Egy ilyen ritmusszekció alapból garancia a minőségre, amihez még
hozzávehetjük a felbukkanó nem kevésbé impozáns vendégsereget is. De róluk majd
folyamatában.
A lemezt
nyitó Straight To Hell hamisítatlan Black Sabbath hangulattal kezd, már a nyitó
riff és Ozzy beköszönése („Alright now!”) is totális időutazásként hat. Épp
csak az egész nyakon van öntve egy adag fiatalos lendülettel, mely egyértelműen
Watt keze munkáját dicséri. Tökéletes albumnyitó, melyben első számú
gitárikonom Slash enged el egy gitárszólót, bár meghallgatva azt, az egész
megírása és feljátszása nem tarthatott tovább 5 percnél. Ebben benne van az is,
amikor kivette a gitárt a tokból és visszatette azt.
Az All My
Life kettős hangulattal bír, alapvetően lírai húrokat penget, de a refrénre
bekeményedik. Watt porszívóhangzású gitárszólói ugyanakkor egyértelműen a dal
csúcspontjait képezik. Egész korrekt szerzemény, de én nem feltétlen tettem
volna rögtön az album első felébe.
A következő
Goodbye akkor már sokkal jobb szolid bólogatásra késztető riffjeivel és
elszállós slidejátékkal az elején. A dal
aztán gellert kap a felénél, a zenészek rálépnek a gázpedálra és felpörgetik a
tempót. A gitárszóló után visszavesznek, de a vége egy komplett zenei
kakofóniába torkollik. Kissé meglepő, de kétségkívül hatásos, és végig
fenntartja a figyelmet.
A címadó
szerzemény a lemez első igazi balladája, melyben egy másik legenda Elton John
énekel duettet Ozzyval. A dal egyértelműen a lemez erősebb pillanatai közé
tartozik, az egésznek van egy felemelő, már-már ünnepélyes hangulata. Pedig
témáját tekintve az elmúlásról szól, de egyszerűen annyira jól van
megkomponálva, hogy az embernek eszébe nem jut szomorkodni. Slash ebben a
dalban is villant egy gitárszólót, itt azonban a tőle megszokott nívón teszi
azt: amolyan dal a dalban formában, ahogy csak a legnagyobbak tudják.
A már
többször említett Under The Graveyard egyértelműen a másik csúcspont. Pedig nem
adta meg magát elsőre: a finom akusztikus bevezetővel indító darab csak a
refrénekre súlyosodik be, amik azonban idővel csúnyán beeszik magukat az ember
fülébe. A dal felénél itt is érkezik egy
éles váltás, ez koncerten 100%-os tombolda (lenne).
A szolid
herflizéssel indító Eat Me simán elmenne egy kiadatlan Black Sabbath dalnak,
annyira jellegzetes ősrockos hangulata van. Az egyik olyan dal a lemezen, ami
szinte végig pulzál, és ami ugyancsak koncerten mutathatná ki a foga fehérjét.
A fél-ballada
Today Is The End a refrénjével hódít, de a dal felére itt is beérkezik a
már-már menetrendszerű tempóváltás. (Tulajdonképpen ezt az egy negatívumot
tudom felróni az albumnak, néha nagyon kihallani, hogy egy séma szerint íródtak
a dalok) Líra terén szintén az erősebb pillanatok közé tartozik, de a hűha
faktor azért elmarad.
A Scary
Little Green Men ugyancsak egy felemás szerzemény, melyben a változatosság
kedvéért csak a refrénben engedik szabadjára a lovakat. Kész szerencse, hogy
ennek is van egy azonnal ragadó atmoszférája, azonban minduntalan ott bujkál az
„ezt hallottam már több helyen is” érzés. A dal közepén a Rage Against The
Machine gitárosa Tom Morello is penget egy keveset, de gyakorlatilag sikerült
teljesen elrejteni őt.
Majd ismét
egy lassabb szerzemény érkezik, a női vokálokkal is dúsított Holy For Tonight.
Személy szerint nekem ez a szerzemény maradt meg legkevésbé a lemez összességét
tekintve, amolyan „nem jó, de nem is tragikus”, ha mindenképp jellemeznem kéne
néhány szóval. Persze más a fél karját odaadná egy ilyen dalért, de Ozzytól
hallottunk már jobbat is. A gitárszóló mondjuk egész pofás lett.
A legtöbb
fikát a záró It’s A Raid kapta a nyakába, nekem meg épp ez az egyik kedvencem a
dalok közül. Annyira rossz, hogy szinte már jó: nem is akar más lenni, csak egy
tuskó rock n’ roll darab, benne a vendégszereplést „visszaadó” Post Malone-al,
és Ozzy elköszönésével a lemez végén („Fuck you all!”). Watt valószínű WC-re
menet közben írta meg, de nálam mégis működik.
Bónusznak
még felkerült a lemez legvégére a már szintén említett Take What You Want, ami
stílusát tekintve nyilván kilóg az összképből, de valami mégis azt mondatja
velem, hogy hiányérzetem lenne, ha lehagyták volna. A maga nemében egyébként
egy korrektül összerakott pop/rock dal. Se több, se kevesebb. Jó lett, na!
Tizenegy
szerzemény tehát, bő 50 percben. Magam lepődtem meg a legjobban, de rég kapott
el lemez úgy, mint a Sötétség Hercegének új dalcsokra. Természetesen érthető az
irányváltás, az Ozzy management (azaz Sharon) nyitni szándékozik egy fiatalabb
generáció felé, amihez tökéletes alapot biztosíthat az Ordinary Man. Van
egyfajta retro hangulata, ugyanakkor mégis mainak és fiatalosnak hat. Úgy gondolom
szükség volt erre a vérfrissítésre, személy szerint én az Ozzmosis óta az öreg
legjobb lemezének tartom. Fogalmam sincs van e még egy újabb lemez Ozzyban
(állítása szerint már nekiálltak írni), azonban, ha ez volt az utolsó, akkor is
méltó módon zárja le a rockzene egyik legikonikusabb frontemberének hosszú
karrierjét.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése