Többszörös szintugrás - "Lost Society-No Absolution" lemezismertető
Bár közmegegyezéses tény, hogy a rock illetve metal zene fénykora
a ’80-as évekre tendálódott, folyamatosan bukkantak fel zenekarok, akik
megreformálták az adott stílusirányzatot, vagy éppen nem csináltak semmi
forradalmit, de piszkosul jó albumokat tudtak írni. (Egyelőre) utóbbi
kategóriába sorolható a még mindig pofátlanul fiatal srácokból álló finn Lost
Society is. Nem tudom mi van az északi levegőben, de nem lehet nem észrevenni,
hogy az utóbbi években sorra bukkannak fel a tehetségesebbnél tehetségesebb
zenekarok ott, a messzi északon.
A 2016-ban kiadott
legutóbbi Braindead lemezzel ismertem meg a zenekart, és az ottani nyitódal az I
Am The Antidote azonnal két vállra fektetett. Olyat összezenéltek benne,
hogy azonnal rákerestem az albumra, és végighallgatva azt, bizony kilóra
megvettek. Az azt megelőző két lemezük is jó, bár homogénebbek, mint a
Braindead és jelen írásom tárgya. A pályát nyers, színtiszta thrash metallal
kezdték, a Fast Loud Death még ennek tökéletes lenyomata volt, melyben az
eszement tempók és fiatalos lendület adta el a lemezt, semmint az eredetiségtől
hemzsegő dalok. A rá következő évben megjelent Terror Hungry-nál pedig már
elültették a csíráját annak, ami a későbbiekben aztán kibontakozott. Ott is
végig ment a szögelés, de már tudtak hosszabb, komplexebb, ugyanakkor nem
unalmas szerzeményeket írni.
A Braindead lemezzel
aztán mondhatni újradefiniálták magukat: a thrash témák ugyan megmaradtak, de érezhető
lassulás történt a dalok tempóját tekintve. Ezen felül hangsúlyosabb szerepet
kaptak a gitárszólók és az énektémák is változatosabbá váltak, néhol még a
tiszta hangszín is előkerült az üvöltés mellett. (Halld: Only (My) Death Is Certain) A három korong közül messze ezt hallgattam a legtöbbet, így amikor
tavaly jött az infó, hogy elkészültek az új lemezzel, a felfokozott várakozás
adott volt a részemről. Az első előzetes (mint később kiderült címadó) dalt
pont akkor tették nyilvánossá, amikor Prágában voltam, így laptop hangszórón
tudtam csak meghallgatni, de már ott is dobtam tőle egy hátast. Most pedig itt
vagyunk bő fél év elteltével, immár a teljes lemez sokszori végighallgatása
után. Melyről az első hallgatás óta sem változott nagyon a véleményem.
![]() |
Még eredeti felállásban: Ossi Paananen (dob), Arttu Lesonen (gitár), Samy Elbanna (ének/gitár), Mirko Lehtinen (basszusgitár) |
Az idejekorán jobb létre
szenderült -szintén finn- Santa Cruz volt gitárosa Joonas Parkkonen volt a lemez
producere, valamint külső dalszerzőként is besegített nekik. (És itt-ott
gitározott is) Ami hallatszik a végeredményen, ez a lemez ugyanis a Lost
Society eddigi legkerekebb, legkiérleltebb szerzeményeit tartalmazza. Már a
nyitó Nonbeliever kezdése is megér egy misét: a komor hangvételű akusztikus
gitáros/zongorás bevezető után rögtön berúgják az ajtót egy jól eltalált
staccatos riffel. A refrénben rögtön feltűnik Parkkonen hatása, ilyen dallamos refrént ugyanis eddig még nem írtak egyetlen dalukhoz sem. A thrashes
témákkal tarkított kiállás utáni váltott szólók hozzák a szokásos technikás, de
nem túljátszott színvonalat.
A címadó No Absolution
egy Iron Maiden-t idéző gitártémával nyit (igen, Wasted Years), hogy
aztán elsüssék az album talán legdögösebb riffjét, ami a maga egyszerűségében is zseniális. Szinte
biztos vagyok benne, hogy ez koncertfavorit lesz, tipikusan olyan dal, amire
esélytelen, hogy ne kezdjen el az ember bólogatni. A refrén alatt játszott
üreshúros gitártémák és maga a kórus is a zenekar új arcát mutatja, a gitárszóló
pedig felteszi a koronát a dalra.
A Blood On Your Hands
a lemez talán legzorallabb tétele, a végig eszetlen tempóban pörgő kétlábdobos
témák alá egy Gojira ihletésű riffet kanyarítottak. A dal hangulatilag nagyon
vadóc, az énektémák kellően agresszívre lettek véve, ami elsőre riasztóan
hathat, de valahogy mégis pont ettől működik. A szóló előtti többkörös, sweepes felvezető szintén
újdonság a fegyvertárban, ilyen hangulatú kvázi intrót korábban nem lehetett hallani
tőlük.
Az Artifical volt
talán az egyetlen szerzemény, ami elsőre nem nyerte el a tetszésem, de idővel
jól összebarátkoztunk. A dallamos indítás után egy tappinges riffel támadnak,
ami egy itt-ott metalcoreos hangulatú témába torkollik bele. A refrén
ugyanakkor az egyik legdallamosabb az egész korongot figyelembe véve, érződik,
hogy ezen a téren jobban kihasználták a Samy Elbanna énekes hangjában rejlő lehetőségeket.
A gitárszóló pedig szintén tízpontos.
A dobpergetéssel induló Pray
For Death egy modern metal témákat idéző gitártémával nyit, egyes énektémák
pedig néhol a Bullet For My Valentine nevét juttatták eszembe. Eleinte kicsit kakukktojásnak éreztem, de többszöri hallgatás után már tökéletesen belesimult az album összképébe, még ha nem is ez a legkiemelkedőbb szerzemény a lemezen.
A baljóslatú gitártémák
után igazi középtempós zúzdává fejlődik az Outbreak (No Rest For The
Sickest). Ennél a dalnál a groove kapja a főszerepet, amiről egyértelműen a
Pantera ugrik be, de a refrének alatti gitártémák némi stoner ízt is hordoznak
magukban. Külön említést érdemel a dal vége előtti „blöe” kiállás, amiről akaratlanul is az Apey & The Pea (manapság Lazarvs) "melódiái" villantak be. (Halld: Death)
A középtempózás után aztán ismételten padlóig nyomják a gázt, a My Prophecy hadarós kezdését követően ismét
egy irgalmatlan riffet szabadítanak a hallgatóra, mindezt egy betonozós dobtémával
megkoronázva. A refrénre felengednek, az mocskosul ül a fülbe: az ének
mellett pedig egyértelműen a levegősebbre vett dobtémák adják a dal sava-borsát. Más
hangszereléssel ez a dal simán elment volna egy Santa Cruz lemezre is. Ha már
az egyik dalszerző adott ugye…
A Mark Upon Your Skin
hasonló felfogásban fogant, ez hangulatában közeli rokonságot ápol az előző
lemezen hallgató Riot című dallal. Épp csak ez a szerzemény is kapott egy azonnal
ható refréntémát a szaggatott gitártémák mellé. A szóló előtt pedig beleszőttek
egy Maiden-re jellemző gitárharmóniát is! Maga a váltott gitárszóló pedig talán az
egyik legjobb az egész lemezt figyelembe véve.
A következőnek érkező Worthless
talán a Lost Society legszélsőségesebb dala, mely a Blood On Your Hands
mellett a lemez legagresszívebb tétele is egyben. Ez ugyan nem olyan szélvész,
mint említett társa, de irgalmatlan súlya van A refrénben death metalos,
echte gyomorból jövő hörgéseket is hallani, de amennyire tudom, ez nem az
énekes Samy Elbanna hangja, hanem az Amporphis frontember Tomi Joutsen-t halljuk. A dal közepén pedig ismét
egy Gojira-tól importált szellősebb hangulatú riffet lehet felfedezni, mielőtt teljesen
szabadjára engedik a kezüket a gitárnyakakon. A dal végi lelassult taktusok
koncerten instant nyaktörést okoznak, erre fogadni mernék.
![]() |
Lost Society 2020: immár Taz Fagerström dobossal (balról a második) |
A Deliver Me nem
sokat teketóriázik, mondhatni in medias res kezdenek bele. A dalt egyértelműen
az énektémák, illetve a bridge alatt hallható gitármelódiák viszik el a hátukon.
Még annak ellenére is, hogy a középrészbe beiktattak egy -a korai lemezeket idéző- hadarós thrash betétet. Többszöri hallgatás után azt mondanám ez a lemez egyik olyan dala, ahol Parkkonen valószínűleg
jobban belenyúlt a témák kidolgozásába. Néhány taktus, ugyanis nagyon a stílusát idézi. Ami nem baj, sőt!
A lemezt záró Into
Eternity pedig a legnagyobb meglepetés: ez az Apocalyptica-val megerősített
szerzemény egyértelműen a zenekar eddigi legérettebb kompozíciója. A csellós
bevezetőre egy teljes egészében tiszta hangnemű, mézédes énektéma érkezik, mely
ismételten megmutatja, hogy mekkora tartalékok vannak még Samy torkában. Erről
a dalról képtelen vagyok nem szuperlatívuszokban írni, itt egyszerűen minden a
helyén van: a rögtön fülbe ragadó gitárriffek, a 100 pontos refrén, az ikergitáros
melódiák, a nyugodt és dühödt részek váltakozása, a hangulat…Egyszóval pazar.
Talán ez a zenekar első dala, ahol a tiszta ének nagyobb hangsúlyt kap az
üvöltésnél, és azonnal érezni a szembeötlő fejlődést. Tökéletes albumlezáró, melynek
lecsengése után az ember azonnal újra akarja indítani a lemezt.
Azt pedig mondani se
kell, hogy az eddigi legjobban megszólaló LS korongról beszélünk -pedig a
Braindead hangzása is tetszett-, ami hangzást Joonas Parkkonen alkotott, az
egyértelműen a Bob Rock iskola mintapéldája: bombasztikus dobok, harapós gitárok,
kristálytiszta megszólalás. A négy zenész is kitett magáért, mind
hangszeres játék, mind dalszerzés tekintetében. Nincsenek felesleges egyéni villogások, annyit tettek hozzá magukból, amit az adott szerzemény megkívánt. (Apró adalék: a lemez
megjelenése előtt két nappal érkezett a hír, hogy a zenekar doboscserére
kényszerült. Az új dobosuk a -szintén- Santa Cruz-ból ismerős Tapani „Taz”
Fagerström lett)
Mindent összevetve,
számomra eddig egyértelműen az év első csúcsalkotása, melyet megjelenése óta
gyakorlatilag egyfolytában hallgatok. Nagy utat tett meg a Lost Society az
indulása óta, és kíváncsi leszek milyen, eddig fel nem fedezett ösvényekre
fognak még rátévedni. Jelenleg egyértelműen a fokozatos fejlődés fázisában vannak, de momentán
azt mondom, hogy legközelebb nagyon fel kell szívniuk magukat, ha túl akarják
szárnyalni ezt a lemezt.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése