Egyfolytában turnén - Uriah Heep (2020. február 5. Budapest)
Hiába az 50. évét tapossa a brit hard rock intézmény Uriah
Heep, továbbra sem engednek pihenőt maguknak. Ahogy egyik pólójuk hátulján
olvasható: „Always on tour”, ami abszolút fedi a valóságot. A két éve megjelent
(amúgy bődületesen erősre sikeredett) Living The Dream lemezük piacra kerülése
óta már a 3.(!) alkalommal járnak Magyarországon. Ugyan tavaly nem
zarándokoltam el Mezőkövesdre, de a két évvel ezelőtt Budapesten látott
koncertjük okán nyilvánvaló volt, hogy valamikor ismétlést kíván az az októberi
este.
Bár a tavalyi év utolsó harmadában iszonyatos mennyiségű
koncertbejelentés zúdult a nyakunkba, ez sem akadályozta meg, hogy az előadás
telt házas legyen. Kapunyitás előtt bő 2,5 órával értem a helyszínre, bár tény
és való, az iszonyatos erejű szél miatt nem volt sétagalopp az út. Nagy nehezen
sikerült parkolót találni, és a hideg miatt inkább a kocsiban vártam meg egy
ismerősöm, aki szintén a koncertre utazott fel a fővárosba.
A Barba Negra bejáratánál ekkor még senki nem volt,
nagyjából 80 perccel a nyitás előtt kezdtek szállingózni az emberek, kezdésnek
rögtön egy olasz házaspár, akikről kiderült, hogy a novemberi Scorpions
koncerten már összefutottunk. Ahogy vártunk, és egyre érkeztek az emberek,
konstatálnom kellett, hogy a magam 31 évével valószínű én vagyok a legfiatalabb
a megjelentek között. Ami valahol sokkoló volt, de…legalább nem kellett futni,
ha jó helyet akart az ember. 😊
Beengedés után még bőven volt idő a szokásos körökre (ruhatár,
mosdó, ital, merchpult), és mivel a pólókat meglehetősen baráti áron adták,
beruháztam egyre. A színpad már eleve kész volt az előadásokra: mire az
előzenekar a Peter Kovary & The Royal Rebels legénysége felsétált, a klub
is szépen kezdett feltelni. A zenekar neve nem volt ismeretlen számomra, de
őszintén szólva nem mélyedtem bele a munkásságukba. TeCső-n volt, hogy
kíváncsiságból meghallgattam néhány dalukat, de ennyiben maradt a történet.
Na most az előzenekar létjogosultsága mindig kérdőjel: 10/8
esetben biztos, hogy azt várja a közönség mikor lesz vége. Vagy a zene
minősége, vagy a hangzás, vagy a rutintalanság miatt. Erre - akárcsak két éve
az Amberjack koncertje - ez az előadás is felért egy arculcsapással. A srácok
bevallottan a ’60-’70-es évek zenéjét prezentálják némi mai hangulattal nyakon
öntve. A dalok mellett erre ráerősített a zenészek kiállása és a hangszerek is.
Ami pedig külön vesszőparipám, az az előadásmód: sok esetben egyhelyben
álldogálás folyik, nincs élet a színpadon. Itt szerencsére szó nem volt ilyesmiről,
folyamatos volt a mozgás, az interakciók, az összenézések, sütött a profizmus
és a jó hangulat a zenészekről. Saját dalaik mellett (bocsi, számcímekkel még
hadilábon állok) egy feldolgozás kapott helyet a műsorban, a Joe South
komponálta Hush, amit a Deep Purple vitt igazán sikerre. A közönség ez után a
dal után kapcsolt jobban, és onnantól folyamatosan kitartó tapsot kaptak a fiúk.
Arra mindenképp jó volt ez a koncert, hogy jobban utánamenjek a zenekar
munkásságának a következő találkozásig.
Majd elhúzták a függönyt, és percek alatt előkészítették azt
a főszereplőknek. Pontban a kiírt kezdés pillanatában felcsendült az intro, a
Uriah Heep legénysége pedig minden különösebb cécó nélkül lépett színpadra.
(Mondanom sem kell menetrendszerű üdvrivalgás közepette.) Akárcsak két éve,
most is a legutóbbi lemez nyitódalával, a gőzmozdony erejű Grazed By Heaven-nel
röffentették be a motort. Tökéletes nyitónóta, azonnal képes fellökni az
emberben az adrenalint. Majd szünet nélkül mentek át a szintén hasonlóan tempós
Too Scared To Run-ba, ami szintén örök bútordarab a koncerteken.
Az első két dal után szólt hozzánk néhány szót az énekes
Bernie Shaw: természetesen örült, hogy újra itt lehet, illetve mivel jubileumot
ünnepelnek megpróbálják a zenekar egész munkásságát felölelni. (Abba most ne
menjünk bele, hogy ez finoman szólva sem sikerült.) Ezután érkezett a Living
The Dream, ami egy himnikusabb, kimértebb tempójú szerzemény, és ami simán
elmehetne akármelyik újkori Deep Purple lemezre is. Nem véletlen mondják, hogy
a Uriah Heep a szegény ember Deep Purple-je. 😊 A Take Away My Soul szintén egy új lemezes
szerzemény, és hangulatában inkább a nyitó kettőshöz áll közelebb, a végén
pedig hatalmasat gitározott benne Mick Box. A Rainbow Demon a zenekar egyik
örökérvényű klasszikusa, fenyegető hangulatú bevezetője képes megborzongatni az
embert, hogy aztán mintegy ellenpólusként egy fennkölt refrénben csúcsosodjon
ki a dal.
A Rocks In The Road képében visszatértek a jelenbe, ez a
szintén utolsó lemezes szerzemény élőben is hatalmasat ütött. A hadarós kezdés
után visszavettek a tempóból, amikor is minden hangszeresnek lehetősége volt
néhány taktus erejéig kibontakozni zenei eszközén. Ahogy haladtak előre és
fokozták az elánt - a lemezverzióhoz hasonlóan - itt is Box szólójába
torkollott a dal, csak kissé elnyújtott formában. Zseniális volt!
Innentől aztán slágerparádé következett: az ősz hajú
gitármester konferálta fel a zenekar első slágerét, ami nem más, mint a Gypsy.
Egy kő egyszerű riffre építő dal, de a maga nemében ellenállhatatlan. Az ezt
követő szintén ősklasszikus energiabomba Look At Yourself-et jócskán
elnyújtották, a lemezverzióhoz képest triplájára hizlalták a dalt, ami így
alulról súrolta a negyedórát. A középrészben az énekes Bernie Shaw egymás után
bemutatta a tagokat, mindenki kapott lehetőséget a szólózásra, de nem öncélú
módon és nem a végtelenségig nyújtva azt.
Majd érkezett az a dal, amit valószínű a többség a koncert
eleje óta várt és amit külön felkonferáltak: a July Morning a zenekar saját
Child In Time-ja, és tulajdonképp egy olyan kompozíció, amiről nem lehet mit írni.
Hallani kell és kész. A koncertverzió abból (is) marad emlékezetes, hogy az
introban úgy félrenyúlt a billentyűs Phil Lanzon, ahogy illik. 😊
A Lady In Black pedig az a szerzemény, amit valószínű az is ismer, aki életében
nem hallott a zenekarról. Ezt szimplán egy akusztikus gitárral kezdték el, és
fokozatosan csatlakozott be az egész zenekar. A dal vége felé a közönség
megénekeltetése is sorra került, és azt kell mondjam nem vallottunk szégyent.
Végül a zenekar levonult a deszkákról, de szó sem lehetett róla, hogy ráadás
nélkül itt hagyjanak minket!
Nem kellett hozzá két perc és újra a színpadon voltak:
elsőnek jött a Sunrise, benne azokkal az őrületesen magas énektémákkal és
azonnal ható refrénnel. Végül az Easy Livin’-el bevitték az utolsó gyomrost, ezzel
a metalos keménységű szerzeménnyel még egyszer megdolgozták a nyakizmokat.
Végül pedig - akárcsak a többi zenekar - ők is kiszórtak egy marék pengetőt és dobverőt,
elköszöntek és végleg levonultak.
A két évvel ezelőttihez képest ugyan valamivel rövidebb volt
a koncert (az elhangzott dalok számát tekintve), de intenzivitásban szerintem
köröket vert arra. Azt ugyancsak konstatálni kényszerültem, hogy a dobos Russel
Gilbrook csatlakozása az egyik legjobb dolog volt, ami anno a zenekarral
történhetett: a pali olyan elánnal ütött és olyan lendületet adott a dalok alá,
hogy az ember attól félt szétesik a dobfelszerelés. Tettestársa, az utoljára
csatlakozott Davey Rimmer betonbiztosan hozta a bőgőtémákat, valamint sok
helyütt besegített a vokálozásba.
Ami a nagyöregeket illeti, Phil Lanzon a billentyűzés
mellett szintén aktív részt vállalt a vokálokban, amire az énekes Bernie
Shaw-nak aznap szüksége volt, ugyanis hangja egy kissé fáradtnak tűnt, de ennyi
koncert mellett néha ez benne van a pakliban. A zenekarvezető Mick Box gitáros
pedig hozta a szokásos manírjait, egy-egy fals hangtól eltekintve hibátlanul és
végig jó kedvvel vitte végig a koncertet. Mivel a tagok már jócskán benne
vannak a korban, így fogalmam nincs mennyi van még a zenekarban, de egy biztos:
amíg van rá lehetőség, meg kell nézni őket élőben! Ahogy ezt a szerdai koncert
is ékesen bizonyította.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése