LE-MEZtelenítő 2019 - Egyben az egész
Langyos évkezdés után
iszonyat dömping alakult ki az év végére. Visszanézve a lemezszámot,
megközelítőleg hasonló mennyiségű albumot hallgattam meg, mint tavaly. Ahogy
legutóbb most is vannak "igazoltan távol maradók", a lista
összeállításakor úgy éreztem, ez így lesz teljesen kerek. Nem is szaporítom
tovább a szót, jó böngészést (és esetleges belefülelést)!
Airbourne – Boneshaker
Jelen lemezről már hosszabban kifejtettem a gondolataim, és az akkori álláspontom azóta is fenntartom. Az Airbourne
elkészített egy újabb hangulatos, ugyanakkor a korábbiaknál némileg haloványabb
lemezt. Rövidsége okán többször is végig lehet hallgatni egymás után, de
folyton ott marad az érzés az emberben, hogy a dalok nincsenek teljesen
kidolgozva. Remélem három év múlva a következő lemezzel ennél nagyobbat
gurítanak.
Alter Bridge – Walk The Sky
Az Alter Bridge új lemezét hatalmas várakozás előzte
meg részemről (is), így evidens volt, hogy a megjelenés után nagyon sokat fog
pörögni a lejátszómban. Így is történt, és ahogy akkor említettem, némileg
csalódást okozott. Megvannak a maga kiemelkedő pillanatai, de összességében
mégis hullámzó az összkép. Látva Mark Tremonti kiadott lemezeinek mennyiségét
az utóbbi években, ildomos volna egy kreatív szünetet tartani, hogy a mennyiség
ne menjen a minőség rovására.
As I Lay Dying – Shaped By Fire
Szerintem nem sokan voltak, akik azt gondolták, hogy a
történtek fényében (az énekes Tim Lambesis meg akarta öletni a feleségét,
amiért lesittelték) lesz valaha új As I Lay Dying lemez. A zenekar többi tagja
azonban megbocsájtott a frissen szabadult Timnek és ennek az eredménye lett ez
az album. Aki ismeri az AILD-t pontosan azt kapja, amit vár: dallamos egyben
fifikás riffek, nyaktörő tempók, Tim üvölt, mint az állat, a refrén pedig ragad
a fülbe. Metalcore - vagy nevezzük, aminek akarjuk -, a jobbik fajtából.
Asphalt Horsemen – Halld, amit mondok!
Nem kicsit volt meglepő az Asphalt Horsemen
bejelentése, hogy az új lemezükön átváltanak magyar nyelvre. Dalaik hangulata
alapján annyira kézenfekvő volt az angol nyelv használata, hogy ebből könnyen
bukta lehetett volna. A lemez többszöri meghallgatása alapján elmondható, hogy
ilyesmiről szó nincs, simán átvitték a lécet. A dalok húznak, nincsenek
kínrímek, és a még korábbról ismerős szerzemények is új arcot kaptak a magyar
szövegnek köszönhetően. Kíváncsian várom a következő „rendes” lemezt!
Avantasia – Moonglow
Szerintem nyugodtan kijelenthetjük, hogy az Avantasia
túlnőtt Tobias Sammet-en. A hiperaktív német barátunk mára jóformán többet
pörög az anno sideprojectként indult zenekarával, mint az Edguy-al. A stabil,
három évenkénti periódusra beállt lemezek mindig hoznak egyfajta nívót, amit illik megugrani és általában ez sikerülni szokott. Más kérdés, hogy a temérdek
vendégzenész ellenére néha egybemosódnak a szerzemények. Ennyi év és dal után
ez bent van a pakliban, és még ha nem is fogunk új Scarecrow szintű lemezt
kapni (amin nálam a definitív Avantasia album), bármikor el lehet hallgatni ezt
az új dalcsokrot is, ha ki szeretnél szakadni egy kicsit a valóságból.
Backyard Babies – Silver And Gold
A Backyard Babies rendesen aláásta a renoméját
legutóbbi lemezükkel, így nem kicsit volt bennem félsz az új korongot illetően.
Szerencsére a svédek megrázták magukat és egy sokkal jobb albumot készítettek:
nyilván ez sem ér az überklasszikus Total 13 vagy a szintén kiváló Stockholm
Syndrome közelébe, de legalább nincs utána hiányérzete az embernek. Egy
letisztult és feelinges rock n’ roll lemezt kaptunk a Silver And Gold képében,
mely kiváló aláfestés tavaszi és nyári estékhez, de bármikor elő lehet venni,
ha le akarunk lazulni egy kicsit.
Black Star Riders – Another State Of Grace
Meglehetősen meglepett, amikor bejelentette távozását
az egyik fő dalszerző Damon Johnson. Mivel stílusa markáns részét képezte a
Black Star Riders zenéjének kérdéses volt a hogyan tovább. Már az előző Heavy
Fire albumon is kezdtek eltávolodni a Thin Lizzy vonalától, ezen az új lemezen
azonban tényleg csak pillanatokban tűnik fel a legendás előd hangulata. (Oké, a linkelt dalban pont feltűnik...) Az
egyre inkább háttérbe húzódó főnök Scott Gorham persze ezúttal sem nyeretlen
kétévesekkel vette körbe magát, így valamelyest azért mégis borítékolható volt a minőség. Elkanyarodás ez a lemez, de a jobbik fajtából: a végeredmény így
is ütős. Aki viszont tömény Thin Lizzy esszenciát vár még mindig, az messzire
kerülje!
Children Of Bodom – Hexed
Dicstelen véget ért a finnek egyik legnépszerűbb metalzenekarának
karrierje. Jelen állás szerint nem tudjuk mit hoz a jövő, nagy eséllyel a Hexed
volt az utolsó Children Of Bodom lemez. Mely – ha már így alakult – méltó
elköszönés, és visszahoz valamit abból, amiért régen szeretni lehetett őket.
Bevallom nekem a Blooddrunk környékén elveszett az érdeklődésem, és az azt
követő albumok meglehetősen egybefolytak. Ezért volt meglepetés, hogy ezúttal
egy ilyen erős lemezanyagot szállítottak le. Kár értük...
Crazy Lixx – Forever Wild
Közhelyszámba megy, de ha az ember jó féle rock n’
roll zenét akar hallgatni, akkor ne Los Angeles-ben keressen, hanem fent
északon. A svéd Crazy Lixx mára stabil ponttá vált a másodosztályban és noha
globálisan áttörni már nyilván soha nem fognak, pozíciójukat magabiztosan
őrzik. A rengeteg tagcserét átélt csapat mára megszilárdulni látszik, aminek
eredménye ez a kerekre csiszolt, hiperdallamos album. Előző lemezükhöz képest
sikerült előre lépni egy nagyot, és noha valamelyest változott a hangzásuk a korai
albumokhoz képest, még mindig tudnak azonnal ható dalokat írni. Már tényleg
csak egy önálló koncertet szeretnék valahol a közelben...
Killswitch Engage – Atonement
Az eredeti énekes Jessie Leach visszatérése óta a
Killswitch Engage is beállt a három évenkénti lemezkiadási periódusra. Noha sok
kritikában az egekig magasztalták a lemezt, szerintem nem ANNYIRA jó, mint
ahogy sok helyütt írják. Nyilván nagyon minőségi a cucc, produkciós szempontból
is tökéletes, nagyobb hangerőnél konkrétan leszabja az ember arcát, de egy
hangyányit laposabbnak érzem, mint pl. a Jessie-vel készült visszatérő lemezt a
Disarm The Descent-et. Amiért mégis meg KELL hallgatni, az a csapat korábbi
énekesét is felvonultató The Signal Fire című dal. Már ezért megérte, hogy
elkészüljön ez a lemez!
Leander Kills – Luxusnyomor
Köteles Leander mára tényezővé vált a honi rockzenei
színtéren, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a csapata iránti töretlen
érdeklődés. Mióta Rising-ről Kills-re váltott eszement tempót diktál,
gyakorlatilag nincs év, hogy ne jelentkezne valami új kiadvánnyal, ennek
legújabb tagja, az év elején megjelent harmadik Leander Kills korong.
Szerencsére tudott csavarni egy kissé a dolgon, és változatosabb lett a
végeredmény, mint legutóbb, annak ellenére is, hogy dallamai meglehetősen
védjegyesek. Ugyanakkor itt is ugyanazt érzem, mint az Alter Bridge esetében:
szükség lenne arra, hogy feltöltse az elemeket, kapjon új inspirációkat, hogy
ne süppedjen bele az önismétlés mocsarába.
Phil Campbell – Old Lions Still Roar
A Motörhead megszűnése óta a gitáros Phil Campbell nem
tétovázik, a fiaival közös lemez után végre elkészítette régóta ígérgetett
szólólemezét is. Ahogy korábban már írtam, aki egy új Motörhead lemezt vár,
tartsa magát minél távolabb ettől az albumtól, ez ugyanis egy változatos, sok
felé kalandozó, ténylegesen a szerző stílusát tükröző dalgyűjtemény lett. Az év
egyik nagy meglepetése!
Pretty Maids – Undress Your Madness
Nem tudom, hogy csinálja a dán Pretty Maids, de a
2010-es években kiadott lemezeik közül egy sincs, amelyik beleszürkült volna a
diszkográfiába. Egy 40 éves karrierre visszatekintő csapatnál ez mindenképpen
megsüvegelendő, hogy ilyen döbbenetes teljesítményre képesek gyakorlatilag
folyamatosan. Az elődökhöz hasonló, bivaly megszólalású lemez méltó folytatás a
karrierjükben, a dallamos heavy metal kedvelői képtelenek lesznek tévedni vele.
Slipknot – We Are Not Your Kind
Meglehetősen itt volt már az ideje annak, hogy a
Slipknot kiadja új lemezét. Mára elértek abba a státuszba, hogy aki hallott
róluk valaha, véleményt nyilvánít az új lemezről. Ez az új album is kapott
hideget és meleget egyaránt, én speciel azok táborába tartozom, akiknek
tetszik. A debüt és az Iowa zsigeri agressziója nyilván soha nem fog már
visszatérni, kár is ebben reménykedni. Aki azonban egy néhol agyelhajítós,
néhol beteg, nem kevés gépi effekttel megtámogatott metalzenét akar hallani, jó
helyen jár! Érdemes egy próbát tenni vele, megéri a belefeccölt energiát!
Steel Panther – Heavy Metal Rules
Amilyen jól indult a Steel Panther, mára annyira kezd ellaposodni. Első két lemezük csont nélkül „mestermunka”, az azt követő
korongot még vitte a lendület, de amit azóta produkálnak az finoman szólva is
felejthető. Akadnak ugyan jobb pillanatok, melyekkel még mindig tökéletesen
idézik meg a ’80-as éveket, de mind dalok, és különösen szövegek tekintetében
érezhető egyfajta lejtmenet. Különösen utóbbi fájó pont, hiszen a korai
zsenialitást ezúttal szimpla fuckingolásra cserélték, mely vicces ugyan két
dalon keresztül, de onnantól már inkább unalmas. Kár érte, remélem legközelebb ennél
jobbat mutatnak.
Tankcsapda – Liliput Hollywood
Erről a lemezről is megírtam anno a magamét, és azóta
sem tudok napirendre térni felette. Öt év kihagyás után ezt miképp sikerült így
abszolválni, nem tudom?! Zeneileg még úgy, ahogy elmenne a dolog, de a szövegek
már tényleg feszegetik a határt. Legalább a körszínpados koncertek jók voltak,
ezt a lemezt meg felejtsük el mihamarabb.
The Damned Things – High Crimes
Soha nem gondoltam volna, hogy valaha új lemezt fogok
hallani a The Damned Things-től, meg voltam róla győződve, hogy egyszeri
blöffről van szó. Némileg módosult tagsággal, de a srácok ismét ránk
szabadítottak egy új albumot, mely semmi olyat nem mutat, amit ne hallottunk
volna korábban, azonban legalább tele van ütős dalokkal! Aki kíváncsi
rá, hogy mit csinálnak az Anthrax, a Fall Out Boy és az Every Time I Die egyes
tagjai szabadidejükben, itt megtalálja a választ!
The Treatment – Power Crazy
A brit The Treatment-et néha nem igazán tudom hova
tenni. Még 2014-ben láttam őket az Alter Bridge előzenekaraként, azóta kiadtak
két lemezt, elfogyasztottak két énekest, és még véletlenül sem jöttek a közelbe
koncertezni. Pedig ez a nem kevés AC/DC hatást felvonultató, roppant feelinges zene
könyörög azért, hogy élőben is hallhasd! Noha ezúttal sem csináltak mást, mint
megírtak egy csokorra való húzós, kő egyszerű rock n’ roll szerzeményt tele
együtt üvöltős refrénekkel, nagyobbrészt mégis működik a dolog.
Volbeat – Rewind, Replay, Rebound
Mára a Volbeat is meghatározó tényező lett a világ
rockzenei vérkeringésében: felküzdötték magukat az első vonalba, felettük
tényleg csak a leg-leg-leg ligába tartozó globálzenekarok foglalnak helyet
(Metallica, Guns N’ Roses, AC/DC, stb.). Igaz, miképp korábban írtam, ehhez
kellett egy váltás, elhagyták a korai kő metal hangképet, és egy sokkalta
polírozottabb, felvizezett hangzással álltak elő, mely képes a szélesebb
rétegeket megfogni. Ugyan vannak jó pillanatai a lemeznek, de érezhetően egyre
inkább nem nekem szól.
Whitesnake – Flesh & Blood
Egy ekkora múlttal rendelkező zenekarnál mindig bent
van a pakliban, hogy aktuális lemezük egyben az utolsó is, és ismerve az
énekes/főnök David Coverdale hozzáállását ez simán lehet realis. Amennyiben
így van, úgy méltán lehetnek büszkék erre a korongra, mely meglehetősen nagy
kihagyás után, és nyögvenyelősen állt össze, de a végeredmény több, mint
kielégítő. Hozza a hamisítatlan Whitesnake hangulatot, és noha Covi hangjával
valószínűleg nagyon megküzdött a hangmérnök a felvételek közben, így sem érzi
azt az ember, hogy félvállról vették volna a dalírást. A kissé talán túl hosszú
lemez tele van jobbnál jobb szerzeményekkel, de néha becsúszik egy-egy jellegtelenebb
is. Az ezredforduló óta kiadott albumok színvonalát azonban csont nélkül
hozza.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése