Bíborszínű varázslat - Deep Purple (2019. december 9. Budapest)
Akárhogy nézzük, sajnos lassan elérünk abba a korba, amikor a ma már dinoszaurusznak nevezett zenekarok nemsokára befejezik az aktív pályafutásukat. Ebből a listából elég a Black Sabbath-ra, a Scorpions-ra, a KISS-re vagy épp jelen írásom tárgyára, a Deep Purple-re gondolni. Nincs mit tenni, az idő könyörtelenül száguld és ahol a tagok már a 70-es éveiken túl vannak, ott előbb-utóbb Damoklész kardjaként lebeg felettük a befejezés súlya.
Addig azonban még megmutatják nekünk, hogy hiába a kor, nem kell őket leírni!
Egy viszonylag sima út után kapunyitás előtt bő másfél
órával értünk ki az Arénához, ami az én mércémmel mérve simán kibírható fél
lábon. A kiírt időpontban minden különösebb probléma nélkül nyitották a
kapukat, szerencsére tolakodás sem volt, így minden gond nélkül, nyugalomban
lehetett haladni. A színpad előtti helyünk elfoglalása után bőven volt idő
kimenni ruhatárazni, mosdóba, illetve italért is.
A várakozás kínkeserves percei csigalassúsággal
haladtak, de 19:45-kor végül megtört a jég és a deszkákra sétált az előzenekar,
a kanadai illetőségű Monster Truck. Ez volt a negyedik találkozásom a
favágókkal és ahogy eddig, úgy ezúttal sem okoztak csalódást. Bő 45 perces
blokkjukba 10 dalt préseltek bele, ironikus módon a tavaly megjelent,
kommerszebbre vett True Rockers albumot teljesen mellőzték. Az olyan dalok
mellé, mint a nyitó Don’t Tell Me How To Live (az ars poetica!), az Old Train,
a The Lion vagy a Sweet Mountain River viszont elővezettek több, eddig nem
publikált új szerzeményt, amelyek egytől egyig bizakodásra adnak okot. Most már
tényleg csak abban reménykedem, hogy egyszer egy saját, egész estés koncerten
is elcsíphetem őket, nem mindig előzenekarként. Mondjuk egy Dürer kertes
koncert adná. Nem kicsit.
Majd rövid átszerelés következett, hipp-hopp
„letakarították” a színpadot, és pontban a kiírt kezdéskor felcsendült az
introként használt Gustav Holst szerzemény „A bolygók” szvit „Mars - The Bringer Of War” tétele. A Deep Purple
tagjai egymás után sétáltak fel az intro alatt, és rögtön belekezdtek az
überklasszikus Highway Star-ba. Természetesen az énekes Ian Gillan lépett
utoljára a pódiumra és ő kapta a legnagyobb üdvrivalgást is a közönség
részéről. Korukhoz képest hihetetlen svunggal játszottak és szünet nélkül
mentek át a szintén stabil bútordarabnak számító régi-régi Pictures Of Home-ba.
Ilyen harapós kezdés után tovább betonoztak az
őrületes grooveal rendelkező -ugyancsak őskövület- Bloodsucker-el, amit most
hallottam élőben először. A Demon’s Eye-hez sem volt még szerencsém élőben, bár
nem is igazán a kedvencem. Mondjuk szívesebben hallottam volna helyette a
Fireball-t, de persze ettől a daltól sem vérzett be a fülem. Majd érkezett az
este egyik csúcspontja, a Steve Morse fémjelezte korszak -számomra- legjobb
dala a Sometimes I Feel Like Screaming. Nem gondoltam volna, hogy ezt a dalt
valaha élőben hallom, és annak ellenére, hogy kb. a feléig játszották el mégis
a legmaradandóbb emlék lett az elhangzott szerzemények közül. A dal első
szólója után váltottak át Steve Morse magánszámába, ami egy pár perces
gitárszóló volt, a rá jellemző egyedi manírokkal.
A Jon Lord-nak dedikált Uncommon Man szintén nagyot
ment élőben, alapból van egy olyan húzása, ami ordít azért, hogy koncerten
játsszák. A végén a mester fényképét is kivetítették, méltó módon adózva az
emléke előtt. A szintén örök koncertfavorit Lazy-t sem lustulták el (bocs a
rossz szóviccért), a Sometimes mellett a másik csúcspontot jelentette nekem.
Gillan itt egy mikulássapkában tért vissza a dal közepén, és így vezette elő állandó
herfliszólóját, mintegy reflektálva a közelgő ünnepekre.
A legutóbbi lemez nyitódala a Time For Bedlam is
hatalmasat szólt, nem véletlenül hagyták bent a programban. Akik 70 évesen
ilyen kaliberű dalokat képesek írni, ne gondolkozzanak a befejezésen kérem! A billentyűs
Don Airey változatos, ugyanakkor több klasszikust megidéző magánszámából
kibontakozó Perfect Strangers felcsendültekor már sejthető volt, hogy közelebb
vagyunk a koncert végéhez, mint az elejéhez. A ’84-es újjáalakulás utáni első
lemez címadója mára ugyanúgy kihagyhatatlan darab lett, mint több ’70-es
években született testvére. Nem érdemtelenül, ugyanis egy hihetetlenül fogós,
ugyanakkor energikus darabról beszélünk.
Az ezt követő Space Truckin’-t a hőskorban 20 percesre
is elnyújtották, most nem volt ilyen maratoni hosszúságú, ugyanakkor az összes
tag rendesen megdolgozta a hangszerét. Különösen a dobos Ian Paice aki 71
évesen beiktatott egy olyan duplázós betétet a dal végén, ami hallatán
akaratlanul is kiszaladt egy „Azt a kurva!” a számon. A zárás természetesen nem
lehetett más, mint minden riff ősatyja, gitárosok első lépese, a Smoke On The
Water. Értelemszerűen nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom ezen a dalon
volt a legnagyobb beindulás a közönség részéről, konkrétan olyan megjegyzést is
hallottam, hogy volt, aki csak ezt a dalt ismerte, úgy jött koncertre, a többin
vígan mobilozott. Egészségére.
Némi pengetőszórás és elbúcsúzás után persze
visszatértek egy ráadás erejéig. Talán leghíresebb feldolgozásuk, a Hush adott
volt, hogy nem maradhat ki a szórásból: itt kicsit visszarepülhettünk az
időben, ugyanis a két „új fiú” Don Airey billentyűs és Steve Morse gitáros egy
akkora kérdezz-felelek betétet épített a dal közepébe, hogy a fal adta a
másikat. A ritmusszekció játszi könnyedséggel követte le őket, öröm volt
hallani, ahogy egymásnak adogatták a labdát. Végül a basszusgitáros Roger
Glover is bemutatta, hogy miért is van ott, ahol, a szólójából kibontakozó
Black Night-al feltették a pontot az i-re. (Közbeiktatva egy Hendrix betétet!) Arra
is jutott energia, hogy a dal közepén Morse megénekeltette a közönséget:
lejátszott egy futamot a gitárján amire „kénytelenek” voltunk válaszolni. Majd
ismét elbúcsúzás és végleg levonultak a deszkákról.
Én meg nem nagyon tudom mit írhatnék. Harmadik
alkalommal láttam a hard rock egyik úttörő zenekarát, de talán ez volt a
legjobb koncert az eddig látottak közül. Hihetetlen felszabadultan, mindenféle
stressz nélkül játszottak, látni rajtuk, hogy még mindig élvezik a
koncertezést. És persze, el lehet mondani a szokásos mantrákat, hogy ez már nem
az igazi, mert nincs itt Blacmore és Lord, meg Gillan sem énekli már ki a Child
In Time-ot, de aki megnézi egy koncertjüket, az kizárt, hogy csalódva távozzon.
Fogalmam sincs mennyi év van még bennük (jövőre amúgy új lemez, de a turné
azért kétesélyes), illetve látjuk e még őket hazai színpadon, de ha ez volt az
utolsó élő találkozásom velük, én hálát adok a sorsnak, hogy láthattam a
zenekart. Azért bízzunk benne, hátha!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése