Adrenalintúltengés - Phil Cambell And The Bastard Sons + Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (2019. február 10. Bécs)
Szinte hihetetlen, de
már több mint három éve annak, hogy utoljára láttam Slash-t a szólózenekara
élén. Azt nyilván mindenki tudja, aki nem egy barlangban tengette az elmúlt pár
évet, hogy a főnök visszatért eredeti zenekarába, amivel egy igen masszív,
durván két éves turnét bonyolított le. Ennek függvényében nem voltam benne biztos,
hogy egyáltalán látni fogjuk még ezt a felállást, illetve hallani fogunk új
zenéket tőlük, de szerencsére sikeresen rám cáfoltak. Tavaly ősszel kiadták a
Living The Dream című lemezt, aminek aktuális körútja végre elérhető távolságba
hozta őket.
Mivel az első körben
bejelentett európai dátumok között magyar állomás nem szerepelt, így a
legkézenfekvőbb megoldásnak a bécsi koncert tűnt. Amint bejelentették a turnét,
azonnal megvettem a jegyet, ami egy igen jó döntésnek bizonyult, lévén a
koncert kb. 3 nap alatt lett teltházas.
Slash már a turné
kezdete előtt felkészített mindenkit, hogy Guns N’ Roses dalokat hiába is
várnak, azokat játssza épp eleget az anyazenekarral, ezen a turnén a
szólólemezek dalai lesznek terítéken. (Hozzáteszem 3 + 1 lemez után, ez egy
nagyon helyes döntés!) Ennek megfelelően –egy-egy kivétellel- most kisebb helyekre
szervezték a koncerteket, ami azt jelentette, hogy Bécsben ismét a Gasometer
adott otthont az estének. Többször voltam már ott, szimpatikus a hely, a
hangzás is jó szokott lenni, és a színpad is relative közel van, így minden
adott volt a jó hangulathoz.
Szokásom szerint
meglehetősen korán megérkeztem, így nem volt nehéz jó helyet elcsípni a
várakozásnál. Nem kellett sok idő, hogy ismerősökbe fussak bele, ezért
szerencsére gyorsabban mentek a percek. Tél lévén az időjárás nem volt épp
kellemes, de félig-meddig fedett helyen álltunk, ami sokat segített, hogy
kibírjuk. Kellemetlen csak az utolsó 40-45 perc volt, amikor hatalmas
zurück-ZURÜCK kiáltások kíséretében hátrébb terelték az ott várakozó saccra 300
embert. A beengedés gyakorlatilag percre pontosan a kiírt időpontban kezdődött,
és lekopogom végre zökkenőmentesen zajlott!
Ennek köszönhetően
sikerült a legjobb helyet megcsípni full középen a színpad előtt. Mivel többen
voltunk ismerősök, tudtuk tartani egymásnak a helyet, simán ki lehetett menni
letenni a kabátot, vagy épp pólót/italt venni, esetleg a mosdót meglátogatni. A
színpad előtt lévő biztonságiak nagy része magyar volt, egyikükkel remekül
összeismerkedtünk és jókat beszélgettünk. Később a koncert folyamán is sokat
segített, adott vizet illetve a földre esett pengetőket is nekünk adta oda. Innen
is hatalmas köszönet Gábornak a többiek nevében is!
Nem csak Slash-ék, de
az előzenekar műsorát is nagyon vártam. A néhai Motörhead zenekar egykori gitárosa
Phil Campbell családi vállalkozásának tavaly pesti koncertje elmaradt, így a
sors most szerencsére kárpótolt. A Phil Campbell And The Bastard Sons pontban a
kiírt kezdéskor lépett a színpadra, és rögtön hatalmas elánnal csaptak bele a
lecsóba. A zenekarban Phil mellett a három hülye fia (ha már hűek akarunk
maradni a zenekarnévhez), illetve az egyetlen nem családtag Neil Starr játszik,
akiről ezelőtt még sosem hallottam. Mivel a kvintett lemezen igencsak
meggyőzött, így sokat vártam a koncerttől, és nem is kellett csalódnom! Nyilván
nem hazudtolták meg magukat, az öreg Fülöpnek köszönhetően jó nagy adagnyi
Motörhead hatás volt a zenében, de valahogy mégis más kávéház az egész, ugyanis
voltak olyan témák bőséggel, amik anno Lemmy szűrőjén biztosan nem mentek volna
át. Pofátlanul feszesen játszottak, a kinézetre teljesen antifrontember
benyomását keltő Neil pedig épp annyira jól énekelt, mint lemezen. Kegyetlen jó
hangja van, a Campbell crew pedig tanítanivaló módon, hanyag lazasággal hozta a
zenei részt. A saját dalok mellett beszuszakoltak a műsorba két Mocifej dalt
is, a Born To Raise Hell-t és az egyik legnagyobb klasszikust: igen, az Ace Of
Spades-t! Furcsamód a közönségből jó néhányan még utóbbi hallatán sem mutattak
egy fikarcnyi lelkesedést sem, de ez legyen az ő bajuk. Engem itt is
meggyőztek, csak remélni merem, hogy egy saját, egész estés koncerten is
szerencsém lesz még a zenekarhoz.
Na de aztán…Gyors
színpadrendezés után 21:10-kor felcsendült az intro, és a belépő SMKC tagokat –különösen
a főnököt persze- akkora üdvrivalgás fogadta, amekkorát osztrák földön még
sosem hallottam. Nyitásnak rögtön az új lemez első dalát a Call Of The Wild-ot
választották, ami remekül megadta az alaphangulatot. A lemezen is húzós
dal élőben is ütött, a rá következő –szintén sodró lendületű- Halo pedig ha
lehet még rátett egy lapáttal. A himnikus Standing In The Sun kb.
kirobbanthatatlan a repertoárból, amennyire nem szerettem eleinte ezt a dalt,
mára az egyik legkedvencebb számommá vált.
Majd vissza a múltba, a
még vendégzenészekkel készített cím nélküli szólólemezhez: a szintén alapdal Ghost
kimértebb tempója és az egyszerű, de nagyszerű Back From Cali borítékolhatóak
voltak, ezek szerencsére a combosabb dalok közé tartoztak azon a korongon is.
Lemezbemutató lévén rendesen megtolták az új albumot, a következőnek érkező My
Antidote előadása felért egy kisebb adrenalinfröccsel (szerintem egyébként ebben
van a legjobb gitárszóló is a lemezen). A középtempós Serve Your Right csak
sokadik hallgatás után adta meg magát, hiába az azonnal ragadó refrén. Élőben
azonban sokkal nagyobbat ütött, főleg, hogy a végét elnyújtották egy kisebb
jammelés keretében.
Ezek után érkezett el
számomra az este csúcspontja, ugyanis két olyan dal következett, amelyet csak
titkon reméltem, hogy hallani fogok. Az egyik ismét egy friss szerzemény, a
gitártémáiban és lendületében egyaránt a Snakepit korszakot idéző Sugar Cane, a
másik pedig a húzós Shadow Life. Utóbbiban a –szerintem- egyik legjobb Slash
szólóval of all time. A koncert közepén jött a már szokásossá vált blokk,
amikor a bőgős-vokalista Todd Kerns veszi át a főszerepet: a nem várt ajándék
We’re All Gonna Die-t és a szintén standard koncertdarab -a Lemmy emlékének
ajánlott- Doctor Alibi-t most is reménytelenül jól énekelte el, ezek a percek
kétség kívül az este legintenzívebb részét képezték.
Szükség is volt ezek
után a The Great Pretender lassújára, a maga jellegzetes, némi Gary Moore-t
idéző gitártémáival, hogy utána ismét jól gyomorszájon rúgják a gyanútlan
közönséget. A Wicked Stone lemezen is egy energiabomba, itt azonban tovább
fokozták, a szám végére ugyanis valószínűleg teljesen elgurult Slash gyógyszere,
a dal második szólóját nettó 5-6 percesre nyújtotta. A Mind Your Manners és a
Driving Rain tovább vitte a lendületet, anno ez volt az első két dal, amit
bemutattak a lemezről. Előbbi kilóra megvett azonnal, utóbbival barátkozni
kellett, de az élő verzió véglegesen meggyőzött. A By The Sword felbukkanására
előzetesen nem fogadtam volna nagyobb összegben, így különösen örültem neki,
hogy szerepet kapott az este folyamán.
Dacára a
nyilatkozatoknak, egyetlen Guns szerzemény mégis itt ragadt, úgy látszik a
főnök különös kapcsolatot ápol a kannásborok himnuszával, a Nightrain ugyanis
szintén állandó szereplő. Sokat igazából nem lehet hozzáfűzni, ha csak egy
dallal kellene valakinek bemutatni Slash munkásságát, kérdés nélkül ezt
választanám. Minden benne van.
Innentől már kb.
sejthető volt, hogy mi fog következni a Starlight még mindig elvarázsol, dacára
annak, hogy Myles Kennedy megfázással küszködött és emiatt az amúgy brutál
magas énektémákat jóval mélyebb tartományban énekelte. A végére pedig a két
kvázi sláger maradt, a You’re A Lie és a zenekari bemutatással egybefűzött
World On Fire zárta a rendes játékidőt.
A közönség persze
azonnal visszakövetelte a zenekart a ráadásra, és nem is kellett sokat várni,
hogy újra a színpadra lépjenek. A bónusz szekcióban még két dalt kaptunk: a
pattogós, íres hangulatú Avalon mellett a zenekar –már most- magnum opusának
számító Anastasia tette fel a koronát az estére. Utóbbi végén a záró gitárszólóban
elszakadt Slash húrja, de ez nem zavarta különösebben, mínusz egy húrral is
pöpec mód hozta le a dal végét, pedig a technikus kezében már ott volt a cseregitár.
A koncert végén még
percekig a színpadon maradtak, kiszórtak kb. mindent, majd egy utolsó meghajlás
után elbúcsúztak. Amikor a végén ránéztem az órára, döbbenten láttam, hogy a
játékidő közelített a 140 (!) perchez. Nem kevesebb, mint 22 dal hangzott el,
ami embert próbáló teljesítmény, le a kalappal a zenekar előtt, hogy estéről
estére ilyen maratoni műsort tolnak! Az egyéni teljesítményekről ezen a szinten nem érdemes
sokat mondani, a ritmusgitáros Frank Sidoris hozta a kötelezőt, cserébe talán ő
égett a legnagyobb hőfokon az este folyamán. A kanadai ritmusszekció
betonbiztos alapot adott a produkciónak, Brent Fitz dobolása élményszámba ment,
dacára annak, hogy a Wicked Stone végén már nagyon eltorzult a feje a folyamatos
intenzív tempó közben. :) A langaléta basszer Todd Kerns a négy húr mellett a háttérvokálok nagy részét
is vitte, amire ezúttal pláne szükség volt, lévén a frontember Myles Kennedy –ahogy
korábban már említettem- megfázással küzdött, ezért némiképp spórolósabban
énekelt. Láttam már jobb formában, ez most sajnos így alakult, előfordul. A
főnök pedig hallhatólag egyre több időt tölt gitárja társaságában, aminek a
barátnője kevésbé, mi azonban annál inkább örülhetünk. Néha csak kamilláztam,
mennyire durván technikás lett a játéka, a bő 10 évvel ezelőtti önmagához
képest, mintha kicserélték volna.
Összefoglalva az
egészet, egy brutálisan masszív estén vagyunk túl, mindkét zenekar 120%-os
elánnal tolta végig a műsorát, melynek egyértelműen a közönség volt a nyertese.
Semmi üresjárat, okosan szerkesztett műsorív, tömény rock n’ roll esszencia.
Ismétlés nyáron Sopronban!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése