Családban marad - "Black Stone Cherry-Family Tree" lemezismertető
Rendesen
belehúzott a lemezgyártásba a Kentuckyból származó Black Stone Cherry. Az amcsi
southern rockerek az elmúlt bő öt év leforgása alatt már a harmadik lemezt
jelentetik meg, és örömmel jelenthetem, a minőség mit sem csorbult…Sőt!
Na
de ne rohanjunk ennyire előre! Nem tagadom, anno, a 2011-ben megjelent lemezük
engem kicsit elhidegített, azt a lemezt a mai napig nem sikerült teljesen
megkedvelnem, noha elismerem, hogy vannak jó pillanatai. Az azt követő Magic
Mountain azonban visszahelyezte a zenekart a látókörömbe, a tavalyelőtti –kissé
zorkóbb hangvételű- Kentucky pedig csak ráerősített erre.
Előzetesen
valamiért azt gondoltam folytatják a megkezdett utat, azonban a zenekar
homlokegyenest rám cáfolt. A tavaly megjelent Black To Blues feldolgozás EP már
jelezte, hogy valami más készülődik a műhelyben, mint amit eddig megszoktunk tőlük.
Az előző lemeznél is használt vissza a vissza a gyökerekhez mottót ezúttal, ha
lehet, még jobban kidomborították. Amikor megérkezett a lemez rögtön végigpörgettem
kétszer, de akkor nem hozta a kívánt hatást, nem taglózott le azonnal. Az
előzetesen közzétett dalokat nem hallgattam meg túl sokszor, jobb szerettem
volna egyben felfedezni a lemezt.
Szóval
más a Family Tree, nagyon más! Sokkal jobban előtérbe kerültek a zenekar klasszikus
rock, blues és soul hatásai, míg a súlyosságból valamelyest visszavettek. Ez
legszembetűnőbben a gitárhangzáson érezhető, ezúttal egy leheletnyit hátrébb
szorult a gitár, mint az eddigi lemezeken. Sokkal inkább a dalok egészét
próbálták kidomborítani, melybe tökéletesen simulnak bele a hangszerek.
Ami
a dalokat illeti ott a változás abszolút pozitív irányba billenti a mérleg
nyelvét, noha kellett hozzá hat-nyolc hallgatás, hogy elkezdjen beérni a lemez.
A nyitó Bad Habit rögtön megmutatja, hogy mire számíthatunk, az alaphangulat
már itt adva van. A dal közepére pl. beleszőtte egy akkora tempó és hangulati
váltást, amitől helyben letettem a hajam. Rögtön a lemez egyik legjobb
pillanata ez a mozzanat!
Az
elsőnek közzétett Burnin’ hasonló kaptafán mozog, mint a nyitó dal, megspékelve
egy olyan refrénnel, amit képtelenség kiverni a fejből. A New Kinda’ Feelin egy
akár tipikusnak is mondható BSC dal, a pluszt itt a hozzáadott billentyűs
hangszerek adják. A dalban elhangzó gitárszóló –szerintem- egyfajta tribute
Hendrix felé, egyes pillanatai igencsak a legendás mester játékát idézik fel.
A
Carry Me Down On The Road pont azt kínálja, amit a címe is sejtet: echte
utazáshoz való zene, több helyütt feltűnő Led Zeppelin hangulatokkal. (Pl. maga
a riff a The Ocean-t juttatja eszembe) A dal közepi leállás ismét csillagos
ötös pillanat, szinte érezni, ahogy John Fred Young dobjai az ember mellkasában
lüktetnek, a gitárszóló pedig talán a legjobb az album egészét figyelembe véve.
A
lemez első lassú dala a My Last Breath egy személyesebb hangvételű darab, mely
egy apa-fia kapcsolat pillanatait dolgozza fel. A dal különlegessége, hogy az
énekes/gitáros Chris Robertson öt éves kisfia is vokálozik benne. (Igaz nekem
mindezidáig nem sikerült kihallani, hogy hol, de biztos így van, ha annyi
helyen elmondták) Nem egy könnyű darab, noha a Things My Father Said-et nem éri
fel, de így is elgondolkodtat.
Ahogy
elkezdődik, a Southern Fried Friday Night rögtön visszaránt minket a gondolatok
mélyéről, és jókedvre derít! A legnagyobb drive talán ebben a tételben van, itt
felsejlik a korábbi anyagok karcosabb hangvétele, noha a refrén itt is piszkosul
ragadós. Koncerten gyakorlatilag kihagyhatatlan darab lesz belőle, ebben biztos
vagyok. A Warren Haynes-el megerősített Dancin’ In The Rain egy inkább csak OK
nóta. Bár különösebb baj nincs vele, egyszerűen a többi dal annyira erősre
sikeredett, hogy ez valamiért elsikkad köztük. A megosztott énektémák nagyon
jók, a refrén is ül a fülbe, de…
A
következőnek érkező Ain’t Nobody talán a lemez legslágeresebb dala, bár simán
rásüthetjük a blues standard jelzőt is - már ami a felépítését illeti. Hogy mégsem
sikkad el, az a több helyütt hallható női kórusnak és a háttérben jelen lévő slide
gitáros témáknak köszönhetjük. A James Brown-tól nem tudtam mit várjak
előzőleg, a címe miatt nagyon kétesélyes volt a történet. Amikor először
meghallottam a dal kezdését, simán azt hittem megírtak egy ízig-vérig soul
dalt, de persze nem így alakult. A soul keresztpjának emléket állító dal, talán
az egyik legdögösebb szerzemény az albumon, egyszerűségében is húz, mint egy
gőzmozdony. A jelen lévő fúvosok szintén üde színfoltot hoznak, ez szintén
újdonság a BSC palettáján. (A billentyűt és a női kórust csak azért nem emeltem
ki, mert az több helyütt is felvonul)
A
címével is sokat sejtető You Got The Blues pontosan azt adja, amit a címtől vár
a hallgató: pofába a mocskos bluest, ahogy a Black Stone Cherry tudja!
Egyértelműen a lemez legzorallabb tétele, már a kezdés is elementáris erővel
dörren meg, ez a dal simán elfért volna az első két korongon is. Az egyik legfeelingesebb
pillanat a lemezen a dal vége felé van, amikor Robertson többször, egyre
erőteljesebben nyomatékosítja a dogmát: „You got the motherfuckin’ blues yeah…”!
Nem tagadom néhány hasonló szellemben fogant szerzeményt még szívesen vettem
volna, remélem élőben is előkerül majd. :)
Az
I Need A Woman minden férfi titkos vágyát vetíti ki a hallgatóság elé, noha maga
a dal nem különösebben nagy eresztés, egy ilyet álmukból felkeltve megír a zenekar.
Hasonló a helyzet a Get Me Over You-val is, noha ebbe beiktattak egy szóló
utáni leállást, amikor John Fred dobjai veszik át a főszerepet, a többi
hangszer pedig fokozatosan jön vissza a képbe.
A
lemezt záró és egyben címadó dal, a Family Tree méltó mód fejezi be az albumot.
Talán az egyik legnagyobb ívű refrén került a dalba a lemez összességét
tekintve, a dal közepi gitárszóló pedig mesteri. A szerzemény végét egyre csak
fokozzák-húzzák, szinte érezni, hogy itt még bele akarnak adni mindent, hogy az
utolsó hangok lecsengése után csak a döbbenet jusson osztályrészül a
hallgatónak.
Mindent
összevetve sokáig nem tudtam mit gondoljak erről a lemezről. Ahogy korábban is
említettem, nem adta magát könnyen, sokáig egyáltalán nem voltam benne biztos,
hogy tetszik, és nem csak a zenekar miatti rajongásom okán akartam jóra
hallgatni. Tény, nagyon más, mint amit eddig megszoktunk a Black Stone
Cherry-től, de ez semmit nem von le az értékeiből. Egy kellően változatos, a
zenekar hatásait még jobban kidomborító anyag született ezúttal. Kíváncsi
vagyok merre fognak elindulni a jövőben, a júniusi koncert pedig egyértelműen a
kihagyhatatlan kategóriába tartozik!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése