Illúzióra éhesen - Guns N' Roses (2017. július 10. Bécs)
Azt
hiszem, ismét bajban vagyok. Már megint honnan kezdjem el, hogy álljak neki az írásnak?! Mindig
ez a legnehezebb rész: egy koncert után szavakba önteni az átélt élményeket.
Aki ismer, tudja, hogy a Guns N’ Roses életem legmeghatározóbb zenekara. Amikor
tavaly híre ment a fél-újjáalakulásnak, őszintén szólva vegyesek voltak az
érzéseim és ez az emóció elkísért egészen a koncert napjáig. (Erről korábbanírtam is egy eszmefuttatást) Nyilván nem akartam kihagyni, legbelül megvolt a
kíváncsiság, de úgy indultam neki az egésznek, hogy adjunk egy esélyt a
dolognak, akár még jó is lehet. Végeredményben azt kell mondanom, hogy…
Na
de ne rohanjunk ennyire előre! A koncert előtti nap érkeztem meg az osztrák
fővárosba, ha már úgy esett, hogy hétfőn lesz az esemény, gondoltam megtoldom
egy nappal. Szikrázó napsütésben indultam el a szállásom felé, de az időjárás
már itt megtréfált, ugyanis félúton járhattam, amikor leszakadt az eső. (A elkövetkező
48 órában nem utoljára…) Szerencsére sikerült egy kisebb zugot találni, ahol megvárhattam,
amíg eláll, és végül szárazon érkeztem meg a szállodába.
Becsekkolás
után sokat nem időztem, ugyanis körül akartam nézni kicsit, hogy másnapra
letisztuljon a kép mi, merre és hogyan lesz. Amikor a stadionhoz értem elsőnek
rögtön magyar szó ütötte meg a fülem, amin valamiért nem lepődtem meg. :) Érezhető volt a levegőben, hogy valami készül, de arra, ami végül kerekedett az egészből, még én sem számítottam.
Másnap
olyan sokáig húztam a felkelést, amennyire csak lehetett, mivel a korábbi tapasztalataim
alapján várható volt, hogy éjjelre, amikorra befejeződik a koncert, már igencsak kimerült leszek. A helyszínre persze a legnagyobb forróságban, délután 1-kor
indultam útnak, sose lehet tudni, mi fog ott várni alapon. Laza fél óra séta után
megérkeztem, és örömmel konstatáltam, hogy nincs feldühödött tömeg
„Nyissátokmárki!” címszóval, mindössze páran lézengtek a stadion környékén.
Bőven volt idő elmenni a szomszédos plázába üdítőért és kicsit sétálgatni.
Ahogy
telt az idő, kezdtek szállingózni az emberek, én meg teljesen úgy éreztem,
mintha visszarepültem volna az időben: mindenhol bandanák, valamint derékra
kötött kockás ingek tömkelege. Sőt! Voltak, akik igyekeztek ezen is túltenni,
egyenesen Axl elhíresült „skótszoknya-bakancs-Kill Your Idols póló” kombóba
öltöztek fel. :) A helyszínen méterenként álltak a sörös- és kajáspultok, olyan volt az egész,
mint egy nagyobbfajta kertiparty. Időközben felállították a merchpultokat is,
és miután végignéztem a kínálatot, gondoltam megajándékozom magam egy pólóval
és egy sapkával. Bentről már kihallatszott a zenekari beállás, játszottak
részleteket a Civil War-ból, a Rocket
Queen-ből, a There Was A Time-ból, és végigtolták Duff énekével az Attitude-ot.
Mindezek
után szépen visszaslattyogtam a kordonokhoz, de a kiírt 17:00 órás kapunyitás
még mindig távolinak tűnt. 16:00-kor aztán hirtelen megnyitották a "sorompókat",
a tömeg pedig megindult előre, ahogy annak rendje s módja. Sokat nem lehetett haladni,
mivel a stadion bejáratával szemben voltak a jegyellenőrző pontok, így csak
annyit értünk el vele, hogy egy viszonylag szűk helyre zsúfolódott be X ember.
Ezután következett a nap első negatívuma. (A másodikról majd később…) Fél perc
alatt olyan vihar kerekedett a semmiből, hogy kis túlzással: ha itt forgatják
az Estranged videoját, Axl és Slash nyugodtan megcsinálhatta volna a tengerbe
ugrós, ill. onnan kiemelkedős jelenetét. Mivel nem akartam megkockáztatni egy újabb
megfázást, így többedmagammal inkább kimásztunk a kordonon, hogy fedett helyre
menjünk. Az égiek végül megkönyörültek, saccra fél óra után elállt az eső és
kisütött a nap.
Gyanítom
ennek köszönhetően, de csúszott a kapunyitás, igaz mindössze 20 percet. A
beléptetés viszonylag simán és gyorsan ment, de a korábban történt tragikus események
miatt alaposan megnéztek mindent, maximum övtáskát lehetett bevinni, az
esernyőket is kidobatták. Beérve a stadionba már lézengtek néhányan, de még
kényelmesen besétálva is sikerült jó helyet szerezni és venni egy italt. (Első
sorra esély se volt, azt már elfoglalták a „VIP”-sok)
Közben
sikerült összeismerkedni néhány honfitárssal, így azért gyorsabban ment az idő,
amíg vártunk a kezdésre. Mint minden koncerten, itt is volt előzenekar, rögvest
kettő is. Az elsőnek fellépő Tyler Bryant And The Shakedown őszintén szólva nem
hagyott mély nyomot bennem. Retrosra vett dalok, egy viszonylag szuggesztív
frontember, de semmi olyan, amit ne hallottam volna korábban másoktól. Egy
klubban lehet jobban működnének, ez a terep érezhetően nagy falat volt nekik.
Rendes srácoknak tűntek, épp csak esélyük se volt ilyen szerepkörben. Az
udvarias taps azért megvolt a közönség részéről, de üdvrivalgás csak akkor
alakult ki, amikor megkérdezték, hogy várjuk e már a Guns N’ Roses-t…
A
következő fellépő a Wolfmother volt, aminek külön örültem, lévén az eddigi
lemezeiket rongyosra hallgattam. Korábban már láttam őket önálló koncerten, az ott
elhangzott dalok egy keresztmetszetét kaptuk most meg, épp csak a zenekar tűnt
kissé enerváltabbnak. A közönség láthatóan nem nagyon ismerte a dalaikat, de a
Woman-re és az utolsónak elhangzó Joker And The Thief-re azért kicsit sikerült
megmozgatni a szépen gyűlő tömeget. Titkon reméltem, hátha kijön Slash egy By
The Sword-re, mint ahogy megtette korábban, de ez végül hiú ábránd maradt.
Inkább bízok egy következő önálló koncertben a közeljövőben!
Az
átszerelés közben már érezni lehetett a vibrálást a levegőben, főleg amikor a
kivetítőn eldördültek a fegyverek, majd megszólalt a Looney Tunes intro. :) Aztán mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne,
a Guns N' Roses a kiírt kezdés előtt (!!!) 5 perccel kisétált a színpadra és belecsaptak az
It’s So Easy-be, a stadion meg ezzel egy időben felrobbant az energiától. Az
elején említett szkepticizmusom gyakorlatilag másodpercek alatt konvergált le
mínusz húszra, a szóló előtti „Why don’t you just…Fuck off” résznél már a
többiek kezével együtt lendült magasba a kinyújtott középső ujjam. Rendkívül
feszesen tolták, és gyakorlatilag szünet nélkül folytatták a Mr. Brownstone-nal,
majd az „új lemezes” Chinese Democracy-val. Érthető miért ezekkel a dalokkal
indulnak a koncertek, az énektéma mindegyiknél mélyebb tartományban van,
ezáltal van rá idő, hogy Axl hangja bemelegedjen.
A
nyitó hármas után érkezett a Welcome To The Jungle, az elején a már védjeggyé
vált „Do you know where the fuck you are? You're in the jungle baby! Wake up! Time to Die!” beköszönéssel.
Amennyiben valakinek nem esett még le milyen koncerten van, az egészen biztos,
hogy itt már kezdett rájönni. Majd érkezett a Double Talkin Jive, igaz nem
nyújtották el annyira mint a hőskorban, de Slash itt szólózott egy kellemes
hosszúságút. (Csak az a rohadt eső ne eredt volna meg ismét…) A Better-nek egy
baromi jó felvezetést találtak ki, sokkal dögösebben szólt élőben, és így elviselhetőbb
is az egyébként (szerintem) roppant bugyuta gitárintro. Ennél a dalnál esett le
valójában, hogy az eddig leginkább csak statisztáló Richard Fortus milyen
mesterien bánik a hangszerével, a váltott szóló Slash-el brutálisan eltalált volt!
Majd
jött a koncert első monumentálisabb tétele, nevezetesen az
Estranged a maga kitörölhetetlen gitármelódiáival. Sokaknak ez számított a
csúcspontnak, engem azonban a rá következő Live And Let Die taglózott le.
Mindvégig úgy voltam ezzel a dallal, hogy inkább csak elhallgattam, sose volt
nagy kedvenc, azonban Axl itt akkorát repesztett benne többször is, amitől szó
szerint libabőröztem! Itt éreztem azt, hogy ismét a régi időket idézi a hangja.
A
Rocket Queen-t ugye Slash is játszotta a Conspirators-al, ahol a végére kissé
elszaladt vele a ló, lévén az utolsó turnén már átlag 20 percre nyújtották el a
dalt, ami sajnos unalomba is fulladt sokszor. Itt szerencsére sikerült
megtalálni az arany középutat, főleg, hogy a két gitáros egymásnak passzolgatta
a szólókat a dal közepére beiktatott pluszrészben. A soron következő You Could
Be Mine szimplán elkapott mindenkit -az ugye megvan, hogy a Terminátor 2-be a
GN’R miatt írták bele a legendássá vált jelenetet, amikor Schwarzenegger egy
rózsákkal teli dobozból veszi elő a puskát?!-, hogy aztán a Duff által énekelt
Misfits feldolgozás Attitude zabolázatlansága megtépjen és félholtan vágjon
földhöz.
A This
I Love-ot az újabbkori Axl szerzemények közül az egyik legjobbnak tartják. Én
sosem voltam ezen az állásponton, számomra mindig is túl szirupos volt a dal,
és ezen a koncert sem változtatott. Annyira legalább jó volt, hogy
szusszanhattam kicsit. Axl amúgy egész szépen hozta a nem épp egyszerű
énektémákat, Slash viszont úgy bement az erdőbe a szólónál, ahogy a
nagykönyvben meg van írva. :)
A
következőnek érkező Civil War-nál persze előkerült a kétnyakú Guild gitár, itt még a felvételről megszólaló bevezető szöveget is harsogták a nézők,
a dal katartikus ereje pedig ismételten elvarázsolt. A Yesterdays egy aranyos
kis dal, jól esett hallani, bár különösebb nyomot nem hagyott bennem.
Nem
úgy az utána érkező Coma! Hatalmas nagy húzás volt, hogy ezt a dalt betették a
programba, a fénykorban mindösszesen három alkalommal adták elő, most meg
minden koncerten állandó szereplő. Nálam, ha fogalmazhatok így, itt gurult el
a gyógyszer, akkora húzás van ebben a riffben, hogy aki nem mozdul be rá, az
menthetetlen. A 10 perces dal jó esetben 3 percnek tűnt, ha nem játszanak semmi
mást, már ezért megérte volna elmenni a koncertre!
Majd
Axl szusszanhatott egyet, ugyanis ahogy a ’90-es években is, itt is
menetrendszerűen jött Slash gitárszólója, melybe a többiek is bekapcsolódtak.
Néhány perc után a jammelés átváltott a Speak Softly Love-ba, vagy ahogy a
többség ismeri, a „Keresztapa szóló”-ba. Slash itt kissé átvariálta az elejét,
ami csöppet furán hatott, de el nem vett az értékéből. Ahogy ezután várható volt
a Sweet Child O’ Mine következett, itt még az is énekelt, aki eddig néma
csendben, faarccal állta végig a koncertet. A dalról nyilván semmi újat nem
lehet elmondani, rocktörténeti klasszikus, pont. Szerencsére Axl is átvitte a
lécet, pedig néhány régebbi felvételen még a falat lehetett vakarni az
énekteljesítményétől.
A
vicces szövegű Used To Love Her nem várt meglepetés volt, az albumon hallható
verzióhoz képest egy nyersebb formában szólalt meg, amit az igencsak bebikázott
Out Ta Get Me követett. A Coma után itt forrt fel másodjára az agyvizem. :)
Innentől
gyakorlatilag slágerparádé volt terítéken, bár előbb Slash és Fortus előadta a
Pink Floyd klasszikus Wish You Were Here-t instrumentális formában, észveszejtő
volt, amilyen játszi könnyedséggel adogatták egymásnak a köröket. Mindeközben
már készítették elő a terepet a másik nagyeposznak, a színpad alól kiemelkedő
zongorából nem volt nehéz kitalálni, mi fog következni. Majd jött is a maga
teljes valójában (egy Layla introval megtoldva) a valaha írt egyik legszebb
dal, a November Rain. Pár éve egy forintot se adtam volna azért, hogy ezeket a
halhatatlan témákat még Slash gitárjából fogom hallani, nem is úsztam meg, hogy
ne libabőrözzek gyakorlatilag végig. Körbenézve gyönyörű látványban lehetett
része az embernek, a sötétben világító megannyi öngyú…, akarom mondani telefon
csodás panorámát nyújtott.
Szintén
csúcspont volt a Soundgarden egyik legnagyobb slágerének számító Black Hole Sun
előadása, sajnos a programba kerülésnek szomorú apropója, hogy nemrég tragikus
hirtelenséggel elhunyt az aranytorkú frontember Chris Cornell. Méltó
megemlékezés volt, bár jobban örültem volna, ha nem kell hallanom a dalt.
Pontosabban nem ilyen apropóból.
A
következőnek érkező Knockin’ On Heaven’s Door („nak-nak”) valamiért nem hozta
meg azt a katarzist, amit vártam tőle, valahogy nem sikerült most annyira
elkapniuk, bár rossznak semmiképp nem nevezném. Nyilván kötelező darab, és ebben a dalban lehet a legjobban megénekeltetni a közönséget. Nem úgy a ráadás előtti utolsó dal, minden kannás borok himnusza, „A” rock n’ roll szerzemény Nightrain. Ez simán akkorát
ütött a végén, mint a cucc, amiről elnevezték. Aztán zenekar le, fények leolt, és
követelni kellett a ráadást, így mégse lehet vége!
Nem is
kellett sokat várni, jöttek vissza akusztikus gitárokkal felszerelkezve,
hogy kapjunk egy gyönyörű Patience-t. Nagy ötlet volt, hogy a kivetítőket is kikapcsolták
közben, csak a három gitárosra és az énekesre irányították a fényeket. Kis
túlzással tökéletes tábortűzi hangulatot varázsoltak.
A The
Who-tól kölcsönvett The Seeker-nek nem igazán értem a helyét a setlistben,
valószínű Axl-nek lehet fontos a dal, mivel már évekkel ezelőtt is játszotta az
éppen aktuális felállással. A végére pedig nem is maradhatott más, mint a
legeslegnagyobb kedvencem, a himnikus Paradise City, a végén konfettiesővel.
Tökéletes lezárása, egy közel tökéletes koncertnek.
Na de,
hogy ne legyen még vége a mesének, szeretnék elmondani néhány dolgot. Elsőnek gyorsba egy negatívumot. A közönség egyszerűen szörnyű volt, legalábbis körülöttem. Soha nem fogom megérteni, miért van az, hogy valaki kifizet súlyos összegeket egy koncertért, előreáll, és gyakorlatilag fel sem pillanat a telefonjából. Láthatóan baromira unták az egészet, és csak arra az 1-2 dalra vártak amit ismertek, a többit inkább csak igyekeztek "átvészelni". De legalább majd lehet lőni a hesstegeket, hogy ott voltam. Na jó, befejeztem.
Amint az
írás elején már említettem, voltak fenntartásaim. Nem véletlenül, ugyanis ami az
utóbbi évtizedekben Guns N’ Roses néven működött, az inkább volt egy
világszínvonalú tributebanda, mint egy élő, lélegző rockzenekar. Amikor
tavaly híre ment az összeborulásnak, nyilván sajnáltam, hogy nem az eredeti
ötös állt össze Izzy Stradlin-nel és Steven Adler-el. Előbbi állítólag anyagi
nézeteltérések miatt maradt ki, utóbbi pedig néha fellépett a zenekarral 1-2
dal erejéig, de valószínűsíthető, hogy állapota miatt nem bírta volna végig a
koncerteket. Főleg, hogy átlag 3 órákat játszanak esténként, nálunk is 2 óra 50
perc körül volt a teljes műsoridő. Szóval, ha már mindenképp így alakult, talán
a lehető legjobbat sikerült kihozni a dologból. Richard Fortus nem véletlen van
ott, ahol, én ezen a koncerten döbbentem rá, mennyire képzett és jó gitáros! Hihetetlen összhangban játszott együtt Slash-el, láthatóan jól kiegészítették egymást. A
dobos Frank Ferrer leütötte amit kellett, de semmi extra nem volt a játékában.
Szívesebben láttam volna helyette Matt Sorum-ot, de a szabadszájú dobossal köztudottan
nem jó a frontember viszonya. Az Axl után legrégebb óta a bandában zenélő Dizzy Reed
billentyűs hozta a szintet, ha kellett vokálozott vagy beszállt perkázni. Ami
Melissa Reese-t illeti (Szinte hihetetlen, egy csaj a Guns N’ Roses-ban!?)
egészen eddig fogalmam se volt róla, miért is vették be, de itt értelmet nyert
a szerepe. Kellett egy magasabb női hang, hogy kisegítse Axl-t a magasabb
vokálokkal. Ezeket leginkább a Live And Let Die-nál és a November Rain-nél
lehetett érzékelni.
Ami a
három főkolompost illeti: Slash volt mindig is (és valószínűleg marad is) a
kedvencem, játéka ismételten lenyűgöző, még ha néha be is csúszott egy-egy
vendéghang, de ez hozzátartozik, ettől felismerhető a stílusa. Ezúttal mintha
kicsit fásultabbnak tűnt volna, még magához képest is befelé fordulóbb volt,
inkább egyszerűen csak belemerült a gitározásba. Néhány éve a Conspirators-os
koncerteken valahogy felszabadultabbnak láttam. Persze lehet, csak szimplán
fáradt volt. Ettől függetlenül jó volt ismét élőben látni!
Axl-tól
fogalmam sem volt mit várjak, mióta tart a turné, szándékosan nem nagyon
nézegettem videokat a koncertekről, ezért aztán különösebb elvárásaim se
voltak, de ekkora pozitív csalódásra nem számítottam! Úgy tűnt megbékélt önmagával és a világgal, végig roppant kedélyesnek tűnt, a hangja
pedig tele volt erővel. Néha persze előjöttek a fejhangok, de nem zavaró
formában, a néhány évvel ezelőtti horrornak nyoma sem volt. Attól különösen
lementem hídba, hogy egy-egy dal végén a tapsnál Axl meghajolt, és megköszönte
a közönség szeretetét. Érted…Mindezt Axl Rose-ról írom! (Az meg már csak hab a tortán,
hogy az egész turnén egy percet se késett!)
A
legnagyobb arc mégis a bőgős Duff McKagan volt. Akkora lazaság árad a fasziból,
hogy az hihetetlen, a könyve elolvasása után pedig az is világossá vált számomra,
hogy mekkora híró a pali. A basszusgitárja végig jól hallhatóan, kellő döggel
röfögött, ami mellé sokszor iszonyat jó vokálokat is hozott. Nálam egyértelműen
ő vitte este a prímet!
Szó mi szó: nem tudom, mit hoz a jövő. Lassan vége az Európa turnénak, és
következik még egy kör az USA-ban, de ami utána következik, arról még senkinek sincs
sejtése a zenekar tagjait kivéve. Személy szerint szeretném, ha Slash ismét
elmenne konspirálni, de ha úgy döntenek, hogy Guns N’ Roses néven készülne egy
új album, azt se bánnám. Csak ne legyen megint évekig tartó várakozás új zene nélkül. Van itt még kiaknázatlan kreatív energia bőven, kár lenne veszni hagyni!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése