"Van a Black Sabbath, meg minden más..." - Black Sabbath (2016. június 1. Budapest)
Azt
hiszem, abban egyetérthetünk, hogy ha nincsen Black Sabbath, akkor ma nincsen
rockzene. Legalábbis nem abban a formájában, ahogy ma ismerjük. Amikor néhány
évvel ezelőtt sikerült újra összerántani az eredeti felállást, és
bejelentették, hogy turnéra indulnak és lemez is lesz, valószínűnek tartom,
hogy nincs olyan rockzenét szerető ember, akinek ennek hallatán ne dobbant
volna egy hatalmasat a szíve. Azóta persze sok víz lefolyt a Dunán: a dobos
Bill Ward ilyen-olyan okok miatt kikerült a képből, a lemez megjelent és
hatalmas siker lett, lebonyolítottak egy hozzá kapcsolódó turnét, most pedig
úgy döntöttek, hogy pontot tesznek a történet végére, és ez lesz az utolsó
koncertsorozat ebben a formában. A stílusosan The End névre keresztelt búcsúkör
európai szakasza pedig nagy meglepetésre nem máshol kezdődött, mint Budapesten!
Amikor
elkezdték árusítani a jegyeket, habozás nélkül rohantunk megvenni, annak
ellenére is, hogy az első találkozás a jegyárakkal egy kisebb sokkot okozott.
Ezen mérgelődni azonban nem volt idő, elvégre mégis a Black Sabbath-ról
beszélünk, hahó! A bejelentéstől számítva majdhogynem ¾ év volt magáig a
koncertig, ami előzetesen iszonyú hosszú időnek tűnt, de az utolsó hónapok
szokás szerint simán elszáguldottak a fejem felett. Mire észbe kaptam már a
főváros felé tartottam egy vonatkocsi gyomrában. (Nem, nem késtünk!!!)
Koncert
előtti nap ellátogattam a Dunához, mivel azt a fülest kaptam, hogy a folyó
partján álló szállodák egyikében fognak lakni. Azt gondoltam, hogy már előző
nap megjönnek, így bőven ki tudják pihenni magukat a koncertig. Nem így
történt, a dobos Tommy Clufetos-on kívül (akit egyébként Ozzy szólócsapatából „vettek
kölcsön”) a teljes zenekar csak koncert előtt 4-5 órával érkezett meg a
fővárosba. Tommy-val amúgy sikerült találkozni, nagyon kedves és közvetlen
volt, mindenkinek aláírt vagy épp odaállt egy fotóra, ki mit szeretett volna. Én egy
aláírással lettem gazdagabb :) Megfigyeltem, és mesélték is rutinosabbak, hogy aki official merchandise-t,
azaz hivatalos, a zenekarhoz köthető terméket irat alá (legyen az CD, DVD,
póló, koncertjegy, akármi…) az egy teljes aláírást kap, aki pedig egy darab
fecnit, vagy valami teljesen lehetetlen dolgot (a súlyosabb eset az, ha nem is
az adott zenészhez köthető az a valami), az általában csak egy aláírásra nem
hasonlító monogramot kap. (Konkrét példa erre tegnapelőttről egy TC aláírás,
amit úgy kell elképzelni írásképileg, ahogy ide leírtam az előbb. Bárki
odaírhatta volna, aláírásformája egyáltalán nem volt.) Lehet, hogy ezért páran
máglyára küldenek, de én azt mondom: igazuk van! Nagy eséllyel aki egy fecnit irat alá, az később ez ebay-en fogja árulni. Tudnék példát mondani. Az ott lévő egyik stábtag
amúgy baromi rendes volt, mondta, hogy jót akar nekünk, ne várakozzunk
feleslegesen, mivel csak másnap fognak megérkezni a többiek.
Rival Sons |
Na
de sok lesz a kitérő valamit írni kéne a koncertről is. Aznap kellemes nyári
időnk volt, kicsit melegebb is a kelleténél. Nem terveztem, hogy hajnalba
kiállítok az arénához, délután értem ki kb. 14:30 magasságába, ekkor 8-10 ember
lézengett a környéken, a kordonokat pedig már felállították. A kapunyitás
18:30-ra volt kiírva, az a pár óra pedig hamar eltelt. Társaság is akadt,
mindenkinek jó kedve volt, észre se vettük és már kezdődött is a beengedés. Ami…Na
igen, a szokásos. A biztonságiak ezúttal is seggek voltak, befelé menet 5x
nézték meg a jegyem, hogy meggyőződjenek róla, valóban jó helyen járok.
Egy
meglehetősen erős sprint után sikerült megcsípni az első sort, azonban nem
sokáig örülhettem neki. Az utóbbi években divatba jött, hogy a koncertekre
lehet kapni különleges, úgymond VIP csomagokat. Ezek kb. másfélszer drágábbak a
normál jegyárnál, a tartalmuk azonban változó. Itt speciel külön bejáraton
történő bejutás, némi ajándék, plusz részvételi lehetőség a délutáni
soundchecken (gyengébbek kedvéért zenekari beállás) volt a menü. Ezzel nincs is
semmi baj, a zene is csak üzlet, aki azt mondja nem, az hazudik. Azzal már
inkább volt, hogy ezek a „kedves” egyének szépen beterpesztettek előre, plusz
még helyet is foglaltak a később érkező ismerősöknek („15 éve nem láttalak,
gyere ide gyorsan”), akit berántottak maguk mellé, én meg hiába küzdöttem a
helyemért, győzött a túlerő.
És
ha már így belekezdtünk, akkor essünk is túl gyorsan a negatívumokon, ami
szintén hozzájuk kapcsolódik, magában a koncertben ugyanis egyszerűen
képtelenség volt fogást találni. Szóval oké. Megvettétek a spéci jegyet,
vertétek a melletek, hogy mekkora faszagyerekek vagytok, becibáljátok az
alkoholtól (meg amúgy is) bűzlő „rég” látott cimbit, és mit csináltok egész
koncerten?! AZT A SZÁJBABASZOTT TELEFONT BUZERÁLJÁTOK! Most komolyan: MIÉRT?!
Miért olyan fontos a koncert 99%-a alatt fényképezni, videót készíteni,
szelfizni (bláááá) és azonnal megosztani ezeket az ismerősökkel
Viberen/Messengeren. Aki meg látni szeretne, mert mondjuk alacsonyabb, az
megszívta, mert lesheti a hátatokat, vagy a…Igen. Láttam én már sok
furcsaságot, de tangapapucsba menni egy rockkoncertre azért köszi! :)
Mindennek alapja |
Huh,
most hogy szépen kidühöngtem magam, térjünk rá a lényegre. Mint minden
valamirevaló koncerten, itt is volt egy előzenekar. Ezúttal egy nagyon jó
bandát sikerült választani, a Kaliforniából származó Rival Sons ugyanis egy
remek koncertet prezentált. Zenéjük a ’60-as, ’70-es években gyökeredző hard
rock, amit vagy sikerül egy mai zenekarnak hitelesen visszaadni, vagy nem.
Szerencsére nekik sikerült. Oké, újdonság egy másodperc sem volt a zenében, de
tudnak jó dalokat írni! Az meg már csak hab a tortán, hogy a hangosításuk is
rendben volt, pöpecül lehetett hallani minden hangszert. Jay Buchanan énekes néhol Robert Plantes vagy épp Paul Rodgerses éterben szárnyalt, egy kisebb gyémánt az ő torkába is jutott. (Azzal együtt, hogy láthatóan attomód be volt tépve :D) Ahogy figyeltem, a
közönségnek is tetszett a produkció, kaptak tapsot rendesen a dalok között. Nem
véletlen lelkesedett több ismerősöm is, amikor kiderült, hogy ők lesznek az
előzenekar. Egy-egy daluk néha velem is szembejött, de eddig nagyon nem ástam
bele magam a zenéjükbe. „Sajnos” ezen muszáj leszek változtatni. Egy kicsit
amúgy elvesztek még egy ekkora méretű színpadon, de egy saját klubbulin tutira
veszem, hogy hengerelnek!
És
akkor a Black Sabbath. Előzetesen csak elképzeléseim voltak arról, hogy mire
számítsak, de amit végül kaptam, az minden várakozásomat felülmúlta. Takkra
pontosan 21:00-kor elsötétült minden, és a fellógatott háttérvásznon elindult
az intro. Mondanom se kell már itt megőrült a közönség, bennem pedig ekkor tudatosult,
mint ilyen kaliberű koncerteknél mindig, hogy „Jesszum, ezek mindjárt itt
lesznek!”. A felvezető kisfilm hangulatilag tökéletesen megágyazott a
koncertnek, amint vége lett, és megjelent egy hatalmas, lángoló Black Sabbath
felirat, akkor tudtuk, hogy igen, itt az idő! Esőcseppek
kopogása, harangkongás majd Tony Iommi behúzta gitárján az első akkordot. Ezzel egy időben a
vászon lehullt, és a színpadon volt a HEAVY METAL. Stílusosan a névadó dallal
kezdtek, ami a maga idejében a frászt hozta az emberekre, ugyanis a dal
tritónusz hangközben van, amit évszázadokkal ezelőtt a Sátán hangjának
tituláltak és be is tiltottak egy jó időre. Amikor Iommi keze alól kicsúszott
ez a riff, azzal gyakorlatilag egy új
zenei stílus született meg.
Lord of the riffs |
Gondoltam
rá, hogy egyesével végigmegyek a dalokon, de ennek egyszerűen nincs
értelme. Ami tegnap este elhangzott, az kivétel nélkül mind a műfaj sarokköve,
egytől-egyig instant klasszikus. Nyilván adódik a kérdés, hogy ez és ez a dal
miért maradt ki, de ezen felesleges rugózni. (Ahogy azon is, hogy „azééé Bill
Ward-al lenne az igazi”. Hagyjuk már, megpróbálták, nem jött össze, kész,
passz.) Persze, én is szerettem volna egy Supernaut-ot, egy Sabbath Bloody
Sabbath-ot, egy Symptom Of The Universe-t vagy épp egy Methademic-et hallani
(és még folytathatnánk a felsorolást a kevésbé nyilvánvaló tételekkel), de
mindent nem lehet egyszerre megkapni. Meggyőződésem, hogy akkor jó egy koncert,
ha az ember utána egy kis hiányérzettel megy haza.
A
programot egyébként full retrora vették, az elhangzott dalok 90%-a az első
három albumról került elő, a Vol 4.-et és a Technical Ecstasy-t mindösszesen
egy-egy dallal idézték meg (Snowblind és Dirty Women), a Sabbath Bloody Sabbath-ot,
a Sabotage-t és a Never Say Die!-t valamint a legutóbbi 13 lemezt teljesen
parkolópályára tették. Ezekkel ellentétben a „négy kardozó buzi” (Geezer Butler
után szabadon) lemezről két dal híján mindent eljátszottak. Elég, ha annyit
mondok, hogy War Pigs, Iron Man, Paranoid, ugye?! (És csakazértis: Hand Of
Doom!!!, Fairies Wear Boots, Rat Salad) A Master Of Reality-ről persze nem
hiányozhatott a tonnás súlyú Children Of The Grave sem, a másik két ultrabrutál
téma az After Forever és az Into The Void pedig csak hab volt a tortán! Az első
lemezről pedig a névadó mellett előkerült a Behind The Wall Of Sleep és a
Geezer basszusszólójával felvezetett N.I.B. is. (Na tessék, csak végigértem a
dalokon…)
Maga
a műsoridő nettó 100 perc körül mozgott 13+1 dallal, ami nyilván kevés, de lássuk be, hogy
70-hez közeledve ez teljesen korrekt. És hát a zenészek…A 3(+2) tagról csak szuperlatívuszokban
lehet beszélni. A színpad mögé elrejtett billentyűs Adam Wakeman hozta, amit
kellett, játékával színesítette az összképet. Az „új fiú” Tommy Clufetos hatalmasat produkált, iszonyatos húzás volt a játékában, és még a Rat
Salad-ból kibontakozó dobszólója se volt unalmas. (Ez nálam csodaszámba megy,
ugyanis ezen a ponton általában akarva-akaratlanul behorkolok) Lehet, hogy
valaki Istenkáromlásnak fogja venni, de –a mai- Bill Ward-al szerintem nem lett
volna ilyen húzás a Sabbath-ban.
O.O. |
És
hát a főszereplők. A zenekar agytrösztje, a basszusgitáros Geezer Butler
szokásához híven a háttérben maradt, miközben fáradhatatlanul jártak az ujjai a
négy húron. Betonbiztos alapot szolgáltatott Tony Iommi gitárjátéka alá, aki
maga az elpusztíthatatlan Iron Man! Még egy olyan komoly betegség után, mint a
limfóma is hihetetlenül jó bőrben festett, látszólag semmi baja nem volt. Egymás
után gördültek elő a kezei alól a pokol legmélyéről érkező riffek, mindeközben
pedig szinte végigmosolyogta a koncertet. A gitárhangzása pedig maga a csoda.
Hallottam már néhány gitárost élőben, de soha, egyiküknek sem szólt így a
gitárja (és nem is fog így szólni). Már a legelső akkordnál lementem hídba, ami
ugyanis kijött a hangfalakból az BŐDÜLETES volt. Azonnal kirázott a hideg, folyamatos libabőr!
Ozzy
pedig…Ozzy. Az ember, akinek komplett évtizedek maradtak ki, annak
köszönhetően, hogy gyakorlatilag mindent eltüntetett az orrában, ami
elképzelhető. (Amikor a közönség hangerejét tesztelte, és háromig kellett volna
számolnia a YEEEEE előtt, volt, hogy el kellett gondolkoznia mi jön az egy után
:D) Soha nem volt egy klasszikus, képzett énekes, egyszerűen „csak” van egy
teljesen egyedi hangja. Ami nyilván most is olyan hamis volt sokszor, mint az
ágyú, de ez akkor és ott senkit nem érdekelt. Ezen felül egy hihetetlenül
szerethető figura, még akkor is, ha sokszor végig olvasta egy dal szövegét. :) Hozta a szokásos mozgáskultúráját a mikrofonba
kapaszkodós fejrázástól kezdve, a totyogós járásán át az egy helyben ugrálásig. A
békaugrást már egy ideje hanyagolja, valamilyen oknál fogva sokszor
kakukkhangot imitálva „kommunikált” a közönséggel. És persze kilocsolt azért
két vödör vizet is, igaz az egyiket teljes egészében a biztonságiak nyakába. :)
G/Z/R |
A
hangulat egyébiránt tökéletes volt. Teljességgel az jött le a színpadról, hogy
ez nekik már jutalomjáték, és annyi kihagyott év után végre élvezik egymás
társaságát. Elég volt megnézni, ahogy Ozzy és Tony sokszor egymásra mosolygott.
Mindent elárult. A közönségre szintén átragadt ez a hangulat, mindenki hálás
volt minden egyes hangért. Ez a zene amúgy sem a szélvész tempójáról ismert,
nagy lökdösődésre szerencsére nem kellett számítani. (A Paranoid-on mondjuk
azért beindult az ereszdelahajamat, ekkor azok is ráeszméltek, hogy melyik
zenekar koncertjén vannak, akik az Into The Void alatt a mennyezetet
tanulmányozták) Ez már csak a közönség életkorából adódóan is evidens volt,
ennyi őszülő halántékú, vagy épp teljesen ősz hajú embert headbangelni még nem
láttam :)
Egy
szó, mint száz…Mindig ez a rész a legnehezebb. Túl vagyunk egy
tökéletes estén, amit egyértelműen életem legjobb koncertélményei közé
sorolok. Amennyiben a turné végeztével tényleg befejezik a ténykedést Black
Sabbath név alatt, akkor egy hatalmas űrt fognak maguk után hagyni.
Remélhetőleg Ozzyban még lesz annyi kraft, hogy kiadjon egy lemezt és megturnéztassa,
talán Geezer is elszöszöl egy új lemezzel, és a riffmester Tony Iommi is valóra
váltja a pletykákat, amik arról szóltak, hogy egy későbbi Sabbath énekessel,
Tony Martinnal készít egy albumot. (Esetleg Headless Cross név alatt?) Akármi is
legyen, ez a júniusi este egy örök élmény marad. Ez maga volt a megtestesült
alfa és omega. Se több, se kevesebb.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése