Wien On Fire - Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (2014. november 19. Bécs)
Nem
tudom, mitől van ez, de akárhányszor egy nagyobb volumenű koncertre megyek,
valahogy alig akarom elhinni, hogy tényleg ott leszek és láthatom az adott
zenészt alig néhány méterre tőlem, élőben játszani. Főleg, amikor az első számú
kedvenc gitárhírómról, Slash-ről van szó. :)
A
tavalyi háromállomásos koncertkör után idén negyedik alkalommal is sikerült
élőben farkasszemet néznünk. Mivel magyar állomás ezúttal tervben sem volt, így
át kellett ugranunk a sógorokhoz a koncert miatt.
Valahol
hihetetlen, hogy mennyire gyorsan repül az idő. Tavasz végén/nyár elején
jelentették be az új –amúgy parádésan sikerült World On Fire című- lemezt, majd
nem sokkal utána az aktuális Európa turnét. Semmit nem bízva a véletlenre, a
jegyet már az árusítás kezdetének napján megrendeltem. Néhány napon belül meg
is hozta a posta, én pedig félretettem, mondván van még idő a koncertig.
Időközben aztán a lemez is megjelent szeptember közepén, de még mindig úgy
voltam vele, hogy rengeteg idő van a koncertig. Ennél nagyobbat aligha
tévedhettem volna, mivel egyszer csak azon kaptam magam, hogy napok kérdése és
mindjárt itt van november 19. :)
Kisebb
bonyodalmak árán, de az indulás napjára végül minden meg lett szervezve. Négyen
indultunk a koncertre, a többiek már a vonaton voltak, amikor én csatlakoztam
Győrben. Úgy gondoltuk, hogy felmegyünk koncert előtti nap. Ennek egyrészt
azért volt értelme, mivel nem ártott feltérképezni az ismeretlen terepet,
másrészt, ha már ott voltunk körülnéztünk a városban. :) A szállásunk meglehetősen jó helyen volt, így
elkerülhetővé váltak a hosszú, monoton gyaloglások. Persze ez nem zárta ki azt
a tény, hogy sikerüljön 12 km-t összetalpalni az este. :)
Halo |
A
koncert reggelén nem mondanám, hogy kipihenten ébredtem, mivel hajnal 3 óta egy
szemhunyásnyit sem aludtam. Fogalmam sincs ez mitől volt, nem fognám a koncert
előtti izgalomra, mivel az kb. délután 16:00-ig valamerre másfelé járt. (A
többiek nevében nem tudok nyilatkozni. :) )
Miután
mindenkinek sikerült összeszednie magát, lementünk némi ehető-iható dolgot venni,
majd dél körül nekiindultunk, és kinéztünk a Stadthalléhoz. Nem mondanám, hogy
már ekkor brutális tömeg volt, mivel mindösszesen két ember üldögélt kint, akik
miért is ne alapon magyarok voltak. :) Ez egyébként jellemző volt az egész délutánra, ha
arra jött valaki fix, hogy 10-ből 9 ember magyarul szólalt meg. A sötétedésig
(kb 16:00-16:30) alig hallottunk németül megszólaló embereket. Egyébként
meglehetősen gyorsan haladt az idő, talán az utolsó 1-2 óra volt az, amikor azt
lehetett érezni, hogy igen csak lassan váltják egymást a percek. Tudom,
ilyenkor sokan megkérdezik, hogy minek kimenni már órákkal korábban, elég lenne
csak kapunyitásra. Valakinek lehet. Én azonban úgy gondolom, ezek a várakozások
ugyanúgy hozzátartoznak a nagy egészhez, mint maga az előadás. Ennek is megvan
a maga szépsége, ilyenkor mindig meg lehet ismerkedni új emberekkel, akik
hozzánk hasonlóan ugyanolyan „őrültek”.
Na
de… Illene már valamit a koncertről is írni. Szóval. A kapunyitás 18:30-ra volt
kiírva, ezzel csúsztak pár percet. Gyanítom azért, mivel én is ott voltam, és
mint tudjuk, a vonatoknál is így megy a dolog: amennyiben az adott vonaton
tartózkodom, akkor a késés valószínűsége jelentősen emelkedik. :) Mivel volt spéci, koránbeengedős jegyem, így
megúsztam a kapunyitás előtti tolongást és az ezzel járó hirtelen adrenalin
megugrást, bár mire a biztonsági ember végignézte a legutolsó zsebemet is,
komolyan azt hittem, hogy mindenki be fog tódulni előttem. Kisebb vita árán
végül sikerült bebizonyítanom neki, hogy nem vagyok öngyilkos merénylő, és
semmi más nincs a táskámban, csupán néhány papír.
Iris Of The Storm |
Alig
hogy odaértem a színpad elé, már jöttek is az első emberek, szerencsére a
többiek is köztük voltak, így sikerült megállni egy csoportban, az első-második
sorokban. Az előzenekar a kanadai Monster Truck volt. Csórikáimnak nem ez
lehetett életük koncertje. A hangosításuk ugyanis finoman szólva sem volt a toppon,
a lábdob és a gitár iszonyat hangosra lett véve, ennek köszönhetően, az éneket
és a billentyűt jobbára csak tippelni tudtam, hogy mikor mi szólhat. Maga a
zenéjük amúgy nem rossz, retrosra vett, bár nem sok egyediséget tartalmazó
rockzene. Ezzel igazából semmi gond nincs, mivel a dalok ettől függetlenül jók
voltak, mióta hazajöttem rá is kerestem a lemezekre. Egyszerűen arról van szó,
hogy ezt a zenét valahogy jobban el tudom képzelni egy kisebb klubban, ahol a
falakról is sör folyik, semmint egy ekkora volumenű helyen. Mindenesetre
érdemes odafigyelni rájuk, ki tudja, mit hoz a jövő!
És
akkor végre! Az átszerelés után fények leolt, cirkuszos intro be, Slash-ék pedig minden csinnadratta nélkül lazán besétálnak a színpadra. :) Rögtön az Apocalyptic Love lemez felvezető
kislemezével a klipes You’re A Lie-al indítottak, én meg itt kezdtem el
felfogni, hogy „Baszki ezek tényleg itt vannak két méterre!”. :) Mikor-hogy, de néha van egy olyan szokásom, hogy
dalról-dalra részletesen végighaladok egy koncerten az írásaimban. Ezt most
azért sem fogom megtenni, mert
1.
nem látom értelmét puffogtatni a korábban már leírt frázisokat a dalok kapcsán
2.
még ennél is hosszabb lenne a cikk, és senki nem fogja elolvasni. :)
Megpróbálom
összegezve, de mégis átláthatóan szavakba önteni az estét. Szóval a
dalválasztás mindig kritikus egy kérdés. Egy ekkora életműből lehetetlen olyan
listát összeállítani, hogy valakinek ne legyen hiányérzete. (Manapság pedig már
nem egy bonyolult dolog utánajárni, hogy milyen dalsorrenddel állnak ki a
zenekarok, gyakorlatilag akkor is beleütközik valahol az ember, ha mindenáron
el akarja kerülni. Ez valahol megöli a meglepetés varázsát, de nincs mit tenni,
2014 van, ezt el kell fogadni.) A zenekaroknál általában kialakul egy standard
váz, amire építenek, ez koncertenként átlag 6-8 dalt jelent. Ezek a
kihagyhatatlan slágerek úgymond. Bevallom őszintén, én egyáltalán nem
ellenkeznék, ha Slash egyszer kiállna egy olyan dalcsokorral, amiben nincs bent
a rogyásig játszott Nightrain-Sweet Child O’ Mine-Paradise City hármas.
Félreértés ne essék, a mai napig imádom ezeket a dalokat is, de ha itt van egy
remekül összerakott zenekar immár három ( jó, ha szigorúan akarjuk venni akkor
kettő) baromi erős lemezzel a háta mögött, akkor igazán vissza lehetne venni
egy kicsit a Guns N’ Roses túltengésből. :) (Elvégre hányszor el lett mondva, hogy Slash nem a
múltból akar megélni.) Persze ez nem azt jelenti, hogy koncerten átaludtam- vagy
épp siránkoztam volna az említett dalok felcsendülésekor, de egy hatmilliomodik
TeCső-re felkerült video valamelyik dal koncertverziójából már nem tud
különösebben lázba hozni.
Shots Fired |
Na,
ennyit a magánvéleményemről, amennyiben mindenki végzett az átkok elmondásával
haladjunk szépen tovább. :) A fent említett hármas mellé még kaptunk még néhány GN’R opuszt, nevezetesen a
dögös You Could Be Mine-t, a húzós Mr. Brownstone-t, a majdnem fél órásra
hizlalt Rocket Queen-t és a vadállat You’re Crazy-t Todd Kerns énekével. Már
utóbbiért megérte kiutazni, a dal lendülete ugyanis szabályosan felkapta a
közönséget, kicsavarta és teljes erőből a földhöz vágta.
A
Velvet Revolver korszakot nem erőltették túl, egyedül a szintén stabil dalnak
számító Slither maradt a programban mintegy állandó záródalként a ráadás előtt.
(Beleszőve az elejébe a Bad Company - Feel Like Makin’ Love klasszikusát.) A
Snakepit dalokat pedig úgy fest ideiglenesen téli álomra küldték, egy sem
csendült fel.
Volt
viszont miből válogatni a három szólólemezről. A 2010-esről szintén állandóként
megkaptuk a feelinges Back From Cali-t, a pattogós Ghost-ot és a szintén stabil
koncertdarab, sodró lendületű Dr. Alibi-t szintén Todd énekével. A már említett
You’re Crazy-vel együtt ez a két dal jelentősen megdobta a hangulatot a koncert
közepén. (Ja és el ne felejtsük: HOL MARADT A STARLIGHT?!)
Az
Apocalyptic Love-ról szintén három dalt sikerült bepasszírozni a programba.
Rögtön a koncert elején ugye a már említett You’re A Lie a maga
slágerességével, majd nem sokkal utána mintegy kontrasztként a riffelős, nagy
ívű refrénnel megtámogatott Standing In The Sun. Végül a dal, ami már most
klasszikus státuszba lépett: a duplanyakú Guild-el elővezetett hátborzongató
Anastasia. Mestermű.
Bent To Fly |
Éééés
ugye ha már World On Fire lemezbemutató, akkor kaptunk is egy jó adagot az új
dalokból. (Ne feledjük, van miből válogatni, hiszen a lemez 17 dalt tartalmaz!)
A hadarós címadó és a nyugodtabb pillanatokat hozó Bent To Fly valahol
borítékolható volt, de ezeken kívül egyik dalra sem mertem volna nagyobb
összegben fogadni, hogy épp melyiket fogják elővenni. Jó, esetleg az Avalon-ra
tippeltem esetleg, az szintén állandósulni látszik. Ezek mellé jött a kissé
grunge-os hangulatú Stone Blind, a Slash-hez mérten eléggé súlyosra, ám nem
kevésbé zseniálisra sikerült Beneath The Savage Sun, és jött egy élőben itt
debütáló dal, az általam titkon remélt Too Far Gone.
Most
nekiállhatnék felsorolni, hogy mit hiányoltam, de ahogy már fentebb is
említettem…Nem lenne értelme, nem lehet mindenkinek a kedvére tenni. :) Nézzük inkább magát a produkciót. Először is a
hangzás. A koncert első néhány dalában szokás szerint nem volt a toppon, az
éneket megint csak sejteni lehetett, a ritmusgitárból alig-alig lehetett
hallani valamit, Slash gitárja viszont disznóra előre volt tolva. Mondjuk, ha
úgy vesszük, ezért jöttünk, nem?! :) Szerencsére a 4-5. dal környékére már sikerült
megtalálni az arányokat, innentől hatványozottabban jobban szólt a koncert.
A
zenészek teljesítménye megint megér egy misét. A ritmusszekció (Brent Fitz-dob,
Todd Kerns-basszsugitár, Frank Sidoris-ritmusgitár) beton biztos alapot
biztosított, ráadásul mindhárman kivették a részüket a vokálozásból is.
Különösen, ami Todd Kerns-t illeti. A fazon élőben olyan vokáltémákat pakolt a
dalokba, hogy nem győztem hova csodálkozni. A You’re Crazy-t pedig úgy énekelte
el, ahogy Axl Rose a büdös életben nem fogja többé. (Meglehetősen kár, hogy
egy-egy kivétellel, lemezen ismét csak sikerült elrejteni a hangját.)
Aki
a legnagyobb csalódást okozta, persze pozitív értelemben, az Myles Kennedy volt. Lehet
szeretni, vagy nem szeretni a hangját, én továbbra is fenntartom azt a
véleményem, hogy a jelenlegi mezőnyben az egyik legjobb énekes napjainkban.
Ahogy eddig is, úgy most is mindenféle erőlködés nélkül hozta a nem éppen
könnyű énektémákat, e mellé folyamatosan mosolygott, gesztikulált, futkosott
fel-alá, kereste a kontaktust a közönséggel. Szemmel láthatóan rengeteget
fejlődött, mint frontember, de nem tolakodott előre, nem ripacskodott, a
szerénysége ugyanúgy megmaradt.
One Last Thrill |
A
végére pedig néhány szó a „főszereplőről”. Slash, ha lehet még inkább megosztó
személyiség, mint Myles Kennedy. Gitárjátékát lehet imádni, vagy gyűlölni.
Tény, hogy nem a legtechnikásabb gitáros, és néha elég koszosan játszik, de
akkora FEELING árad a játékából, hogy azt nem lehet tanítani. Az utóbbi években
jellemző ugrásszerű fejlődése itt is tetten érhető volt, ám nem lehet szó nélkül elmenni
amellett, hogy néha bizony nagyon bement az erdőbe. :) Említhetném a Nightrain "átvariált" második szólóját,
a Dr. Alibi és You’re Crazy elkummantott szólóját, valamint a majd negyed órás
rögtönzést a Rocket Queen közepén. Utóbbinál szerintem már ő maga sem tudta,
hogy néha mit is játszik, és ha az ember rápillantott a ritmusszekcióra,
kiolvashatta az arcukból az „Ez sose hagyja már abba?! :)” nézést is. Mindettől függetlenül ismét csak élmény volt hallgatni a játékát, utánozhatatlan, ahogy facsarja a gitárjából a riffeket és a szólókat!
Oh,
és majdnem elfelejtettem. Fotóra, aláírásra ezúttal sajnos nem volt lehetőség,
nem jöttek ki koncert után, gyaníthatóan mivel másnap már Krakkóban volt
fellépésük, az meg ugye nem épp a szomszédban van. Nekem azonban mégis csak
sikerült egy aláírást szereznem Todd Kerns-től. A történet a következő: A
táskámban bent volt a tavaly megvásárolt Borrowing Trouble lemezének a
borítója, amit koncert után szándékoztam az orra alá tolni egy aláírás
reményében, de gondoltam próba-szerencse alapon meglebegtetem előtte koncert
közben. A már előbb említett Rocket Queen alatt mutattam meg neki a borítót,
amit egy hatalmas vigyorral és egy feltartott hüvelykujjal konstatált. A ráadás
végén, amikor előre jött pacsizni, és pengetőt osztogatni, ismét ott volt a
kezemben a borító, amit észre is vett, és ott helyben a színpadon aláírta, egy
„Thank you, thank you, thank you!” üzenet kíséretében. Tudom, nem nagy dolog, láttunk már ilyenre példát, de Todd nem olyan ismert zenész,
mint a „főnöke”, és láthatóan jól esett neki, hogy errefelé is vannak olyanok,
akik pénzt adnak a szellemi termékéért.
Így
végszónak illene valami okosságot írni. Mindig ez a legnehezebb, és
tulajdonképp nem is tudom, mivel kéne zárni az írást. Próbáljuk meg a régi, jól
bevált sablonokkal: Ismét egy felejthetetlen élménnyel lettem gazdagabb, és
remélem, hogy jövőre újra láthatom a zenekart élőben játszani! Pacsi!
Az említett aláírás, a jegy és az elkapott pengetők. :)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése